Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Vi skal døpe gutten vår i kirken, og lurer på om fadderen kan være humanist? Er det også ok og bruke den ene fadderen til begge barna, eller blir det rart? (de skal ha to stk hver)? Anonymous poster hash: 76645...51c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Niks, man får ikke være fadder om man ikke er medlem av kirka :-) Eller var det gudforeldre.. Anonymous poster hash: 0447b...d9f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Ene fadderen til yngste min er ikke medlem av statskirka. Kriteriet er at de ikke skal være medlem av et trosamfunn som fordømmer kirka. Anonymous poster hash: fad4f...400
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Gudforeldre og faddere er forresten det samme, sånn rent offisielt hvertfall. Anonymous poster hash: fad4f...400
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Det vil jeg tippe varierer fra prest til prest? Jeg er absolutt ikke kristen. Jeg ble spurt om å være fadder for nevøen min, men jeg fortalte at jeg ville ha store problemer å stå i kirka foran presten og alle sammen og love at jeg skulle oppdra barnet i en kristen tro. Søsteren min snakket med presten om dette, og presten mente at da burde ikke jeg være fadder. Så jeg ble ikke fadder. Så for meg personlig hadde det blitt totalt feil. Anonymous poster hash: 0db66...7aa
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 "Fadder-faktaHvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp" Fra http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3124
SnekkerPelle Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Jeg er humanetiker og kunne ikke være fadder.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Broren min bar sønnen min til dåpen. Han er ikke medlem av statskirken. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Broren min bar sønnen min til dåpen. Han er ikke medlem av statskirken. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men det å bære noen til dåpen er ikke det samme som å være fadder. Min far bar første til dåpen, svigerfar andremann. Ingen av de er faddere på barna våre.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #10 Skrevet 25. februar 2014 Takk for svar! Det er det jeg trodde:/ Anonymous poster hash: 76645...51c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #11 Skrevet 25. februar 2014 Broren min bar sønnen min til dåpen. Han er ikke medlem av statskirken. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men det å bære noen til dåpen er ikke det samme som å være fadder. Min far bar første til dåpen, svigerfar andremann. Ingen av de er faddere på barna våre. Han er fadder. Snakket med presten som skulle døpe han. Hun så ikke noe problem med det, så lenge han ikke viste forakt for kirken. Min bror er både døpt og konfirmert i kirken, men valgte å melde seg ut da han skulle gifte seg. Gift humanetisk. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 Broren min bar sønnen min til dåpen. Han er ikke medlem av statskirken. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men det å bære noen til dåpen er ikke det samme som å være fadder. Min far bar første til dåpen, svigerfar andremann. Ingen av de er faddere på barna våre. Han er fadder. Snakket med presten som skulle døpe han. Hun så ikke noe problem med det, så lenge han ikke viste forakt for kirken. Min bror er både døpt og konfirmert i kirken, men valgte å melde seg ut da han skulle gifte seg. Gift humanetisk. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men les linken fra www.kirken.no da, der står reglene. Man må være medlem av enten statskirken, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Det er reglene da. I tilfelle følger ikke presten reglene. Om man er personlig kristen eller ikke er det derimot ingen som sjekker.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 Broren min bar sønnen min til dåpen. Han er ikke medlem av statskirken. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men det å bære noen til dåpen er ikke det samme som å være fadder. Min far bar første til dåpen, svigerfar andremann. Ingen av de er faddere på barna våre. Han er fadder. Snakket med presten som skulle døpe han. Hun så ikke noe problem med det, så lenge han ikke viste forakt for kirken. Min bror er både døpt og konfirmert i kirken, men valgte å melde seg ut da han skulle gifte seg. Gift humanetisk. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men les linken fra www.kirken.no da, der står reglene. Man må være medlem av enten statskirken, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Det er reglene da. I tilfelle følger ikke presten reglene. Om man er personlig kristen eller ikke er det derimot ingen som sjekker. Uansett hvor påstålig du er så er min bror fadder og ikke medlem av statskirken. Og ikke medlem av noe annet trossamfunn. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 Broren min bar sønnen min til dåpen. Han er ikke medlem av statskirken. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men det å bære noen til dåpen er ikke det samme som å være fadder. Min far bar første til dåpen, svigerfar andremann. Ingen av de er faddere på barna våre. Han er fadder. Snakket med presten som skulle døpe han. Hun så ikke noe problem med det, så lenge han ikke viste forakt for kirken. Min bror er både døpt og konfirmert i kirken, men valgte å melde seg ut da han skulle gifte seg. Gift humanetisk. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men les linken fra www.kirken.no da, der står reglene. Man må være medlem av enten statskirken, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Det er reglene da. I tilfelle følger ikke presten reglene. Om man er personlig kristen eller ikke er det derimot ingen som sjekker. Uansett hvor påstålig du er så er min bror fadder og ikke medlem av statskirken. Og ikke medlem av noe annet trossamfunn. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Jeg bare siterer det som står på Kirkens nettsider. Men da har presten hos dere brutt kirkens regler, ikke verre enn det.
Gjest Fru Banderas Skrevet 25. februar 2014 #15 Skrevet 25. februar 2014 Er du i det hele tatt klar over hva det betyr å være fadder? Du er kanskje også en av de som døper "fordi det er vanlig" uten å ane hva dåp faktisk betyr? *klipp, lim* Fadderens oppgave En fadder påtar ser en ansvarsfull oppgave. Fadderen skalfor det første være vitne om at barnet er døpt med ne kristen dåp. For det andre lover fadderen å be for barnet og lære barnet å be. Dessuten skal fadderen hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre det til å gå til nattverd. I en sum skal fadderen hjelpe til at barnet ”skal bli hos Kristus når det vokser opp”.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #16 Skrevet 25. februar 2014 Jeg er medlem i humanetisk forbund. Jeg er likevel fadder til 3! Alle foreldrepar kjenner mitt standpunkt, men har likevel ønsket meg som fadder. Tror ikke presten sjekket opp faddere og deres tilknytning til statskirken. De har ikke døpt pga tro, men tradisjon. Dette er nære venner. Anonymous poster hash: b84c3...6bc
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #17 Skrevet 25. februar 2014 Broren min bar sønnen min til dåpen. Han er ikke medlem av statskirken. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men det å bære noen til dåpen er ikke det samme som å være fadder. Min far bar første til dåpen, svigerfar andremann. Ingen av de er faddere på barna våre. Han er fadder. Snakket med presten som skulle døpe han. Hun så ikke noe problem med det, så lenge han ikke viste forakt for kirken. Min bror er både døpt og konfirmert i kirken, men valgte å melde seg ut da han skulle gifte seg. Gift humanetisk. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men les linken fra www.kirken.no da, der står reglene. Man må være medlem av enten statskirken, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Det er reglene da. I tilfelle følger ikke presten reglene. Om man er personlig kristen eller ikke er det derimot ingen som sjekker. Uansett hvor påstålig du er så er min bror fadder og ikke medlem av statskirken. Og ikke medlem av noe annet trossamfunn. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Hun påstår da ingenting, det er det som er fakta. Ein fadder skal lære den døypte ungen opp i den kristne tru, og bør derfor være kristen. Og som det står over her seier reglene til kirka att fadre må være medlem i anten kirka eller andre kirkesamfunn som ikkje forkaster dåp. Det sråt jo svart på kvitt. Så her er det nå du som er påståelig. Att ikkje presten kjenner reglene er jo ikkje vårs feil. Anonymous poster hash: 13d05...b41
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #18 Skrevet 25. februar 2014 Dessuten er det jo ganske sjukt å døype om en ikkje tror, og attpåtil ha fadre, som liksom skal lære unga om kristendommen, som ikkje er kristne. Utrulig hyklersk, og ikkje minst teit. Anonymous poster hash: 13d05...b41
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #19 Skrevet 25. februar 2014 Min venninne er fadder til sønnen min, og hun er ikke medlem av statskirka (eller noe annet) Gikk helt fint det Anonymous poster hash: 72a59...227
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #20 Skrevet 25. februar 2014 Hele poenget med å være fadder er at han/hun skal påse at barnet lærer om kristendommen og om kristne verdier. Kan en fadder som ikke er kristen påta seg det ansvaret? Jeg er baptist og kan ikke være fadder. Jeg tror på voksendåp som en frivillig handling basert på tro, egen refleksjon og overbevisning. Anonymous poster hash: 7dc50...840
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #21 Skrevet 25. februar 2014 Broren min bar sønnen min til dåpen. Han er ikke medlem av statskirken. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men det å bære noen til dåpen er ikke det samme som å være fadder. Min far bar første til dåpen, svigerfar andremann. Ingen av de er faddere på barna våre. Han er fadder. Snakket med presten som skulle døpe han. Hun så ikke noe problem med det, så lenge han ikke viste forakt for kirken. Min bror er både døpt og konfirmert i kirken, men valgte å melde seg ut da han skulle gifte seg. Gift humanetisk. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men les linken fra www.kirken.no da, der står reglene. Man må være medlem av enten statskirken, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Det er reglene da. I tilfelle følger ikke presten reglene. Om man er personlig kristen eller ikke er det derimot ingen som sjekker. Uansett hvor påstålig du er så er min bror fadder og ikke medlem av statskirken. Og ikke medlem av noe annet trossamfunn. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Hun påstår da ingenting, det er det som er fakta. Ein fadder skal lære den døypte ungen opp i den kristne tru, og bør derfor være kristen. Og som det står over her seier reglene til kirka att fadre må være medlem i anten kirka eller andre kirkesamfunn som ikkje forkaster dåp. Det sråt jo svart på kvitt. Så her er det nå du som er påståelig. Att ikkje presten kjenner reglene er jo ikkje vårs feil. Anonymous poster hash: 13d05...b41 Mulig prestene har brutt reglene. Var til samtale med 2 prester. Ene til forsamtale fordi vi bodde i et annet fylke enn hvor gutten skulle døpes. Den andre fordi jeg hadde lyst til å hilse på presten som skulle døpe. Snakket med begge om dette. Men hun sier at han ikke er fadder selv om han bar til dåpen. Ja, så var vel ikke hennes far og svigerfar faddere selvom de bar da. Men jeg vet vel kanskje best hvem som var faddere til min sønn. HI, spør presten som skal døpe barnet om det er ok med fadder som ikke er medlem av statskirken. Verste du kan få er et nei Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. februar 2014 #22 Skrevet 25. februar 2014 Broren min bar sønnen min til dåpen. Han er ikke medlem av statskirken. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men det å bære noen til dåpen er ikke det samme som å være fadder. Min far bar første til dåpen, svigerfar andremann. Ingen av de er faddere på barna våre. Han er fadder. Snakket med presten som skulle døpe han. Hun så ikke noe problem med det, så lenge han ikke viste forakt for kirken. Min bror er både døpt og konfirmert i kirken, men valgte å melde seg ut da han skulle gifte seg. Gift humanetisk. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Men les linken fra www.kirken.no da, der står reglene. Man må være medlem av enten statskirken, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Det er reglene da. I tilfelle følger ikke presten reglene. Om man er personlig kristen eller ikke er det derimot ingen som sjekker. Uansett hvor påstålig du er så er min bror fadder og ikke medlem av statskirken. Og ikke medlem av noe annet trossamfunn. Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Hun påstår da ingenting, det er det som er fakta. Ein fadder skal lære den døypte ungen opp i den kristne tru, og bør derfor være kristen. Og som det står over her seier reglene til kirka att fadre må være medlem i anten kirka eller andre kirkesamfunn som ikkje forkaster dåp. Det sråt jo svart på kvitt. Så her er det nå du som er påståelig. Att ikkje presten kjenner reglene er jo ikkje vårs feil. Anonymous poster hash: 13d05...b41 Mulig prestene har brutt reglene. Var til samtale med 2 prester. Ene til forsamtale fordi vi bodde i et annet fylke enn hvor gutten skulle døpes. Den andre fordi jeg hadde lyst til å hilse på presten som skulle døpe. Snakket med begge om dette. Men hun sier at han ikke er fadder selv om han bar til dåpen. Ja, så var vel ikke hennes far og svigerfar faddere selvom de bar da. Men jeg vet vel kanskje best hvem som var faddere til min sønn. HI, spør presten som skal døpe barnet om det er ok med fadder som ikke er medlem av statskirken. Verste du kan få er et nei Anonymous poster hash: 8a1aa...4bd Det var ikke det jeg sa. De som bærer til dåpen KAN være faddere, men det har ingenting med at de bærer til dåpen å gjøre, hvis du skjønner forskjellen? Altså, fadderne kan være de som bærer til dåpen, noen som IKKE bærer til dåpen- eller de som bærer til dåp trenger ikke å være fadder. For at noen skal være fadder må presten skrive dem opp som faddere. Eldste her har 6 faddere, minste 5. Ingen av dem bar ungene til dåpen- og de som bar ungene til dåpen er IKKE faddere på mine barn. See? Hva dere har gjort kan jo ikke jeg svare for.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #23 Skrevet 25. februar 2014 Min mann er humanetiker og likevel fadder i en kirkelig dåp. Siden familien på den ene siden til dette barnet er svært kristne, og familien på den andre siden ikke er det i så stor grad, fikk han en helt spesiell 'bestilling' som fadder til dette barnet fra foreldrene: barnet har fem kristne faddere, din oppgave er å vise at det finnes alternativ til kristendommen, slik at barnet selv kan velge når konfirmasjonstiden nærmer seg. Anonymous poster hash: 1c3e5...634
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #24 Skrevet 25. februar 2014 Jeg ble spurt om å være fadder i siste liten til en nevø, da den ene av de opprinnelige fadderne viste seg å ikke kunne være fadder likevel, fordi vedkommende ikke har medlem i statskirken. men hun fikk være med opp og er en slags fadder likevel, i privat forstand.hun ble ikke registrert av kirken, og fikk ikke dette arket som man ellers får. jeg skjønner ikke at ikke-kristne sier ja til å være fadder, da vet de ikke hva det innebærer. Anonymous poster hash: 08174...283
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #25 Skrevet 25. februar 2014 Vi har 6 faddere til hvert av våre 2 barn. 4 av faddere av hvert barn er medlem i den norske kirke, og 2 av faddere for begge er ikke medlemer. 2 av disse igjen er svenske, og ikke medlemmer i noe som helst. Jeg spurte presten om dette ble et problem og han svarte med at flertall av faddere må være medlemmer og ingen av faddere kunne være medlemmer av noe som helst som var imot den kristne tro. Anonymous poster hash: 8da39...18b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå