Gå til innhold

Hvorfor skjønner dere ikke statistikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor skjønner dere ikke risikofaktorer?

Jeg sikter litt til innlegget om adhd og paracetbruk hos mor. "Nei, den artikkelen er det ikke hold i. Jeg brukte masse paracet i svangerskapet og mitt barn har ikke adhd". Eller:"Nei, denne forskningsrapporten stemmer ikke. Jeg brukte overhodet ikke paracet i svangerskapet, og mitt barn har adhd". Skjønner dere ikke hvor dumt det høres ut?

Anonymous poster hash: 2b554...c1a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Samme med de som sier" jeg røykte gjennom hele svangerskapet og barnet mitt er frisk som en fisk"

Skrevet

Det er for tynn studie i akkurat den saken. Blir litt som det studiet som sa at homofili er et arvelig gen, ja interessant, men må forskes mer på.

Men det er absolutt interessant, men ingen fasit enda.

Anonymous poster hash: b539d...9da

Skrevet

Og hvorfor skjønner dere ikke risikofaktorer?

Jeg sikter litt til innlegget om adhd og paracetbruk hos mor. "Nei, den artikkelen er det ikke hold i. Jeg brukte masse paracet i svangerskapet og mitt barn har ikke adhd". Eller:"Nei, denne forskningsrapporten stemmer ikke. Jeg brukte overhodet ikke paracet i svangerskapet, og mitt barn har adhd". Skjønner dere ikke hvor dumt det høres ut?

Anonymous poster hash: 2b554...c1a

«Jeg kjører alltid bil uten sikkerhetsbelte. Lever fortsatt!»

Det er forskjell på direkte sammenheng og økt risiko for skade! (enig med deg, med andre ord)

Anonymous poster hash: ed9c3...53b

Skrevet

Takk! Dette blir det samme som i det innlegget om høyere utdanning og dødfødsel. Statistikk er statistikk og bare fordi man er eller kjenner noen som er unntaket så er det ikke dermed sagt at statistikken tar feil!

Anonymous poster hash: e60c8...1ec

Skrevet

Dette har irritert meg mange ganger her inne. Husker med gru en gang det ble lagt ut link til en forskningsrapport hvor de hadde funnet sammenheng mellom keisersnitt og økt risiko for astma hos barn. 99% av svarene var av typen "nei, dette stemmer ikke, mitt barn ble forløst ved KS, og han har IKKE astma!", eller "lite driti ut av forskerne da, min datter ble født vaginalt, og hun har astma!".

Pinlig.

Anonymous poster hash: f3ee4...3ec

Skrevet

Fordi anonymforumet er idiotenes lekegrind.

Skrevet

Et sted må jo også vi få leke ;)

Skrevet

Er så enig. Irriterer vettet av meg at folk ikke forstår hvordan forskning henger sammen. Har sluttet å gå inn på enkelte tråder, jeg blir rett og slett for frustrert.

Skrevet

Jammen, det ER jo slik!
Jeg kjenner INGEN som brukte paracet under svangerskapet, og flere av dem har adhd!! Dårlig forskning uten hold i, med andre ord! Og ikke SNAKK om den teite om astma og keisersnitt. Hvordan skulle det liksom plage noen?

Anonymous poster hash: 941bd...863
Skrevet

En IQ på 100 er medianen, så det sier seg vel selv at det er en god del som kommer til kort..

Anonymous poster hash: 9bc7b...512

Skrevet

Jammen, det ER jo slik!

Jeg kjenner INGEN som brukte paracet under svangerskapet, og flere av dem har adhd!! Dårlig forskning uten hold i, med andre ord! Og ikke SNAKK om den teite om astma og keisersnitt. Hvordan skulle det liksom plage noen?

Gratulerer, du greide det igjen.

Skrevet

Jammen, det ER jo slik!

Forklar meg da, Einstein, hvordan keisersnitt øker risikoen for astma? Kutter man i lunga liksom??

Skrevet

Det er for tynn studie i akkurat den saken. Blir litt som det studiet som sa at homofili er et arvelig gen, ja interessant, men må forskes mer på.

Men det er absolutt interessant, men ingen fasit enda.

Anonymous poster hash: b539d...9da

Jeg har ikke lest den aktuelle studien, men poenget til HI er jo at argumentene som folk bruker er dårlige. Hvis Studiet er dårlig gjennomført så kan man skrive noe om det da.

Det er jo helt meningsløst å trekke frem enkeltsaker fra sin personlige erfaring...

Skrevet

Denne artikkelen bygger på en studie, det vil si at de kan ha fått oppgaven på forhånd, som: Er det en sammenheng mellom medisin og adferdsproblemer hos barn? Problemet med slike oppgaver er at man da begynner å lete etter en sammenheng, og til slutt vil man nok klare å finne den også.

Nå er jeg ikke selv den som løper for å ta piller til en hver tid så for meg høres nå 28 dager i løpet av 9 mnd veldig mye ut.

Se på alt forsking avslører: Kaffe er bra for kroppen. Kaffe er ikke bra for kroppen. Kjøtt er bra for kroppen. Kjøtt er ikke bra for kroppen osv.

Derfor så er jeg forskitig med å tro på alt forskerene kommer frem til. De skriver også selv at denne rapporten trenger de å jobbe mer med.

Anonymous poster hash: 73d76...e8d
Skrevet

Men så er det heller ikke så mye som misbrukes så mye som statistikk heller da...

Det går an å få statistiske data for nesten hva som helst...

Anonymous poster hash: a7229...540

Skrevet

Denne artikkelen bygger på en studie, det vil si at de kan ha fått oppgaven på forhånd, som: Er det en sammenheng mellom medisin og adferdsproblemer hos barn? Problemet med slike oppgaver er at man da begynner å lete etter en sammenheng, og til slutt vil man nok klare å finne den også.

Nå er jeg ikke selv den som løper for å ta piller til en hver tid så for meg høres nå 28 dager i løpet av 9 mnd veldig mye ut.

Se på alt forsking avslører: Kaffe er bra for kroppen. Kaffe er ikke bra for kroppen. Kjøtt er bra for kroppen. Kjøtt er ikke bra for kroppen osv.

Derfor så er jeg forskitig med å tro på alt forskerene kommer frem til. De skriver også selv at denne rapporten trenger de å jobbe mer med.

Ja, men dette er jo helt fint argumentasjon for at artikkelen ikke stemmer.

Men du har ikke forstått poenget i hovedinnlegget.

Poenget er når folk begynner å bruke argumenter som bygger på enkelttilfeller i sin personlige erfaring. Det er jo det som får folk til å høres ut som dumme brød :P

Skrevet

Du mener vel Gaustadforumet.

Skrevet

Jammen, det ER jo slik!

ja men det betyr jo ikke at ADHD også skyldes andre ting. Arvelighet er også en stor faktor.

Skrevet

Jammen, det ER jo slik!

Forklar meg da, Einstein, hvordan keisersnitt øker risikoen for astma? Kutter man i lunga liksom??

http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/311082

Les hele artikkelen :)

Skrevet

Jeg håper du bare er ute etter å provosere, siden du ironisk kaster frem Einstein mot den andre anonyme du argumenterer med...?

Jeg vet jeg ikke burde, men tar lightversjonen likevel....

Ved et keisersnitt tas barnet ut gjennom magen, barnet går ikke gjennom fødselskanalen i bekkenet.

Ved en vanlig fødsel komprimeres barnets lunger, noe som er med på å trigge viktige mekanismer for lungene. Det er f.eks. en grunn til at såsant det ikke er nødvendig med haste-ks på premature så ønsker man at disse blir født, siden de prematures lunger stimuleres gjennom fødselskanalen og dermed får de umodne lungene enda litt mer drahjelp mot normal funksjon.

Det er det ene...

Det andre er at når barnet fødes gjennom vaginaen så blir det smurt grundig inn med mors bakterieflora, noe som er en stor del av et velfungerende immunforsvar ("gode" bakterier, altså). Når barnet kommer til verden er det i seg selv langt mer ubeskyttet siden immunforsvaret ikke er bygget opp. Ved å bli sauset inn i mors bakterieflora så får barnet litt av mors immunforsvar automatisk. Ved et keisersnitt får barnet ikke disse bakteriene på og i seg, ergo er immunforsvaret dårligere i utgangspunktet.

Immunforsvaret er viktig når det kommer til å ikke utvikle astma.

For å være helt ærlig så trodde jeg ikke det var mulig å spørre så "dumt" som du gjør her - eller i hvert fall ikke i en slik tone når man stiller et slik spørsmål...

Men, jeg er som regel av den oppfatning av at det er langt bedre å stille noen "dumme" spørsmål og kanskje lære noe, enn å ikke spørre dem i det hele tatt - derfor har jeg valgt å svare på spørsmålet ditt.

Håper det var litt opplysende. Vil du ha flere detaljer så tror jeg du må lese deg litt opp om hvordan menneskekroppen og immunsystemet fungerer.

Anonymous poster hash: 4737b...140

Skrevet

Jammen, det ER jo slik!

Anonymous poster hash:

941bd...86/acronym]

Ved ks blir ikke væsken presset naturlig ut av lungene på babyen. Dette øker risikoen for at babyen får problemer med å puste, samt at det er en økt risiko for infeksjon.

Om dette er en medvirkende årsak til en økt risiko for astma vet jeg ikke. Men, ser ikke det som helt usansynlig.

Anonymous poster hash: fa002...da9

Skrevet

Du mener du er forsiktig med å tro på alt journalistene sier forskerne mener ;)

(Det er forøvrig bra å ha en sunn skepsis til forskning, men da bør man basere seg på orginalartiklene og ikke sammenfatningen til en eller annen journalist som ikke vet forskjellen på korrelasjon og kausalitet.)

Skrevet

Til HI - jeg tror det er svært mange som aldri har lært noe om det på skolen.

Har man høyere utdanning så er det jo normalt med vitenskapelig metode, lære å lese forskningsartikler, analysere osv.

Selv om man ikke har lært noe om vitenskapelig metodisk tenkning, så burde det etter min mening likevel være normal logikk som gjorde folk i stand til å forstå mer av statistikk.

Man burde ha fått med seg litt forståelse om sammenhenger gjennom f.eks. naturfag.

Jeg håper det noen her av og til kaster ut er et resultat at de ikke skriver alt de egentlig tenker.

F.eks. når en skriver at "jeg tok ikke paracet og barnet mitt har likevel adhd".... så håper jeg de bare glemmer å skrive videre "derfor kan ikke paracet være eneste årsak til adhd".

Men kanskje legger jeg litt for mye velvilje i det ;)

Anonymous poster hash: 4737b...140
Skrevet

Jammen, det ER jo slik!

Jeg håper virkelig at du tuller! Ditt eksempel om astma og keisersnitt har jo virkelig en logisk forklaring. Jeg har ikke tenkt til å kaste bort tiden min på deg, for jeg håper og tror du troller. Om ikke, så les rapporten selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...