Gå til innhold

Dere som har skolebarn i 1. klasse? SFO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 5-åring som skal begynne på skolen til høsten. Så lurer jeg på dette med SFO. 

Usikker på om jeg skal ha delt plass frem til kl 15.00 et par dager i uka, det koster meg nesten 1000 kr i mnd. Jeg er hjemme i permisjon til september og skal kanskje overta mannen sin permisjon og er da hjemme til januar 2015 pga ferie til gode også. 

Da har vi jo ikke behov for plassen, og om jeg skal starte på jobb i september så jobber jeg natt så da blir det eventuelt 6 dager i mnd vi trenger sfo. For de er vel ikke så modne at de kan låse seg inn og være alene et par timer i den alderen? Jeg sover jo etter nattevakt, ca til 14.00/15.00, og hun slutter vel på skolen 12.00. Hun har 5 minutters skolevei uten vei som skal krysses.

Blir rotete dette, men noen som har råd eller erfaringer?

Anonymous poster hash: 3756a...6a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sfo er viktig.

Omtrent alle er der og det er her vennsksp på tvers av klassene blir skapt.

Hadde aldri droppet sfo, min elsker å være der.

Anonymous poster hash: a8a26...f5a

Skrevet

Det var det jeg var redd for. Men er det nok med 2 dager per uke å sfo? Frem til 15.00.

Må 1. klassingene følges hele det første året? 

HI

Skrevet

PÅ vår sønns skole er det kun de barna som bor rett ved skolen som får gå hjem alene, resten må hentes.

Anonymous poster hash: 93d16...36d
Skrevet

Sfo er ikke viktig her! Det er bråkete, få barn, lite voksne, dårlig oversikt. Storesøster ville ikke gå så vi sa opp plassen.

Du kjenner ditt barn best. Men jeg vil si at en 1.klassing generelt sett er for liten til å være hjemme alene i et par timer.

Er det mulig å bestille sfo midt i året ev. ved jul? Da kan dere jo se det an og se hvordan ting fungerer.

Og om dere trener på at barnet skal være hjemme alene, trenger dere kanskje ikke sfo hver dag?

Skrevet

Nei, jeg er jo hjemme da etter nattevakten, men må sove litt lenger enn til 12, nå hun er ferdig på skolen. Jeg er ikke hjemme fra nattevakten før 08.00 og skal da følge på skolen før jeg legger meg. Altså jeg er hjemme, men sover. Vi har også moren min som bor rett over veien, men vil ikke hun skal krysse veien, og hun jobber jo også så kan ikke satse helt på at det alltid passer at hun kan hente/passe på henne. 

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min førsteklassing har to dager i uka, egentlig mest for at ikke jeg skal bli så bundet opp til at jeg må hente akkurat når de slutter på skolen. Fungerer utmerket!

Min eldste gikk hjem alene i 1 klasse, men jeg slipper ikke han her enda ;-) hender han går hjem med søstra da.

Skrevet

Her har SFO vært viktig for det sosiale i 1.klasse. Min hadde full plass selv om jeg var i permisjon det meste av 1.klasse. Klokka 15 syns han var altfor tidlig å gå hjem, da hadde ingen av kameratene gått enda, og ofte startet det en aktivitet kl. 15 (lek i gymsal f.eks.) som han ville ha med seg.

Ved å begrense SFO til kl. 15 vanskeliggjør du dessuten om hun blir invitert med noen hjem etter skole og SFO. Her er det vanlig at ungene er med andre hjem/har med noen hjem opptil flere ganger i uka. Det er kjipt å stadig måtte si nei fordi man bare har SFO til kl. 15....

Anonymous poster hash: a6c47...a91
Skrevet

Ja, men jeg ser ikke poenget med sfo når jeg er hjemme? 1000 kr i mnd er litt for oss da for øyeblikket. Vil heller spare de pengene om vi kan. Og at ikke den plassen engang er god nok, må jeg betale flere tusen i mnd for at hun ikke skal komme hjem etter skolen liksom.

HI

Skrevet

Ja, men jeg ser ikke poenget med sfo når jeg er hjemme? 1000 kr i mnd er litt for oss da for øyeblikket. Vil heller spare de pengene om vi kan. Og at ikke den plassen engang er god nok, må jeg betale flere tusen i mnd for at hun ikke skal komme hjem etter skolen liksom.

HI

Mener du at ungen skal gå hjem alene og være stille og alene i 3 timer før du står opp?

Det høres ikke ut som en god plan.

Anonymous poster hash: 99fa7...019

Skrevet

Nei, det er nettopp det. Men tenkte da halv plass frem til 15.00, men virker som det ikke er godt nok? At det blir for lite? Er ikke ungene trøtte og slitne da etter så lang tid på skolen? 

HI

Skrevet

Hadde heller hatt ungen hjemme i ett par timer mens du sov. At du f eks ikke sov lenger enn til 14 de dagene det gjelder. Sfo er bråkete og stressende. Stakkars småbarn, bedre med rolig tid hjemme med ipad, blader ol

Anonymous poster hash: c8815...0d1

Skrevet

Nei, det er nettopp det. Men tenkte da halv plass frem til 15.00, men virker som det ikke er godt nok? At det blir for lite? Er ikke ungene trøtte og slitne da etter så lang tid på skolen? 

HI

Jeg henter hver dag før kl 1500 og det er helt fint. Hadde jeg hentet senere ville vi stresset fælt med middag og lekser før legging (kl 19) og ikke tid til særlig avslapping som også er veldig viktig. Ungene er sliten etter en dag på skolen.

Og det med å være med/ha med venninne er aldri noe problem altså. De gangene min jente er med noen hjem så blir de hentet tidlig.

Så jeg tror at halv plass frem til 15 blir kjempefint! Her hadde det ihvertfall ikke vært noe problem:-)

Skrevet

Vi tok ut det ene barnet når hun gikk i førstklasse. Hun ønsket ikke å gå der, SFO her er heller ikke bra slik at vi syns det var tryggere å la barny gå hjem. Noen dager var vi hjemme, mens andre dager ikke. Men vi har flere pensjonister til naboer slik at skulle det være noe var det flere å gå til om de ønsket det. Eneste som ungene har måtte gå til naboen for de siste 4 åra er å få hjelp til å låse opp døra en gang.

Andre barnet har aldri gått på sfo. Hun har gått hjem fra skolen etteer først uka. En først uke fulgte og hentet vi de dagene ingen av de andre ungene sluttet samtidig. Vi snakket med henne og hun ønsket ikke sfo, hun storkoser seg hjemme alene. Og vi stoler på henne, slik at vi ikke er redd for at hun skulle gjøre noe hun ikke burde alene.

De flest i førstklasse begynte på SFO her, men når skoleåret var ferdig var det 1/3 igjen på sfo. Så det si vel litt om hvordan det fungererr her.

Ungene har hatt med seg venner hjem, og her er det mange unger som lekere sammen uansett aldere. Slik at det somoftes er mange ut i gata selv rett etter skoletid.

Anonymous poster hash: af135...768

Skrevet

Vår går ikke på SFO, her har de ikke SFO tilbud så det er jo hellervikke aktuelt.

Anonymous poster hash: 81e39...937

Skrevet

Her er det ikke vanlig å bruke sfo om man ikke trenger det. Det er ikke viktig for å henge med sosialt. De fleste barna som kan klare seg selv alene hjemme ett par timer slutter som oftest på sfo. Det er jo ikke gratis, og jeg mener barn bør få ha en del fri så lenge det lar seg gjøre. De trenger å lade opp for å prestere både med lekser og fritidsaktiviteter. Men barna har kun 4 dagers uke, men til gjengjeld lengre dager. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok valgt halv plass, så kan hun heller gradvis trene på å gå hjem og være alene ettersom det passer.

Skrevet

Jeg har også førsteklassing til høsten og skal være hjemme i permisjon. Vi starter med plass på sfo, og så ser vi an hvordan ting fungerer. Hvis vi finner ut av at han heller vil være mer hjemme, så sier vi opp eller reduserer plassen. Det er jo ikke noe man binder seg til for lang tid. Jeg ser for meg at han kommer til å like å leke med vennene sine der, og at jeg kommer til å hente tidlig.

Anonymous poster hash: 10042...214

Skrevet

Slutter de virkelig så tidlig som kl 12 på skolen?? Her går alle sammen til 14.3o hver dag. SFO blir lite benyttet ved vår skole, på grunn av de lange skoledagene. Av 34 1. klassinger er det 12 stk som har SFO....

Anonymous poster hash: 725da...df1

Skrevet

Slutter de virkelig så tidlig som kl 12 på skolen?? Her går alle sammen til 14.3o hver dag. SFO blir lite benyttet ved vår skole, på grunn av de lange skoledagene. Av 34 1. klassinger er det 12 stk som har SFO....

Her går de 5 dagers uker og er ferdig mellom 12-13.

Trodde all de forskjellige klassene i Norge hadde likt antall skoletimer gjennom uken.

Anonymous poster hash: 99fa7...019

Skrevet

Jeg tror de færreste er modne for å låse seg inn å være alene, min er ikke klar for det. Overgangen fra barnehage til skole er stor og 6 års alderen er en litt tøff tid hvor mye er i endring i kroppen og følelsene til barna, de trenger trygghet og rutiner. Mange opplever at de i en periode virker mer barnslige og klossete enn de var for 1/2 år siden. Ville satset på sfo første året.

Skrevet

Her er det skole til 13.15 og alle 60 førsteklassinger bortsett fra tre går på SFO. Å droppe SFO helt ville jeg ikke gjort hvis det er sånn hos dere. Å ha halv plass er sikkert greit, da sparer dere litt penger og så får hun være en del av det sosiale miljøet etter skoletid.

Anonymous poster hash: 376b7...7f6
Skrevet

Eldstedatteren min begynner på skolen til høsten, og vi har søkt plass på SFO til henne selv om jeg er hjemme. Både skolen og bhg har vært veldig tydelige på at SFO er veldig viktig sosialt, spesielt i første klasse, og at de som ikke er der lett havner litt utenfor. SFO begynner jo litt før skolen starter, og da har de muligheter til å bli litt kjent før skolen starter også. Synes jo det er sure penger når jeg likevel er hjemme, men tør ikke annet av frykt for at hun skal få en vanskelig skolestart..

Anonymous poster hash: 3e8ff...b91

Gjest Julia1984
Skrevet

Eldstedatteren min begynner på skolen til høsten, og vi har søkt plass på SFO til henne selv om jeg er hjemme. Både skolen og bhg har vært veldig tydelige på at SFO er veldig viktig sosialt, spesielt i første klasse, og at de som ikke er der lett havner litt utenfor. SFO begynner jo litt før skolen starter, og da har de muligheter til å bli litt kjent før skolen starter også. Synes jo det er sure penger når jeg likevel er hjemme, men tør ikke annet av frykt for at hun skal få en vanskelig skolestart..

Anonymous poster hash: 3e8ff...b91

Samme sier de her. Nå har han gått der siden august og det stemmer. Nå er vi kjempe heldige med en utrolig flott SFO, masse aktiviteter, turer og flotte inne- og uteforhold. Fine ansatte også! Alle 53 barna på 1. trinn går på SFO, klart det sier seg selv da at det er en viktig sosial arena. Også for å bli kjent med 2. trinn. Her skiller de 1 og 2 sammen, så 3 og 4 sammen. De eldste har eget opplegg.

Skrevet

Tror det variere litt fra sted til sted i forhold til hvor viktig SFO er i forhold til sosialisering-biten. Hos oss er det 3 stk på trinnet som ikke har SFO og det skjer mye fellesaktiviteter der. Vi har kjernetid til kl 15:30 for at de skal få fullføre prosjekter og lek før barna sendes hjem/ hentes.

Ville hørt med folk rundt dere hva som er vanlig hos dere.

Skrevet

Skal ikke alle landets 1.klassinger ha 25 undervisningstimer i uken? Da må dagene nødvendigvis bli lenger enn klokken 12.....

Min førsteklassing slutter 13.20 tre dager i uken, 14.10 en dag og på fredager 12.20.

I klassen til min jente er det 15 jenter, og to av dem bruker ikke sfo, eller er alle der. De har flere fritidsaktiviteter i sfo-tiden, som speider, kor og korps. De har også mange aktiviteter som gymsal, svømming, forming, matlaging, data osv som de melder seg på. Vi er veldig fornøyd med sfo her og det er som flere andre har sagt en viktig sosial arena. I første klasse skal det bygges vennskap og relasjoner som varer hele skoletiden og jeg ville ikke tatt barnet mitt vekk fra dette altså, det er viktig å være en del av gjengen. Om jeg var dere ville jeg meldt henne på sfo også heller sagt opp plassen om det viser seg unødvendig å være der, det er bare en måneds oppsigelsestid. At datteren deres skal være alene hjemme, stille for ikke å vekke deg isteden for å leke med venninnene sine på sfo for at dere skal spare den 1000-lappen høres helt feil ut for meg.

Her vil de også helst av 1.klassingen blir hentet, mye for å se over plassen deres i garderoben, at det er ryddig, at de ikke glemmer ting, at det ikke ligger vått tøy i en haug, man ser om de trenger nytt skiftetøy osv. Det blir fort veldig kaotisk i garderoben om ikke foreldrene er innom og rydder over hver dag altså ;)

Jeg er også hjemme så datteren min har redusert plass. Her går det på timer, så vi bruker ikke sfo om morgenen og ikke på fredager. Fra mandag til torsdag er hun på sfo etter skolen og blir hentet mellom 15 og 15.30, det går helt fint selv om hun noen ganger synes hun blir hentet litt tidlig fordi de akkurat har begynt med et eller annet og hun da er den første som blir hentet.

Hvordan ting fungerer på deres sfo må du nesten finne ut av ved å snakke med de som har barn der, det er virkelig kjempestore kvalitetsforskjeller på sfo rundt omkring (på tide å få nasjonale retningslinjer på hva sfo skal inneholde synes jeg!).

Anonymous poster hash: 2f37b...bdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...