Gå til innhold

Å ikke like hjemmelaget mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde naboer over på middag her om dagen, for naboskapets skyld, og fordi barna leker litt sammen. Jeg hadde laget hjemmelaget lasagne, den er forresten HIMMELSK, og til min store overraskelse kunne hverken far eller sønn ha den. De likte bare den lasagnen fra Toro, som man mikser i hop.

Så kom desserten, som var sjokolademousse. Hjemmelaget. Ups... Mor OG sønn kunne bare ha den fra Freia, som man pisker opp.

Jeg ser tendenser til at fler og fler ikke liker hjemmelaget mat, men må ha de kjente "torosmakene". Dette er nok uvanlig hos voksne, men ganske mange barn vi har hjem på mat sier de "bare liker det og det fra det og det merket" etc.

Hva er grunnen ?

Anonymous poster hash: 71f75...a34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen er enkel: vondt i viljen.. Kan ikke si de ikke liker før de har smakt. Og veldig uhøflig, hadde aldri invitert de over på middag igjen.

Anonymous poster hash: 81678...72c

Skrevet

Og her snakker vi en bokse voksen far som sier at han ikke kan spise hjemmelaget lasagne han får servert??? Jeg hadde dratt mannen min hjem etter ørene. Bortsett fra at dette aldri hadde skjedd. Flaut. Men har hørt om flere som er sånn, sikkert pga vane, smaksforsterkere osv.

Anonymous poster hash: 074c8...68b

Skrevet

Huff, så flaut.

Jeg lager mest hjemmelaget mat, blandt annet hjemmelaget tomatsuppe, opplever at noen av guttens venner sier de ikke liker det fordi de er vant til den fra Toro. Men de er i det minst barn.

Anonymous poster hash: ef422...2f0
Skrevet

Ja, det er jo merkelig at voksne folk ikke bare kan spise opp det de har tatt til seg. Visste at de er enkle folk, men på det nivået ante jeg ikke. Og dumme meg som hadde laget en balsamicoblanding til den grønne salaten - mannen gikk hjem og hentet Thousand Island, hahaha!! :-))

Men heldigvis er det som regel barn dette gjelder, selv om det er urovekkende da også. Og trist egentlig, at de naturlige smakene blir noe fremmed og rart.

Skrevet

Haha, fantastisk!! Virket de ikke litt flaue engang?? Hadde blitt ganske paff selv, vil si at det er ganske uvanlig oppførsel.

Dersom dere blir invitert på middag tilbake, hadde jeg nok villet hatt noe hjemmelagd til kvelds:).

Skrevet

De var IKKE flaue. Ikke i det hele tatt!! De er veldig komfortable med seg selv, haha:-) Har aldri opplevd maken, og må bare riste på hodet.

Mannen min og jeg hadde hakeslepp under hele måltidet, for det som er fascinerende, er at vi satt med opplevelsen av at de så oss som litt snåle og hjelpesløse som disket opp med denne rare maten ?? De gav oss råd på "matlaging", og lo overbærende da vi fortalte at ikke vi hadde smakt spagetti Rimini...? Det var en surrealistisk opplevelse, haha:-D

Skrevet

Herregud..

Det diskes opp med ordentlig mat og så oppfører man seg sånn...

Jeg foretrakk faktisk også sånt da jeg var liten, men da trodde jeg jo det var mammas hjemmelagde;)

Nå hadde jeg blitt superhappy om jeg kom på middag til deg:)

Anonymous poster hash: 074c8...68b

Skrevet

Hehe, ja, det er annerledes når man er liten, og da opplever man smaker på en annen måte. Det verste er at jeg mistenkte at de var litt kresne, så jeg lagde noe jeg tenkte ville være trygt for alle, haha:-D Så feil kan man ta!

Skrevet

Hva er spaghetti rimini?? Lager bare mat fra bunn nå og synes halvfabrikata smaker syntetisk, salt etc. Blitt vant med mindre salt og tilsetninger :) jeg ble " tvunget" pga allergi.

Anonymous poster hash: 0deb5...504

Skrevet

Er vel fordi de er vant til mat som er full av smakforsterkere og salt. Trøst deg med at da er de ihvertfall ikke så mye greie på mat. Og så utrolige frekke de var. 

Skrevet

Flaut. Jeg hadde dødd på meg, virkelig dødd på meg om kid'n eller mannen "ikke likte" noe vi fikk servert på besøk, med mindre det hadde vært rå griseballer. Men selv da hadde de nok villet smake, særingene. 

Skrevet

Kunne ikke ha den?

En voksen mann som bare liker toro lasagne og ikke kan spise en som smaker litt annerledes?

Det er virkelig det rareste jeg har hørt, til og med 12-åringen min klarer å spise mat som smaker litt annerledes enn han er vant til altså. Får han servert en annen type spagettisaus hos en kompis enn den jeg lager hjemme spiser han opp og sier takk for maten, også forteller han meg når han kommer hjem at den smakte litt rart, var litt ekkel eller kanskje utrolig god, men helt annerledes enn min.

En normal voksen mann klarer da å spise mat som smaker litt annerledes enn han er vant til!

Jeg anser meg selv som ganske kresen selv jeg, men jeg spiser da det jeg får servert likevel. Jeg synes f.eks lasagnen til venninnen min er altfor mektig med altfor mye ost både i sausen og på toppen, men selv om jeg foretrekker min egen oppskrift klarer jeg da spise hennes (selv om jeg nok tar en litt mindre porsjon enn jeg ville gjort hjemme ;))

Utrolig merkelig oppførsel av voksne mennesker...

Anonymous poster hash: 5548c...be5
Skrevet

Haha "spaghetti Rimini", det har jeg kun spist en gang, da var jeg gravid med veldig rare cravings (eller vent litt, det var vel "spaghetti a la capri" og langt fra noen kulinarisk opplevelse).

Jeg hadde blitt så flau på deres vegne at jeg mest sannsynlig hadde blitt stum (noe som skjer meget sjelden). Ville forøvrig "advart" andre naboer mot å invitere disse folka på hjemmelaget mat. Gud bedre...

Skrevet

Etter at jeg begynte å lage lasagnen selv, kommer ikke Toro-varianten i hus lenger. Husker eksen min rynka godt på nesen første gang jeg laga den, samme da jeg ordna wok, har aldri brukt disse ferdigblandingene, meb det var visst ikke riktig wok nei.. Synes slike mennesker er merkelige, og at man ikke en gang gidder å smake på maten når man er bortbedt, er for meg toppen av uforskammethet.

Skrevet

Flaut med voksne mennesker som ikke kan smake på annen mat engang da, og spesielt hjemmelaget, har de ikke mat-nysgjerrighet?... neste Helstrøm? hehe :P

Skrevet

Hva er spaghetti rimini? Aldri hørt om.

Hadde nok sagt rett ut at de kunne gå hjem, for hva skulle de sitte der etter hvis de ikke ville spise likevel? Aldri hørt på maken, og vis toro er det eneste man får servert der i huset hadde jeg vurdert nøye om jeg ville takket ja til middag der.

Anonymous poster hash: cca99...6a5
Skrevet

Haha, sånn er mannen min også, har laget hjemmelaget lasagne mange ganger, men det er Toro som gjelder for han. Vi lager stort sett hjemmelaget mat, men det er faktisk noe posemat jeg liker kjempegodt, Rondane Viltgryte og Toro sin Tikka Masala i pakke f.eks. Kommer ikke til å prøve å lage disse selv.

Når det er sagt: jeg er oppvokst på ferdigmat og halvfabrikater, men er fast bestemt på at det skal ikke mine barn. Men fordelen er at jeg spiser både hjemmelaget og kjøpemat og liker det da ;) Jeg syns det er moro å utfordre meg sekv på kjøkkenet og prøve nye ting :)

Anonymous poster hash: fc060...3f0

Skrevet

Jeg ville seriøst begynt å le hvis jeg fikk beskjed om at en voksen mann spiste ferdiglasagne, men ikke en hjemmelaget. Jeg ville trolig ledd høyt og tatt det som et forsøk på en fleip!

Når det sank inn at han mente alvor ville jeg nok ha blitt helt paff og stum.

Hva sier man til slikt? Altså, virkelig, hva sier man??

Én ting er at disse såkalt voksne menneskene ikke eier oppdragelse i det hele tatt, og tydeligvis overfører dette til sine stakkars barn som jo ikke får vite hva som er normalt.

En annen ting er hva de lærer barna matmessig - de lærer jo barna til å ikke kunne å lage mat, til ikke å tørre å smake noe, de lærer barna å bli sosiale utskudd.

Jeg håper inderlig at disse foreldrene faktisk leser dette innlegget og kjenner seg igjen!

I så fall håper jeg at de oppsøker hjelp til seg selv slik at barna ikke blir lidende under foreldrenes uvitenhet, manglende oppdragelse og kunnskapsløshet når det kommer til kost og ernæring!

Anonymous poster hash: ff7a8...4e3
Skrevet

huff så kjedelig for deg som hadde laget så mye god mat :( her hos oss er alt laget selv fra start til slutt, sambo jobber som kokk & jeg har ikke noe i mot å bruke litt tid på maten om det blir bedre sånn, kjip med sånne folk som bare liker toro :(

Anonymous poster hash: 784d4...0de
Skrevet

Hva er spaghetti rimini? Aldri hørt om. Hadde nok sagt rett ut at de kunne gå hjem, for hva skulle de sitte der etter hvis de ikke ville spise likevel? Aldri hørt på maken, og vis toro er det eneste man får servert der i huset hadde jeg vurdert nøye om jeg ville takket ja til middag der. Anonymous poster hash: cca99...6a5

Det er boksemat, tjukke spaghettibiter, kjøttboller og noen små pølser oppi tomatsaus. Som en lenger oppe fikk jeg craving på det under en graviditet. Gikk og tenkte på det hele dagen på jobb, heldigvis var mannen på seinvakt. Han hadde fått anfall hadde han visst det(hellstrøm light). Da jeg i ensom majestet hadde varmet boksen ble det en skikkelig nedtur.

Synes det hi skriver virker som veldig rar og udannet oppførsel. Det jeg har hørt er at enkelte foretrekker Toro brownie( halvfabrikat) fremfor brownie laget fra bunnen.

Skrevet

En helt absurd opplevelse, må rett og slett bare le, men som en over her sier; håper kjerringa henger her på dib så hun får lest det...;-) Begge de foreldrene kunne trengt litt innsikt:-)

HI

Skrevet

At barn oppfører seg sånn, det kan skje, men voksne mennesker, hjelpes, tror jeg hadde fått sjokk hvis jeg hadde hatt sånne foreldre til middag. Her blir alt laget fra bunnen av..

Datteren min har en venninne som bare liker kjøpepizza. En gang hun var her, hadde jeg laget en hjemmelaget pizza, men sa den kjøpt på butikken.. Var den beste pizzaen den jenta hadde smakt.. Hun skulle bare visst :fnise:

Anonymous poster hash: f2d95...181
Skrevet

Jaja. Salige er de som...

Toromaten smaker pøk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...