Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #26 Skrevet 23. februar 2014 Tror det er en blanding av aktivitet og ikke for mye mat. Jeg er forresten 165 cm høy og veier ca. 52 kg. Jeg har aldri vært på slankekur, men jeg spiser stort sett aldri annet enn kaffe til frokost, og ganske lite lunsj også, er bare ikke sulten da. Jeg spiser kanskje en brødskive + et eple eller noe i løpet av dagen. I tillegg liker jeg ikke smør og margarin så godt. Jeg liker å lage mat, middag er viktig og alltid med mye grønt, men jeg kan gjerne lage fløtesaus eller andre usunne ting også Spiser som oftes en porsjon middag. På kvelden spiser jeg noen ganger nøtter/mandler eller godteri hvis det er i hus, men aldri ekstreme mengder I tilleg er jeg kresen på kaker og desserter så spiser lite av dette. Jeg går mye i jobben min, trener litt uregelmessig (ski, sykkel eller løp) og er aktiv med barna på trening og i helgene. Så ingen fast trening og jeg kjører bil til jobb, men jeg er typen som hellere løper opp trapper enn å ta heis og som gjerne løper fra sted til sted på jobb Anonymous poster hash: 8ac4c...8ff Og jeg kjøper av prinsipp kun brus i halvliter flasker en sjelden gang, da jeg liker brus og drikker for mye om det er i hus. Men jeg drikker juice i helgene og i perioder en del tynn saft Anonymous poster hash: 8ac4c...8ff
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #27 Skrevet 23. februar 2014 Er to brødskiver til frokost for mye..?? Anonymous poster hash: 1ea90...740
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #28 Skrevet 23. februar 2014 Det er egentlig veldig enkelt: skal du ned i vekt må du forbrenne mer kalorier enn du får i deg. Selv om man spiser sunt (eller tror man gjør det- mange har ikke peiling på innhold i div mat) så spiser du sannsynligvis for mye om du ikke går ned. Få hjelp av en ernæringsfysiolog eller liknende til en matplan, basert på hvor aktiv du er, og hva du bør ligge på i kcal inntak dagen for å gå ned. Også bør du begynne å trene, noen turer i uka er kjempe bra, men ikke nok. Styrketrening og hardere kondisjonstrening! Man trenger overhode ikke å være sulten for å gå ned i vekt. Har du vilje til å prøve, så får du det til!!! Anonymous poster hash: 80f4e...cd5
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #29 Skrevet 23. februar 2014 Jeg har aldri spist to skiver til frokost, utenom når jeg er fyllesyk. Kroppen blir fort vant med for mye mat. Spiser aldri mer enn 1 skive, som noen ganger byttes ut med 1 knekkebrød eller 1 skyr. Jeg slanker meg ikke. Så spiser jeg ofte salat eller noe sånt til lunsj, kjøtt/ fisk med grønnsaker til middag og to knekkebrød til kvelds. Spiser litt godteri hver dag, feks to sukkertøy og tre ruter sjokolade. Drikker mye kaffe og et et halvt glass juice til frokost. Ellers vann eller lettbrus. Trener hardt tre- fire ganger i uken Anonymous poster hash: 78769...19c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #30 Skrevet 23. februar 2014 2 skiver til froskost feks vil jeg si er mye for en dame. Anonymous poster hash: 78769...19c Hæ, det er det jo ikke! Anonymous poster hash: 0049e...e4a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #31 Skrevet 23. februar 2014 Oiiij. Ser her at jeg spiser alt for mye. Så da får jeg heller bare være overvektig, for å leve slik som flere her skriver, nei det ønsker jeg ikke... Anonymous poster hash: 50825...2b2
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #32 Skrevet 23. februar 2014 Jeg holder meg slank med å spise masse usunt Går mye i sjokolade,pizza og cola men likevel legger jeg ikke på meg Veier under 45 kg faktisk. Anonymous poster hash: 03a95...1fb
BikkjeBisk Skrevet 23. februar 2014 #33 Skrevet 23. februar 2014 Et lite tips er å servere porsjoner, la grytene stå på kjøkkenbenken. Når du ikke ser maten er det lettere å spise mindre. Også kan det være lurt å bruke et mindre fat - da lurer du hjernen til å tro at du spiser like mye som før. ;-) Ellers er det greit å spise saaakte, husk at det er ikke om å gjøre å svelge fortest mulig unna, det gjelder å nyte:-) det samme gjelder snop. Når du spiser f.eks sjokolade, ikke tygg, men sug. Spis godis med kjøkkenet og ikke fremfor tv. Når man spiser fremfor tv klarer man ikke å nyte maten eller godteriet til det fulle. Også er det jo greit å "trene" på at spising, det gjør man på kjøkkenet :-) Slik lever jeg:-) og jeg er slank:-) Lykke til med livsstilendringen! dette klarer du! :-)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #34 Skrevet 24. februar 2014 Er sammen med en drittgubbe som suger livslysten utav meg og har 3 små under 3 år, så jeg orker stortsett ikke å spise mer enn 2 ganger daglig. Det funker for meg... Anonymous poster hash: 9052c...1c7
NormaJean Skrevet 24. februar 2014 #35 Skrevet 24. februar 2014 Jeg må bare spørre: spiser du så sunt og lite som du selv tror? Jeg har noen kolleger som til stadighet klager "jeg blir tykk bare jeg ser på sjokolade" osv. Sannheten er at de spiser dobbelt så mye som meg til lunsj, og alltid har en unnskyldning for å stappe innpå godteri eller kake. De har en dårlig dag, det er fredag, de har sovet dårlig osv osv. Selv spiser jeg sunt til måltider, dvs mye grønnsaker, fisk og rent kjøtt. MEN jeg spiser sjokolade hver dag.. Men tydeligvis ikke mer enn at jeg holder vekten. Jeg er 168 og 58 kg. Jeg trener en til to dager i uken, og er ellers aktiv med ungene i helgene. Anonymous poster hash: 8774d...cf4 Enig i spørsmålet, spiser du så sunt som du tror? Har du sett det programmet som heter secret eaters? Folk som deltar som oppgir/registrerer hva de spiser i løpet av feks en uke. Så blir de filmet og "fotfulgt" i det skjulte i en ukes tid og alt de faktisk spiser blir registrert. Utrolig hvor lett det er å spise noe man ikke engang registrerer at man putter i munnen. De fleste har ett svært mye høyere kcal inntak enn de selv tror! En annen ting er porsjonskontroll. Mannen min har snart gått ned 18 kg. Mye av grepene han har gjort har vært å minske porsjonene, slutte å spise når han er mett (istede for å spise opp alt på tallerkenen bare fordi han greier) og registret all maten han spiser i 4 mnd. Nå har han stålkontroll og spiser mye mindre porsjoner og er mett!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #36 Skrevet 24. februar 2014 Tror en del av problemet er tanken "når jeg har gått ned så og så mye og blitt slank kan jeg begynne å spise "normalt"/det jeg vil igjen". Stikkordet er livsstilsendring Vil man ned og forbli nede må man få et mer bevisst forhold til mat, og det innebærer både hvor sunn maten er og hvor mye man spiser av den. Har du veid maten/telt kalorier? Jeg kan okke og uffe så mye jeg vil over hvor "urettferdig" det er at jeg ikke kan spise hva jeg vil, men faktum er at jeg er ei lita dame som er omtrent nada aktiv i løpet av en dag, og da er dagsbehovet mitt kanskje på 1800 kalorier. Hvis jeg da går ut fra et "normalt dagsbehov" på 2000 (og gjerne koser meg litt innimellom) vil jeg gå opp. Vil jeg gå ned er jeg nødt til å forholde meg til hvor mye jeg faktisk bruker. Så, jeg har to valg, bruke mer eller spise mindre. Og, etter at jeg fikk et mer bevisst forhold til hva en kalori faktisk er og hvor mye mat en porsjon egentlig er, har det blitt lettere Du ender nok opp med å finne ut hva som er riktig balansegang mellom vekten du ønsker å være og hvor mye du ønsker å "ofre" for å nå den Anonymous poster hash: 143c5...536
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #37 Skrevet 24. februar 2014 Vet du...en kalori er en kalori - uansett om den kommer fra sunn eller usunn mat! Altså spiller det i teorien liten rolle ift vekta om du spiser 400 gram sjokolade pr døgn eller normal, sunn og variert kost. Vektklubb.no kan være ok måte å holde styr på kaloriinntaket. Men samtidig har man lett for å bli VEL ekstrem av å telle kalorier hele tiden. For enkelte er det midlertid nettopp dét som må til for å klare å redusere porsjoner til et nivå som forbrenningen klarer å håndtere. Vektnedgang ER faktisk ren matematikk; man forbrenner mer energi enn man spiser/drikker! (Og ja, dette gjelder ALLE, med få, medisinsk diagnostiserte unntak) Absolutt alle små utskeielser teller - i det lange løp kan de bety flere kilo på baken eller rundt midjen! ;-) Så over til spørsmålet ditt: Jeg spiser sunt og variert, og trener ca annenhvert dag, både styrke og kondisjon. Men jeg går ikke på noen diett. Jeg utelukker ingenting fra kostholdet mitt. Jeg spiser det jeg har mest lyst på for det meste. Iblant spiser jeg ingenting usunt, andre dager spiser jeg maaasse drittmat. Men de dagene k o m p e n s e r e r jeg ved å spise mindre av andre ting, ved å trene en ekstra økt eller ved å skjerpe meg skikkelig resten av uka. Det er ikke hva man spiser én bestemt dag som utgjør en endring enten opp eller ned i vekt. Det er det totale inntaket. Smååå endringer daglig utgjør stooore endringer over tid. Større forskjeller i hverdagen utgjør forøvrig enda større endringer på sikt. Så da gjenstår jo bare hvor god tid eu vil gi deg selv... ;-) Lykke til !!! Anonymous poster hash: a63ea...0b6
Pixy Skrevet 24. februar 2014 #38 Skrevet 24. februar 2014 Du må nok rett og slett ta steget videre og begynne å trene skikkelig! Da er det ofte lettere å spise sunnere også. Se på de på det livstilsprogrammet på tv 2 f.eks. De trener så de kjenner syra tar dem! Og de får resultater Jeg tror desverre du ikke spiser så lite og sunt som du tror. Du beveger deg ikke mye heller. Så om du virkelig vil bli tynn så må du ta dette til et nytt nivå og bli en sporty idrettsutøver. Er mange morsomme idretter å holde på med Jeg er heldig og er slank uansett. Men alikevel kjenner jeg selvsagt på formen min om jeg har et sunt kosthold eller ikke. Spiser man seg alt for stappmett hele tiden så føler man seg heller ikke bra. Jeg spiser grove knekkebrød til frokost, grov frokostblanding til lunsj. Vanlig middag og knekkebrød igjen til kveldsmat. Jeg bruker å ha på masse pålegg med feks to skinke på et knekkebrød. Med agurk, avokado og tomat på toppen. I frokostblandingen bruker jeg banan og noen ganger bær. Jeg drikker mye vann og litt saft. Brus drikker vi ikke hjemme. Så må jeg nevne at jeg tenker meg aldri om to ganger når det blir servert kake eller snop. Jeg nyter sjokolade og snacks med god samvittighet. Men vi har det sjeldent hjemme. Kjøper inn sånnt til helgen og da blir det alltid tomt. Så her er det ingen grunn til å snike i skapene. Trener gjør jeg bare en gang i uken. Og jeg er slank og fin
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #39 Skrevet 24. februar 2014 Alt i alt er det et enkelt regnestykke. Kcalorier inn - kcalorier ut. Bruker du akkurat det du putter inn så vil vekta stå på det samme. Bruker du mer enn du putter inn, vil du gå ned i vekt. Anbefaler deg et Grete Rhoede kurs Anonymous poster hash: 5af36...3a6
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #40 Skrevet 24. februar 2014 Men det er heller ikke bra å spise for lite, som noen tydeligvis gjør. Er du motivert til å gå ned? Det krever jo faktisk at du ikke kan dytte inn på hva som helst.. Men når du når match vekt kan du spise mer, men innenfor hva som gjør at du ikke går opp igjen. Jeg spiser slik: havregryn eller grøt til frokost, evt 2 skiver grovt brød med sunt pålegg. Kyllingfilet, og grønnsaker til lunsj skal jeg trene spiser jeg også ris eller pasta til, banan etter trening, kylling eller fisk til middag, egg og grønnsaker til kvelds. En dag i uka(lørdager) er spise dag, koser jeg meg masse. Gikk ned 37 kg (etter fødsel) på 8 mnd ved denne metoden. Trente 5 dager i uka. Anonymous poster hash: 80f4e...cd5
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #41 Skrevet 24. februar 2014 For det første så gikk jeg ned i vekt sakte,- veldig sakte. Jeg la på meg over 40 kilo etter svangerskap nummer 1,- -og disse satt som støpt. begynte og trene og tenke sunn mat allerede et par måneder etter fødsel,- på 3mndrs kontroll hadde jeg tatt av 15kilo fra jeg kom inn på sykehuset for fødsel....6mnd etter fødsel trente jeg 3-4 gang i uka og hadde "moderert" kostholdet enda litt (tok små musesteg der også. Hver lille endring skulle være en livsstilsendring for resten av livet) og hadde fortsatt nesten 20 ekstra kilo igjen. På nippet til og gi opp hele greia, men med mannens ord; "hvorfor skal du ikke trene og spise sundt lenger da?". Det er i hvert fall ikke skadelig, selv om dump innse at du forblir 20 kilo tyngre enn du vil....Og han hadde jo så rett. Jeg SKULLE fortsette og trene og leve sundt, fordi det var jo godt for meg uansett. Gjorde stadig små endringer i kosthold, til det bedre, og endringer i trening,- og etter 3 år hadde jeg noen få kilo igjen. Ble gravid med nummer to, la på meg bare 10 kilo (fordi jeg levde akkurat som jeg gjorde FØR jeg ble gravid) og var nede i vekt fra før første graviditet etter 3 mndr. Har ikke slanket meg en dag,- og vekta har nå vært stabil (give or take) i 6år og litt til. Jeg vil tro at det er det som skal til for deg også. Legg inn trening og endringer i matveien (små kutt i porsjoner f.eks) og tenkt at alle endringer er for resten av livet. Og kutte ut sjokolade og brus, og kanskje alkohol (vin f.eks) helt, vil helt sikkert være med på og fremskynde et vekttap, men er det mulig og leve uten det RESTEN av livet? Kanskje ikke,- da er det bedre og finne en frekvens for når man kan innta det som er "Bedre" enn det du har i dag og som er levelig... Noe som vil føre til et vekttap som vil ta litt lengre tid, men det vil være varig... Tålmod met vektnedgang er første nøkkelord,- og vedlikeholdet blir da heller ikke like vanskelig. Man må bare passe på og komme tilbake til rutinene med en gang man er ferdig med ferie, og selvsagt,- PRØVE og moderer matinntak og opprettholde trening under ferie. Trening er viktigst for og opprettholde ei vekt, mat har størst effekt for effektiv vektnedgang er også noe og tenke på... Anonymous poster hash: ac1bf...254
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå