Gå til innhold

Hvordan klarer dere å holde dere slanke???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med vekta mi. Jeg har gått opp sakte men sikkert de siste 10 årene. ett kg her og ett kg der.. :( 

Grunnen er at jeg byttet jobb, fra en ganske aktiv en til en svært passiv jobb. Spiste det samme hele tiden frem til jeg traff mannen i mitt liv, og da ble det  enda litt mere god mat og kos. 

Nå er jeg overvektig.

Vi spiser fortsatt god mat, men mye av den er sunn mat. Mye grønsaker, og bare grove brødprodukter. Jeg har blitt mye mere fokusert på å være mere aktiv de siste2-3 mnd. Går lange turer minimum 3 ganger pr uke, og har nå skaffet meg et aktivitetsarmbånd som registrerer aktiviteten min. Så nå går jeg minimum 10000 skritt hver dag(Hatt det i 1,5 uke nå) 

Likevell så ser det ikke ut som om vekten har tenkt å snu.

Forferdelig frustererendes, og jeg vet at jeg spiser mye sunnere mat enn mange andre tynne jeg kjenner. (nære venner)  Urettferdig at noen skal slite så mye med vekta, mens andre kan meske seg med alt og ikke gå opp et gram.

Og det verste er de dømmendes holdningene fra folk, spesiellt her inne. Folk tror at livsstilen til oss overvektige er sånn og sånn. Og lager tråder om dere ser en overvektig spise en sjokolade eller en bolle. (Jeg spiser kanskje butikkbakte boller en gang i året, og enn hvis noen ser meg spise den, da tror de at jeg lever på slikt??? )  Huff, det er så mange forferdelige stygge holdninger rundt om kring...

For jeg lever ikke på junk og godteri, men på sunn mat. (trolig litt for store posjoner)

Og mitt problem er at jeg tidligere var veldig inaktiv, og derfor forbrannt jeg ikke det jeg spiste. Men nå er jeg mye mye mere aktiv..  Likevell går jeg ikke ned, og det selv om aktiviteten min har økt veldig veldig mye. Forferdelig frustererendes.

Så hva gjør dere tynne og slanke?

Lever dere bare på 2 knekkebrød pr dag? 

Anonymous poster hash: 50825...2b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke akkurat tynn, men slank. Ikke så høy, så vanskelig for meg å bli tynn. Men veldig fornøyd med meg selv. Anbefaler deg 3 harde treningsøkter i uken og turer heller utenom.

Viktig å spise sunt samtidig. Jeg spiser passe og ofte, ikke noe slanke kur med andre ord.. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 87bc0...9d0

Skrevet

Trener fire dager i uken, litt godteri på lørdager, normale porsjoner mat, kylling og grønnsaker. Ikke så veldig vanskelig.

Skrevet

Spiser Sundt karbohydrater kun til frokost og lunsj. Til middag protein rike måltider. Pasta og brød spiser jeg veldig sjeldent. Løper 6 km 4 ganger i uken. Styrke trening 2.

Vi koser oss vi også med sjokolade og vin.

Vi trener nok mer en gjennomsnittet men der er fordi vi har tiden og trives godt med det.

Mye av det å gå ned i vekt er en god diett med trening.

Skrevet

Gode gener :)

Anonymous poster hash: dbe78...b4a

Skrevet

90% av vektnedgang er å endre kostholdet, kun 10% er trening. Vil tippe du spiser for store porsjoner, selv om maten er sunn. Selv opplevde jeg det samme som deg etter fødsel. Trente 4-5 ganger i uken og etter 6 måneder hadde jeg ikke gått ned en eneste kilo av de 6 jeg skulle ned. Da jeg begynte med PCMF dietten skjedde det magiske ting. På bare noen få uker var jeg nede i vekten jeg hadde før fødselen. Dette gjennom mer kontroll på porsjonene, matvarer og mengden proteiner. Jeg hadde rett og slett spist sunt, men dobbelt så mye proteiner som jeg egentlig trengte. Og det beste av alt var at jeg klarte å holde denne vekten i etterkant. Litt mer bevisst på mengder og spesielt da på proteiner, men ellers "normalt" sunt kosthold.

Anonymous poster hash: b89a5...91b
Skrevet

Blanding av gener og sunt kosthold tror jeg. Er periodetrener, støttemedlem på treningssenter.

Spiser mye mat, men sunn mat. Drikker ikke brus. Spiser snop kun lørdager (prøver i hvert fall).

Er 165 høy. 54 kg.

Mye proteiner og regelmessige måltider (nok mat!) øker forbrenninga mi.

Skrevet

Jeg har gode gener, oversensitive smaksløker (spiser derfor lite kjøtt og saus, blant annet), angst for den frihetsberøvelsen fedme kan gi, og jeg har alltid sett på sult som min venn. Jeg nyter å være litt sulten, elsker kaffe/sult-rusen, og jeg har dermed levd etter 5:2 dietten i mange år uten å tenke bevisst på det som en diett. Jeg bare følger magefølelsen min, og spiser ellers sunt, men stapper samtidig innpå med ostepop og rødvin, flere kvelder i uka.

I tillegg så gjør jeg dette: 

Setter meg på ergometersykkelen i kjelleren en gang i blant, en eller to ganger i uka, og tråkker skikkelig heftig i ett minutt. Noen ganger opp til fire minutter, men det er sjeldent. Jeg blir andpusten og kjenner litt melkesyre. Men det lille heftige minuttet på sykkelen gjør underverker for fordøyelsen. Jeg opplever det som litt magisk. Ellers trener jeg aldri, men jeg har et "lekent" kroppspråk, og spretter, hopper og ruller litt rundt mens jeg f.eks rer opp senger, og jeg og ungene danser ofte på impuls til en morsom låt på radioen blant annet. Får i gang hjertepumpa det også. Hehe. 

Anonymous poster hash: 66b6e...11e
Skrevet

Takk for at dere deler:)

hehe, det med lekent kroppsspråk har jeg også begynnt med. Danser,hopper jogger når jeg lager middag, eller går over gulvet. Så det skal jeg fortsette med.

Jeg er nok for glad i mat til at jeg vil trivest med å sulte meg selv desverre... Jeg liker ikke å være sulten over tid.. :(

Skrevet

Takk for at dere deler:)

hehe, det med lekent kroppsspråk har jeg også begynnt med. Danser,hopper jogger når jeg lager middag, eller går over gulvet. Så det skal jeg fortsette med.

Jeg er nok for glad i mat til at jeg vil trivest med å sulte meg selv desverre... Jeg liker ikke å være sulten over tid.. :(

Du trenger absolutt ikke gå sulten selv om du skal ned i vekt eller holde vekten. I så fall så er det du spiser feil for akkurat din kropp!

Jeg var 25 kg tyngre for mange år siden. Nå har vekten vært stabil i 10 år kun fordi jeg spiser riktig for min kropp. Som Natti11 skriver så spiser jeg stort sett bare karbohydrater til frokost, evt også lunsj. Spiser jeg brød/knekkebrød/pasta/ris/poteter/mais flere ganger i løpet av dagen så legger jeg på meg.

Men jeg spiser godt, gode porsjoner og god mat. Når man kutter karbohydratene kan man spiser mer fett uten at det påvirker vekten - heller tvert imot, man går som regel ned.

I løpet av de 10 årene vekten min har holdt seg helt stabil så har jeg hatt to langvarige sykdomsperioder hvor jeg ikke har kunnet bevege meg i det hele tatt. Dvs. jeg har ligget i sengen, ligget på sofaen og sittet i en stol, i gode perioder har jeg gått en kort laaangsom tur. Likevel holder vekten seg stabil så lenge jeg spiser riktig.

Les litt om lavkarbo, lær deg først og fremst hva et ustabilt blodsukker gjør for vekten.

Da slipper du å  gå sulten og likevel så kan du gå ned i vekt og beholde vekten.

Anonymous poster hash: 8cbb7...c71

Skrevet

Jeg spiser det jeg har lyst på 10% av tiden, ellers spiser jeg det som er sunt og som kroppen min setter mest pris på. Trener også seks ganger i uken, som helt klart er med på å vedlikeholde. Sunt kosthold, trening og ikke for mye mat, det pleier stort sett å være så enkelt.

Anonymous poster hash: 58c4e...3ed
Skrevet

Begynte å spise mer sjokolade tidlig på dagen. Da hadde jeg ikke noe sug etter noe resten av dagen og spiser alt i alt mye mindre.  Drikker ikke mye brus eller annet snop. Holder meg unna ferdigmat. Middag mest mulig fra bunn.

Også trener jeg 3-4 ganger i uken. Å bare gå har aldri hatt særlig godt effekt på meg. Jeg må trene mer intensivt. Og jeg trenger ikke å trene så lenge av gangen. 30-40 minutt holder og har god effekt. Jogging og spinning er veldig effektivt. Hvis jeg ikke er i form til annet enn å gå gjør jeg det i motbakke, da får man pulsen godt opp uansett.   Å få pulsen opp er viktigere enn antall skritt. 

Jeg holder meg ellers aktiv i hverdagen ved å gjøre husarbeid når jeg har ledig tid. Utrolig hvor mye energi man kan bruke på det.  

Etter at jeg begynte å få et mer avslappende forhold til kosthold og trening og ikke ble helt ifra meg av dårlig samvittighet fordi jeg hoppet over en treningsøkt eller spiste en sjokolade, så har det vært mye enklere å holde vekta.  Ikke vær for streng mot deg selv. 

Anonymous poster hash: c80d2...125
Skrevet

-gener (har aldri variert mer enn to-tre kilo uansett hvilken livsstil jeg har hatt. Tantebarn min er lik.)

-fysisk jobb! Sitter kanskje til sammen 1 time på jobb, jobber vanlig 7,5 timers dag. Er konstant i bevegelse.

-har hest, hund ig tilbringer derfor mye tid ute, i stallen hver dag osv.

-har en aktiv unge på 2,5 år som stadig skal ha meg med overalt. Leker mye med henne.

Jeg trener ikke utenom. Jeg spiser akkurat det jeg vil. Også godteri midt i uka. Brenner mye kalorier tror jeg, for jeg spiser lett 4-5 skiver til lunsj. Men, jeg er ganske aktiv da...

Anonymous poster hash: 5a24f...dbd

Skrevet

Spiser Sundt karbohydrater kun til frokost og lunsj. Til middag protein rike måltider. Pasta og brød spiser jeg veldig sjeldent. Løper 6 km 4 ganger i uken. Styrke trening 2.

Vi koser oss vi også med sjokolade og vin.

Vi trener nok mer en gjennomsnittet men der er fordi vi har tiden og trives godt med det.

Mye av det å gå ned i vekt er en god diett med trening.

Du er flink 👏 Påminner mye om meg sjel. For noen år sedan bare. Pleide løpe 1 mil 4 ganger i uken. Elskade det. Men så flytte jeg, gifte meg og fikk barn 😜

Anyway, good for you. 👍👏

Skrevet

Jeg må bare spørre: spiser du så sunt og lite som du selv tror?

Jeg har noen kolleger som til stadighet klager "jeg blir tykk bare jeg ser på sjokolade" osv. Sannheten er at de spiser dobbelt så mye som meg til lunsj, og alltid har en unnskyldning for å stappe innpå godteri eller kake. De har en dårlig dag, det er fredag, de har sovet dårlig osv osv.

Selv spiser jeg sunt til måltider, dvs mye grønnsaker, fisk og rent kjøtt. MEN jeg spiser sjokolade hver dag.. Men tydeligvis ikke mer enn at jeg holder vekten. Jeg er 168 og 58 kg. Jeg trener en til to dager i uken, og er ellers aktiv med ungene i helgene.

Anonymous poster hash: 8774d...cf4

Skrevet

Har en hund som krever minst en god times tur hver dag, og her finnes det ikke en strekning på lenger enn 10 meter som er flat.. Jogger 3-4 ganger uka på vinteren, nesten hver kveld når snøen går og dagene blir lenger. Har hest og småbruk, så det blir en del fysisk arbeid. Trener også pilates hjemme noen kvelder i uka (ca 20 min økter)

Spiser normalt, men prøver å spise knekkebrød istedet for brød.

Jeg er ikke tynn, men normalt slank. Har pcos og lavt stoffskifte, så er ganke fornøyd :P

Skrevet

Jeg tenker også at mengder kan være et nøkkelord her. Jeg gikk også sakte men sikkert opp, og trening hjalp ingenting. Så begynte jeg å redusere endel på porsjonene mine, og det gav resultater med en gang. Husk at hjernen bruker ganske lang tid på å registrere at du er mett, så om du spiser helt til du kjenner metthetsfølelsen spiser du for mye.

Nå spiser jeg bare en skive med pålegg til brødmåltidene f.eks. Du kan jo prøve deg frem med det. Om du blir sulten igjen etter bare en time kan du øke litt, til halvannen f.eks.

Skrevet

Jeg spiser ganske lite rett og slett - kroppen min trenger ikke mer enn ca 1000 kcal pr dag for å opprettholde vekten min. (167, ca 61 kg)

Husk at når man først har kommet ned i den vekten man ønsker, så vil kroppen din fortsatt ha samme mengde mat som da du var på ditt største! Merkelig, men sånn er det. Derfor er du faktisk nødt til å være litt sulten en periode. Magen venner seg til mindre mengde mat etterhvert, og sulten vil ikke bli intens. 

Jeg veide 80 dagen jeg fødte nr 2 for 2 år siden, gikk ned 12 av de 13 jeg hadde lagt på meg - men det satt igjen 6 kg fra førstemann. Disse gikk jeg ned med hjelp fra vektklubb.no. Dersom jeg f.eks spiser 2000 kcal en dag, så merker jeg det med en gang på vekta, og kroppen min higer etter like mye mat. Derfor skeier jeg kun ut en sjelden gang.

Anonymous poster hash: a904f...afb
Skrevet

trener hver dag og kaster opp mesteparten av det jeg spiser :)

Anonymous poster hash: de89e...424
Skrevet

Jeg tenker også at mengder kan være et nøkkelord her. Jeg gikk også sakte men sikkert opp, og trening hjalp ingenting. Så begynte jeg å redusere endel på porsjonene mine, og det gav resultater med en gang. Husk at hjernen bruker ganske lang tid på å registrere at du er mett, så om du spiser helt til du kjenner metthetsfølelsen spiser du for mye.

Nå spiser jeg bare en skive med pålegg til brødmåltidene f.eks. Du kan jo prøve deg frem med det. Om du blir sulten igjen etter bare en time kan du øke litt, til halvannen f.eks.

Du har nok rett i det med mengden. Jeg vet jeg spiser til tider alt for store posjoner på middag. Brød, spiser jeg 2 skiver av  når jeg spiser det. Har begynnt å ertatte brødmåltider med omelett og havregryn. Kveldsmaten er skyr og cottage chees + bær når jeg er flink. 

Etter en periode på f.eks en mnd uten vektnedgang når jeg har vært veldig flink med kosten og ingen vektnedgang, så "sprekker" jeg og gir litt f i en periode igjen. (Drikker da mere melk, sjokkis på fredag og lørdag og sier ikke nei takk til is eller kaker.) 

Så blir jeg frusterert igjen, og passer meg igjen...

Jeg blir så lei av å være så flink med kosten når det ikke gir de resultatene jeg ønsker. 

Men for all del, jeg skulle selvfølgelig ha vært enda mere streng med meg selv, spist enda mere grønnsaker som f.eks til kveldskos.. men det er vanskelig over tid... Heldig er dere som slipper å slite sånn med vekta ihvertfall.

-HI-

Skrevet

Jeg tror også at svært få er heldige ift vekt. De fleste som veier mye, spiser også for mye - selv om det er sunn mat. Dette finnes det en rekke undersøkelser på, de som er overvektige som veldig mye mer mat enn de som er slanke/normalvektige. 

Hva spiser du i løpet av en vanlig dag da?

Anonymous poster hash: 78769...19c
Skrevet

2 skiver til froskost feks vil jeg si er mye for en dame.

Anonymous poster hash: 78769...19c
Skrevet

Gode gener. Trener ingenting, og kan spise alt jeg vil ha. Like tynn uansett. 174cm høy, og veier mellom 56 - 60 kilo.

Anonymous poster hash: 64ff9...343

Anonymous poster hash: 64ff9...343

Skrevet

Antagelig er porsjonene for store.

Sett seg som mål å bruke en uke på å lære porsjonsstørrelser, vei maten rett og slett. Utenpå pakningene står det ofte hvor stor en porsjon skal være, utenpå f.eks pakken med frokostblanding står det hvor mange kalorier det er i en porsjon og hvor mange gram det er.

Meld deg inn i gratisklubben til Grethe Roede og registrer det du spiser, bruk gjerne oppskriftene der også. Skal du registrere f.eks lasagne står det hvor mange gram en porsjon er, vei det og se hvor mye det er meningen en porsjon skal være...

Anonymous poster hash: 0b339...0d1
Skrevet

Tror det er en blanding av aktivitet og ikke for mye mat. Jeg er forresten 165 cm høy og veier ca. 52 kg.

Jeg har aldri vært på slankekur, men jeg spiser stort sett aldri annet enn kaffe til frokost, og ganske lite lunsj også, er bare ikke sulten da. Jeg spiser kanskje en brødskive + et eple eller noe i løpet av dagen. I tillegg liker jeg ikke smør og margarin så godt. Jeg liker å lage mat, middag er viktig og alltid med mye grønt, men jeg kan gjerne lage fløtesaus eller andre usunne ting også :) Spiser som oftes en porsjon middag. På kvelden spiser jeg noen ganger nøtter/mandler eller godteri hvis det er i hus, men aldri ekstreme mengder :) I tilleg er jeg kresen på kaker og desserter så spiser lite av dette.

Jeg går mye i jobben min, trener litt uregelmessig (ski, sykkel eller løp) og er aktiv med barna på trening og i helgene. Så ingen fast trening og jeg kjører bil til jobb, men jeg er typen som hellere løper opp trapper enn å ta heis og som gjerne løper fra sted til sted på jobb ;)

Anonymous poster hash: 8ac4c...8ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...