Gå til innhold

Jeg ammer fremdeles fireåringen og møter masse fordommer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ammet selv en av jentene mine ukristelig lenge. Men man har jo litt sosiale antenner, så gjorde det bare på privaten. Vet jo hvordan folk snakker om slikt, mobbing ol. Reagerer ikke på amming av barn på tre- fire i seg selv, men hadde jeg sett det på kafé for ex hadde jeg lurt litt på hvorfor mora utsetter seg og barnet for fordømmelse og sladder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må jeg bare si at amming er IKKE pedofili!!

 

Altså, det er ditt valg om du vil amme eller ikke, men jeg synes dere kan gjøre det innenfor husets fire vegger. Det er ikke så rart folk ser- en fireåring som blir ammet er ikke akuratt vanlig å se. Jeg tror det ville vært lurt og gjøre det hjemme- ihvertfall hvis dere skal fortsette. Er nok ikke så kult for barnet hvis noen fra barnehagen ser at h*n gjør en sånn "babyting" og sier dette videre til de andre barna i barnehagen.

 

Har selv ammet mine barn til 1-2 års alderen, men det var hjemme når vi var alene. Ammer sjelden tvillingene på 10 mnd ute blandt folk lenger, da jeg har opplevd at folk ser litt rart på meg. (De får selvfølgelig mat hvis det er "krise") Hvis fireåringen min hadde gjort det samme hadde nok blikkene blitt enda verre.

Endret av Hun med alle ungene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare si at amming er IKKE pedofili!!

 

Altså, det er ditt valg om du vil amme eller ikke, men jeg synes dere kan gjøre det innenfor husets fire vegger. Det er ikke så rart folk ser- en fireåring som blir ammet er ikke akuratt vanlig å se. Jeg tror det ville vært lurt og gjøre det hjemme- ihvertfall hvis dere skal fortsette. Er nok ikke så kult for barnet hvis noen fra barnehagen ser at h*n gjør en sånn "babyting" og sier dette videre til de andre barna i barnehagen.

 

Har selv ammet mine barn til 1-2 års alderen, men det var hjemme når vi var alene. Ammer sjelden tvillingene på 10 mnd ute blandt folk lenger, da jeg har opplevd at folk ser litt rart på meg. (De får selvfølgelig mat hvis det er "krise") Hvis fireåringen min hadde gjort det samme hadde nok blikkene blitt enda verre.

Er enig med deg, men hvis folk vil sende meg stygge blikk når jeg ammer han på ni mnd. får de bare gjøre det. Syns ærlig talt det er trist hvis folk ikke tåler at et barn under året får seg litt pupp i offentlighet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så fokus på at det er så "kos" å amme egentlig?!? Amming er vel i utgangspunktet mating av de aller minste, og strengt tatt ganske unødvendig etter 1 års alderen. Man kan da kose med barnet (ha de på fanget, holde rundt dem etc.) uten å stappe inn puppen i munnen på dem.

 

Anonymous poster hash: a7f66...7fd

 

Hahaha :D Veldig enig!

 

Anonymous poster hash: e7526...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det mest naturlige i verden har blitt gjort til noe unaturlig. Jeg får rare blikk nå gutten min tar seg en kosepause og drikkepause, for eksempel når vi er på kafeen på senteret etter storhandel. Men hva er problemet, han er jo også så stor nå at han "gjør alt selv", så jeg kan jo bare fortsette å prate og spise de ti minnuttene det varer, og han knepper til og med igjen amme-bhn etter seg :). Her en dag fikk jeg faktisk tilsnakk av en vekter! Noen andre med tilsvarende erfaringer?

 

Anonymous poster hash: fe7e4...011

 

Jeg synes at det er helt naturlig å amme så lenge, men det er ikke vanlig i vår kultur. Jeg har også ammet mitt første barn til hun var 4.5 og ammer fortsatt det minste som er nå 3.5. Jeg gjør det ikke offentlig hvis jeg kan unngå det, men av og til er han trist og trøtt og sier at det er bare pupp som kan trøste ham. Da velger jeg å prioritere barnet mitt og har aldri opplevd at noen reagerte på det. Det er mye forskning på melk og mange ting som vi ikke vet. Det er ikke bare næring men også antistoffer, stamceller og andre ting som kan være viktig for immunforsvaret av et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herre! "Jeg ammer 3-4 åringen min fordi pupp er det eneste som trøster"?! "Det er koselig å amme"

 

Et så stort barn, som bor i et land hvor man har overflod av mat med god næring og rent vann gratis i springen, trenger ikke under noen omstendigheter å bli ammet! Da er det for moras skyld, ikke barnet! Og er du som mor så opphengt i den puppekosen får du gå noen runder med deg selv! Unger blir mobbet fra de er små, hadde jeg diet min mor så tett opp i skolealder hadde jeg blitt ledd ned av mine jevngamle!

 

Tenk på at barnet ditt skal leve godt sammen med andre barn også, ikke bare være kosekluten din! Gi nå heller barnet en bamse og en god klem når han/hun trenger kos, og hold puppen under klærne!!

 

Anonymous poster hash: c643d...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig sjokkert over tilbakemeldingene du får! Det er tydeligvis lite kunnskap ute og går om viktigheten av amming.

 

Jo mer dette forskes på, jo flere fordeler viser det seg at ammingen har. Vi har det åpenbare som antistoffer og at barna kan unngå allergier, men man blirogså faktisk  en mer harmonisk person om man har blitt ammet lenge. Barnet får gode pauser med mor hvor velværehormonet oksitosin dannes hos mor og barn. Forskning viser jo lenger jo bedre. Bakdelen med å amme er at det meste av sexlysten forsvinner, så amming er heller antiperverst.

 

Jeg er barnevernspedagog og spesielt opptatt av barnepsykologi og tilknytning. Det viktigst tenker jeg er at du følger morsinstinktene dine og leser barnet ditt. Jeg har kun en ettåring selv, og vet ikke hvor lenge jeg kommer til å amme. Men… så lenge samfunnet vårt er så sneversynt som det er, tror jeg jeg kommer til å droppe offentlig amming hvis jeg fremdeles ammer når hun er 4 år. Ikke for min skyld; jeg vil gjerne sette ett godt eksempel for langtidsamming, men for datteren min. Det er unødvendig at folk skal tenke negative tanker om henne og kanskje tom behandle henne dårlig pga dette. Følg mammahjertet ditt videre og kom gjerne hjem til meg og ammJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pump og gi i glass da for herrens skyld! Og velværehormoner bobler det av under kosestunder uten at puppen skal være i munnen. Vi får store doser velværehormoner ved å ligge i armkroken på våre kjære, så det at man må amme for å utløse dette er tull!

 

I land hvor næring er vanskelig å komme over, og drikkevann er dårlig, så ser jeg klart at forlenget amming har sine helsefordeler, men her til lands trenger man ikke dette, og er de antistoffene så viktig for mor, så pump! Barnet blir stigmatisert av å ligge på puppen i så stor alder!

 

Anonymous poster hash: c643d...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sjokkert over svarene i denne tråden. Jeg ammer to som ikke er tvillinger og vet ikke helt hvor lenge jeg kommer til å amme eldste, men jeg ser ikke bort i fra at det kan være til han er både 2 og 3 og kanskje 4. Det tar jeg som det kommer. Dessverre synes jeg allerede at det er ubehagelig å amme offentlig. Ikke fordi jeg ser det som et problem, men fordi det er så mange perverse mennesker som forbinder amming og nærhet med sex. Mange av dem har til og med skrevet i denne tråden. Ja, der er stigmatiserende å amme barn på over ett år. Men det burde ikke være det.

 

Anonymous poster hash: 93832...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit om man vil amme barnet så lenge. Men ser ikke grunn til å gjøre det offentlig. Ammet selv mitt barn til hun var nærmere 1.5 år. Skulle egentlig ammet lenger, men da orket jeg rett og slett ikke mer. Så syntes det er topp at andre gjør det.

 

Ammet lite offentlig etter 1 år. Gjorde vel kun en gang når vi var på ferie, og det var lenge siden sist amming. Men fikk ingen stygge blikk. :)  Men sist sommer var vi i en fornøyelsespark og der så jeg et barn på rundt 1.5 år som hang i en slynge og fikk pupp. Syntes det var bare fint. :) Men hadde vært noe helt annet om barnet var 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes amming er ekkelt uansett alder jeg. Derfor synes jeg alle skal ta hensyn til det og bare slutte med amming generelt.

 

Anonymous poster hash: 170e7...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg at HI bare tuller og troller.

Jeg sliter skikkelig med å se amming i et "koseperspektiv". Man ammer babyen fordi den trenger mat. For meg er det ikke koselig at et bittelite menneske sutter på kroppen min.

Jeg ammet min sønn til han var 3-4 mnd. Det var helt OK - hverken mer eller mindre. Jeg opplevde ingen "magisk følelse av tilknytning" eller noe slikt.

Han lå ved brystet i opp mot en time ad gangen og var veldig opptatt med det. Jeg så på TV eller leste. Han ble sulten igjen etter fem minutter osv.

Jeg opplevde faktisk at jeg likte ham bedre da melken brått ble borte og vi begynte å gi kun flaske. Nå fikk jeg faktisk mulighet til å bli kjent med ham!

Jeg kommer ikke til å amme neste barn og jeg er ikke redd for å si det høyt.

Så det så!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første tror jeg at HI bare tuller og troller.

Jeg sliter skikkelig med å se amming i et "koseperspektiv". Man ammer babyen fordi den trenger mat. For meg er det ikke koselig at et bittelite menneske sutter på kroppen min.

Jeg ammet min sønn til han var 3-4 mnd. Det var helt OK - hverken mer eller mindre. Jeg opplevde ingen "magisk følelse av tilknytning" eller noe slikt.

Han lå ved brystet i opp mot en time ad gangen og var veldig opptatt med det. Jeg så på TV eller leste. Han ble sulten igjen etter fem minutter osv.

Jeg opplevde faktisk at jeg likte ham bedre da melken brått ble borte og vi begynte å gi kun flaske. Nå fikk jeg faktisk mulighet til å bli kjent med ham!

Jeg kommer ikke til å amme neste barn og jeg er ikke redd for å si det høyt.

Så det så!!!

De fleste som ammer føler ekstra tett tilknyttning under ammestunden, jeg tror det er en av grunnene enkelte sliter med å kutte den ut. Har selv både god og dårlig erfaring, så jeg synes at man aldri bør utelukke amming uten å prøve, mye kan endre seg. Jeg har særlig et argument, antistoffer og at de er ekstra sårbare den første tiden. Jeg kommer til å amme lenge hvis alt går som vi håper her, men ikke til 3-4 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, et alternativ til amming hvis man sliter med det er fullpumping, det gir også antistoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg at HI bare tuller og troller.

Jeg sliter skikkelig med å se amming i et "koseperspektiv". Man ammer babyen fordi den trenger mat. For meg er det ikke koselig at et bittelite menneske sutter på kroppen min.

Jeg ammet min sønn til han var 3-4 mnd. Det var helt OK - hverken mer eller mindre. Jeg opplevde ingen "magisk følelse av tilknytning" eller noe slikt.

Han lå ved brystet i opp mot en time ad gangen og var veldig opptatt med det. Jeg så på TV eller leste. Han ble sulten igjen etter fem minutter osv.

Jeg opplevde faktisk at jeg likte ham bedre da melken brått ble borte og vi begynte å gi kun flaske. Nå fikk jeg faktisk mulighet til å bli kjent med ham!

Jeg kommer ikke til å amme neste barn og jeg er ikke redd for å si det høyt.

Så det så!!!

Det gjør deg nok til unntaket mer enn regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg at HI bare tuller og troller.

Jeg sliter skikkelig med å se amming i et "koseperspektiv". Man ammer babyen fordi den trenger mat. For meg er det ikke koselig at et bittelite menneske sutter på kroppen min.

Jeg ammet min sønn til han var 3-4 mnd. Det var helt OK - hverken mer eller mindre. Jeg opplevde ingen "magisk følelse av tilknytning" eller noe slikt.

Han lå ved brystet i opp mot en time ad gangen og var veldig opptatt med det. Jeg så på TV eller leste. Han ble sulten igjen etter fem minutter osv.

Jeg opplevde faktisk at jeg likte ham bedre da melken brått ble borte og vi begynte å gi kun flaske. Nå fikk jeg faktisk mulighet til å bli kjent med ham!

Jeg kommer ikke til å amme neste barn og jeg er ikke redd for å si det høyt.

Så det så!!!

Der er vi nok forskjellige. Hadde ei jenta som konstant hang I puppen, og følte veldig sterk tilknytting til henne. og omvendt. Og det har vi fortsatt. Selv om det noen ganger var slitsomt. Så følte jeg at det var kos. Men når hun begynte å nærme seg 1.5 og stadig ville ha masse melk på natten og gjerne ellers på dagen. Da var jeg sliten, og begynte å trappe ned I løpet av en månde. Gikk forsåvidt bra. Men hender at jeg savner den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For det første tror jeg at HI bare tuller og troller.

Jeg sliter skikkelig med å se amming i et "koseperspektiv". Man ammer babyen fordi den trenger mat. For meg er det ikke koselig at et bittelite menneske sutter på kroppen min.

Jeg ammet min sønn til han var 3-4 mnd. Det var helt OK - hverken mer eller mindre. Jeg opplevde ingen "magisk følelse av tilknytning" eller noe slikt.

Han lå ved brystet i opp mot en time ad gangen og var veldig opptatt med det. Jeg så på TV eller leste. Han ble sulten igjen etter fem minutter osv.

Jeg opplevde faktisk at jeg likte ham bedre da melken brått ble borte og vi begynte å gi kun flaske. Nå fikk jeg faktisk mulighet til å bli kjent med ham!

Jeg kommer ikke til å amme neste barn og jeg er ikke redd for å si det høyt.

Så det så!!!

De fleste som ammer føler ekstra tett tilknyttning under ammestunden, jeg tror det er en av grunnene enkelte sliter med å kutte den ut. Har selv både god og dårlig erfaring, så jeg synes at man aldri bør utelukke amming uten å prøve, mye kan endre seg. Jeg har særlig et argument, antistoffer og at de er ekstra sårbare den første tiden. Jeg kommer til å amme lenge hvis alt går som vi håper her, men ikke til 3-4 års alderen.

 

Jeg håper du gir amming en sjanse til neste gang. Hvis ikke går barnet ditt glipp av mye dessverre. Jeg synes også ammingen var ett strev de første mnd, men det kom seg veldig etter hvert. Anbefaler deg å finne ut alle fordelene med amming og deretter ta en avgjørelse, for fordelene er MANGE! Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg at HI bare tuller og troller.

Jeg sliter skikkelig med å se amming i et "koseperspektiv". Man ammer babyen fordi den trenger mat. For meg er det ikke koselig at et bittelite menneske sutter på kroppen min.

Jeg ammet min sønn til han var 3-4 mnd. Det var helt OK - hverken mer eller mindre. Jeg opplevde ingen "magisk følelse av tilknytning" eller noe slikt.

Han lå ved brystet i opp mot en time ad gangen og var veldig opptatt med det. Jeg så på TV eller leste. Han ble sulten igjen etter fem minutter osv.

Jeg opplevde faktisk at jeg likte ham bedre da melken brått ble borte og vi begynte å gi kun flaske. Nå fikk jeg faktisk mulighet til å bli kjent med ham!

Jeg kommer ikke til å amme neste barn og jeg er ikke redd for å si det høyt.

Så det så!!!

Jeg hadde en veldig negativ ammeopplevelse med nr 1. Opplevde som deg at babyen aldri ble mett. Ga vel opp etter 2-3 mnd. Opplevde det som en lettelse å slutte med amming. Et tvillingpar og en ny baby senere går det nu så meget bedre. Bestemte meg for å gå for amming med tvillingene, da jeg så på flaskemating med to som mye mer styr. Det gikk kjempefint :) Hadde ikke mye sosialt liv da men skitt au...

Han på 9 mnd. har vært syk , og da er amming er mer enn mat. Barn som ammer bruker jo puppen til trøst når de får smerte og ubehag. Både fordeler og ulempermed det selvsagt ;) Har hatt en hengende i puppen store deler av helga.

Har ammet offentlig opptil 1 1/2-2, men etter den tid har jeg rettet meg etter samfunnets normer og bare puppet privat.

Amming eller ikke, det viktigste er at babyen får dekt behov for mat og nærhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pump og gi i glass da for herrens skyld! Og velværehormoner bobler det av under kosestunder uten at puppen skal være i munnen. Vi får store doser velværehormoner ved å ligge i armkroken på våre kjære, så det at man må amme for å utløse dette er tull!

 

I land hvor næring er vanskelig å komme over, og drikkevann er dårlig, så ser jeg klart at forlenget amming har sine helsefordeler, men her til lands trenger man ikke dette, og er de antistoffene så viktig for mor, så pump! Barnet blir stigmatisert av å ligge på puppen i så stor alder!

 

Anonymous poster hash: c643d...f42

Det stemmer at velværehormoner også utløses ved annen kroppskontakt, men ikke på langt nær som ved amming dessverre. Barn under 3 år trenger veldig mye nærhet for å bli trygge voksne med en sterk psykisk helse, og da er amming ett enkelt hjelpemiddel for å oppnå nærhet og optimal tilknytning til sin foretrukne hovedomsorgsperson. Jo nærere og tryggere de får være de første årene, jo bedre rustet psykisk blir de til å takle livets utfordringer. Det viktigste er å følge de sterke morsinstinktet vi får etter en fødsel og lære oss og lese behovene til barnet vi får. Men du har rett i at annen kos også er viktig:-). Jeg satte meg inn i hva som skal til for optimalt trygg oppdragelse psykisk sett før jeg fikk barn. Jeg forhørte meg med alle psykologer og tilknytningspedagoger jeg kom over. Svaret er jo så enkelt: lytt til instinktene dine og ikke til samfunnets fordommer (ikke bry deg om stigmatisering som du selv skriver) så får du barn som kan konsentrere seg om å være en så god versjon av seg selv som mulig:-). Anbefaler alle å lese Det stille mammaopprøret av Laila Foldvik; den boka er forskningsbasert og forklarer dette veldig fint. Jeg kommer til å lese den ved hver graviditet i tilfelle jeg har glemt noe. Siden små barn trenger så nye nærhet, og amming er noe som gir det, er det så viktig at vi oppmuntrer de som velger å amme og ikke disser dem.

 

Jeg er veldig nysgjerrig på hva som trigger noen av dere som skriver sinte meldinger her. Hvis det ikke handler om at dere synes det er perverst, hva gjør dere så provoserte da? Det begynte med at en mor søkte støtte og råd her, også får hun så ufine tilbakemeldinger. Er det greit fordi man velger å være anonym? Burde vi ikke heller være oppmuntrende og støttende selv om vi ikke er enige? Det å være foreldre er jo ikke lett, så støtte og forståelse trenger vi alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du Superbruker med over en mill innlegg! 

Er du samme person som skriver provoserende innlegg, OG svarer på de samme provoserende innleggene???

Jeg syns dette så veldig rart ut - at samme (?) person svarer/kommenterer seg selv både 3 og 4 ganger....

Det er vel en grunn til at du står listet med 1 mill ++ innlegg!

Få deg en jobb, hvor du kan diskutere alle dine (forskjellige) meninger med andre mennesker face to face! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du Superbruker med over en mill innlegg!

Er du samme person som skriver provoserende innlegg, OG svarer på de samme provoserende innleggene???

Jeg syns dette så veldig rart ut - at samme (?) person svarer/kommenterer seg selv både 3 og 4 ganger....

Det er vel en grunn til at du står listet med 1 mill ++ innlegg!

Få deg en jobb, hvor du kan diskutere alle dine (forskjellige) meninger med andre mennesker face to face!

Alle anonyme innlegg blir registrert på ein brukar, "Anonym bruker". Difor blir det veldig mange innlegg på denne brukaren. Endret av ★
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du Superbruker med over en mill innlegg! 

Er du samme person som skriver provoserende innlegg, OG svarer på de samme provoserende innleggene???

Jeg syns dette så veldig rart ut - at samme (?) person svarer/kommenterer seg selv både 3 og 4 ganger....

Det er vel en grunn til at du står listet med 1 mill ++ innlegg!

Få deg en jobb, hvor du kan diskutere alle dine (forskjellige) meninger med andre mennesker face to face! 

:fnise:

 

Anonymous poster hash: bffaa...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... Dette er jo bare en trist diskusjon.

Og hvorfor skal alle ha så sterke meninger om hva andre gjør?

Av de linjene som ble lagt ut over her var det jo bare en som var seriøs.

 

 

Jeg har planlagt og amme alle mine tre barn til toårsalder. Det er det som who anbefaler, og jeg legger ikke skjul på at jeg er stolt, glad og takknemlig for at jeg har klart det.

 

Jeg dømmer ingen som ikke ammer, men at man nærmest blir kalt pedofil om man ammer mer enn et år er latterlig.

 

Anonymous poster hash: 7d043...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...