Gå til innhold

Prosjekt overtale mannen til hjemmefødsel er i gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater sjukehus, eller, jeg hater å være på sjukehus. Maten er elendig, usunn og uspiselig, sengene jævlige, det er skumle bakterier der, støy og uro.

Jeg er overhode ikke interessert i å hverken høre andres hyling og brøling, like lite som jeg er interessert i at andre skal høre meg!

At jeg i tillegg så langt har vært ei fødemaskin er med på lista over mine argumenter for at det er INGEN god grunn til å føde på sjukehus hvis dette svangerskapet forløper normalt, ungen ligger riktig vei og er i nogen lunde samme størrelse som de andre til termin.

Skal selvsagt hampe inn jordmor og gjerne lege som er med på planen, klar over at dette må jeg betale for i så fall, men det er greit!

Har drømt om hjemmefødsel siden vi begynte så smått å snakke om å få et barn til, roen og tryggheten her hjemme, slippe å stresset, vaktskifte osv. Kun ha en jordmor å forholde seg til og ha mannen min og kansje enten mamma eller svigermor her( svigermor er sykepleier og jeg har et veldig ok forhold til henne).

Mannfolk er så forbanna engstelige, at noe er vondt betyr ikke at det er farlig overhode prøver jeg å si til ham. Det er ikke snakk om å føde hjemme hvis det er noen komplikasjoner underveis. Kun hvis alt er etter boka og formen min er bra.

Wish me luck!! Jeg trenger tida for å si det sånn, for dette blir tidenes bearbeiding og overtalelsesprosjekt.... Nå har jeg et argument, nemlig at han var den som maste om baby her, så han " skylder" meg en hjemmefødsel....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til :)

Jeg kunne aldri hatt en hjemmefødsel selv av medisinske årsaker, men en god venninne hadde nylig det. Hun fødte sitt tredje barn hjemme, og det var visstnok en fantastisk opplevelse. Hun ble veldig godt fulgt opp, og hadde et stort team rundt seg hele veien. Under selve fødselsen var det både lege og jordmor tilstede hjemme hos dem (vet ikke hvordan dette fungerer i Norge da min venninne bor i Sveits).

Skrevet

Sorry, men for meg høres hjemmefødsel ut som galskap!!

Skjønner, og er enig i, alle argumentene dine ang at det er kjipt på sykehus, men for meg er det ikke verdt risken dersom noe skulle gå galt.

Du bestemmer selvsagt, men jeg skjønner bekymringene til mannen din.

Skrevet

Jeg holder med mannen jeg også. Med mindre du bor mindre enn to minutter fra sykehuset, sånn at sjansen for å blø ihjel, eller andre ting, er veldig liten. Tenk om den lille må ha starthjelp. Selv bor jeg en time fra sykehuset, og hjemmefødsel skremmer vettt av meg.

Skrevet

Önsker deg masse lykke til med å overbevise mannen! Med god oppfölging i svangerskapet, god planlegging og en dyktig jordmor er hjemmefödsel et trygt alternativ. Hvor i Norge bor du?

Skrevet

Jeg skjønner deg inderlig godt og vil ønske deg lykke til! Det er sikkert en fantastisk opplevelse. Jeg kunne godt tenkt meg det selv hvis jeg kunne fått en garanti om at det ville gå bra... Vi bor 10 minutter fra sykehuset, men jeg vet at om mitt siste barn hadde blitt født hjemme hadde an antakelig vis ikke levd i dag. Og ingenting tydet på noe galt, jeg var imitt fjerde svangerskap, frisk og fin og alt så helt bra ut. Fødselen gikk som en lek, men litt for fort og litt for brutalt for lillebror. Takk og lov at det ikke var rushtrafikk så vi kom oss på KK! Jeg reiste hjem fire timer etter fødselen med et nydelig barn. Men de fire og en halv timene jeg var på KK var det nødvendig å være der...

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, sykehuset du skal føde på hørtes jo ikke særlig bra ut. mulig du kan bytte til ett annet sykehus? Har vært gjennom noen skrekkfødsler og er rimelig sikker på at hadde jeg ikke vært på sykehus hadde det gått galt.

Kan du ikke reise hjem med engang etterpå isteden da?? 

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, sykehuset du skal føde på hørtes jo ikke særlig bra ut. mulig du kan bytte til ett annet sykehus? Har vært gjennom noen skrekkfødsler og er rimelig sikker på at hadde jeg ikke vært på sykehus hadde det gått galt.

Det er alternativet, reise hjem et par timer etter fødselen hvis alt er normalt. Sykehuset og fødeavdelingen er ok nok, men jeg føler meg mer avslappet hjemme. Men får se, lest my om hjemmefødsler og ser at det går bra som oftest. Men jeg bor 20 min unna føden, det er et minus og en risiko jeg må tenke grundig over.

Skrevet

Jeg skjønner deg inderlig godt og vil ønske deg lykke til! Det er sikkert en fantastisk opplevelse. Jeg kunne godt tenkt meg det selv hvis jeg kunne fått en garanti om at det ville gå bra... Vi bor 10 minutter fra sykehuset, men jeg vet at om mitt siste barn hadde blitt født hjemme hadde an antakelig vis ikke levd i dag. Og ingenting tydet på noe galt, jeg var imitt fjerde svangerskap, frisk og fin og alt så helt bra ut. Fødselen gikk som en lek, men litt for fort og litt for brutalt for lillebror. Takk og lov at det ikke var rushtrafikk så vi kom oss på KK! Jeg reiste hjem fire timer etter fødselen med et nydelig barn. Men de fire og en halv timene jeg var på KK var det nødvendig å være der...

Ja, det er det jeg tenker på...får snakke med legen og jordmor. Vil ha lege til stede hvis jeg skal føde hjemme helst, får se hva mulighetene er her, ikke sikkert jeg finner jordmor engang bor jo på nordvestlandet.

Skrevet

Det er alternativet, reise hjem et par timer etter fødselen hvis alt er normalt. Sykehuset og fødeavdelingen er ok nok, men jeg føler meg mer avslappet hjemme. Men får se, lest my om hjemmefødsler og ser at det går bra som oftest. Men jeg bor 20 min unna føden, det er et minus og en risiko jeg må tenke grundig over.

Mine (indre) blødninger tok ikke fart før 6-8 timer etter fødselen. (styrtblødning) så derfor jeg ble bekymret for deg. det viktigste her er din og babyen sin helse. Men dersom du har hatt 3 enkle fødsler før, så kjenner du din kropp og mentale helse best, og kan selvfølgelig ikke sammenligne deg med mine opplevelser. Jeg mener ikke skremme deg, men tenker at det sikkkert kommer til å gå bra med hjemmefødsel for deg, selv om jeg aldri kunne tenkt meg det. 

Skrevet

Mine (indre) blødninger tok ikke fart før 6-8 timer etter fødselen. (styrtblødning) så derfor jeg ble bekymret for deg. det viktigste her er din og babyen sin helse. Men dersom du har hatt 3 enkle fødsler før, så kjenner du din kropp og mentale helse best, og kan selvfølgelig ikke sammenligne deg med mine opplevelser. Jeg mener ikke skremme deg, men tenker at det sikkkert kommer til å gå bra med hjemmefødsel for deg, selv om jeg aldri kunne tenkt meg det.

Spørs helt på hvor morkaken ligger, så ut som den lå fint til. Jeg har aldri blødd noe særlig, og morkaken har løsnet veldig greit med de andre. Men vet det ikke er noe garanti. Men får se... Mulig jeg føder på sykehuset og reiser hjem samme dag, å være på barsel er ikke noe alternativ hvis det ikke er noe med enten meg eller babyen som gjør at vi er nødt til det. Jeg sover ikke på sykehus og får elendig start på ammingen. Ikke har jeg trengt smertestillende og jeg er veldig rolg og kontrollert når jeg føder.

Skrevet

Spørs helt på hvor morkaken ligger, så ut som den lå fint til. Jeg har aldri blødd noe særlig, og morkaken har løsnet veldig greit med de andre. Men vet det ikke er noe garanti. Men får se... Mulig jeg føder på sykehuset og reiser hjem samme dag, å være på barsel er ikke noe alternativ hvis det ikke er noe med enten meg eller babyen som gjør at vi er nødt til det. Jeg sover ikke på sykehus og får elendig start på ammingen. Ikke har jeg trengt smertestillende og jeg er veldig rolg og kontrollert når jeg føder.

Høres ut som om du klarer å ta ett riktig valg, for deg og familien din :)  hehe lykke til med overtalingen :)

Skrevet

Høres ut som om du klarer å ta ett riktig valg, for deg og familien din :)  hehe lykke til med overtalingen :)

Han må være 100 % enig og trygg han også, greit, min kropp og jeg som skal føde, men har respekt for mannens følelser opp i det hele, hans barn like mye som mitt og jeg er kona hans, så forstår jo ham også. Men får se, først se om jeg finner en jordmor, så får vi finne utav det etterhvert. Krever mer oppfølging i forkant og det er betydelig mer å sette seg inn i. Å føde hjemme er i høyeste grad ingen " lettvint" greie, må skaffe fødebasseng, utstyr, lese hundevis av sider....mye mer krevende enn å" stikke på føden" rent praktisk sett.

Skrevet

Ja det er nok mange faktorer som spiller inn her. Du får prate med lege og jordmor, og sammen med mannen ta en avgjørelse dere kan være trygge på alle sammen :)

Jeg hadde aldri våget å engang tenke tanken. Følte meg trygg og ivaretatt på sykehuset, og maten var helt ok. Hadde med litt og fikk mannen til å kjøpe det jeg ville ha.

Skrevet

Jordmorforbundet og jordmorforeningen har liste over jordmödre som tar hjemmefödsel. Normalt bruker födeavdelingen å få vite fra jordmoren at en hjemmefödsel pågår slik at de er informert. Men som du sier, det er en beslutning begge to må vere komfortable med!

Skrevet

Men, det er jo siste sjansen min også...stor drøm og jeg er av typen som tenker på fødsel som en naturlig udramatisk greie ( for min del vel å merke). Ikke lett dette....men finner vel utav det etterhvert. Får ta en prat med de på føden også, se om de kan tilby noe, har vel muligheter for vannfødsel nå, så får ta en tur innom å titte litt rundt der.

Skrevet

Jordmorforbundet og jordmorforeningen har liste over jordmödre som tar hjemmefödsel. Normalt bruker födeavdelingen å få vite fra jordmoren at en hjemmefödsel pågår slik at de er informert. Men som du sier, det er en beslutning begge to må vere komfortable med!

Her i disktrikter er det dårlig med private jordmødre, finner en i trøndelagfylkene.

Men får forhøre meg litt nærmere.

Skrevet

Her i disktrikter er det dårlig med private jordmødre, finner en i trøndelagfylkene.

Men får forhøre meg litt nærmere.

Det finnes 2 som tar hjemmefödsel i Hordaland.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil være på sykehuset!(selv om jeg var hørt mye pent om Volda:-)) Jeg hadde det så lite trivelig etter nr to at jeg etter siste sa jeg kom til å ta ungen under armen og gå hjem uansett.. Heldigvis hadde bi da tilbud om jordmor hjem etter fødselen, så jeg stakk så fort jeg kunne. Hjem til senga mi, ungene og mannen, dusjen of alt. Det var deilig!

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil være på sykehuset!(selv om jeg var hørt mye pent om Volda:-)) Jeg hadde det så lite trivelig etter nr to at jeg etter siste sa jeg kom til å ta ungen under armen og gå hjem uansett.. Heldigvis hadde bi da tilbud om jordmor hjem etter fødselen, så jeg stakk så fort jeg kunne. Hjem til senga mi, ungene og mannen, dusjen of alt. Det var deilig!

Volda er et stykke unna her, men Kristiansunds fødeavdeling er grei nok, men tidligere ( trolig nå også) var det er ikke toalett og dusj tilknyttet hvert enkelt rom, måtte gå igjennom samme korridoren som feks besøkende gikk for å komme dit, fødeavdeling og barsel er en og samme. Trivelige jordmødre og pleiere, men uff...nei....liker det ikke. Det er fritt fram med besøk hele tiden nesten, og det trekker enda mer ned.

Jo mer jeg tenker på det, des mer gruer jeg meg, ikke for fødselen, men rammen rundt blir ikke sånn som jeg ønsker.

Skrevet

Jeg hylte så J..... sist at jeg var sjeleglad for å være på sykehuset. Regner med at en hel bydel hørte meg men de visste (forhåpentlig) ikke at det var meg. Hadde jeg født hjemme er jeg redd jeg ville påført hele nabolaget posttraumatisk stress. Men er ikke imot hjemmefødsel, særlig ikke hvis du er en fødemaskin.

Hva har du tenkt i forhold til de andre barna, skal de være hjemme eller?

Skrevet

Jeg hylte så J..... sist at jeg var sjeleglad for å være på sykehuset. Regner med at en hel bydel hørte meg men de visste (forhåpentlig) ikke at det var meg. Hadde jeg født hjemme er jeg redd jeg ville påført hele nabolaget posttraumatisk stress. Men er ikke imot hjemmefødsel, særlig ikke hvis du er en fødemaskin.

Hva har du tenkt i forhold til de andre barna, skal de være hjemme eller?

De skal ikke være til stede.

Har sjekket endel nå, og det ser svart ut med tankpå hjemmefødsel, finnes ingen jordmor her som kan/ vil påta seg sånne oppdrag planlagt. Kun hvis det skjer akutt kan de komme å ta imot hjemme.

Men...får se... Uansett vil jeg føde med minimalt med innblanding fra jordmor, vil selv ta imot babyen, i vann hvis det er mulig.

Brølte litt med siste, men det var fordi den forbanna jordmora sto og holdt imot, enda jeg ba henne pelle seg vekk og la meg få klemme ut ungen på en pressrie slik de andre to kom, mye bedre for både meg og ungen det. Kvinnmennesket ville ikke høre etter hva jeg sa overhode. Had to flotte fødsler på fødeavdeling tidligere, men den siste ble temmerlig ødelagt av dårlig kommunikasjon og kjemi mellom meg og jordmor.

Skrevet

Føder du i vann så vil jordmoren holde hendene borte....event bare hjelpe til med å "fiske" ungen opp fra vannet ;-)

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Du høres virkelig ut som en fødemaskin, ja :)

Håper dere finner en løsning dere begge er komfortable med, jeg reiste hjem 6 timer etter fødsel pga sykehusangst og fødte helt naturlig, det fungerte fint for meg :)

Du kan også be om en annen jordmor hvis du ikke føler en god kjemi med den du får :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...