Gå til innhold

gi banan til 11 uker gammel baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min andremann hadde kolikk, og han HYLSKREK i et helt døgn etter at JEG hadde spist en banan (fullammet)... Da var han 13 uker gammel. Hadde aldri turt å gi banan så tidlig siden ungen kan få så sinnsykt vondt.

Anonymous poster hash: 33a63...c97
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen, men ikke alle. Hvis barnet legger godt på seg så kan man godt vente med fast føde til 6 måneder. Fullammet mitt barn til hun var nesten 7 måneder. Var ingen problem det. Sunn og frisk.

Anonymous poster hash: 41f48...b82

Det kan være lurt å utnytte smaksvinduet som åpner seg rundt 4 mnd alder og la de få smaksprøver. Det er en kjensgjerning at barn som fullammes lenge sliter langt mer med tilvenning til fast føde, klumper osv enn de som får smake allerede fra 4 mnd alder. Det er også påvist at man kan forebygge glutenallergi ved tidlig introduksjon av gluten, altså grøtstart ved 4 mnd mens man fremdeles ammer mye. Se f eks ammehjelpens sider for mer info om dette.

Skrevet

For noen, men ikke alle. Hvis barnet legger godt på seg så kan man godt vente med fast føde til 6 måneder. Fullammet mitt barn til hun var nesten 7 måneder. Var ingen problem det. Sunn og frisk.

Det kan være lurt å utnytte smaksvinduet som åpner seg rundt 4 mnd alder og la de få smaksprøver. Det er en kjensgjerning at barn som fullammes lenge sliter langt mer med tilvenning til fast føde, klumper osv enn de som får smake allerede fra 4 mnd alder. Det er også påvist at man kan forebygge glutenallergi ved tidlig introduksjon av gluten, altså grøtstart ved 4 mnd mens man fremdeles ammer mye. Se f eks ammehjelpens sider for mer info om dette.

Stemmer ikke her. Her gikk hun rett over til biter ved nesten 7 måneder (aldri most mat) og mye mindre kresen enn det andre barnet mitt som fikk fast føde ved 4 måneder. ;)  Og smak får de gjennom morsmelken også. Ingen allergier her, så det kan jeg ingenting om. Men kan nok sikkert stemme for noen.

Skrevet

HYSTERI. ikke no problem

Anonymous poster hash: 4538d...f01
Skrevet

Akkurat det er vel mest individuelt. 1 ammet jeg til 6 mnd før jeg introduserte mat. Spiser alt og ingen allergier. 2 mann ble anbefalt grøt fra 4 mnd. Kresen som få og fikk allergier. Siste blir fullammet til 6 mnd pga tidligere erfaringer.

Anonymous poster hash: aefaf...380

Skrevet

Jeg kjenner to brødre som fikk ødelagt tarmsystemet sitt som babyer fordi moren lot dem "smake litt" mat da de var to -tre mndr.. Legene er helt sikre i sin sak, og moren har aldri tilgitt seg selv selv om det var ganske vanlig da hun gjorde det.

Jeg synes det er totalt egoistisk om man VET at babyer ikke skal ha slikt.

Anonymous poster hash: 12482...71c
Skrevet

Mange delte meninger her ja.

Det var ikke snakk om lenge, under ett minutt, han fikk suge på bananen. Det jeg er var mest redd for var at det skulle løsne en bit fra bananen som kunne sette seg fast i halsen.

Tror ikke han kan få hard mage eller mageknip, da han ikke kan ha fått i seg mer en at smaksløkene kunne bryne seg litt.

Jeg syns det er veldig greit å vente til han har blitt 4 måneder for å være på den sikre siden.

HI

Anonymous poster hash: cd43b...13b

Hvis du fullammer, skal du vente til seks måneder.

Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:

3218f6433578112dc13faf814caf921f] 3218f...21f [/acronym]

Nei, ny forskning viser at fra fire måneders alder trenger barnet mer enn morsmelk.

Anonymous poster hash: c2e1d...f3f

Det er feil. De retningslinjene er ikke satt i verk ennå. Fortsatt er det 6 mnd som er anbefalt. Og forskningen er omstridt.

Anonymous poster hash: 7d8c0...339

Skrevet

Jeg kjenner to brødre som fikk ødelagt tarmsystemet sitt som babyer fordi moren lot dem "smake litt" mat da de var to -tre mndr.. Legene er helt sikre i sin sak, og moren har aldri tilgitt seg selv selv om det var ganske vanlig da hun gjorde det. Jeg synes det er totalt egoistisk om man VET at babyer ikke skal ha slikt. Anonymous poster hash: 12482...71c

De har ikke ødelagt tarmystemet sitt fordi moren lot de få smaksprøver av banan! Går det ikke an å sette ting litt i perspektiv og tenke litt!!!!!!!

Anonymous poster hash: 3f32f...5e1

Skrevet

Mange delte meninger her ja.

Det var ikke snakk om lenge, under ett minutt, han fikk suge på bananen. Det jeg er var mest redd for var at det skulle løsne en bit fra bananen som kunne sette seg fast i halsen.

Tror ikke han kan få hard mage eller mageknip, da han ikke kan ha fått i seg mer en at smaksløkene kunne bryne seg litt.

Jeg syns det er veldig greit å vente til han har blitt 4 måneder for å være på den sikre siden.

HI

Anonymous poster hash: cd43b...13b

Hvis du fullammer, skal du vente til seks måneder.

Anonymous poster hash: 3218f...21f

Må bare si at du "skal" ingenting.... Mange fullammer til de er 4 måneder og begynner da og gi litt grøt, frukt, grønnsaker i tillegg om de ønsker det. Det er mammaen (og evt pappaen) som kjenner barnet og sin egen situasjon best og dermed prøver å gjøre det beste for barnet.

Skrevet

Jeg mener det jeg skrev, det gikk sikkert bra selvom det egentlig er for tidlig. Skjønner ikke helt vitsen med å prøve når ungen er så liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...