Gå til innhold

Dere som studerer og har barn..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan klarer dere å sette av nok tid til lesing?

Jeg forbedrer noen karakterer og har eksamener nå til våren, men jeg er langt ifra forberedt. Dagene raser avgårde, og innen vi kommer hjem, middagen er spist og barn i seng så er jeg utslitt. I tillegg trenger jo huset stell, så det blir jo aldri tid. Jeg trenger desperat tips fra dere super rutinerte damer som klarer å kombinere hus og barn, med studier.. 



Anonymous poster hash: 8c8a6...2ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter leggetid har jeg tid til meg selv. Stusslige to timer vel og merke før jeg må legge meg selv, men det er det også bruker jeg tiden når jeg er på skolen. :)

 

Anonymous poster hash: 36f34...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter leggetid har jeg tid til meg selv. Stusslige to timer vel og merke før jeg må legge meg selv, men det er det også bruker jeg tiden når jeg er på skolen. :)

 

Anonymous poster hash: 36f34...442

kan jeg spørre hva du studerer? :) Er det fag/studier som krever mye jobb og mye tid? 

 

Anonymous poster hash: 8c8a6...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare student en uke før eksamen, og jeg studerer juss :P Har dessverre ingen tips, annet enn å sette av faste dager og la alt annet ligge akkurat den kvelden (har du mann/samboer/kjæreste kan vel vedkommende trå til den kvelden).

 

Jeg har imidlertid blitt mye mer effektiv når jeg først setter meg ned med studiene - må man så må man, før hadde jeg liksom all verdens med tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter leggetid har jeg tid til meg selv. Stusslige to timer vel og merke før jeg må legge meg selv, men det er det også bruker jeg tiden når jeg er på skolen. :)

 

Anonymous poster hash: 36f34...442

Er 24 år og har en sønn på 6 år. :) hustell gjøres sammen med barnet. Det må han også lære at må gjøres og jeg tar det jeg i hendene når jeg går forbi. Rydder etter hver gang noe er gjort. :)

 

Anonymous poster hash: 36f34...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett. Jeg sliter selv om jeg har en samboer som må ta seg av mye. Men du må prioritere godt hva du vil jobbe med, og bruke tiden effektivt. Husk at du rekker aldri å gjøre absolutt alt.

 

Anonymous poster hash: 62b2b...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heftig opplegg. Jobb, studier, barn, mann og hus. Døgnet har for få timer. Gjør så godt jeg kan. Det har fungert så langt :)

 

Anonymous poster hash: 5b257...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du svaret så trenger desperat jeg det også!

Har en 2 åring så å lese når han er våken et helt umulig!

Han maser hull i hodet på meg når jeg prøver å konsentere meg :P

Å det virker som han har en rader for hvilke dager jeg leser til prøve,for hver eneste gang de siste minst 10 gangene så har han skreket mye akkurat den dagen jeg leser til prøve.

Mens de dagene jeg ikke leser til prøve så sover han hele kvelden uten å våkne opp igjen.



Anonymous poster hash: b5997...bee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Etter leggetid har jeg tid til meg selv. Stusslige to timer vel og merke før jeg må legge meg selv, men det er det også bruker jeg tiden når jeg er på skolen. :)

 

Anonymous poster hash: 36f34...442

kan jeg spørre hva du studerer? :) Er det fag/studier som krever mye jobb og mye tid?

 

Anonymous poster hash: 8c8a6...2ce

Jeg studerer økonomi, handel og kontor. Er jo tungt fag for min del. og burde hatt mer tid. men benytter meg av læringen hver dag og bruker de to timene godt. Ikke depp. Ikke tenk negativt. Ha en positiv innstilling så går det seg til. Her går alt etter klokka. :)

 

Anonymous poster hash: 36f34...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på veterinærhøgskolen da jeg fikk barn. Det var veldig tøft, men jeg hadde heldigvis en fantastisk samboer - det hadde ikke vært gjennomførbart alene (mye vakter og lange dager, særlig det siste året). Lesingen foregikk for det meste om kveldene og nettene. Det gikk nedover med karakterene etter at barnet kom, men jeg klarte å fullføre :)



Anonymous poster hash: 88806...499
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to barn med kronisk sykdom (mye oppfølging, akutt sykdom, legetimer, møter osv.), jobbet og studerte i 4 år. Det siste året tok jeg 2 år på 1 år. Det var utrolig hardt, men jeg klarte det, og fikk gode karakterer (A og B). Det jeg gjorde var rett og slett å kutte ut søvn og så og si alt annet. Husarbeid måtte jo gjøres, men jeg var lite sosial for å si det sånn. Jeg sov i perioder maks 4 timer i døgnet, for barna måtte jo hentes før stengetid i barnehagen, og jeg prioriterte dem mens de var våkne. Når de var lagt var det rett tilbake til studier eller jobb. Det hjalp å tenke at det bare var for en periode, og heldigvis likte jeg veldig godt det jeg studerte. På mange måter føler jeg meg mer sliten og at jeg har mindre tid til rådighet nå som jeg ikke studerer. ;)



Anonymous poster hash: 5da54...222
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på undervisninger? I så fall hvor ofte? Går barnet i barnehage? Jobber du i tillegg?

Det kan være lurt å sette av en dag i uken til lesing, kanskje noen kan hjelpe deg med barnepass den ene dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn med kronisk sykdom (mye oppfølging, akutt sykdom, legetimer, møter osv.), jobbet og studerte i 4 år. Det siste året tok jeg 2 år på 1 år. Det var utrolig hardt, men jeg klarte det, og fikk gode karakterer (A og B). Det jeg gjorde var rett og slett å kutte ut søvn og så og si alt annet. Husarbeid måtte jo gjøres, men jeg var lite sosial for å si det sånn. Jeg sov i perioder maks 4 timer i døgnet, for barna måtte jo hentes før stengetid i barnehagen, og jeg prioriterte dem mens de var våkne. Når de var lagt var det rett tilbake til studier eller jobb. Det hjalp å tenke at det bare var for en periode, og heldigvis likte jeg veldig godt det jeg studerte. På mange måter føler jeg meg mer sliten og at jeg har mindre tid til rådighet nå som jeg ikke studerer. ;)Anonymous poster hash: 5da54...222

Wow... Jeg studerer og det siste jeg kan kutte ut er søvnen. Hjelper ikke å ha flere timer å jobbe og lese, dersom man ikke klarer verken å konsentrere seg og holdes eg våken.

 

Anonymous poster hash: 62b2b...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer på 3.året og er 100% alene med et barn på 4 år.

 

Jeg er på alle forelesninger, leser pensum jevnt og trutt, løser gamle eksamensoppgaver, er i kollokviegruppe, vi er 3 studenter som skyggeleser hverandre sine oppgaver til arbeidskrav og eksamen og så bruker jeg alle studiedager til å studere.

På den måten har jeg alle kvelder og helger fri. Klarer meg godt på eksamen (får A og B) og har bestått alle innleveringer + praksis.



Anonymous poster hash: fedf8...b96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer 100% og jobber 35%, har to barn, men er ikke alene da. Jeg går på skolen 2-3 ganger i uka. Har ellers da 2-3 lesedager. Leser noen ganger på kveldene også.

 

Har 2-3 timer for meg selv etter at barna er i seng. Da rydder jeg opp etter middagen (spiser sen middag, hvis noen skulle lure, lar det ikke stå i timesvis) og setter på oppvaskmaskin, samt tar ut søpla. Da ser det sånn ca greit ut. Vasker tøy de dagene jeg har lesedager og eventuelt støvsuger/vasker hvis jeg ikke rekker det.

 

Ikke kutt ned på søvn, det er i hvert fall noe jeg prioriterer høyt. Hvis ikke går det utover energien min til både barna og skolearbeidet. Greier ikke å konsentrere meg når jeg er trøtt og sliten.

 

Prøver å planlegge morgendagen, smører matpakker og legger frem tøy og pakket sekker. Da går morgenen på skinner og vi får alle en god start på dagen. Alt dette ordner jeg alene da mannen har lange dager med jobben. Jeg jobber i noen helger, da er han alene med barna.

 

Jeg bruker leseliste sånn at jeg ser fremgangen på det jeg har jobbet med. Krysser ut når jeg er ferdig med ett og ett kapittel. Mitt studie har ca 3500 sider hvert semester som bør leses.

 

Det beste tipset jeg kan gi deg er å prioritere lesinga. Lag en leseliste og sett av minst en time hver kveld. Ta husarbeid når du har tid, evt litt mens barnet er våkent og ser barnetv eller leker for seg selv. Det er ikke så mye som skal til hvis du ikke har stort hus. Få nok søvn og planlegg dagen i forveien.

 

Anonymous poster hash: 2ed6d...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer 50 % og jobber 100 %. Har mann og 2 barnehagebarn. Jeg sitter på kvelden etter at barna har lagt seg. Har bare tid til et par timer hver kveld, men det er viktig å sitte så å si hver kveld i uken. Jeg har for øvrig utdannelse fra før, så dette er bare for "moros" skyld. Merkelig nok har jeg enda tid til å lage hjemmelaget mat, flotte matpakker osv og er ikke stresset. Jeg er mye mer fornøyd over å gjøre noe nyttig på kvelden fremfor å glo på tv eller sitte på internett.



Anonymous poster hash: de317...cd4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke kjempe flittig student, men jeg kan dele noen tips som fungerer for meg :) 

 

jeg har en dag i uken hvor jeg ALDRI gjør noe studiearbeid. Denne dagen har jeg bestemt at skal være fridag slik at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet over å ikke ha gjort noe. :-p (har nok av det resten av uka)

 

jeg liker skippertak, setter derfor deadlines på meg selv- (innene da og da skal det være gjort! Hjelper å samarbeide med klassevenninner evt andre, slik at du har en avtale om å fysisk sende over det du skal ha gjort til den dagen) 

 

Ellers har jeg lært meg at de dagene jeg ikke er i "humør" til å få gjort unna skolearbeid, så er det bare å la være. Jeg jobber 100 ganger bedre de dagene jeg er motivert og klarer å hanke meg inn da.. 

 

 



Anonymous poster hash: 6686b...49c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer medisin og har barn. Det går fint det. Disiplin til å sitte hele dager hele semesteret slik at jeg er godt forberedt når eksamensperioden kommer. Barna har hatt 8,5 timers dager i barnehagen og i de timene er det bare studier som gjelder. Har ikke jobbet ved siden av studiet til nå. Leiligheten kunne sikkert vært ryddigere, men det går greit. Er utrolig flink til å bruke tiden på dagen, ingen surfing på nett eller andre tidstyver. Er ikke alene, bor med barnas far. Han tar ekstra akkurat i ukene før eksamen.

 

Anonymous poster hash: 0b64f...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har korte studiedager (master), og har mer enn nok tid til å lese. Følger forelesningsplanen og leser det jeg skal til rett tid. Repeterer før eksamen. Skriver notater ved hver forelesning og fokuserer på det som jeg anser som mest relevant i forhold til eksamen. Har en mann som tar seg av barna mer enn meg rett før eksamen. Men dette avhenger nok av hva man studerer og hvordan opplegget er ved hver studiested.



Anonymous poster hash: c25f5...bea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har korte studiedager (master), og har mer enn nok tid til å lese. Følger forelesningsplanen og leser det jeg skal til rett tid. Repeterer før eksamen. Skriver notater ved hver forelesning og fokuserer på det som jeg anser som mest relevant i forhold til eksamen. Har en mann som tar seg av barna mer enn meg rett før eksamen. Men dette avhenger nok av hva man studerer og hvordan opplegget er ved hver studiested.

 

Anonymous poster hash: c25f5...bea

 

Jeg har forresten to barnehagebarn, og jobber ikke mye utenom studiene. Jeg ser på studiene som "min jobb" og legger alle mine krefter i å prestere så godt jeg kan. Jeg liker å konsentrere meg om en ting av gangen. 

 

Anonymous poster hash: c25f5...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har to barn med kronisk sykdom (mye oppfølging, akutt sykdom, legetimer, møter osv.), jobbet og studerte i 4 år. Det siste året tok jeg 2 år på 1 år. Det var utrolig hardt, men jeg klarte det, og fikk gode karakterer (A og B). Det jeg gjorde var rett og slett å kutte ut søvn og så og si alt annet. Husarbeid måtte jo gjøres, men jeg var lite sosial for å si det sånn. Jeg sov i perioder maks 4 timer i døgnet, for barna måtte jo hentes før stengetid i barnehagen, og jeg prioriterte dem mens de var våkne. Når de var lagt var det rett tilbake til studier eller jobb. Det hjalp å tenke at det bare var for en periode, og heldigvis likte jeg veldig godt det jeg studerte. På mange måter føler jeg meg mer sliten og at jeg har mindre tid til rådighet nå som jeg ikke studerer. ;)Anonymous poster hash: 5da54...222

Wow... Jeg studerer og det siste jeg kan kutte ut er søvnen. Hjelper ikke å ha flere timer å jobbe og lese, dersom man ikke klarer verken å konsentrere seg og holdes eg våken.

 

Anonymous poster hash: 62b2b...ce3

 

Nei, det er sant, men jeg hadde på en måte ikke noe valg. Da hadde jeg ikke blitt ferdig med det jeg skulle gjøre, rett og slett. Dessuten var jeg allerede vant til veldig lite søvn siden eldste har hatt store søvnvansker. Det er utrolig hva man kan venne seg til. ;)

 

Anonymous poster hash: 5da54...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fag tar du? Det som har hjulpet meg (til å få gode karakterer) er å ikke nødvendigvis lese så ekstremt mye, men tenke og reflektere. F.eks prøv å se aktuelle nyhetssaker fra flere sider, tenk på hvilke strukturelle forutsetninger som ligger til grunn for feks barnehagedebatten her. Et eksempel er "hvorfor er det så viktig med (høyere) utdannelse i Norge? Hva er fordelene og ulempene med det?". Dette er for samfunnsfag og historie. 

Tar du geografi kan du prøve å tenke på klima når du ser værmeldingen, ser du nyheter om katastrofer i andre verdensdeler kan du prøve å huske noe om historien der, hvordan er befolkningsveksten, hvordan er befolkningspyramiden, osv. 

 

Matte er litt vanskeligere å ta med seg inn i andre ting, utover salg og prosentavslag ;) 

 

Tar du norsk kan du prøve å tenke over hvilke virkemidler journalister bruker i avisartikler du synes er gode, osv osv. 

 

Bare fantasien setter grenser! Jeg har iallefall opplevd på muntlig at de ser litt gjennom fingrene på at du ikke kan alle datoer helt på fingerspissene, så lenge du kan diskutere årsaker, følger, og gjerne sammenligne med dagens situasjon. 



Anonymous poster hash: 20a50...4bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...