Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #26 Skrevet 19. februar 2014 Jøss. Her har du fått mange dramatiske og hysteriske svar. Jeg syns det er fint og flott at du vil lære sønnen din å være mer selvstendig, men det kan dere gjerne øve på utenfor barnehagen. Lykke til! Anonymous poster hash: ab0fa...399
MrsMilla Skrevet 19. februar 2014 #27 Skrevet 19. februar 2014 Synes ikke noe spesielt om banningen din her altså, men bortsett fra det så er jeg ikke helt uenig med deg. Da jeg var lita gikk jeg alene til og fra barnehagen, uten at det var noe rart med det. Datteren min har gått fram og tilbake til skolen siden første klasse, og det er ca 1,5 km. Nå har hun riktignok en haug av klassevenninner hun går med, og skoleveien er temmelig trygg. Hun har også gått "alene" til venninner fra hun var ca fem (jeg snek i buskene bak noen ganger for å se hvordan det gikk uten at hun skulle se....må jo passe på litt også....) Men kommer kanskje også litt an på hvor dere bor? Vi bor sentralt i by, men i en del der det er stort sett mest park, nesten ingen trafikk, 30 i fartsgrense og barn i alle husene. Men tipper det ikke er lov å la barn gå til eller fra barnehagen alene lengre, så den må du sikkert bare glemme. Sats heller på trening til selvstendighet til skolealder.
Jallow B Skrevet 19. februar 2014 #28 Skrevet 19. februar 2014 Jeg gikk alene til/fra skole fra ca 5,5års-alder. Ca 2km en vei. Tidene endrer seg fordi det lages stadige nye regler for hvor ansvaret skal ligge om noe f.eks skjer på veien hjem..latterlig. En 5-6åring kan fint gå alene hjem, være alene i 1-2timer så fremt de har mulighet/blitt opplært til å bruke telefonen o.l.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #29 Skrevet 19. februar 2014 Jeg må bare slutte å la meg sjokkere over hva folk skriver her inne. Det du tenker er det andre gjør når barna går i 2, 3 klasse. Noen i 4, men ytterst få i 1 klasse... Du tenker å begynne i barnehagen....galskap og utrolig lite gjennomtenkt Anonymous poster hash: 0d1ce...d94 Hva! Er det ikke normalt at 3.-4. Klassinger går hjem alene etter skoletid og er alene til mor og far kommer hjem? Det mest vanlige her er SFO helt opp til 4 fordi SFO på skolen ber er fantastisk!!! Barna elsker SFO. Masse aktiviteter, turer, flotte inneforhold og for ikke å snakke om uteforholdene!! Anonymous poster hash: 0d1ce...d94
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #30 Skrevet 19. februar 2014 Jeg må bare slutte å la meg sjokkere over hva folk skriver her inne. Det du tenker er det andre gjør når barna går i 2, 3 klasse. Noen i 4, men ytterst få i 1 klasse... Du tenker å begynne i barnehagen....galskap og utrolig lite gjennomtenkt Anonymous poster hash: 0d1ce...d94 Hva! Er det ikke normalt at 3.-4. Klassinger går hjem alene etter skoletid og er alene til mor og far kommer hjem? Det mest vanlige her er SFO helt opp til 4 fordi SFO på skolen ber er fantastisk!!! Barna elsker SFO. Masse aktiviteter, turer, flotte inneforhold og for ikke å snakke om uteforholdene!! Anonymous poster hash: 0d1ce...d94 Sånn er det her også, sfo er kjempebra og ingen unger ønsker å gå hjem for å sitte der alene og vente på mamma når alle kompisene er på sfo og har det gøy. Men de fleste slutter etter 3.klasse da, veldig få 4.klassinger på sfo. Anonymous poster hash: 809f7...19a
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 19. februar 2014 #31 Skrevet 19. februar 2014 Jeg må bare slutte å la meg sjokkere over hva folk skriver her inne. Det du tenker er det andre gjør når barna går i 2, 3 klasse. Noen i 4, men ytterst få i 1 klasse...Du tenker å begynne i barnehagen....galskap og utrolig lite gjennomtenkt Anonymous poster hash: 0d1ce...d94 Hva! Er det ikke normalt at 3.-4. Klassinger går hjem alene etter skoletid og er alene til mor og far kommer hjem?Det mest vanlige her er SFO helt opp til 4 fordi SFO på skolen ber er fantastisk!!! Barna elsker SFO. Masse aktiviteter, turer, flotte inneforhold og for ikke å snakke om uteforholdene!!Anonymous poster hash: 0d1ce...d94 Sånn er det her også, sfo er kjempebra og ingen unger ønsker å gå hjem for å sitte der alene og vente på mamma når alle kompisene er på sfo og har det gøy. Men de fleste slutter etter 3.klasse da, veldig få 4.klassinger på sfo. Anonymous poster hash: 809f7...19a Sikkert flott med SFO, men jeg husker hvor spennende og deilig det var å komme hjem til et stille og fredelig hus, og samtidig kunne jeg og brødrene mine lage oss ettermiddagsmat i ro og mak. Men den gang var det ytterst få som var på SFO.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #32 Skrevet 19. februar 2014 En femåring er alt for liten. Min åtteåring blir fortsatt hentet på SFO og er for liten til å være to timer alene hjemme etter SFO. Må vel begynne å øve litt snart da... Anonymous poster hash: f10ec...703
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #33 Skrevet 19. februar 2014 Mine har vært hjemme alene tidlig. De er fornuftige og selvstendige gutter. Lite kreative for de gjør lite galt. Men det har gått på Sfo ut 4. Klasse begge to. Det er sosialt, mange morsomme aktiviteter. Det er der alle kompisene er etter skoletid. Anbefaler Sfo iallefall i første klasse. Å få komme hjem til tomt hus og "frihet" er noe de kan få glede seg til de er eldre. Dersom besteforeldre er hjemme og bor i samme hus, kan ikke de hente i barnehage/Sfo av og til? Anonymous poster hash: 3542a...fd3
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #34 Skrevet 19. februar 2014 Men mine har ofte fra 1-2 klasse hvert hjemme alene i et par timer uten problem. Men da finner de mat og ser ofte tv og spiller iPad. Synes ikke det er greit at de skal sitte så ofte å spille. De gikk til skolen selv, 2 km. Bruker lang tid hjem ofte 1-2 timer, fordi de koser seg med kompiser på vei hjem. Finner en pinne, ser på et insekt, stopper og snakker med kompiser osv. Her har de fra 1. Klasse fått sykle de samme 2 km for å gå på fotballtrening eller besøke venner. De har mobil i lomma dersom de vil noe. Ser ingenting galt i å øve litt på å være hjemme alene i første klasse. Men ha 100% Sfo i begynnelsen så han får med seg det sosiale! Anonymous poster hash: 3542a...fd3
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #35 Skrevet 19. februar 2014 Stakkars stakkars unge!! Anonymous poster hash: 5c17c...598
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #36 Skrevet 19. februar 2014 Hi her. Jeg skrev ikke dette innlegget for å provosere noen, jeg skrev ikke dette innlegget for å skape en stor diskusjon, jeg skrev dette fordi jeg lurte på noe og trengte litt svar på det jeg tenkte. Jeg innser utifra de skikkelig svarene at dette ikke er en lur ide, jeg kjente det jo innerst inne at dette ikke var så lurt, (var nok derfor jeg spurte her inne). Men jeg tror at jeg skal snakke med familie først dersom det er noe jeg lurer på i fremtiden. Når det kommer til språkbruket mitt så må jeg beklage til dere andre, men ikke til den det var rettet mot, det er faktisk ikke greit å skrive slikt til noen. Jeg er alene med sønnen min og følte bare for å lufte en ide og det er ikke så lett å skal gjøre alt etter boka hele tiden, jeg er ikke perfekt, derfor spør jeg når jeg er usikker. Jeg ønsker jo bare det som er best for mitt barn, som alle dere andre, det at jeg tenkte som jeg gjorde går jo ikke ut over barnet mitt, ikke i det hele tatt. Jeg vi takke dere som svarte fornuftige svar, og be dere som tror dere er bedre en andre om å gå inn i dere selv....kast stenen dersom du er skyldfri! Jeg blir ikke å svare mere. Ønsker dere fremdeles en fin Onsdag : ) Anonymous poster hash: 2214e...5f4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #37 Skrevet 19. februar 2014 Her vet jeg om en gutt som noen ganger fikk gå hjem alene. men da var foreldrene hjemme allerede. han hadde da ca 600 meter å gå, og syns det var stor stas. jeg ville ikke gitt min datter denne muligheten, hun er ikke klar for det. og denne gutten kom altså ikke hjem til tomt hus. Anonymous poster hash: 8a45f...894
gale damen Skrevet 19. februar 2014 #38 Skrevet 19. februar 2014 Herrefred for noen svar du får.. Jeg regner med å bli lynsjet, men jeg kan ikke forstå hvorfor en fem års gamel gutt ikke kan gå trehundre meter hjem fra barnehagen, spise en brødskive alene, og gå ned til bestemor hvis han vil det. Barnehagen går muligens ikke med på det med tanke på ansvaret de har, men et femårs barn burde kunne få gå noen hundre meter uten å bli overvåket. At en skolegutt er alene en time eller to etter skolen når han har voksne i nærheten dersom det blir nødvendig, kan jeg heller ikke se skulle være så forferdelig. Det er en uting at barn praktisk talt ikke får lov til å gå på do alene før de er ti..
BikkjeBisk Skrevet 19. februar 2014 #39 Skrevet 19. februar 2014 Jeg vet ikke, ikke noe jeg ville gjort. Men jeg selv var bare 4-5 når jeg gikk hjem alene fra barnehagen. Vi bodde ikke lange stykke unna barnehagen, kanskje en 200-300 meter. Var en lite trafikert vei ettersom vi bodde i en bitteliten bygd. Gikk bare fint, men jeg var vant med fra jeg var en tre år å være ute alene for å leke.
Honningmelon Skrevet 19. februar 2014 #40 Skrevet 19. februar 2014 Det er alt for tidlig å legge et slikt ansvar over på et barn. Barnehagen bør og skal heller ikke gå med på dette. Dett er nok noe du må vente en stund med.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #41 Skrevet 19. februar 2014 Ingen grunn til å bil Herrefred, takk for så hyggelige svar! Det var bare et spørsmål, jeg ble trent opp til det samme da jeg var liten, så jeg skulle bare høre hva dere tenkte. Dette er overhode ingen grunn til at barnehagen skal sende bekymringsmelding. Dette er noe jeg bare tenkte på, jævla kjerringer som er så ufattelig dømmende og kommer med frekke og ubehagelige uttalelser. Tenk på hvordan dere er før dere dømmer meg! Herrefred, det var bare en tanke. Hi Anonymous poster hash: 2214e...5f4 Det er virkelig ingen grunn til å kalle folk for "jævla kjerringer" bare fordi de svarer på tråden din. Du spør om synspunkter, og det har du fått! Skjerpings. Det er du som er ufin her, ikke de andre. (Nei, jeg er ikke en av dem som svarte deg - men jeg gjør det her: femåringen kan ikke gå alene hjem fra bhg. Kan ikke besteforeldrene hente?) Anonymous poster hash: 15f99...59d
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #42 Skrevet 19. februar 2014 Jeg tror ikke det er klokt. jeg har selv en svært fremmelig og fornuftig jente på 5. Veien fra barnehagen er ikke lang og den er helt trygg. Likevel ville jeg ikke gjort det. Såpass små barn skal ha tilsyn og ikke komme hjem til tomt hus. Jeg tror heller du burde øve på å la ham være hjemme alene (så du kan kontaktes om det er noe) i korte perioder først. Altså at dere er hjemme, du går ut en tur (i nabolaget) og så kommer hjem igjen. Telefon som han kan kontakte deg på og som han kan bruke er en selvfølge. Anonymous poster hash: 01588...b83
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #43 Skrevet 19. februar 2014 For de som ikke fikk med seg at jeg skrev dette. Hi her. Jeg skrev ikke dette innlegget for å provosere noen, jeg skrev ikke dette innlegget for å skape en stor diskusjon, jeg skrev dette fordi jeg lurte på noe og trengte litt svar på det jeg tenkte. Jeg innser utifra de skikkelig svarene at dette ikke er en lur ide, jeg kjente det jo innerst inne at dette ikke var så lurt, (var nok derfor jeg spurte her inne). Men jeg tror at jeg skal snakke med familie først dersom det er noe jeg lurer på i fremtiden. Når det kommer til språkbruket mitt så må jeg beklage til dere andre, men ikke til den det var rettet mot, det er faktisk ikke greit å skrive slikt til noen. Jeg er alene med sønnen min og følte bare for å lufte en ide og det er ikke så lett å skal gjøre alt etter boka hele tiden, jeg er ikke perfekt, derfor spør jeg når jeg er usikker. Jeg ønsker jo bare det som er best for mitt barn, som alle dere andre, det at jeg tenkte som jeg gjorde går jo ikke ut over barnet mitt, ikke i det hele tatt. Jeg vi takke dere som svarte fornuftige svar, og be dere som tror dere er bedre en andre om å gå inn i dere selv....kast stenen dersom du er skyldfri! Jeg blir ikke å svare mere. Ønsker dere fremdeles en fin Onsdag : ) Anonymous poster hash: 2214e...5f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå