Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #1 Skrevet 19. februar 2014 Jeg er alenemor og jobber fra kl 07.30 til 15.30. Jeg leverer han da kl 7.00 i barnehagen og henter han kl 16.00. Sønnen min blir 5 år til sommeren og jeg tenkte at når han blir 5 1/2 år så kanskje jeg skulle avtale med barnehagen at han får øvd seg på å gå hjem. Jeg vil selvsagt være vitne til at de sender han hjem en stund, altså jeg vil stå å se på uten at han ser meg for å se om han takler det å gå hjem, låse opp døra, gå inn, låse døra og ringe meg med en tlf jeg vil ha liggende på bordet. Dette er noe jeg vil øve på før han begynner på skolen, for jeg vil bare ha 50% SFO. Så når han har lært seg hva han skal gjøre, så vil jeg utvide tiden med at de sender han hjem 15.45, så 15.30, så 15.15 så 15.00 og så videre til 14.05. Det blir da 2 timer han skal være alene hjemme uten meg når han begynner på skolen. Men, bestemoren og bestefaren bor i samme bygg, og leiligheten vår er i 1 etasje et stenkast unna barnehagen og skolen, så han blir ikke å gå over en vei. Hva syns dere? Anonymous poster hash: 2214e...5f4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #2 Skrevet 19. februar 2014 Jeg blir også å smøre ei skive og sette fram noe å drikke i kjøleskapet som han kan ta når han kommer hjem, og hvis han vil så kan han også gå opp til bestemoren. Det blir å ligge blader, nettbrett fremme så han kan styre med det og han skal lære seg å slå på Tvn. HI Anonymous poster hash: 2214e...5f4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #3 Skrevet 19. februar 2014 Er du helt gal! Regner med dette er et tulleinnlegg, og er det det ikke tar jeg som en selvfølge at barnehagen sender en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymous poster hash: 809f7...19a
Husbygger Skrevet 19. februar 2014 #4 Skrevet 19. februar 2014 Tviler på at barnehagen går med på en sånn ordning, men jeg er ingen barnehage ekspert. Men de barnehagene jeg har jobbet i har alltid hatt somnregel at ungene skal hentes i barnehagen!
klg,2 boys now:) Skrevet 19. februar 2014 #5 Skrevet 19. februar 2014 Dette er noe du kan gjøre kansje i slutten av 1.klasse,og 2 timer?!vår 3.klassing skal få prøve det ettermælet nå og vi bor rett ved skolen
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #6 Skrevet 19. februar 2014 Min fikk gå alene til mormor og morfar da han begynnte på skolen, jeg trente litt med han uten å involvere barnehagen. Tror ikke jeg hadde latt han gå hjem alene, mine foreldre bor rett over gaten, så han får være der. Er mye som kan skje med en liten gutt når han er alene, så jeg hadde ikke tatt sjansen på det iallefall. min gutt feks ble plutselig med en i klassen hjem uten å gi beskjed. min mor og jeg ble selvsagt livredd. tok laaaang tid før jeg fant ut hvor han var. Anonymous poster hash: dd0de...f52
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #7 Skrevet 19. februar 2014 Min fikk gå alene til mormor og morfar da han begynnte på skolen, jeg trente litt med han uten å involvere barnehagen. Tror ikke jeg hadde latt han gå hjem alene, mine foreldre bor rett over gaten, så han får være der. Er mye som kan skje med en liten gutt når han er alene, så jeg hadde ikke tatt sjansen på det iallefall. min gutt feks ble plutselig med en i klassen hjem uten å gi beskjed. min mor og jeg ble selvsagt livredd. tok laaaang tid før jeg fant ut hvor han var. Anonymous poster hash: dd0de...f52 Derfor blir han nå hentet og levert på skolen. Nr 6 Anonymous poster hash: dd0de...f52
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #8 Skrevet 19. februar 2014 Her krever de til og med på sfo at barnet blir hentet av en voksen, helst hele første klasse, men ihvertfall frem til jul i 1.klasse. Anonymous poster hash: 809f7...19a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #9 Skrevet 19. februar 2014 Herrefred, takk for så hyggelige svar! Det var bare et spørsmål, jeg ble trent opp til det samme da jeg var liten, så jeg skulle bare høre hva dere tenkte. Dette er overhode ingen grunn til at barnehagen skal sende bekymringsmelding. Dette er noe jeg bare tenkte på, jævla kjerringer som er så ufattelig dømmende og kommer med frekke og ubehagelige uttalelser. Tenk på hvordan dere er før dere dømmer meg! Herrefred, det var bare en tanke. Hi Anonymous poster hash: 2214e...5f4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #10 Skrevet 19. februar 2014 Jeg synes det er viktig å ha en god dialog med barnehagen og jeg ønsker å snakke med personalet hver dag om hvordan dagen har vært, hva de har gjort og om alt har vært greit. Ikke lange samtaler på grensen til irriterende altså, hehe, men god dialog og jevnlig dialog med barnehagen er viktig. I vår barnehage er det enklere å få til i hentesituasjonen. Anonymous poster hash: ede01...9bc
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #11 Skrevet 19. februar 2014 Og til dere som faktisk svarte helt ok, takk. Ser på at dette ikke er en realitet jeg kan utføre. Takk for FORNUFTIGE svar : ) Anonymous poster hash: 2214e...5f4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #12 Skrevet 19. februar 2014 De fleste vil jo helt på egenhånd skjønne at dette ikke er "en realitet du kan gjennomføre", men skjønne selv at et barn på 5 år ikke er gammelt nok til å gå hjem fra barnehagen alene. Er jo ingen som har svart deg direkte frekt, bare blitt litt himmelfallen over forslaget og trodd det er et trolleinnlegg som umulig kan være seriøst ment, bare skrevet for å provosere frem en diskusjon. Anonymous poster hash: 809f7...19a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #13 Skrevet 19. februar 2014 Du kan selvsagt spørre barnehagen, men jeg tviler veldig sterkt på at de tar på seg et slikt ansvar. Jeg vet hvertfall at i barnehagen jeg jobber i så ville vi aldri gjort det. Vi krever t.o.m 10- års aldersgrense for søsken å hente i barnehagen. Personlig så synes jeg ikke noe om å la et barnehagebarn være så lenge alene hjemme. Er det noe grunn til at du bare skal ha 50% på SFO? Nå er kanskje jeg i overkant streng, men min gutt fikk ikke være alene hjemme etter skoletid før i 3. Klasse. Anonymous poster hash: 1460e...3ec
Elsker livet Skrevet 19. februar 2014 #14 Skrevet 19. februar 2014 Dette vil nok ikke barnehagen gå med på. De har ansvar for barnet helt til det blir hentet av foreldrene eller en annen person foreldre har gitt beskjed om skal hente. Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til 2. klasse og heller øvd fra skolestart ved at han blir hentet av besteforeldrene på skolen og går hjem og låser seg inn rett før du kommer, og ta det gradvis derfra. Nå til dags er det ikke sosialt akseptert å la barnehagebarn ha ansvar for seg selv.
Gjest marie-s Skrevet 19. februar 2014 #15 Skrevet 19. februar 2014 Får noen svar du har fått. Når jeg tenker tilbake på når jeg var liten så var jeg ikke en gang i barnehage og det var bestemoren min som skulle se etter meg, men fra jeg var 4-5 år så var vi nå over hele bygda uten at vi tok skade av det.Leser jo stadig vekk her at barn er forskjellig. Synes gutten dette er greit og barnehagen ikke har noe imot det så ser jeg ingen grunn til hvorfor han ikke skal få prøve seg. Så klart om man måtte ha løpt over en motorvei eller lignede ville jeg kanskje vært skeptisk, men du sier det er snakk om veldig kort vei, jeg tror mange her sammenligner det med sin egen situasjon hvor de kanskje ikke har like trygge rammer som det du beskriver.Er dette ok for sønnen din så er jeg sikker på at han vil vokse mye på det.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #16 Skrevet 19. februar 2014 Får noen svar du har fått. Når jeg tenker tilbake på når jeg var liten så var jeg ikke en gang i barnehage og det var bestemoren min som skulle se etter meg, men fra jeg var 4-5 år så var vi nå over hele bygda uten at vi tok skade av det. Leser jo stadig vekk her at barn er forskjellig. Synes gutten dette er greit og barnehagen ikke har noe imot det så ser jeg ingen grunn til hvorfor han ikke skal få prøve seg. Så klart om man måtte ha løpt over en motorvei eller lignede ville jeg kanskje vært skeptisk, men du sier det er snakk om veldig kort vei, jeg tror mange her sammenligner det med sin egen situasjon hvor de kanskje ikke har like trygge rammer som det du beskriver. Er dette ok for sønnen din så er jeg sikker på at han vil vokse mye på det. Nå har det skjedd temmelig mye på en generasjon i dette landet da.. Da jeg var liten var også ungene i "fri flyt" på byggefeltet, men da var det også voksne hjemme i sikkert annenhvert hus. Så når en unge datt ned fra et tre og brakk armen e.l. så var det en hjemmearbeidende mamma i et av husene i nærheten som kunne bidra. Sånn er det ikke i dag, i dag står jo 90% av husene tomme hele dagen og det er ikke en unge å leke med på feltet før eller klokken fem fordi alle foreldrene er på jobb og alle barna i barnehagen. Anonymous poster hash: 809f7...19a
Gjest Julia1984 Skrevet 19. februar 2014 #17 Skrevet 19. februar 2014 Nei, det er ikke ok det du tenker på i forbindelse med dette. Små barn skal ikke være alene hjemme!!!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #18 Skrevet 19. februar 2014 Jeg må bare slutte å la meg sjokkere over hva folk skriver her inne. Det du tenker er det andre gjør når barna går i 2, 3 klasse. Noen i 4, men ytterst få i 1 klasse... Du tenker å begynne i barnehagen....galskap og utrolig lite gjennomtenkt Anonymous poster hash: 0d1ce...d94
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #19 Skrevet 19. februar 2014 Herrefred, takk for så hyggelige svar! Det var bare et spørsmål, jeg ble trent opp til det samme da jeg var liten, så jeg skulle bare høre hva dere tenkte. Dette er overhode ingen grunn til at barnehagen skal sende bekymringsmelding. Dette er noe jeg bare tenkte på, jævla kjerringer som er så ufattelig dømmende og kommer med frekke og ubehagelige uttalelser. Tenk på hvordan dere er før dere dømmer meg! Herrefred, det var bare en tanke. Hi Anonymous poster hash: 2214e...5f4 Synes da ikke det var noe galt i mitt svar? Hadde bare en dårlig erfaring med det samme. nr 6 & 7 Anonymous poster hash: dd0de...f52
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #20 Skrevet 19. februar 2014 Det var godt du luftet dette her før du foreslo det for noen av de ansatte i barnehagen. Nå har vi reddet deg fra å bli dagens, for ikke snakke om ukens, snakkis på pauserommet i barnehagen altså... Dette kommer aldri barnehagen til å gå med på, men om du hadde forslått det hadde de virkelig tisket om deg bak ryggen din. Du vet at barnehagen har ansvaret for barnet helt til det blir hentet, hva om noe skulle skje på veien hjem. Jeg har barn i 1.klasse og selv de vil skolen helst at blir hentet, for skulle noe skje på skoleveien, f.eks en påkjørsel, så er det skolen som har ansvaret. Anonymous poster hash: 809f7...19a
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 19. februar 2014 #21 Skrevet 19. februar 2014 Jeg må bare slutte å la meg sjokkere over hva folk skriver her inne. Det du tenker er det andre gjør når barna går i 2, 3 klasse. Noen i 4, men ytterst få i 1 klasse... Du tenker å begynne i barnehagen....galskap og utrolig lite gjennomtenkt Anonymous poster hash: 0d1ce...d94 Hva! Er det ikke normalt at 3.-4. Klassinger går hjem alene etter skoletid og er alene til mor og far kommer hjem?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #22 Skrevet 19. februar 2014 Jeg må bare slutte å la meg sjokkere over hva folk skriver her inne. Det du tenker er det andre gjør når barna går i 2, 3 klasse. Noen i 4, men ytterst få i 1 klasse... Du tenker å begynne i barnehagen....galskap og utrolig lite gjennomtenkt Anonymous poster hash: 0d1ce...d94 Hva! Er det ikke normalt at 3.-4. Klassinger går hjem alene etter skoletid og er alene til mor og far kommer hjem? Jo, det er jo det hun skriver. De fleste begynner med det i 2. og 3. klasse, mens noen venter til 4.klasse. Ingen begynner med å gå alene hjem i barnehagen... Anonymous poster hash: 809f7...19a
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 19. februar 2014 #23 Skrevet 19. februar 2014 Jeg må bare slutte å la meg sjokkere over hva folk skriver her inne. Det du tenker er det andre gjør når barna går i 2, 3 klasse. Noen i 4, men ytterst få i 1 klasse...Du tenker å begynne i barnehagen....galskap og utrolig lite gjennomtenkt Anonymous poster hash: 0d1ce...d94 Hva! Er det ikke normalt at 3.-4. Klassinger går hjem alene etter skoletid og er alene til mor og far kommer hjem? Jo, det er jo det hun skriver. De fleste begynner med det i 2. og 3. klasse, mens noen venter til 4.klasse. Ingen begynner med å gå alene hjem i barnehagen... Anonymous poster hash: 809f7...19a Ok, my bad. Leste for kjapt!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #24 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har ikke lest alle svarene dine hi, men jeg hadde aldri gjort det. Da hadde jeg heller bedt besteforeldre om å hente Anonymous poster hash: 6ba1d...258
Gjest marie-s Skrevet 19. februar 2014 #25 Skrevet 19. februar 2014 Får noen svar du har fått. Når jeg tenker tilbake på når jeg var liten så var jeg ikke en gang i barnehage og det var bestemoren min som skulle se etter meg, men fra jeg var 4-5 år så var vi nå over hele bygda uten at vi tok skade av det. Leser jo stadig vekk her at barn er forskjellig. Synes gutten dette er greit og barnehagen ikke har noe imot det så ser jeg ingen grunn til hvorfor han ikke skal få prøve seg. Så klart om man måtte ha løpt over en motorvei eller lignede ville jeg kanskje vært skeptisk, men du sier det er snakk om veldig kort vei, jeg tror mange her sammenligner det med sin egen situasjon hvor de kanskje ikke har like trygge rammer som det du beskriver. Er dette ok for sønnen din så er jeg sikker på at han vil vokse mye på det. Nå har det skjedd temmelig mye på en generasjon i dette landet da.. Da jeg var liten var også ungene i "fri flyt" på byggefeltet, men da var det også voksne hjemme i sikkert annenhvert hus. Så når en unge datt ned fra et tre og brakk armen e.l. så var det en hjemmearbeidende mamma i et av husene i nærheten som kunne bidra. Sånn er det ikke i dag, i dag står jo 90% av husene tomme hele dagen og det er ikke en unge å leke med på feltet før eller klokken fem fordi alle foreldrene er på jobb og alle barna i barnehagen. Anonymous poster hash: 809f7...19a Vel nå skriver jo HI at besteforeldrene bor i samme bygget, dermed er det jo voksne i nærheten. Hvor ofte ramler barn ned fra et tre og brekker armen? Jeg kan kun huske det skjedde en gang når jeg vokste opp og det kan like gjerne skje i barnehagen eller etter 5 når foreldrene er hjemme. Sønnen min knakk kragebeinet en gang i barnehagen uten at de voksne der oppdaget det siden han som barn flest bare sluttet å bruke hånden. Jeg synes vi er for flink i dag til å "polstre" ungene. Jo så klart ulykker kan skje, men det kan skje om hele familien er samlet for å se etter barnet også. Det jeg synes er viktig er hva barnet selv tenker om dette. Er det ok for han, synes han dette er spennede så hvorfor ikke la han prøve seg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå