Gå til innhold

Hvorfor gidde å jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I norge trenger man ikke. Om man ikke stiller høye krav til seg selv.. man får et fint krypinn og mat så man klarer seg.. hvorfor streve etter utdanning og jobbe halve livet. Hva jobber mat mot, hva blir belønningen i enden? Pensjon og snart død...

Hvorfor ikke for eks jobbe 50% da og 50% trygd. Så deilig a! Meningen med livet kan ikke være at vi skal slite oss igjennom uke etter uke i 50 år!

Anonymous poster hash: 0d9ab...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter meg ikke i gjennom uke etter uke, jeg oppfatter min 100 % stilling (og vel så det) som meningsfull og givende. Visst blir man sliten, men det er også veldig tilfredsstillende og godt å kjenne at man bruker de evnene og kreftene man har på å bidra både til egen velferd og eget liv, men at man også bidrar til samfunnet. 

Jeg elsker jobben min, og håper virkelig jeg kommer til å stå i jobb i mange, mange år enda. 

Anonymous poster hash: a4707...58f
Skrevet

De fleste av oss sliter seg vel ikke ut på jobb i Norge. Vi har det veldig greit jobbmessig her.

Dessuten har det litt med å komme ut, få brukt hodet, møte nye mennesker, få nye impulser og føle at man gjør noe. Jeg hadde klikket i vinkel hadde jeg måttet gå hjemme uten noe å gjøre over lengre tid.

Skrevet

Hva vi ønsker og krever av oss selv er individuelt. Personlig krever jeg mer av meg selv enn jeg ville oppnådd som kun bruker av et samfunn. Jeg ønsker å bidra. Og har funnet meg et nyttig yrke, som jeg forøvrig sliter meg nesten ut av, men samtidig synes er fantastisk givende, særlig til sammenligning med mye annet. Jeg er stolt av å stå oppført på en ansattliste sammen med mange fantastiske, stolte, hyggelige, smarte og høyt utdannede kollegaer. Meningen med livet for meg kan gjerne være å ha slitt for noe nyttig hver eneste dag i over 50 år. Ikke mye mening å sitte å glo i veggen i alle fall.

Anonymous poster hash: 6ba73...640
Skrevet

Hvis man har et travelt familieliv kan det være greit å ikke jobbe, for å kunne ha tid til handling og rydding.

Men hvis man ikke har det, kan det være deprimerende å ikke jobbe.

Det er dessuten ikke enkelt "å få et krypinn" gratis. Du får heller ikke velge naboene dine selv.

Anonymous poster hash: c7b48...bf2
Skrevet

Tja. Her er noen argumenter for i hvert fall :)

Økonomiske årsaker: å leve på minste sosialstønad er ikke et godt liv i mine øyne, men et liv med evige økonomiske bekymringer, og å alltid ha mindre å rutte med enn andre. Og du får ikke 50% jobb og 50% trygd bare du ber om det altså...

Sosiale årsaker: alle har en jobb. Det er tungt å stå utenfor fellesskapet. Arbeidsplassen er også en sosial arena i de fleste yrker.

Intellektuelle årsaker: alle har godt av å bruke hodet, og det får mange utløp for på jobb. 

"Meningen med livet": Nei, hva er meningen med livet? For min del er i hvert fall yrket mitt en del av det, og jeg har stadig mål jeg jobber mot. Det er viktig for meg (selv om familien selvfølgelig er førsteprioritet), og jeg håper og tror at jeg kommer til å ha mye glede av jobben min helt til jeg blir pensjonist.

Skrevet

Én ting er sikkert: når jeg ser hva slags arbeidsvilkår det er her jeg bor nå, så skal jeg jaggu meg aldri klage over arbeidslivet i Norge igjen. Det er kanskje ikke alltid man føler jobben er meningsfull, men arbeidere i Norge har det jammen godt lell :)

Skrevet

Jeg jobber for god økonomi, ferie, fritid og fint hus i Oslo (hvor jeg ønsker å bo, nær jobb, familie og venner).

Jeg ønsker at mitt barn skal ha en fin barndom med masse gode opplevelser og ferier (og da snakker jeg ikke om charterturer til syden).

Anonymous poster hash: feab5...067

Skrevet

Synes ikke det er så kult å tenke på at jeg er med å finansiere 50% trygden din bare fordi du ikke synes jobb er meningen med livet.... Utrolig lite solidarisk tankegang synes jeg. Hva du skulle finne på som du finansierer på egenhånd, driter jeg derimot i og du må gjerne jobbe så lite du vil for min del dersom det er tilfellet.

Ellers er jeg glad i å jobbe og ville funnet tilværelsen litt tom uten. 

Anonymous poster hash: fcb6c...855
Skrevet

Det virker nok veldig kjekt å være ufør, men når du sitter der så er det virkelig det verste i verden.

Jeg er evig takknemlig for et land som hjelper meg slik at jeg ikke dør ung, men det er virkelig ikke noe å ønske seg.

Anonymous poster hash: 222b1...fd1
Skrevet

Etter å ha vært sykemeldt under graviditeten kunne jeg aldri tenke meg å være hjemme på heltid for en lengre periode. Jeg kunne ikke tenkt meg det før sykemeldingen heller, men nå spyr jeg bare på tanken.

Jeg ble tiltaksløs, lat, savner kollegaer, savnet å gjøre noe mer nyttig enn å se på tv og dasse rundt, jeg savnet å ha en grunn til å stå opp og jeg hatet å føle meg utenfor.

Om jeg i tillegg skulle levd på minimum uten sjangse for lønnsøkning.....

Å ikke jobbe er ingen vei for meg å gå.

Anonymous poster hash: c123c...778
Skrevet

Jeg er høyt utdannet (doktorgrad) og hadde en svært krevende og spennende jobb, men graviditets- og fødselsskader gjør at jeg for tiden går på AAP. Siden jeg hadde en godt betalt jobb, og mannen min tjener veldig bra, betyr ikke dette noe for oss økonomisk, men for selvfølelsen min er dette ikke bra. Jeg krymper litt i sosiale sammenhenger når jeg må fortelle at jeg "naver", og skulle ønske at jeg igjen kunne fått brukt utdannelsen min og evnene mine til noe samfunnsnyttig. Jeg innrømmer glatt at jeg ser litt ned på folk som skryter av at de enkelt har ordnet seg med sykemelding, AAP, sosialstøtte, osv, og kan ikke for alt i verden forstå mennesker som synes at slikt er meningen med livet. For meg fremstår slike som tapere og snyltere.

Anonymous poster hash: 9efbe...357
Skrevet

Man får ikke trygd, med mindre man trenger det, eller med mindre man er en av våre nye landsmenn, hvor kravene til trygd er MYE mindre enn til etnisk norske. 

Anonymous poster hash: 770a7...244
Skrevet

Hvis du klarer deg på 4000kr i mnd, så vær så god. Ingen kan nekte deg å være trygdesnylter, liksom...

Anonymous poster hash: 51193...470

Skrevet

Jeg er en av de som tener godt og "liker" jobben min, men om jeg skal være helt ærlig, så er det mange dager jeg skulle ønske jeg var hjemme på trygd eller i alle fall hadde en jobb helt uten ansvar.

Anonymous poster hash: d09fd...2d5
Skrevet

Skjønner veldig godt tankegangen din. Hærregud jeg har tenkt samme tanken selv tusen ganger når jeg sitter og stamper i kø til og fra jobb, dag ut og dag inn. Likevel fortsetter jeg, fordi:

Den enboligen vi bor i nå, og ønsker å bo i, kan vi ikke bo i hvis vi ikke har full lønn.

Barna mine skal ha økonomisk sterke foreldre.

Fredager er GØY!

Det er en helt himmelsk følelse og kunne betale alle regningene sine hver fordømte måned!

Ja, jeg har vært fattig, derfor jeg setter sånn pris på disse tingene.

Anonymous poster hash: 428ee...4f3
Skrevet

Én ting er sikkert: når jeg ser hva slags arbeidsvilkår det er her jeg bor nå, så skal jeg jaggu meg aldri klage over arbeidslivet i Norge igjen. Det er kanskje ikke alltid man føler jobben er meningsfull, men arbeidere i Norge har det jammen godt lell :)

Nei, ikke sykepleiere. De har det verst av alle yrkesgrupper i Norge!

Anonymous poster hash: ee5b1...8a0

Skrevet

Uføretrygd er for de som har en sykdom/skade som gjør at de ikke kan jobbe fulltid.

Trygdeordningene er fellesskapets måte å hjelpe de som ikke klarer seg selv.

Å klare å skrike til seg trygd uten behov er som å stjele fra naboen (altså fellesskapet).

Går man på trygd uten å trenge det, er man en kjeltring. Det står helt klart i alle vedtak at endring i helsesituasjon skal meldes inn.

Anonymous poster hash: b2711...98d
Skrevet

Trygdepenger vokser ikke på trær. Bare sånn til info for den som tenker at her i landet trenger man bare jobbe 50% også kan man ta 50% trygd.

Skrevet

Jeg går hjemme med barn nå og var student før så jeg har ikke krav på noe støtte fra Nav. Har vært registrert som arbeidsøker i to år og søkt hundreis av jobber uten å lykkes.

Tror folk det virkelig er så lett å få penger fra Nav?

Anonymous poster hash: 9b5d4...9bf
Skrevet

Og jobbe er meningen med livet. En god del av den. Mennesket har siden tidenes morgen jobbet fra det stod opp til det al seg for og overleve fra dag til dag. Det har vært alt fra og jakte, sanke ved, samle frø/røtter til rydding og laging av klær, våpen, kokeredskap. Ledigang er roten til alt ondt,- og det stemmer. Jo mer fritid man har, jo mindre man har og fylle dagene med som MÅ gjøres, jo mer sliter man.

Til slutt blir det en jobb og et problem i seg selv og planlegge hva man skal fylle dagene med,- og mange fyller de med tanker om seg selv og sitt liv og "konstruere" problem man må ta tak i og jobbe med. Alt fra utseendemessige "problem" til tanker om sine sosiale evner eller kunnskapsnivå.

Om mennesket ikke har oppgaver som MÅ gjøre, så vil hjernen lage seg egne oppgaver...De er gjerne VELDIG selvsentrert og ikke særlig "reelle" i forhold til jobben for og få mat på bordet, tak over hodet, gi barna et godt liv osv.... Og si at det er "tull og jobbe" vil si at man har det "for bra",- og at man ikke har noe og jobbe mot. Det er førset steg på vei mot selvdestruksjon. Vi er skapt til og ville jobbe for og få litt mer av alt, for og skape et litt bedre liv og våre etterkommere...Når vi har kommet dithen at vi "er fornøyd med status",- og ikke har noe mål og jobbe mot,- da har man problem.. Om ikke nå, så veldig snart.........

Anonymous poster hash: c3838...c97
Skrevet

Jeg går hjemme med barn nå og var student før så jeg har ikke krav på noe støtte fra Nav. Har vært registrert som arbeidsøker i to år og søkt hundreis av jobber uten å lykkes.

Ja, det tror og vet jeg!

Skrevet

Ja, det tror og vet jeg!

Du må huske på at det er forskjellig fra kommune til kommune. Jeg vet om en kommune som kaster penger etter folk. Men den jeg bor i, er streng.

Anonymous poster hash: 51193...470

Skrevet

Lediggang er roten til alt ondt! Det tror jeg på.

Anonymous poster hash: 4b0ce...256

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...