Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #26 Skrevet 18. februar 2014 Dette vet jeg ingenting om enda, for er helt tidlig gravid og ikke begynt å lese meg opp på utvikling og alt sånt enda. Men jeg lurer bare fordi jeg ser at flere av barna i mannens familie og omgangskrets ikke krabber i det hele tatt. Det skal sies at gåstoler er veldig vanlig her borte (Storbritannia), men vet ikke om det er fordi ungene bare blir satt i en sånn en og ikke får trene på magen, eller om det er helt normalt at unger ikke krabber i det hele tatt? Svigermor m.fl. sier bare at "hun ville ikke krabbe" og da tenker jeg "ville ikke, eller fikk ikke muligheten?" Er jeg helt på bærtur her, eller er det ikke alle barn som krabber og utforsker selv om de får muligheten? Jeg mistenker nemlig at endel av disse smårollingene "slipper unna", fordi det er så enkelt å sette dem i vippestolen eller gåstolen. Niesen min, for å ta et eksempel, er ni måneder og er fremdeles ustø når hun sitter oppreist, altså faller hun stort sett bare bakover og kan dermed ikke sitte alene eller uten pute bak seg. Det er ikke snakk om at hun krabber, og hun ligger heller aldri på magen og prøver, for da blir det sutring. Gjør de ikke ungen en bjørnetjeneste da, hvis hun aldri trenger å anstrenge seg for å få til noe som helst? Jeg har aldri sett den ungen noe annet sted enn i vippestolen i allefall. Måltider inntas der, soving på dagtid foregår der, og ellers sitter hun bare der i grunn. Uansett, det var litt på siden av det jeg lurte på. Ville egentlig bare høre hva deres barn gjør eller gjorde? Jeg føler jeg blir litt miljøskada av å se alle gåstolene, og å høre om alle ungene som bare "ikke gidder å krabbe" så jeg er interessert i å se om det er en kulturforskjell her, for eksempel? Anonymous poster hash: 1938f...8e0 Nå er ikke jeg noen fan av gåstol, og skal ikke blande meg så mye inn i denne diskusjonen. Men du nevner din niese på 9 mnd som ikke kan sitte helt. Det var helt normalt, fikk vi vite på 4 mnd fysiotrening på helsestasjonen. Jeg fikk litt sjokk da spriket på normalt er veldig stort. Fra 6-9 mnd er normalt. Nå var min apekatt tidlig påen på all motorikk, satt før 6 mnd og gikk før 9 mnd, så det kan være det er derfor det brant seg fast i hodet Ei av jentene på barselkurset satt ikke før nærmere 10 mnd. Gikk da hun var ca 16 mnd. Hun hadde ikke gåstol, verken hun, min eller de andre i gruppa. Anonymous poster hash: 78ebd...462
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 19. februar 2014 #27 Skrevet 19. februar 2014 (endret) Kan kun svare for meg selv.. Min satte seg ikke opp selv før nå nettopp.. Han er 11 mnd. Han er ikke interessert i å åle seg eller krabbe. Han har ikke gåstol eller noe lignende. Vi tilbringer så og si all vår ledige tid på gulvet og øver, øver og øver på å øigge på magen og gjøre alt i "riktig" rekkefølge. Når han har satt seg opp og strekker ut hendene, og jeg tar de, reiser han seg opp og står selv. Han er kjempesterk i kroppen, så det er ingenting som tilsier at han ikke er sterk nok til å lære seg å krabbe. Han er rett og slett ikke interessert overhodet.. Og noen ganger tror jeg han kommer til å gå før han krabber. Søstera begynte å krabbe ved 9 mnd.. Og gikk ikke før hun var over 18 mnd. Om hans trege krabbing resulterer i dysleksi gjenstår å se.. Men jeg håper da ikke det Endret 19. februar 2014 av HeltLykkelig ♥♥
Madolyn Skrevet 19. februar 2014 #28 Skrevet 19. februar 2014 (endret) Niesen min, for å ta et eksempel, er ni måneder og er fremdeles ustø når hun sitter oppreist, altså faller hun stort sett bare bakover og kan dermed ikke sitte alene eller uten pute bak seg. Det er ikke snakk om at hun krabber, og hun ligger heller aldri på magen og prøver, for da blir det sutring. Anonymous poster hash: 1938f...8e0 Min yngste som straks blir 10 mnd sitter ennå ikke grunnstøtt på rumpa, men krabber i full fart og drar seg opp i stående. Storebroren satt stødig knappe 7 mnd gammel. Så det er store variasjoner på disse små, selv om de får muligheten til å ligge på gulvet og utvikle seg. Ingen av mine likte forøvrig å ligge på magen før de var 5 mnd gamle, men med masse underholdning og trening så ble det gradvis bedre. Ingen av dem rullet fra rygg til mage før de var 6 1/2 mnd, men begge krabbet 8 1/2 mnd gamle. Førstemann gikk når han var 10 1/2 mnd Endret 19. februar 2014 av Madolyn
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #29 Skrevet 19. februar 2014 I de fleste tilfeller, så kan det å hoppe over krabbingen, tyde på dysleksi med årene.. Finnes studier på dette. MEN, om babyen ikke får trene på å krabbe, så vil det jo så klart ikke gjøre det heller, men at de setter barnet i gåstolen før barnet kan krabbe, det er jo ikke bra for babyen! Anonymous poster hash: a12af...3ff Vel, dette stemmer jo ikke helt. Det er ikke sånn at om barnet ikke krabber så får det automatisk dysleksi. Det er kanskje en økt risiko, men det er også alt. Fra Bufetat sine sider: "Det er en myte at barn som ikke krabber, vil få motoriske vansker eller læringsproblemer senere i livet. Likevel kan barn som har motoriske problemer, for eksempel med grunnleggende bevegelser, med fordel trene på krabbe- og klatrebevegelser, som generelt bidrar til å utvikle et godt bevegelsesmønster". Anonymous poster hash: fa362...902
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #30 Skrevet 19. februar 2014 Det er viktig å krabbe. Krabbing stimulerer både høyre og venstre hjernehalvdel siden man bruker kroppen diagonalt. Det er også med på å utvikle samsynet. Noen barn som ikke krabber kan senere vise seg å ha lese- og skrivevansker. Ellers kan man få andre fysiske problemer i voksen alder. Har barnet hoppet over krabbingen kan fysioterapeut bistå. Anonymous poster hash: 55087...042
❤lille stjerne❤ Skrevet 19. februar 2014 #31 Skrevet 19. februar 2014 stadig mer vanlig nå som de ikke ligger på magen lenger har jeg hørt.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #32 Skrevet 19. februar 2014 Min eldste rygget en uke før hun reiste seg og gikk, 10 mnd gammel. Minste dro mest beina etter seg, hadde en merkelig måte å "krabbe" på Hun gikk når hun var 13 mnd Anonymous poster hash: 8a886...ebf
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #33 Skrevet 19. februar 2014 Det legges stor vekt på at barn skal krabbe i Norge, da det har vist seg at det er veldig lurt med tanke på både motorisk og mental utvikling. MEN det er ingen forutsetning og fasit her. Snuppelure her i huset hoppet i stor grad over krabbestadiet, men er tidlig ute med det meste og er nå 6 år. Bruk av gåstoler osv er ikke lurt i det hele tatt. Det å fremprovosere aktiviteter som ståing, gåing, sitting osv er rett og slett ikke lurt med tanke på sjelettet til barnet. Det går fort nok og de knekker koden selv! Anonymous poster hash: 9699c...bcf
Fru vims Skrevet 19. februar 2014 #34 Skrevet 19. februar 2014 Hvis de blir satt opp før de krabber så er det ikke så rart at man hopper over krabbingen. Er veldig imot gåstol.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #35 Skrevet 19. februar 2014 Dette svaret her ligger veldig på siden av det HI spør om, men tenker likevel jeg har lyst til å meddele det. Jeg jobbet i to år på et barnehjem i Mellom-Amerika,der hadde vi barn i alle aldre (1-18). Mange av barna hadde hatt en tidlig barndom der de hadde hatt veldig begrensede bevegelsesmuligheter. Situasjonen var ekstrem og kan forøvrig ikke sammenliknes med det HI her beskriver. Det var snakk om barn som måtte lærere seg å gå fra å ha ligget i en krybbe uten muligheter for å bevege seg. Disse barna hadde store problemer med koordinasjon i sine senere år, bare det å løpe eller sparke en fotball var problematisk. Uansett. Det ble startet opp et prosjekt der som gikk ut på å få større barn (som allerede kunne gå) til å begynne å krabbe. Dette var ikke en forskningsprosjekt, men et lite prosjekt som ble startet der nede for å se om det kunne hjelpe. Resultatene var fantastiske, utviklingen var ikke mindre enn enestående. Å se hvordan et slikt tiltak hjalp barna var et av høydepunktene mine under dette oppholdet. Anonymous poster hash: 7c5db...c33
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #36 Skrevet 19. februar 2014 Min gikk fra å ake seg på rumpa til å begynne å gå. Gikk når han var 12 mnd. Har aldri krabbet. Anonymous poster hash: abc55...7a8
studVest Skrevet 19. februar 2014 #37 Skrevet 19. februar 2014 Jeg diskuterte faktisk dette med min kiropraktor for litt siden. Det er ikke uvanlig at barn hopper over det bilaterale og/eller det kontralaterale krabbestadiet. Enkelte studier viser at dette kan ha sammenheng med lese/skrivevansker når de blir eldre, men det er ikke gitt. Noen (inkludert undertegnede) mener at dette kan påvirke motorikken vår senere senere i livet. Jeg liker eksempelvis å begrunne mine ikke-eksisterende skiferdigheter med at jeg har hoppet over det kontralaterale krabbestadiet Uansett er det viktig at babyer får anledning til å ligge i mageleie og at de får være mye på gulvet. Gåstol er, etter min mening, satans verk!! Ja, det er alltid kjekt p skylde på ulogiske forklaringer og trekke ulogiske og merkelige slutninger. Anonymous poster hash: 08b42...aab Hva var ulogisk og merkelig her, da? Foreslår at du leser innlegget mitt en gang til. Dersom noe fortsatt er uklart kan du1) spørre omigjen på en hyggelig måte. 2) ta deg en bolle. Kjære MammantilNurket, du er så flink med sånne halvgretne Annier, jeg tror jeg elsker deg, rett og slett!
studVest Skrevet 19. februar 2014 #38 Skrevet 19. februar 2014 Krabbet aldri, og var klønete fysisk som barn. Da jeg kom i tenårene bestemte jeg meg for at jeg ville bli sprek og sporty, så da fikk jeg endelig kompensert for det manglende utviklingssteget (fortsatt dårlig med ball, da) Har heldigvis sluppet unna lese- og skrivevansker.
Fero Skrevet 19. februar 2014 #39 Skrevet 19. februar 2014 Lurer på om det er slik at det er en sammenheng mellom manglende krabbing og dysleksi, om dette har noe med hvordan barnet ble trent å gjøre, eller om det kan være et tegn på at manglende motorikk kan være et forvarsel? Vil jo tro at det ligger nærmere det sistnevnte, men likevel kan det vel også være ugunstig for et barn å ikke få trent på diverse ferdigheter? Dette blir jo bare synsing og gjetning fra min side, selvfølgelig.
Sjokoladebanan Skrevet 19. februar 2014 #40 Skrevet 19. februar 2014 Min gutt krabbet ikke før etter han lærte å gå han ålte seg heller, eller akte seg fremover på rumpa. Han kom seg opp i knestående, men ville ikke krabbe framover. Fungerer fint i dag, men er ikke skolegutt enda så kan ikke si noe om dysleksi. Han kunne hele alfabetet fra han var 3 år, så bokstavene bokstavene ser han forskjell på hvertfall. Om det har noe å si for dyseleksi vet jeg ikke noe om :-)
skjotta Skrevet 19. februar 2014 #41 Skrevet 19. februar 2014 Kan kun svare for meg selv.. Min satte seg ikke opp selv før nå nettopp.. Han er 11 mnd. Han er ikke interessert i å åle seg eller krabbe. Han har ikke gåstol eller noe lignende. Vi tilbringer så og si all vår ledige tid på gulvet og øver, øver og øver på å øigge på magen og gjøre alt i "riktig" rekkefølge. Når han har satt seg opp og strekker ut hendene, og jeg tar de, reiser han seg opp og står selv. Han er kjempesterk i kroppen, så det er ingenting som tilsier at han ikke er sterk nok til å lære seg å krabbe. Han er rett og slett ikke interessert overhodet.. Og noen ganger tror jeg han kommer til å gå før han krabber. Søstera begynte å krabbe ved 9 mnd.. Og gikk ikke før hun var over 18 mnd. Om hans trege krabbing resulterer i dysleksi gjenstår å se.. Men jeg håper da ikke det det har nok mest av alt med interesse å gjøre ja. Jeg har vel egentlig aldri sett lillemann sitte ordentlig på rompa. Jeg vet han kan, men siden han lærte å krype så tidlig har han rett og slett ikke tid til å sitte! Nå er han snart 9 mnd... forøvrig var samboer ganske tidlig ute med å krabbe, og noe mer dyslektisk skal du lete lenge etter ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå