Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Dette vet jeg ingenting om enda, for er helt tidlig gravid og ikke begynt å lese meg opp på utvikling og alt sånt enda. Men jeg lurer bare fordi jeg ser at flere av barna i mannens familie og omgangskrets ikke krabber i det hele tatt. Det skal sies at gåstoler er veldig vanlig her borte (Storbritannia), men vet ikke om det er fordi ungene bare blir satt i en sånn en og ikke får trene på magen, eller om det er helt normalt at unger ikke krabber i det hele tatt? Svigermor m.fl. sier bare at "hun ville ikke krabbe" og da tenker jeg "ville ikke, eller fikk ikke muligheten?" Er jeg helt på bærtur her, eller er det ikke alle barn som krabber og utforsker selv om de får muligheten? Jeg mistenker nemlig at endel av disse smårollingene "slipper unna", fordi det er så enkelt å sette dem i vippestolen eller gåstolen. Niesen min, for å ta et eksempel, er ni måneder og er fremdeles ustø når hun sitter oppreist, altså faller hun stort sett bare bakover og kan dermed ikke sitte alene eller uten pute bak seg. Det er ikke snakk om at hun krabber, og hun ligger heller aldri på magen og prøver, for da blir det sutring. Gjør de ikke ungen en bjørnetjeneste da, hvis hun aldri trenger å anstrenge seg for å få til noe som helst? Jeg har aldri sett den ungen noe annet sted enn i vippestolen i allefall. Måltider inntas der, soving på dagtid foregår der, og ellers sitter hun bare der i grunn. Uansett, det var litt på siden av det jeg lurte på. Ville egentlig bare høre hva deres barn gjør eller gjorde? Jeg føler jeg blir litt miljøskada av å se alle gåstolene, og å høre om alle ungene som bare "ikke gidder å krabbe" så jeg er interessert i å se om det er en kulturforskjell her, for eksempel? Anonymous poster hash: 1938f...8e0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 I de fleste tilfeller, så kan det å hoppe over krabbingen, tyde på dysleksi med årene.. Finnes studier på dette. MEN, om babyen ikke får trene på å krabbe, så vil det jo så klart ikke gjøre det heller, men at de setter barnet i gåstolen før barnet kan krabbe, det er jo ikke bra for babyen! Anonymous poster hash: a12af...3ff
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 Jeg vet ikke hvor "normalt" det er at barn hopper over krabbingen, men jeg krabbet aldri, og jeg har ikke problemer med hverken dysleksi eller andre ting i dag. Anonymous poster hash: 938b8...94b
Fero Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Vil det si at de aller fleste barn som får mulighet til å trene på å ligge på magen (holde hodet, rulle, åle seg fremover osv) til slutt vil forstå hvordan de skal krabbe? På meg virker det som om enkelte her setter ungen i gåstolen så han eller hun skal få følge med litt, og dilte etter mor eller far. Det er som om de bare tenker at "hvorfor skal ungen øve på og lære seg til å krabbe når h*n sutrer når h*n blir lagt på magen? Jeg kan jo bare sette h*n i gåstolen, også kommer h*n seg rundt på den måten i stedet!"
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 Har 3 barn. 2 av dem hoppet over krabbingen. De ålte seg framover på magen. Gikk rett fra mageåling til gåing. Begge 2 leste før de startet på skolen, og har ingen problemer i så måte. Skoleflink er de, når det gjelder alle fag. Anonymous poster hash: ea56f...49a Anonymous poster hash: ea56f...49a
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Barn skal ligge på magen, løfte hodet og trene musklene sine. De skal heller ikke settes i gåstol, hoppehuske eller lignende, de skal ikke sitte før de setter seg opp selv, og de krabber hvis de knekker koden. Noen barn krabber ikke, de kryper og går. Men sånn de holder på der du bor, er ikke sunt for barna. Anonymous poster hash: 6b714...c07
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #8 Skrevet 18. februar 2014 Ja, det er endel som hopper over krabbing. Min på 8 mnd har aldri krabbet, kun ålt seg, og har begynt å prøve og reise seg opp. Anonymous poster hash: 08b42...aab
MammantilNurket Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Jeg diskuterte faktisk dette med min kiropraktor for litt siden. Det er ikke uvanlig at barn hopper over det bilaterale og/eller det kontralaterale krabbestadiet. Enkelte studier viser at dette kan ha sammenheng med lese/skrivevansker når de blir eldre, men det er ikke gitt. Noen (inkludert undertegnede) mener at dette kan påvirke motorikken vår senere senere i livet. Jeg liker eksempelvis å begrunne mine ikke-eksisterende skiferdigheter med at jeg har hoppet over det kontralaterale krabbestadiet Uansett er det viktig at babyer får anledning til å ligge i mageleie og at de får være mye på gulvet. Gåstol er, etter min mening, satans verk!! Endret 18. februar 2014 av MammantilNurket
Fero Skrevet 18. februar 2014 #10 Skrevet 18. februar 2014 #7 -Ja, det er jo enkelte ting jeg stusser litt på her. Også tør jeg ikke kommentere noe heller, fordi "sånn er det bare". Har ei venninne hjemme i Norge som har brukt en bok som tar for seg når utviklingssprangene vanligvis kommer, og hva en gjennomsnittlig baby burde klare når, og jeg bruker hennes barn som sammenligning med ungene her borte.. Og det er så enorme forskjeller at jeg ikke helt forstår hva som er greia. Begynte liksom å lure på om ungen til min venninne var et geni, eller om de bare var fryktelig trege her borte.
Fero Skrevet 18. februar 2014 #11 Skrevet 18. februar 2014 Ja, gåstolen til min niese har vi takket pent nei til å arve
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #12 Skrevet 18. februar 2014 Jeg diskuterte faktisk dette med min kiropraktor for litt siden. Det er ikke uvanlig at barn hopper over det bilaterale og/eller det kontralaterale krabbestadiet. Enkelte studier viser at dette kan ha sammenheng med lese/skrivevansker når de blir eldre, men det er ikke gitt. Noen (inkludert undertegnede) mener at dette kan påvirke motorikken vår senere senere i livet. Jeg liker eksempelvis å begrunne mine ikke-eksisterende skiferdigheter med at jeg har hoppet over det kontralaterale krabbestadiet Uansett er det viktig at babyer får anledning til å ligge i mageleie og at de får være mye på gulvet. Gåstol er, etter min mening, satans verk!! Ja, det er alltid kjekt p skylde på ulogiske forklaringer og trekke ulogiske og merkelige slutninger. Anonymous poster hash: 08b42...aab
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #13 Skrevet 18. februar 2014 Noen krabbber sent da, som mi som ikke knekte koden før hun var 11 mnd Hun har liggi masse på magen siden hun var helt liten da, og aldri brukt gåstol. Har ei vennine som bruker gåstol til alle sine, og er så fornøyd med at de begynner å gå tidlig (ca 10 mnd) , tror hun synes at mi er fryktelig treg, og mener at jeg også burde brukt gåstol. Anonymous poster hash: e6983...924
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #14 Skrevet 18. februar 2014 Vi fikk låne gåstol til vår på 8mnd men har ikke brukt den og kommer ikke til å bruke den. Får stå å støve ned. Min har ligget på mage og rygg og begynte med åling idag:-) Anonymous poster hash: b96a2...924
MammantilNurket Skrevet 18. februar 2014 #15 Skrevet 18. februar 2014 Jeg diskuterte faktisk dette med min kiropraktor for litt siden. Det er ikke uvanlig at barn hopper over det bilaterale og/eller det kontralaterale krabbestadiet. Enkelte studier viser at dette kan ha sammenheng med lese/skrivevansker når de blir eldre, men det er ikke gitt. Noen (inkludert undertegnede) mener at dette kan påvirke motorikken vår senere senere i livet. Jeg liker eksempelvis å begrunne mine ikke-eksisterende skiferdigheter med at jeg har hoppet over det kontralaterale krabbestadiet Uansett er det viktig at babyer får anledning til å ligge i mageleie og at de får være mye på gulvet. Gåstol er, etter min mening, satans verk!! Ja, det er alltid kjekt p skylde på ulogiske forklaringer og trekke ulogiske og merkelige slutninger. Anonymous poster hash: 08b42...aab Hva var ulogisk og merkelig her, da? Foreslår at du leser innlegget mitt en gang til. Dersom noe fortsatt er uklart kan du1) spørre omigjen på en hyggelig måte. 2) ta deg en bolle.
Madolyn Skrevet 18. februar 2014 #16 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Jeg bodde omtrent i gåstol fra jeg var 6-9 mnd, og begynte å gå når jeg var 9 mnd gammel. Hoppet over krabbestadiet og akte meg bortover på rumpa. Skikkelig fy-fy! http://mammanett.no/baby/sterk_rygg Jeg har litt ryggproblemer som voksen, lurer på om det kan ha med gåstolen å gjøre men det får jeg jo aldri svaret på. I følge mamma så "elsket jeg jo gåstolen, så den kunne da ikke være farlig??" Vel. Babyer smører gjerne sin egen bæsj utover fingrene og smaker på den om de får sjansen, men er det noen mødre som lar dem gjøre det da?? Å legge ansvaret over på babyen blir litt for drøyt for meg... Endret 18. februar 2014 av Madolyn
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #18 Skrevet 18. februar 2014 Mener på det har noe med begge hjerne halvdelene og gjøre, når du kryper så kobler du begge hjerne halv delene Kan ikke vise til noen studie( mulig jeg kan men gidder ikke Google ) Anonymous poster hash: a3d71...e2a
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #19 Skrevet 18. februar 2014 Ja, babyer som ikke får mulighet til å ligge på gulvet og trene har en tendens til å hoppe over krabbestadiet. Dette gjelder både babyer i gåstol og babyer som settes på gulvet før de klarer å sette seg opp selv. De blir såkalte rompeakere. Det blir litt sutring og mas med å legge babyene såpass mye på magen på gulvet, så mange lar være å gjøre dette. Og babyer som har hoppet over krabbestadiet har i følge statistikken større sannsynlighet for å utvikle lese- og skrivevansker. Anonymous poster hash: cee96...e11
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #20 Skrevet 18. februar 2014 Min utviklet en helt rå ålemetode da han var 7 mnd. Kom seg fram i ei vill fart og var aldri interessert i å krabbe. Så for oss at han kom til å droppe det, men han krabbet i 2 uker før han begynte å gå da han var 10 mnd. Anonymous poster hash: 9cde2...94d
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #21 Skrevet 18. februar 2014 Ingen av mine har krabbet, og begge har vært generelt trege motorisk. Men begge har vært kjappe ute med språk. Mellomste som nettopp ble 4 kan skrive navnet sitt og det vil nok ikke være lenge til han kan lese ettersom han kan allebokstavene og lydene de leses med. Begge har hatt muligheter ti å ligge på gulvet å ""trene" Anonymous poster hash: 601d7...b07
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #22 Skrevet 18. februar 2014 Er hvis veldig viktig de krabber både pga Språket og at de ikke får vondt i ryggen senere i livet. min var nesten 7mnd når det ålet seg frem og krabbet når det var 9mnd,nå har det akkurat blitt et år og har begynt og gå . gikk rundt bordet selv når det var 8 månder Anonymous poster hash: 04875...7d5
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #23 Skrevet 18. februar 2014 Når jeg var liten så krabbet jeg ikke, ålte meg heller ikke framover, men var bare rett og slett et veldig bedagelig barn. Tror ikke jeg hadde slik gåstol heller. Gikk da jeg var 15 mnd. Tror foreldrene mine gjorde det de kunne for å aktivisere meg og få meg til å krabbe men jeg var mest fornøyd med å sitte å bla i en bok fikk jeg fortalt :-) Har ikke dysleksi, eller dyskalkuli, er utdannet økonom. Men, jeg er ganske "klossete", og har ikke så god motorikk. Hatet gym på skolen, er ikke det at jeg er lat og ikke vil være aktiv, men jeg har virkelig ikke noe ballfølelse, skiferdigheter eller smidighet. Jeg er aktiv med turgåing og sånt. For meg så tror jeg kanskje det kan ha en sammenheng med at jeg ikke krabbet som barn, men jeg vet ikke. :-) Anonymous poster hash: 5e17d...5ee
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2014 #24 Skrevet 18. februar 2014 Min på 10 mnd åler seg dit hun vil og setter seg opp selv når hun vil leke. Nå har hun begynnt å prøve å klatre opp i sofaen så her kan det se ut som om hun kommer til å hoppe over krabbingen. Anonymous poster hash: 40ac2...5fd
Fero Skrevet 18. februar 2014 #25 Skrevet 18. februar 2014 Nå ble jeg nysgjerrig på hva brødrene mine og jeg gjorde, men siden nyheten ikke er sluppet enda må jeg nok bare vente med å spørre mamma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå