LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. februar 2014 #1 Skrevet 17. februar 2014 Nå har hun jo hatt feber mer eller mindre siden sist søndag. Flytta inn på legekontoret og tatt crp, strep, lytta her og der og det hele. De finner ingenting annet enn halsbetennelse, som hun jo da får antibiotika for. Men feberen gir seg ikke, og nå er vi på 5. dagen med medisin. Hadde riktignok bare 37,5 isted, men den er jo der. Og så hoster hun så lunger og lever kommer opp- men uten slim, og det er ikke noe i lungene som legen kan høre hvertfall. Tørrhoste, litt bjeffende, men fryktelig mye av den, til tider. Så ga den seg litt idag da, og hun uttrykte at hun ville ut en tur. Så langt, alt vel, jeg målte tempen til nevnte 37,5, kledde godt på henne og vi gikk ut. Var vel ute knappe 30 min, og gikk til de aller nærmeste lekeplassene, den lengst vekk er vel max 100 m unna. Plutselig ville hun hjem, og vi rusla avgårde. Så ble hun plutselig supersliten, orka ikke sparkesykle, og begynte først å hoste, deretter å hyperventilere. Jeg ble jo helt svett, og bar både henne og sparkesykkelen hjem. Nå sover hun på sofaen, har egentlig ikke så veldig høy feber og pusten er grei. Vi har vært på legekontoret 3 ganger med henne, senest i går, og de finner lite annet enn rødt inni øret og streptokokker. Men dette bør jo medisinen begynne å ta, så hvorfor blir hun aldri bra igjen? Virus? Sukk, får så vondt av henne også, hun kjeder seg sånn. Men klager ikke, sitter fint her og ser tv eller spiller på mobilen, maler eller perler litt. Og skjønner at hun har gått glipp av OL i barnehagen, medaljeutdelinger og nå karnevalet denne uka. Uten å klage i det hele tatt, skjønnasen min. <3
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 17. februar 2014 #2 Skrevet 17. februar 2014 Hmmm, ikke noe bra med så langvarig sykdom. Har hun blitt testet for mykoplasma?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2014 Hmmm, ikke noe bra med så langvarig sykdom. Har hun blitt testet for mykoplasma? Nei, det eneste de har gjort alle disse gangene (2 ganger hos legevakt, 1 gang hos vanlig lege), er crp (som er normal), strep-prøve og lytte på lungene. Sjekket oksygenmetningen også en gang (85%) og sett på huden og mellomgulvet osv. Blir hele tiden fortalt at vi får gi paracet ved feber, fortsette kuren, gi cosylan mot hoste og veeeeeente.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 17. februar 2014 #4 Skrevet 17. februar 2014 Det er akkurat det. Cosylan virker ikke på mykoplasma. Ikke kan man nødvendigvis høre det på lungene heller. Vanlig antibiotika tar det ikke. Den må være bredspektret, tror jeg. Atypisk lungebetennelse burde de sjekke oftere siden det er noe driiiit. Går og er dårlig lenge med det. Hadde bedt om å få det sjekket. Hadde det her i hus og vi ble i ganske ræva form og ingenting hjalp før vi fikk de rette medisinene.
Gjest Kira Skrevet 17. februar 2014 #5 Skrevet 17. februar 2014 Det er akkurat det. Cosylan virker ikke på mykoplasma. Ikke kan man nødvendigvis høre det på lungene heller. Vanlig antibiotika tar det ikke. Den må være bredspektret, tror jeg. Atypisk lungebetennelse burde de sjekke oftere siden det er noe driiiit. Går og er dårlig lenge med det. Hadde bedt om å få det sjekket. Hadde det her i hus og vi ble i ganske ræva form og ingenting hjalp før vi fikk de rette medisinene. Signerer denne! Vi ble heldigvis etterhvert sendt til røntgen av lungene, og da ble det påvist mykoplasma. Eldste hanglet i omkring to mnd, og jeg kjenner det også fortsatt flere mnd senere. Så synes det var et godt tips å få sjekket det.
Gjest Kira Skrevet 17. februar 2014 #6 Skrevet 17. februar 2014 Og god bedring selvsagt! Håper dere snart finner ut av det!
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. februar 2014 #7 Skrevet 17. februar 2014 Huff så kjedelig! Jeg har ingen gode råd, men ta imot rådene du har fått. God bedring!
seigdamererbest Skrevet 17. februar 2014 #8 Skrevet 17. februar 2014 Hvis hun har oksygenmetning på 85% så synes jeg bör gå tilbake til legen. Det er lavt ( nå er det riktig nok noen år siden jeg jobbet med barn på sykehuset, men likevel). Få de til å teste henne for mycoplasma og eventuelt ta röngten!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2014 Kjenner jo jeg blir bekymra også. Minien har sannsynligvis det samme, selv om han er i bedre form enn midi. Han leker mer, har litt lavere temp, men hoster, snørrer og surkler han også. Skal nevne dette for legen, men standarden her er "vent og se". Og de sjekker aldri mer enn de må sjekke. Og etter denne uka er jeg vel tidenes mest masete mor også.
Iiiiik Skrevet 17. februar 2014 #10 Skrevet 17. februar 2014 Jeg er en veldig lite masete mor, men når magefølelsen sier at noe ikke er bra, har legen bare å høre på det. Inntil han har grunn til å tro at du er en sånn som renner ned dørene unødig, får han bare sjekke når du ber om det. Eventuelt får du oppsøke en annen lege. God bedring til hele gorillafamilien!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 17. februar 2014 Nå hoster hun noe sinnsykt igjen, bjeffende tørrhoste, og brekker seg og hiver etter pusten innimellom. Fikk cosylan ca 1930, uten at jeg føler det var allverdens. 37,7 i temp, og grei nok allmenntilstand, men vil ikke spise. 1 skive, 1 kjøpesmoothie og 1 yoghurt er det hun har spist i dag- og snittet pr dag den siste uka. Og hun er lita fra før, bare 14 kg..
Gjest Jigglewiggle Skrevet 17. februar 2014 #12 Skrevet 17. februar 2014 Det er skummelt når det holder på så lenge. Vi måtte til astmalege for å få påvist betennelse i lungene, så ikke gi deg. Be om flere teste, ihvertfall røntgen for å utelukke stille lungebetennelse. Håper dere snart finner noe som hjelper, tærer på både store og små å gå sånn. God bedring til de små
Ziva Skrevet 17. februar 2014 #13 Skrevet 17. februar 2014 Her er det bare å dundre på døra til legekontoret i morgen. Ikke gi deg og stå på ditt. Få de til å sjekke for mykoplasma. Cosylan har jeg særs dårlig erfaring med. God bedring til snuppa.
Gjest xxxxxxxxx1 Skrevet 17. februar 2014 #14 Skrevet 17. februar 2014 Jeg ville også krevd blodprøve for å sjekke for mykoplasma. Jeg har hatt det fem ganger de siste årene (helt utrolig at det går an) og den ene gangen måtte jeg krangle med en lege i månedsvis før han tok blodprøve - det ble veldig slitsomt i lengden. Hjelper lite med Cosylan og annet hvis det er det hun har. Jeg har forresten aldri hatt feber heller. Kom deg til legen og god bedring til jenta di!
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. februar 2014 #15 Skrevet 17. februar 2014 Håper dere får hjelp hos legen imorgen, de kan jo ikke gå rundt sånn! Godt at det er noen her inne som vet råd og kan pushe litt på hva man kan sikte på og spør etter
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #16 Skrevet 18. februar 2014 Jaja, da fikk man time på torsdag- med beskjed om å evt kontakte legevakten om noe akutt oppstår. Meanwhile hoster midi som et uvær.
Gjest Helle_Høygir Skrevet 18. februar 2014 #17 Skrevet 18. februar 2014 Det høres ut som min hoste og form når jeg hadde mykoplasma - jeg hosta til jeg trodde jeg skulle revne fra øra og ned. Masse masse god bedring til både midi og mini
Gjest Jigglewiggle Skrevet 18. februar 2014 #18 Skrevet 18. februar 2014 Du har ikke mulighet for å gå privat eller direkte til legevakten? Helt forferdelig at man må gjøre det, men da får dere i det minste hjelp kjapt. Hvis det er mykoplasma så er det lurt å ta det så fort som mulig, dess lengre man går med det, dess vanskeligere er det å bli kvitt det.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 18. februar 2014 Forfatter #19 Skrevet 18. februar 2014 Du har ikke mulighet for å gå privat eller direkte til legevakten? Helt forferdelig at man må gjøre det, men da får dere i det minste hjelp kjapt. Hvis det er mykoplasma så er det lurt å ta det så fort som mulig, dess lengre man går med det, dess vanskeligere er det å bli kvitt det. Legevakten er på fastlegekontoret, og ikke "operativ" før etter kl 15. Dessuten var vi jo der i forgårs, og de er så travle at de ikke gjør noe utenom det mest nødvendige.. Jeg tenker at fastlegen er det beste, for hun hører faktisk etter. Vi har jo ikke vært hos henne før, annet enn med minsten, og han er i betydelig bedre form enn eldste. Jeg skal nevne mykoplasma for fastlegen og iallefall be om utvidet blodprøve. Hun er i grei form nå da, allmenntilstanden er grei nok, prater og er blid. Men sånn er hun jo, hun har veldig høy smerteterskel for eksempel, og klager sjeldent. Når hun er i dårlig form, så ER hun _syk_ også. Hun har heldigvis ingen feber nå, men erfaringsvis kommer den utpå dagen. Hosten er dr, men bedre nå som hun sitter oppreist. Jeg får se det an, men kontakter dem igjen om det blir verre. Takk til alle som har svart- dere er gode å ha til det meste.
moota m storebror&lillebror Skrevet 19. februar 2014 #20 Skrevet 19. februar 2014 Hvordan går det med gulla LillaGorilla??
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. februar 2014 Forfatter #21 Skrevet 19. februar 2014 Hvordan går det med gulla LillaGorilla?? Joda. Feberfri, men hoster noe grassat enda. Spesielt eldste. Og hun blir også fort sliten og trøtt. Og minien har masse grønt snørr konstant, og er veldig surklete når han ligger. Så vi skal til legen imorgen, og da skal jeg be om utvidede tester. Så får vi se..
moota m storebror&lillebror Skrevet 19. februar 2014 #22 Skrevet 19. februar 2014 Bra at feberen har gitt seg, en ting mindre ubehag for barna. Stakkar! Håper legen finner ut noe lurt i morgen da, nå har de jo gått så lenge. Det er slett ikke noe godt å hoste opp alt som er nedi der heller Lykke til!
Gjest Jigglewiggle Skrevet 20. februar 2014 #23 Skrevet 20. februar 2014 Lykke til hos legen i dag, håper dere får noen svar og medisiner som hjelper
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. februar 2014 Forfatter #24 Skrevet 20. februar 2014 Da var vi hos legen idag, og tok de sedvanlige prøvene. Lungene hørtes fine ut på eldste, mens lillemann surkla visst endel. Så hans lunger er jo faktisk verre enn hennes, sånn tilsynelatende hvertfall. NÅ har de fått ny type antibiotika- som liksom skal smake bedre, men ifølge snuppa smaker tusen ganger verre.. Og så tok de prøve for mykoplasma, en bomullspinne laaaaaangt inn i nesa. Den får vi ikke svar på før om en ukes tid. Så får vi se da..
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. februar 2014 #25 Skrevet 20. februar 2014 Håper medisinen virker bedre enn den smaker da! Krysser fingrer og tær på at de blir fort friske nå! Ikke kjekt å ha bursdag heller og være så syk. Håper dere har hatt en fin dag likevel om formen ikke er på topp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå