Gå til innhold

Kattedamer! Hjelp meg med en rase :D


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg har en ragdoll katt.

 

Min er ikke særlig fan av å ligge på fanget, men er en brelus uten like.

 

Jeg har imidlertidig latt min få gå ut som han ønsker, noe han virkelig ELSKER! Han fanger både mus og fugl, og kan forsvare seg selv mot andre katter. Med andre ord, er han ikke akkurat stereotypen på en ragdoll katt.

I følge oppdretter så kunne ikke ragdollen klare seg på egenhånd ute. Så enten har hun lite peiling, eller så er min spesiell.

Min mor sier at hun vil ha seg en ragdoll når hun blir pensjonist, som innekatt.

 

Må si jeg får litt vondt i hjertet mitt, når jeg ser hvor godt min faktisk har det, som får utforske verden.

 

Anonymous poster hash: c80ab...8ec

 

 

Alle katter er forskjellige. Min vil ikke ut, selv om hun begynte livet som utekatt :)

 

Anonymous poster hash: 9deca...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan Ragdoll være ute? Jeg er litt "imot" innekatter, men vil gjerne ha en Ragdoll. Vil den ikke, så vil den ikke, men den skal få muligheten i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er mange som har Maine Coon som innekatt, men mange har de som utekatt også. Den risikoen ville jeg ikke tatt. Hva om den ikke trives inne? Er større sjans for at en Ragdoll trives inne.

Og ja Ragdollen kan være ute, noe hvertfall. Tviler på at den har særlig lyst til å bli våt eller kald på potene sine, men en tur ut i fint vær setter den sikkert pris på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdretter av blant annet Hellig Birma og Ragdoll. Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at det ofte tar lang tid å få en bra rasekatt. Spesielt hvis du tenker på utstilling/avl type katt.

Som oppdretter ønsker jeg at en som kattekjøper skal ha satt seg godt inn i egenskaper og behov rasen har før en bestemmer seg for å anskaffe seg katt.

Mange tar kontakt med meg fordi de har sett bilder av en nydelig katt og bare må ha en slik selv. De glemmer at en katt lever i mange år og ikke vet hva de går til i forhold til katten og familiens behov.

De blir avvist som useriøse kattekjøpere fra mitt oppdrett.

Jeg skiller mellom kosekatter og utstillingskatter ved salg. Kosekatter er katter med små og store feil etter standarden til rasen. De kan ikke brukes til utstilling eller avl, selges litt rimeligere med stamtavle 2.

Katter med stamtavle 1 kan derimot brukes til både utstilling og avl. Det kan imidlertid være vanskelig å få frem WAO katter med disse rasene. Litt for høy kile er alt som skal til. Disse kattene selges til en høyere pris enn kosekattene.

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at dersom du ønsker en utstillingskatt må du beregne god tid før du har kattungen hjemme. Men det er en veldig kjekk hobby når du først begynner med det :-)

Lykke til med valg av katt :-)

 

Anonymous poster hash: 09a66...ba0

Takk for svar! :)

 

Det er ikke slik at vi skal skaffe oss en katterase som bare er "pen", men heller det at egenskapene skal passe best for oss. Og når jeg ser at det er mange som mener at det er de kattene som passer best til og være inne er den jo en genial katt for oss. Størrelse er også litt viktig ettersom jeg er veldig glad i store katter. Har hatt katt tidligere i mange år, men de har alle vært huskatter. Det er fint med huskatt, men synes de har så voldsomt forskjellige gemytt noe som jeg ikke tørr å ta risken på når vi ikke kan ha utekatt.

 

Men uansett skal vi dra på utstilling først før vi bestemmer oss, da får jeg både se og snakke med oppdrettere slik at vi er helt sikker i vårt valg hvilken rase :) Blir nok enten Maine coon eller Ragdoll, men tror Ragdollen er en katt som kanskje passer oss bedre?

 

Men jeg må bare spørre ettersom jeg har en oppdretter her ;) Er de lette å trene?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en fin katterase til innekatt som er liten ?

 

Anonymous poster hash: 54c62...5c8

Kanskje denne :P

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å heller ta seg av hjemløse og lidende katter før man støtter kyniske ting som katteavl og katteutstillinger? 



Anonymous poster hash: 9deca...530
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for svar damer! :)

 

Blir vell kanskje å gå for Maine Coon eller Ragdoll. Men er det noen som har erfaring med Sibirkatt?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Vi har både ragdoll og siameser :-) fantastiske katter begge to :-) bare ragdoll er noe roligere,og lat ;-)

 

Sibirkatt sies og være allergi vennligere,flotte katter :-)

 

Anonymous poster hash: 25974...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to maine coon gutter. De er helt fantastiske. Kosete, lekne, prater og elsker oppmerksomhet. De er som regel innekatter, så det bør ikke by på problemer. Vi hsr våre to ute. Så det går det også ;)

Men jeg ville valgt én og ikke to. Vi har to, og de herjer noe før vilt! Men sånn som jeg har forstått det, så er det fordi de firer hverandre opp. Alle jeg har snakket med (egen maine coon side på Facebook) sier at når de er eneste katten i huset, er de mye roligere!

Google maine coon, du kommer til p bli forelsket <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på raser, men jeg kommer med et lite tips fordet. Ikke velg en rase som "snakker". Det er koselig og søtt i begynnelsen, men du kommer til å klikke etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med å heller ta seg av hjemløse og lidende katter før man støtter kyniske ting som katteavl og katteutstillinger? 

 

Anonymous poster hash: 9deca...530

 

Jo, det kunne vi gjort. Men da får vi ikke en katt som vi kan forme fra starten av noe som jeg synes er viktig når vi har barn. Uansett synes jeg det er mer kynisk å avle på huskatter som i samfunnet ikke har noen verdi. Det er en del folk som synes det er så koselig med kattunger og lar pusiene få mange kul, men som blir nødt til å gå til dyrlegen med de for at de ikke får gitt dem bort. Hadde flere gått til inkjøp av rasekatter hadde katter fått mer verdi i samfunnet (tror jeg) på lik linje som hunder. At oppdrettere er kyniske synes jeg var en stygg ting å si.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på raser, men jeg kommer med et lite tips fordet. Ikke velg en rase som "snakker". Det er koselig og søtt i begynnelsen, men du kommer til å klikke etterhvert :P

Hehe :) Har før hatt en huskatt som pratet og pratet, syns det egentlig var koselig jeg :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Sikker på at Maine Coon er perfekt for dere. Vi har en Maine Coon gutt som er innekatt, han er stille og rolig. Ligger helst å slapper av, men vil alltid være i nærheten (ligge inntil deg, bare for å ligge deg og kose, vil ikke nødvendigvis ha kos der og da).

 

Rasen er veldig sosial, og vil helst være med på alt som skje. Skal du på kjøkkenet, kommer han ruslende etter, man får sjelden gå på do alene. De kan lett læres opp til ting, vår går fint i bånd og apporterer om du kaster leker til han.

 

De er også veldig tålmodige og barnevennlige. Maine coonen vår lar dattera i huset på 2år her gjøre som hun vil, samtidig som han passer på henne. Han blir brukt som bamse, puse, leke og mye mer, og ligger bare der og halvsover.

Maine Coon er også meget interessant, noen her skriver at de ikke passer som innekatt, men godt at deres katt trives godt!

 

Hvordan gjorde du det med trening når det gjelder båndtrening? Hørtes utrolig morsomt ut med en aporterende katt :P

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Maine Coon kan fint være innekatt om den er vant med det fra den er liten. Vår har aldri vært ute, så om døra står oppe litt tørr han ikke å gå ut alene. Trives definitivt best inne i putehaugen i sofaen, noe som passer meg perfekt :) Alt for redd for at han skulle blitt borte.

 

Når det kommer til båndtreninen var vi konsekvente fra vi fikk han. Han gikk mye med selen inne uten bånd slik at han var vant med å ha den på. Deretter festet vi et lite bånd som hang etter han når han gikk rundt (noe han egentlig ikke brydde seg om), og tilslutt prøvde vi å gå litt sammen med han. Kan love deg at det var en liten tålmodighetsprøve, men det gikk :)

 

De fleste jeg kjenne som har Maine Coon har forelsket seg helt i raser, og vil ikke ha noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Sikker på at Maine Coon er perfekt for dere. Vi har en Maine Coon gutt som er innekatt, han er stille og rolig. Ligger helst å slapper av, men vil alltid være i nærheten (ligge inntil deg, bare for å ligge deg og kose, vil ikke nødvendigvis ha kos der og da).

 

Rasen er veldig sosial, og vil helst være med på alt som skje. Skal du på kjøkkenet, kommer han ruslende etter, man får sjelden gå på do alene. De kan lett læres opp til ting, vår går fint i bånd og apporterer om du kaster leker til han.

 

De er også veldig tålmodige og barnevennlige. Maine coonen vår lar dattera i huset på 2år her gjøre som hun vil, samtidig som han passer på henne. Han blir brukt som bamse, puse, leke og mye mer, og ligger bare der og halvsover.

Maine Coon er også meget interessant, noen her skriver at de ikke passer som innekatt, men godt at deres katt trives godt!

 

Hvordan gjorde du det med trening når det gjelder båndtrening? Hørtes utrolig morsomt ut med en aporterende katt :P

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Maine Coon kan fint være innekatt om den er vant med det fra den er liten. Vår har aldri vært ute, så om døra står oppe litt tørr han ikke å gå ut alene. Trives definitivt best inne i putehaugen i sofaen, noe som passer meg perfekt :) Alt for redd for at han skulle blitt borte.

 

Når det kommer til båndtreninen var vi konsekvente fra vi fikk han. Han gikk mye med selen inne uten bånd slik at han var vant med å ha den på. Deretter festet vi et lite bånd som hang etter han når han gikk rundt (noe han egentlig ikke brydde seg om), og tilslutt prøvde vi å gå litt sammen med han. Kan love deg at det var en liten tålmodighetsprøve, men det gikk :)

 

De fleste jeg kjenne som har Maine Coon har forelsket seg helt i raser, og vil ikke ha noe annet ;)

 

Tviler ikke for at det er mange som holder seg til Maine Coon når de først har fått en :)

 

Nei, vi får se hva det blir. Blir nok enten Ragdoll eller Maine Coon, skal først på utstilling å titte å snakke med de som driver med rasene så får vi se hva vi vil ha. Kanskje man også finner den personen som man ønsker å kjøpe en fremtidig pusedott av :)

 

Hehe, kan tenke meg til at det var en tålmodighetsprøve ;) Katter er vell litt egne, men jeg tror de har glede av det når de først er vant til det :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hva med å heller ta seg av hjemløse og lidende katter før man støtter kyniske ting som katteavl og katteutstillinger? 

 

Anonymous poster hash: 9deca...530

 

Jo, det kunne vi gjort. Men da får vi ikke en katt som vi kan forme fra starten av noe som jeg synes er viktig når vi har barn. Uansett synes jeg det er mer kynisk å avle på huskatter som i samfunnet ikke har noen verdi. Det er en del folk som synes det er så koselig med kattunger og lar pusiene få mange kul, men som blir nødt til å gå til dyrlegen med de for at de ikke får gitt dem bort. Hadde flere gått til inkjøp av rasekatter hadde katter fått mer verdi i samfunnet (tror jeg) på lik linje som hunder. At oppdrettere er kyniske synes jeg var en stygg ting å si.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

 

 

Du kan synes det er så stygt du bare vil. I jobben min har jeg sett nok av kyniske oppdrettere som bryr seg om penger, ikke dyrene. Bryr man seg om dyr så kjøper man ikke dyr som er avlet på slik at de er fulle av hjertefeil og alt mulig annet.

 

Anonymous poster hash: 9deca...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ragdoll helt klart. Jeg har en <3 Verdens snilleste, nydeligste pus!

De har den beste lynnen av alle katteraser. De er veldig rolige, og er nok den eneste katterasen som faktisk KAN trives inne hele livet. Men du bør ha klatremøbel i stor/høy størrelse, masse leker og helst en katt til som venn. 

 

Anonymous poster hash: 65f0a...60a

 

 

Det er det mange raser som kan.

 

Selv har jeg hellig birma, og synes de er perfekte som innekatter når man har barn. Hellig birma er en middels stor rase. Det er ikke den enkleste utstilingsrasen, hvis du vurderer det, pga det er mye som må stemme - mer enn andre raser - mtp de hvite potene. 

 

Men det er mange raser som kan passe for dere - maine coon, britisk korthår, sibirkatt, ragdoll +++. Det kommer litt an på hvordan barna dine er, også. Jo mer aktive barna er, jo mer aktiv katterase ville jeg satset på. Hvis du f.eks. har veldig rolige barn, kan exotic være et alternativ, men ikke hvis de er av den mer viltre sorten. 

 

Anonymous poster hash: 417f2...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ragdoll helt klart. Jeg har en <3 Verdens snilleste, nydeligste pus!

De har den beste lynnen av alle katteraser. De er veldig rolige, og er nok den eneste katterasen som faktisk KAN trives inne hele livet. Men du bør ha klatremøbel i stor/høy størrelse, masse leker og helst en katt til som venn. 

 

Anonymous poster hash: 65f0a...60a

 

 

Det er det mange raser som kan.

 

Selv har jeg hellig birma, og synes de er perfekte som innekatter når man har barn. Hellig birma er en middels stor rase. Det er ikke den enkleste utstilingsrasen, hvis du vurderer det, pga det er mye som må stemme - mer enn andre raser - mtp de hvite potene. 

 

Men det er mange raser som kan passe for dere - maine coon, britisk korthår, sibirkatt, ragdoll +++. Det kommer litt an på hvordan barna dine er, også. Jo mer aktive barna er, jo mer aktiv katterase ville jeg satset på. Hvis du f.eks. har veldig rolige barn, kan exotic være et alternativ, men ikke hvis de er av den mer viltre sorten. 

 

Anonymous poster hash: 417f2...98e

 

Vi har ei jente på 4 som er veldig flink med dyr, forstår når pusen sover, spiser osv skal den få være i fred. Så tenker at det kanskje passer da med disse rasene :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hva med å heller ta seg av hjemløse og lidende katter før man støtter kyniske ting som katteavl og katteutstillinger? 

 

Anonymous poster hash: 9deca...530

 

Jo, det kunne vi gjort. Men da får vi ikke en katt som vi kan forme fra starten av noe som jeg synes er viktig når vi har barn. Uansett synes jeg det er mer kynisk å avle på huskatter som i samfunnet ikke har noen verdi. Det er en del folk som synes det er så koselig med kattunger og lar pusiene få mange kul, men som blir nødt til å gå til dyrlegen med de for at de ikke får gitt dem bort. Hadde flere gått til inkjøp av rasekatter hadde katter fått mer verdi i samfunnet (tror jeg) på lik linje som hunder. At oppdrettere er kyniske synes jeg var en stygg ting å si.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

 

 

Du kan synes det er så stygt du bare vil. I jobben min har jeg sett nok av kyniske oppdrettere som bryr seg om penger, ikke dyrene. Bryr man seg om dyr så kjøper man ikke dyr som er avlet på slik at de er fulle av hjertefeil og alt mulig annet.

 

Anonymous poster hash: 9deca...530

 

Så det finnes altså ikke kyniske eiere av vanlige huskatter? I fjord sommer fant jeg en søppelsekk på badestranda med kattunger som var blitt druknet! DET er kynisk. Selvfølgelig finnes det oppdrettere som avler på syke dyr osv, men det er da ikke flesteparten, eller har du emperi for det? Enn oppdrettere av f.eks hund, det finnes mye tragisk der også! Har selv tatt til meg en hund som var blitt mishandlet og har sett mye rart pluss at mange raser er avlet ihjelt. Så bare katte-avlere er da aldeles ikke noe som skiller seg ut? Så ditt svar på dette er å forby avel på rasekatter? Forresten finnes det katteraser som også er serdeles friske, visste du at det finnes en rase som er imun mot kreft? 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du lurer på noe om Maine Coon er det forresten bare å spørre. Send meg en Pm :)

 

Det er viktig å finne en seriøs oppdretter om du går for denne rasen. Om jeg skulle anbefale noen er det Innocent Rose eller Soroyas Coon. Har selv en Maine Coon gutt fra Soroyas Coon, og får på hver helsesjekk hos veterinær beskjed om hvor flott og frisk katt vi har :)

 

Maine Coon kan, som alle andre raser, ha helseproblemer. Det er nettopp derfor viktig å komme i kontakt med oppdrettere som tar avlsreglene seriøst. Dette gjelder forsåvidt alle raser :)

 

Jeg er student nå selv, hvor jeg studerer veterinærmedisin, og jobber på en Dyreklinikk i Oslo ved siden av studiene. Som sagt, bare ta kontakt så skal jeg gi deg så gode svar jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...