Gå til innhold

Kattedamer! Hjelp meg med en rase :D


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

Jeg har en ragdoll, og vil absolutt anbefale den som innekatt hos en småbarnsfamilie. Noen særtrekk ved min katt er:

- Den er stor (2 år gammel og rett under 8 kg)

- svært sosial, han løper og møter folk i yttergangen hver gang noen kommer inn.

- Han skravler mye, og svarer når han blir snakket til.

- Han elsker barna og sitter gjerne i dukkevognen. Eller leker piknik på stuegulvet.

- Er svært bedagelig, elsker å sove nær vedovnen.

-Sjarmerer alle han møter

- Elsker å kose på fanget

- mindre pelsstell enn jeg forventet, han har en silkemyk pels som aldri klumper seg.

 

Anonymous poster hash: 1c8ee...279

Den hørtes jo helt vidunderlig ut! Hvilket oppdrett fikk du den fra?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Røysligaen :)

 

Anonymous poster hash: 1c8ee...279

 

Æsj, fant ikke :(

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville personlig valgt Hellig Birma igjen, om jeg måtte ha valgt på nytt :) De er helt fantastiske, og blir ikke så hysteriskt store, + at det er veldig lite pelsstell, da de er flinke på det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg kjøpte Ragdollen av har ikke oppdrett lenger. Gå inn på NRR.no og der finner du liste over oppdrettere av Ragdoll og andre raser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg kjøpte Ragdollen av har ikke oppdrett lenger. Gå inn på NRR.no og der finner du liste over oppdrettere av Ragdoll og andre raser. :)

Tusen takk :)

 

Vet du hvordan jeg får finne nøyaktig ut hvordan en "perfekt" Ragdoll ser ut? Har som tidligere nevnt lyst til å prøve på utstilling :) Men det viktigste er jo personligheten :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragdoll helt klart. Jeg har en <3 Verdens snilleste, nydeligste pus!

De har den beste lynnen av alle katteraser. De er veldig rolige, og er nok den eneste katterasen som faktisk KAN trives inne hele livet. Men du bør ha klatremøbel i stor/høy størrelse, masse leker og helst en katt til som venn. 



Anonymous poster hash: 65f0a...60a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hun jeg kjøpte Ragdollen av har ikke oppdrett lenger. Gå inn på NRR.no og der finner du liste over oppdrettere av Ragdoll og andre raser. :)

Tusen takk :)

 

Vet du hvordan jeg får finne nøyaktig ut hvordan en "perfekt" Ragdoll ser ut? Har som tidligere nevnt lyst til å prøve på utstilling :) Men det viktigste er jo personligheten :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

 

Der er jeg ganske grønn. På finn.no er det ofte annonser og jeg ville lagt merke til de som har skrevet hvem som er foreldrene til kattekullet da stolte oppdretter med høyt premierte katter gjerne skriver dette i annonsen. Evt kan du dra på en utstilling og snakke litt med Ragdoll-damene der eller lese litt på hjemmesider av Ragdoll-oppdrettere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg anbefaler britisk korthår, har 3 stk selv og er veldig fornøyd med rasen. Barnas favorittkatt her i nabolaget :)

Kan tenke meg til at ungene liker dem, de er jo utrolig nusselige! :) Blir de mange kg?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

 

Det kommer an på hvor mye de stapper i seg og hvor mye de trimmer :) De jeg har ligger  på  mellom 4-6 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hun jeg kjøpte Ragdollen av har ikke oppdrett lenger. Gå inn på NRR.no og der finner du liste over oppdrettere av Ragdoll og andre raser. :)

Tusen takk :)

 

Vet du hvordan jeg får finne nøyaktig ut hvordan en "perfekt" Ragdoll ser ut? Har som tidligere nevnt lyst til å prøve på utstilling :) Men det viktigste er jo personligheten :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

 

Der er jeg ganske grønn. På finn.no er det ofte annonser og jeg ville lagt merke til de som har skrevet hvem som er foreldrene til kattekullet da stolte oppdretter med høyt premierte katter gjerne skriver dette i annonsen. Evt kan du dra på en utstilling og snakke litt med Ragdoll-damene der eller lese litt på hjemmesider av Ragdoll-oppdrettere. :)

 

Det var lurt å dra på utstilling! Da får jeg sett mer på rasen også ettersom jeg aldri har sett en i levende live :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt huskatt hele livet, men da mannen og jeg skulle ha katt satte han en del krav til katten som gjorde at vi måtte gå for en rasekatt. Valget falt på Maine Coon som overgår alt jeg har opplevd av katter tidligere. Hvis størrelse er viktig for deg, er Maine Coon en veldig riktig katt. Vår hunkatt er nå 5 år og veier 9 kilo. Men ikke alle Maine Coon blir så store. Vår katt var innekatt det første året, deretter flyttet vi på landet og hun ble en utekatt. Jeg merker godt at Maine Coon gemyttet passer best som utekatt. De er jegere og kalles flere steder amerikansk skogskatt, og det sier seg selv. Det ultimate er ikke en liten leilighet i byen.

Gemyttet er fantastisk, de er de smarteste kattene jeg har møtt og oppfører seg nærmest som en hund på mange måter. Mulig du ville lett fått en Maine Coon til å gå med bånd på tur for å si det sånn.



Anonymous poster hash: 457a7...2d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://happypopsragdoll.blogspot.no/ Bloggen til happy pops. Jeg kjøpte katten min hos dem. Og det er verdens snilleste, nydeligste, roligste og deiligste katten jeg noen sinne har kommet over! (Ragdoll)

 

Disse er seriøse og særs gode oppdrettere! Kan anbefale dem på det varmeste. Kjenner jeg er skikkelig sjalu på deg som skal ordne deg med en ragdoll! :P Har to katter og det er desverre nok for øyeblikket. 

 

Det ENESTE jeg kan bli litt tullete av er røytinga. Men det gjelder nok alle langhåra katter. Kjøp en god børste, og klesrulle! ;) 

 

Ang. Main coon. Disse egner seg IKKE som innekatter! De trenger myyye aktivitet.  De eneste kattene som egner seg som innekatt er Ragdol, sphynx og til dels Hellig Birma. Men både Ragdol og Hellig birma setter stor pris på å være ute! Min ragdoll liker seg godt ute (om det er oppholds, vindstille og varmt) :P  Men han er kun i hagen og rundt huset. Jakter på innsekter som en annen liten klumse <3 hihi. Nusket mitt! 



Anonymous poster hash: 65f0a...60a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ragdoll og elsker den rasen. Vil helt klart anbefale den til alle som ønsker seg en rolig innekatt som er ekstremt barnevennlig. Lite pelsstell, til tross for herlig myk pels. Aldri floker eller noe, og børster den ordentlig en gang hver 10 dag ca. Vi prøvde litt halvhjertet med bånd, men det var ikke noe særlig... Ikke vil den ut heller, vi har ofte døra stående på gløtt, og han vil bare sitte å snuse i døråpningen og er fornøyd med det.

 

Anonymous poster hash: 95d20...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har hatt huskatt hele livet, men da mannen og jeg skulle ha katt satte han en del krav til katten som gjorde at vi måtte gå for en rasekatt. Valget falt på Maine Coon som overgår alt jeg har opplevd av katter tidligere. Hvis størrelse er viktig for deg, er Maine Coon en veldig riktig katt. Vår hunkatt er nå 5 år og veier 9 kilo. Men ikke alle Maine Coon blir så store. Vår katt var innekatt det første året, deretter flyttet vi på landet og hun ble en utekatt. Jeg merker godt at Maine Coon gemyttet passer best som utekatt. De er jegere og kalles flere steder amerikansk skogskatt, og det sier seg selv. Det ultimate er ikke en liten leilighet i byen.

Gemyttet er fantastisk, de er de smarteste kattene jeg har møtt og oppfører seg nærmest som en hund på mange måter. Mulig du ville lett fått en Maine Coon til å gå med bånd på tur for å si det sånn.

 

Anonymous poster hash: 457a7...2d6

 

Takk for din erfaring! :) Da blir det ikke Maine Coon på oss med det første :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://happypopsragdoll.blogspot.no/ Bloggen til happy pops. Jeg kjøpte katten min hos dem. Og det er verdens snilleste, nydeligste, roligste og deiligste katten jeg noen sinne har kommet over! (Ragdoll)

 

Disse er seriøse og særs gode oppdrettere! Kan anbefale dem på det varmeste. Kjenner jeg er skikkelig sjalu på deg som skal ordne deg med en ragdoll! :P Har to katter og det er desverre nok for øyeblikket. 

 

Det ENESTE jeg kan bli litt tullete av er røytinga. Men det gjelder nok alle langhåra katter. Kjøp en god børste, og klesrulle! ;)

 

Ang. Main coon. Disse egner seg IKKE som innekatter! De trenger myyye aktivitet.  De eneste kattene som egner seg som innekatt er Ragdol, sphynx og til dels Hellig Birma. Men både Ragdol og Hellig birma setter stor pris på å være ute! Min ragdoll liker seg godt ute (om det er oppholds, vindstille og varmt) :P  Men han er kun i hagen og rundt huset. Jakter på innsekter som en annen liten klumse <3 hihi. Nusket mitt! 

 

Anonymous poster hash: 65f0a...60a

 

Nydelige katter! :) Men hvor holder de til?

 

Takk for at du sier at Maine Coon ikke er katten for oss, det viktigste synes jeg er at katten skal trives hos oss! :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Birma og Ragdoll er vel ganske like, Ragdollen en del større kanskje. Har selv Birma, og veldig fornøyd med det. Katten er rolig, stille, men leken selv om han begynner å dra på åra, går velvillig i sele, sitter stille og rolig i buret i bil, håndterbar, leken, nysgjerrig på folk, møter folk i døra, kan ta med på ferie og besøk hos andre, MEN er veldig selskapssyk, så hadde ikke ville hatt innekatt som enekatt, kan bli veldig ensomt om ikke det er folk hjemme på dagtid. Noen raser takler å være ensom bedre enn andre.

 

Vil råde deg til å tenke over pelsstell, det er noe man bruker mye tid/energi på, og har man ikke tid/energi blir det fort dyrt hos dyrlegen om man må klippe/barbere. Birma har lettstelt pels, perser har det ikke f.eks. Les deg opp om rasen du interesserer deg for, dra gjerne på utstillinger eller avtal besøk hos oppdrettere for å se an rasen, ofte oppfører de seg veldig annerledes på utstillinger pga stress/feromoner/hormoner etc. Vil tro at raser i kategori 2 og 3 er mest egnet for deg/din familie, men styr unna de mer aktive katterasene (Kategori 4, orientalske katteraser er ofte veldig aktive, Bengal, Siameser/Balineser er veldig snakkesalige og energiske) om du ikke har kapasitet til å aktivisere dem, da kan de fort bli veldig krevende! Maine Coon er en herlig rase, veldig bedagelig og litt like hunder i oppførsel ofte ;) Britisk korthår er ofte bedagelige og rolige, men har ingen erfaring fra den rasen selv. Sibirkatten er allergivennlig faktisk.. men tror det er en del pelsstell med både sibir og Mco... 

 

Husk at du trenger klatrestativ av litt størrelse til innekatter! Et tips ang kattedo, er PeeWee doen, med fyringspellets fra felleskjøpet. Mye rimeligere enn pellets fra dyrebutikk, samt det er både miljøvennlig, driftsvennlig, slipper masse sand på gulv, lukter mindre og lettstelt.

 

Håper det var til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk, at selv om rasene har sine særtrekk, så er de også ofte veldig forskjellige, og man former katten fra man får den som liten. Mine er ikke vant med barn, ergo er de skeptiske til mindre barn. Skolebarn går helt fint, så lenge de "oppfører" seg. Lurt å få katt/dyr generelt mens barna er små, best for alle parter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at Maine Coon er perfekt for dere. Vi har en Maine Coon gutt som er innekatt, han er stille og rolig. Ligger helst å slapper av, men vil alltid være i nærheten (ligge inntil deg, bare for å ligge deg og kose, vil ikke nødvendigvis ha kos der og da).

 

Rasen er veldig sosial, og vil helst være med på alt som skje. Skal du på kjøkkenet, kommer han ruslende etter, man får sjelden gå på do alene. De kan lett læres opp til ting, vår går fint i bånd og apporterer om du kaster leker til han.

 

De er også veldig tålmodige og barnevennlige. Maine coonen vår lar dattera i huset på 2år her gjøre som hun vil, samtidig som han passer på henne. Han blir brukt som bamse, puse, leke og mye mer, og ligger bare der og halvsover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at rasekatter ofte har sykdommer som følge av avl. Selv Maine Coon som er regnet som en frisk rase.

Jeg hadde gått for en blandingskatt, eller en tradisjonell perser, som er den friskeste katterasen. (Ikke vanlig overavlet perser)



Anonymous poster hash: 9deca...530
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mange her har annbefalt Ragdoll og fordi jeg har en nydelig selv legger jeg ved en liten video som jeg synes beskriver rasen godt. På youtube kan du forøvrig søke på Cats 101 (deretter rasens navn) og få et litt bedre inntrykk enn det man gjør bare via bilder.

 

http://www.youtube.com/watch?v=bO4kxWR2gdM

Takk for videoen! :) Nå ble jeg bare mer oppslukt! ;) Mange her skriver at det er mye jobb med pelsen, men i videoen står det at det er enkelt å holde pelsen iorden?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at Maine Coon er perfekt for dere. Vi har en Maine Coon gutt som er innekatt, han er stille og rolig. Ligger helst å slapper av, men vil alltid være i nærheten (ligge inntil deg, bare for å ligge deg og kose, vil ikke nødvendigvis ha kos der og da).

 

Rasen er veldig sosial, og vil helst være med på alt som skje. Skal du på kjøkkenet, kommer han ruslende etter, man får sjelden gå på do alene. De kan lett læres opp til ting, vår går fint i bånd og apporterer om du kaster leker til han.

 

De er også veldig tålmodige og barnevennlige. Maine coonen vår lar dattera i huset på 2år her gjøre som hun vil, samtidig som han passer på henne. Han blir brukt som bamse, puse, leke og mye mer, og ligger bare der og halvsover.

Maine Coon er også meget interessant, noen her skriver at de ikke passer som innekatt, men godt at deres katt trives godt!

 

Hvordan gjorde du det med trening når det gjelder båndtrening? Hørtes utrolig morsomt ut med en aporterende katt :P

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Siden mange her har annbefalt Ragdoll og fordi jeg har en nydelig selv legger jeg ved en liten video som jeg synes beskriver rasen godt. På youtube kan du forøvrig søke på Cats 101 (deretter rasens navn) og få et litt bedre inntrykk enn det man gjør bare via bilder.

 

http://www.youtube.com/watch?v=bO4kxWR2gdM

Takk for videoen! :) Nå ble jeg bare mer oppslukt! ;) Mange her skriver at det er mye jobb med pelsen, men i videoen står det at det er enkelt å holde pelsen iorden?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 3c1db...b73

 

Synes på ingen måte det er mye jobb med pelsen. Grer han ca annenhver dag for han elsker å bli gredd. Pelsen har aldri vært flokete og hadde helt sikkert ikke trengt å gre han så ofte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Happy pops holder til i Ålesund. Jeg reiste fra Tr.heim for å hente min engel <3 

 

De avler friske, sunne, trygge, rolige og verdens snilleste katter! :) 



Anonymous poster hash: 65f0a...60a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdretter av blant annet Hellig Birma og Ragdoll. Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at det ofte tar lang tid å få en bra rasekatt. Spesielt hvis du tenker på utstilling/avl type katt.

Som oppdretter ønsker jeg at en som kattekjøper skal ha satt seg godt inn i egenskaper og behov rasen har før en bestemmer seg for å anskaffe seg katt.

Mange tar kontakt med meg fordi de har sett bilder av en nydelig katt og bare må ha en slik selv. De glemmer at en katt lever i mange år og ikke vet hva de går til i forhold til katten og familiens behov.

De blir avvist som useriøse kattekjøpere fra mitt oppdrett.

Jeg skiller mellom kosekatter og utstillingskatter ved salg. Kosekatter er katter med små og store feil etter standarden til rasen. De kan ikke brukes til utstilling eller avl, selges litt rimeligere med stamtavle 2.

Katter med stamtavle 1 kan derimot brukes til både utstilling og avl. Det kan imidlertid være vanskelig å få frem WAO katter med disse rasene. Litt for høy kile er alt som skal til. Disse kattene selges til en høyere pris enn kosekattene.

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at dersom du ønsker en utstillingskatt må du beregne god tid før du har kattungen hjemme. Men det er en veldig kjekk hobby når du først begynner med det :-)

Lykke til med valg av katt :-)

 

Anonymous poster hash: 09a66...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som har Maine Coon som innekatt, og får dette til å fungerer bra. Vil tipse deg om å gå inn på Maine Coon Norge forumet på Facebook og få input fra Maine Coon eiere der. Tror nok du vil få mange solskinnshistorier selv om rasen i utgangspunktet er en slags skogskatt.

Selv om vår Maine Coon er en utekatt, er hun innekatt på vinteren. Hun hater snø og kulde. Når hun er ute går hun heller ikke lengre enn 50 meter i radius fra huset. Vet ikke om dette gjelder flere Maine Coon. For meg som er livredd for at hun skal forsvinne er det genialt, hun er alltid et eller annet sted rundt oss.



Anonymous poster hash: 457a7...2d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ragdoll katt.

 

Min er ikke særlig fan av å ligge på fanget, men er en brelus uten like.

 

Jeg har imidlertidig latt min få gå ut som han ønsker, noe han virkelig ELSKER! Han fanger både mus og fugl, og kan forsvare seg selv mot andre katter. Med andre ord, er han ikke akkurat stereotypen på en ragdoll katt.

I følge oppdretter så kunne ikke ragdollen klare seg på egenhånd ute. Så enten har hun lite peiling, eller så er min spesiell.

Min mor sier at hun vil ha seg en ragdoll når hun blir pensjonist, som innekatt.

 

Må si jeg får litt vondt i hjertet mitt, når jeg ser hvor godt min faktisk har det, som får utforske verden.



Anonymous poster hash: c80ab...8ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...