Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Hvis jeg dumper en fyr,og han tar livet sitt pga det... Kan jeg få skyld og bli tiltalt/straffet for det? Jeg vil gjøre det slutt med kjærsten min,men han er veldig deprimert,og har tidligere vært suicidal. Jeg prøvde å gjøre det slutt en gang tidligere, og da sa han at han kom til å ta livet sitt,og skulle skrive i et brev at det var pga meg, og han mente at jeg ville "bli sperret inne", som han kalte det... Er dette sant? Jeg føler meg truet til å være i et forhold,og jeg vil ikke dette mer... Hjelp? Hvordan går jeg frem? Bør jeg kontakte noen,og isåfall hvem? Anonymous poster hash: 45c33...1a8
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Selvsagt kan du ikke det! Men du kan jo kontakte familie/venner av ham som kan være til støtte. Anonymous poster hash: 60df1...790
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Selvsagt kan du ikke det! Men du kan jo kontakte familie/venner av ham som kan være til støtte.Anonymous poster hash: 60df1...790 Han har ingen venner,og den eneste familien han har er en far og søster som er veldig syke. De har han veldig lite kontakt med,så jeg tror ikke det vil hjelpe å kontakte dem. Vil politiet ta dette seriøst? Jeg kan ikke fortsette dette forholdet,jeg blir helt ødelagt av han... Anonymous poster hash: 45c33...1a8
Trimsi Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Du har ikke skyld og du vil selvfølgelig ikke bli tiltalt for dette. Men han trenger tydeligvis hjelp. Enten må du snakke med nære venner av han, de forstår sikkert problemet hvis du forteller dem det. Eller du kan kanskje ringe denne hjelpetelefonen for å få råd og hjelp? Mental Helses hjelpetelefon: 116 123
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 Du har ikke skyld og du vil selvfølgelig ikke bli tiltalt for dette. Men han trenger tydeligvis hjelp. Enten må du snakke med nære venner av han, de forstår sikkert problemet hvis du forteller dem det. Eller du kan kanskje ringe denne hjelpetelefonen for å få råd og hjelp? Mental Helses hjelpetelefon: 116 123 Takk for tips. Har de åpent på natten? Det er bare da jeg har "fri" fra han... Han henger over meg som en hauk resten av dagen... Anonymous poster hash: 45c33...1a8
Trimsi Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 Selvsagt kan du ikke det! Men du kan jo kontakte familie/venner av ham som kan være til støtte.Anonymous poster hash: 60df1...790 Han har ingen venner,og den eneste familien han har er en far og søster som er veldig syke. De har han veldig lite kontakt med,så jeg tror ikke det vil hjelpe å kontakte dem. Vil politiet ta dette seriøst? Jeg kan ikke fortsette dette forholdet,jeg blir helt ødelagt av han... Anonymous poster hash: 45c33...1a8 Det kan sikkert være en god ide å snakke med politiet om dette. Det har vært en del fokus de siste årene på psykisk ustabile som ikke får hjelp, og politiet har også en oppgave her hvis noen føler seg truet, og på en måte truer han jo deg. Tror også for din egen del at det er viktig å snakke med dine venner og familie om dette. Det er lett å få skyldfølelse i et slikt forhold, og det er noe du slettes ikke skal ha. De rundt deg kan se dette bedre enn deg og kan støtte og oppmuntre deg.
Trimsi Skrevet 15. februar 2014 #7 Skrevet 15. februar 2014 Du har ikke skyld og du vil selvfølgelig ikke bli tiltalt for dette. Men han trenger tydeligvis hjelp. Enten må du snakke med nære venner av han, de forstår sikkert problemet hvis du forteller dem det. Eller du kan kanskje ringe denne hjelpetelefonen for å få råd og hjelp? Mental Helses hjelpetelefon: 116 123 Takk for tips. Har de åpent på natten? Det er bare da jeg har "fri" fra han... Han henger over meg som en hauk resten av dagen... Anonymous poster hash: 45c33...1a8 Ja de har oppe hele døgnet, og de har sikker vært borte i lignende problemstillinger. Ingen lett situasjon du er i Håper virkelig du finner en løsning og at han (og du) får hjelp.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #8 Skrevet 15. februar 2014 Selvsagt kan du ikke det! Men du kan jo kontakte familie/venner av ham som kan være til støtte.Anonymous poster hash: 60df1...790 Han har ingen venner,og den eneste familien han har er en far og søster som er veldig syke. De har han veldig lite kontakt med,så jeg tror ikke det vil hjelpe å kontakte dem. Vil politiet ta dette seriøst? Jeg kan ikke fortsette dette forholdet,jeg blir helt ødelagt av han...Anonymous poster hash: 45c33...1a8 Det kan sikkert være en god ide å snakke med politiet om dette. Det har vært en del fokus de siste årene på psykisk ustabile som ikke får hjelp, og politiet har også en oppgave her hvis noen føler seg truet, og på en måte truer han jo deg. Tror også for din egen del at det er viktig å snakke med dine venner og familie om dette. Det er lett å få skyldfølelse i et slikt forhold, og det er noe du slettes ikke skal ha. De rundt deg kan se dette bedre enn deg og kan støtte og oppmuntre deg. Jeg har folk rundt meg som bryr seg og ser at jeg blir mer og mer ulykkelig. Jeg tror de forstår hva som foregår, og er ikke redd for å prate med de. Jeg er bare så sliten og lei og vil ha tilbake livet mitt... Og blir jo bekymret når han kommer med sånne uttalelser... Jeg er ikke glad i han lenger, vil bare ha han ut av livet mitt, men helst uten masse trusler og annet negativt... Er nesten vanskeligere å takle hva det vil påføre hans far og søster om hsn tar livet sitt, enn å takle at han faktisk skulle ta livet sitt. Og jeg vil jo ikke ha masse problemer videre ved å gjøre det slutt. Han er så ustabil,så jeg vet ikke åssen jeg kan løse dette tryggest for meg selv... Anonymous poster hash: 45c33...1a8
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #9 Skrevet 15. februar 2014 Du har ikke skyld og du vil selvfølgelig ikke bli tiltalt for dette. Men han trenger tydeligvis hjelp. Enten må du snakke med nære venner av han, de forstår sikkert problemet hvis du forteller dem det. Eller du kan kanskje ringe denne hjelpetelefonen for å få råd og hjelp? Mental Helses hjelpetelefon: 116 123 Takk for tips. Har de åpent på natten? Det er bare da jeg har "fri" fra han... Han henger over meg som en hauk resten av dagen...Anonymous poster hash: 45c33...1a8 Ja de har oppe hele døgnet, og de har sikker vært borte i lignende problemstillinger. Ingen lett situasjon du er i Håper virkelig du finner en løsning og at han (og du) får hjelp. Tusen takk. Da ringer jeg i morgen natt. Må klarne tankene først... Takk igjen! Anonymous poster hash: 45c33...1a8
Anyne Skrevet 16. februar 2014 #10 Skrevet 16. februar 2014 Jeg hadde ei venninne med en kjæreste som truet med det. Hun tok valget til slutt og da han endelig dro og truet med dette så ringte vi politiet og forklarte situasjonen og hvilken bil han kjørte. De tok det alvorlig og han ble alvorlig flau og gjorde ikke noe ut av truslene sine.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #11 Skrevet 16. februar 2014 Hvis jeg dumper en fyr,og han tar livet sitt pga det... Kan jeg få skyld og bli tiltalt/straffet for det? Jeg vil gjøre det slutt med kjærsten min,men han er veldig deprimert,og har tidligere vært suicidal. Jeg prøvde å gjøre det slutt en gang tidligere, og da sa han at han kom til å ta livet sitt,og skulle skrive i et brev at det var pga meg, og han mente at jeg ville "bli sperret inne", som han kalte det... Er dette sant? Jeg føler meg truet til å være i et forhold,og jeg vil ikke dette mer... Hjelp? Hvordan går jeg frem? Bør jeg kontakte noen,og isåfall hvem? Anonymous poster hash: 45c33...1a8 Nei, er du på styr kvinne. Selvsagt ikke! Dessuten er de fleste som truer med selvmord ikke istand til å fullføre det fullt ut. Det er mer et rop om hjelp. Men det er ikke ditt ansvar. Skulle han iverstefall ta livet sitt, så er det hans valg og hans utførelse. Du har ikke ansvar for andres valg. Anonymous poster hash: 7f6a0...c3f
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #12 Skrevet 16. februar 2014 ..derimot om du "hjelper" han til å utføre selvmord blir det noe annet. Enten ved anskaffelse av ulovlige medikamenter eller annet. men det er noe helt annet. Anonymous poster hash: 7f6a0...c3f
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #13 Skrevet 16. februar 2014 Faren min truet med å ta livet av seg hvis mamma forlot ham, og spesielt etter at hun ikke ville la ham ha meg på samvær pga hans alkoholproblem. Han gjorde selvsagt ikke det, men bare det å legge et sånt ansvar og prøve å fordele skyld på den måten er så utrolig stygt gjort. Og ingen riktig friske mennesker gjør vel sånt. For vår del ordnet det seg ganske raskt, pappa skjerpet seg totalt og vi har hatt mange fine år etter det (de er fremdeles skilte da). Jeg elsker ham som en god far, for det er det han er. MEN, hadde jeg vært flue på veggen når han holdt på sånn med mamma, hadde jeg likevel rådet henne til å bare forlate ham. Skulle vi virkelig ha det bedre med en sånn idiot i livet vårt? Skulle hun virkelig ofre barnet sin lykke for å tekkes denne mannen? Nei! Så vær så god, ta livet ditt da, ville jeg sagt! Og om han så var så egoistisk at han valgte å gjøre det, ja så var det ve, kanskje til det bedre da. Heldigvis er pappaen min en ganske forstandig og klok mann, og han innså vel hva som var det smarteste valget. Og jeg er utrolig glad for det!!!! Det virker ikke som dere har barn, men likevel , du må ta ansvar for din egen lykke og din egen helse. Om han tar livet av seg for å straffe deg for det, så er det vel strengt tatt hans tap?? Anonymous poster hash: 166db...4ff
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #14 Skrevet 16. februar 2014 I de aller fleste tilfeller gjør ikke de som kommer med selvmordstrussler noe med det. Men man skal ikke skal ikke si at det er alltid er slik. Jeg synes det høres ut som at spiller på dette kun for at du ikke skal gjøre det slutt. Se bort fra dette, og hvis han kommer med slike trussler igjen, kontakter du politiet. Det vil da være deres jobb å snakke med han og vurdere om han bør få hjelp eller ikke. Om han gjør dette kun for å skremme deg for å la være å gjøre det slutt, vil han slutte. Om det faktsik ligger noe i det, vil de vurdere å ta kontakt med sykehuset slik at han får hjelp. Dette er ikke ditt ansvar. Lykke til Anonymous poster hash: bcb01...f75
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #15 Skrevet 16. februar 2014 Hvis jeg dumper en fyr,og han tar livet sitt pga det... Kan jeg få skyld og bli tiltalt/straffet for det? Jeg vil gjøre det slutt med kjærsten min,men han er veldig deprimert,og har tidligere vært suicidal. Jeg prøvde å gjøre det slutt en gang tidligere, og da sa han at han kom til å ta livet sitt,og skulle skrive i et brev at det var pga meg, og han mente at jeg ville "bli sperret inne", som han kalte det... Er dette sant? Jeg føler meg truet til å være i et forhold,og jeg vil ikke dette mer... Hjelp? Hvordan går jeg frem? Bør jeg kontakte noen,og isåfall hvem? Anonymous poster hash: 45c33...1a8 Huff, har vært der selv. "DU skal se meg dø, og du skal vite at det er DIN skyld at jeg blir borte" Nå skal jeg på ingen måte bagatellisere selvmorstrusler, for det er klart man ikke bare skal avfeie det, men hvor stor sannsynlighet tror du det er for at han faktisk tar livet sitt dersom du dumper han? Tror du ikke han spiller mye på dette, nettopp for å få deg til å bli, og gi deg skyldfølelse? Og om det verst tenkelige skulle skje, så er det veldig sikkert, at dette er noe han ville gjort uansett, og har absolutt ingenting med deg å gjøre. Jeg vet så godt hvordan den følelsen er.. "Tenk om han gjør noe.. Jeg vil ikke klare å leve med meg selv i ettertid". Nå er det 7 mnd siden jeg kastet ut min ex, men jeg tenker enda på det. HVIS han gjør seg selv noe, så vil jeg nok slite i ettertid. Ikke fordi jeg vil tro at det er min feil, fordi det VET jeg at det ikke er, men den følelsen av å føle at man kanskje kunne gjort noe. Men det er der du blir fanget.. Det var i alle fall der jeg ble fanget. "Jamen, han har det i alle fall bedre når han er sammen med meg.. Så jeg må jo stille opp, ikke sant? Men så sitter du der.. Tvunget til å være i et forhold du ikke vil være i.. Verken han eller du, vil bli spesielt lykkelige av dette. Og er han faktisk så deprimert at du er oppriktig redd for at han skal skade seg selv, så trenger han profesjonell hjelp. Snakk med familien hans, vennene hans, fastlegen din/hans. Dette er nok mest sannsynlig noe han bruker mot deg, for å tvinne deg rundt lillefingeren sin. Du bør komme deg unna, før du blir alvorlig deprimert selv. Det er IKKE din feil Anonymous poster hash: 6097b...6a2
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 16. februar 2014 #16 Skrevet 16. februar 2014 Det er ikke annet enn hersketeknikk fra hans side. Han vet at han ikke er god nok for deg, og han ser at han mister deg. Så han bruker det sterkeste han kan komme på. Men, denne mannen er tydelig farlig, uten respekt for verken seg selv eller deg. Gå. Med hodet hevet! Du er ikke skyld i noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #17 Skrevet 16. februar 2014 Jeg ville gått. Uten å rynke på nesen. Hvis han hadde truet med selvmord, så hadde jeg trukket på skuldrene og sagt " Vel, det er ditt tap!" og så gått. Vis at du ikke bryr deg. Vis at du er sterkere. Han prøver å vise at han er den sterkeste. Bullshit! Det er DEG! Anonymous poster hash: d998a...b60
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #18 Skrevet 16. februar 2014 Det er viktig å ansvarliggjere han. Dersom han seier slikt bør ein sei at ein slik beslutning må han ta ansvar for sjøl. Uansett ka som skjer så er det ikkje ditt ansvar!! Har hatt ein kjæreste som trua med dette eg og, og av den grunn gikk det mange fleire år enn det burde før eg kom meg frå han.. Det som kan vere lurt er å bestille ein legetime. Det mest ideelle er om du kan få booke time hos både din og hans fastlege samtidig slik at du kan snakka med dei samla. Viss ikkje så snakk med din eigen og fortell korleis det står til og at du treng støtte. Fastlegen kan ta kontakt med psykiatrisk dersom det er behov for det. Kanskje er ein innleggelse det som skal til for at du kan klare komme deg frå han samt at han kan få eit støttenettverk. Du er nødd til å tenke på deg sjølv! Godt å høyre at du har folk å støtte deg på! Dette kommer til å bli hardt, og mest sannsynleg ein litt langvarig affære. Bestem deg, få støtte frå andre og hold deg til bestemmelsen. Straffast kan du ikkje! Anonymous poster hash: 5a1aa...c30
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #19 Skrevet 16. februar 2014 Du kan ikke straffes. Jeg vil tro uten å kjenne kjæresten din at dette er tomme trusler. Mennesker som virkelig vil ta sitt eget liv sier ikke dette til noen og i alle fall truer de ikke med det. Kjæresten din er virkelig syk og trenger hjelp. Jeg ville tatt en prat med noen av hans nære og sagt hva han truer med OG at du nå ikke orker mer. Da har du gjort det du kan. Anonymous poster hash: 034a6...57f
Klikk1 Skrevet 16. februar 2014 #20 Skrevet 16. februar 2014 Hvis jeg dumper en fyr,og han tar livet sitt pga det... Kan jeg få skyld og bli tiltalt/straffet for det? Jeg vil gjøre det slutt med kjærsten min,men han er veldig deprimert,og har tidligere vært suicidal. Jeg prøvde å gjøre det slutt en gang tidligere, og da sa han at han kom til å ta livet sitt,og skulle skrive i et brev at det var pga meg, og han mente at jeg ville "bli sperret inne", som han kalte det... Er dette sant? Jeg føler meg truet til å være i et forhold,og jeg vil ikke dette mer... Hjelp? Hvordan går jeg frem? Bør jeg kontakte noen,og isåfall hvem?Anonymous poster hash: 45c33...1a8 Ingen lett situasjon du er i, sender deg en klem jeg <3 Du skal selvfølgelig ikke bli i et forhold hvor du ikke har lyst å være og du skal ikke ha dårlig samvittighet. Jeg tenker på en ting, du skriver i innlegget at han er deprimert og har vært suicidal tidligere. Får han noe profesjonell hjelp, psykolog for eksempel? Det er ikke alltid lett å være pårørende til noen med pykiske lidelser heller, og jeg vil også anbefale deg til å få snakket ut om dette med noen du kjenner og stoler på Håper det ordner seg for det
Hjertefru Skrevet 16. februar 2014 #21 Skrevet 16. februar 2014 Stakkars deg. Dette er psykisk terror, og du er ikke den første som blir truet med dette. Enda en grunn til å komme seg ut av forholdet vil jeg si. Selvsagt kan du ikke stilles til ansvar hvis han skader seg selv. Håper du snakker med noen om dette. Klem og gode ønsker !
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #22 Skrevet 16. februar 2014 Det blir sett på som veldig desperat å true noen med selvmord, for å få dem til å bli i forholdet. Anonymous poster hash: b8c3c...936
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #23 Skrevet 16. februar 2014 Hei alle sammen,og tusen takk for alle gode ord,støtte og råd. Jeg har pratet med en psykolog på psykiatrisk avdeling der han var innlagt den gang han var suicidal og fikk beskjed om å kontakte politiet hvis han kom med en slik trussel igjen, både for min egen del og hans del. Så nå manner jeg meg opp til å gjøre det slutt. Jeg tør ikke være alene når jeg gjør det,så jeg har avtalt med en nær venn av meg at han kommer hit i morgen. Tenker at det er best for alle at dette gjøres på dagen,da er barnet mitt i bhg,psykologer og annen hjelp er lettere å få tak i, og mitt barns far er informert slik at han er klar til å ta barnet i morgen etter bhg om dette her slår helt feil vei. Så skal jeg også kontakte min egen lege slik at jeg får pratet ut. I dag har han vært veldig rastløs, det virker som han merker at det skal skje noe... Så jeg skal være litt ekstra "trøtt" i dag så han drar hjem tidlig. Han pleier å komme hit når jeg har levert barnet i bhg,og blir til jeg legger meg, voktende over meg som en hauk(er liksom på do nå når jeg skriver dette,fra tlf), men har godtatt å ikke sove her siden jeg sover dårlig når jeg ikke sover alene. Ser frem til å få ting overstått i morgen! Tusen takk igjen,alle som har svart meg! Anonymous poster hash: 45c33...1a8
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2014 #24 Skrevet 16. februar 2014 Er du helt med ? Tenker du bare tuller nå, men selvfølgelig kan du ikke det Anonymous poster hash: 69b05...82d
Iiiiik Skrevet 16. februar 2014 #25 Skrevet 16. februar 2014 Det høres ut som om du har lagt en bra plan. Hans liv og overlevelse kan ikke være ditt ansvar. Husk at du nå må gjennomføre og holde på ditt, ikke vakle verken i morgen eller når han ringer på en annen dag denne uka. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå