Gå til innhold

arv og skjevdeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn fra forskjellige forhold. Han eldste er snart myndig, mens han yngste har akkurat begynt på skolen. Jeg vurderer å sette opo testamente for å sikre han yngste hvis det skulle skje meg noe. Hva skjer med leiligheten min hvis jeg dør? Blir den solgt og pengene delt mellom barna? Kommer overformynderiet inn i bildet? Hvor mye føringer kan jeg skrive i testamentet? Jeg er ganske blank på alt. En av grunnene til at jeg spør er fordi det er viktig for meg å sikre min yngste en stabil bosituasjon under oppveksten. Så jeg ønsker å testamentere slik at arven kan brukes til vbolig. Faren hans er trygdet og bor på en liten hybel uten mulighet for å kjøpe noe så jeg er redd det kan bli vanskelig for de på leiemarkedet.

Anonymous poster hash: d04dc...805

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utover pliktdelsarven kan du testamentere som du ønsker. Men du tar opp kompliserte problemstillinger her, så dette bør du absolutt ta med en jurist.

Skrevet

Jeg vil påstå at du legger opp til et ganske dårlig forhold mellom barna dine om du skal forskjellsbehandle dem på den måten, selv om tanken er god. Men som den over her sier, så kan du testamentere bort det som ikke er pliktdelsarv til barna dine, forutsatt at du ikke er gift. Mener det er 1/3, sånn at han yngste vil ende opp med 2/3 av arven da.

Anonymous poster hash: 553cb...345

Skrevet

Jeg vil påstå at du legger opp til et ganske dårlig forhold mellom barna dine om du skal forskjellsbehandle dem på den måten, selv om tanken er god. Men som den over her sier, så kan du testamentere bort det som ikke er pliktdelsarv til barna dine, forutsatt at du ikke er gift. Mener det er 1/3, sånn at han yngste vil ende opp med 2/3 av arven da.

Eldste har nytt godt av både mors penger og omsorg i 18 år. Det har ikke minstemann og ekstra penger i testamentet vil neppe utgjøre det eldstemann har fått iløpet av 18 år.

Anonymous poster hash: 38ce2...727

Skrevet

Eldste har nytt godt av både mors penger og omsorg i 18 år. Det har ikke minstemann og ekstra penger i testamentet vil neppe utgjøre det eldstemann har fått iløpet av 18 år.

Tviler på at han vil se det sånn...

Skrevet

Du mener at yngste sønn skal arve mest sånn at han og pappaen kan bruke pengene på en bolig? Det kommer aldri overformynderiet til å gå med på, de er ganske strenge altså. Pengene blir sønnen sin og pappaen hans kan ikke kjøpe bolig for de pengene, de vil overformynderiet passe på til han blir myndig...

Har selv en datter med et par millioner på konto og det er begrenset hva de pengene kan brukes på altså, jeg kan ikke søke overformynderiet om å kjøpe bolig i hennes navn for de pengene. Det er mitt ansvar som forelder å sørge for tak over hodet til barna mine, uten å bruke deres penger på det.

Men snakk med en advokat så får du dette riktig, var jeg deg ville jeg aldri, aldri, aldri gjort forskjell på barna. Regner med du har tegnet livsforsikring også?

Anonymous poster hash: da432...5a4
Skrevet

Jeg vurderer faktisk å testamentere bort 1/3 til faren til den yngste så den delen kan brukes til å kjøpe en liten leilighet. Jeg vet at han vil tilgodese min eldste i et testamente senere, hvis det blir aktuelt, så de vil ikke ende opp med så mye forskjellig til syvende og sist. Synd ikke overformynderi ser at bolig er den beste innvesteringen for et barn. Jeg vet jo at faren hans kommer til å sørge for at de har tak over hodet, men jeg opplever leiemarkedet som mer ustabilt enn eiemarkedet.

Og jeg har tenkt over konsekvensene av å forskjellsbehandle dem, men jeg synes de ulike behovene veier tyngre. Om min eldste blir sur for det, får så være, men han må uansett godta min avgjørelse.

Skrevet

Hvorfor tegner du ikke en ekstra livsforsikring hvor du tilgodeser pappaen til barnet da? Det ville jeg gjort tror jeg, så holder du han utenfor arveoppgjøret og brødrene kan dele arven likt.

Anonymous poster hash: da432...5a4
Skrevet

Dersom du har mer enn 2 millioner i netto formue, mer om du har mann, kan du testamentere. Men du bør være klar over at barnet ditt får andre goder som mindreårig, så da dette med i beregningen. Ha tunga klart i munnen når du gjør dette og vær åpen. Det siste du vil er å legge dette som en bombe på eldste rettar han har mistet mammaen sin. Å forvente en rasjonell reaksjon i så tilfelle vil være noe naivt.

Anonymous poster hash: 4c116...7f1

Skrevet

Er det noe nedre grense for hvor høy formue man må ha for å kunne testamentere til andre enn barna? Det har jeg aldri hørt om. Men jeg har ca 3 mill i egenandel på huset hvis jeg selger det. Er det det samme som formue?

Skrevet

Det kommer an på hvot mye verdier du har. arvingene har krav på 2/3 av arven eller inntil en million hver. Det vil si at det du eier utover to millioner kan du testamentere bort.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å holde noe hemmelig, men jeg ønsker ikke å diskutere dette med noen av de involverte parter før det er gjort. Det viktigste for meg er at det blir mest mulig som jeg har tenkt.

Skrevet

Slik jeg har forstått det er det ikke slik at de må arve min 1 mill hver for at jeg kan testamentere bort noe, men 1/3 hver opp til 1 mill og at reste kan jeg gi til hvem jeg vil. Det vil si at hvis jeg har 10 mill, kan jeg gi barna 1 mill hver og de 8 resyrerende til noen andre. Eller hvis jeg kun eier 1 mill må barna få 1/3 hver dvs 333 000 mens de siste 333 kan jeg gi til hvem jeg vil ?000

Skrevet

Det med 10 mill er riktig regnet, det med 1 mill er feil.

Skrevet

Da vil barna få 500000 hver og ikke mulighet til å gi til andre.

Skrevet

Ok. Jeg skal sjekke det nærmere. Takk for innspill. Og beklager skrivefeilene, jeg sitter på en humpete buss og skriver på mobil :-)

Skrevet

Ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på. Barna vil arve halvparten hver om en ikke har testament, men det er kun 2/3 som er pliktdelsarv. Arveloven paragraf 29.

Skrevet

Ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på. Barna vil arve halvparten hver om en ikke har testament, men det er kun 2/3 som er pliktdelsarv. Arveloven paragraf 29.

Det var det jeg trodde også.

Skrevet

I mine ører høres ikke dette bra ut ovenfor den eldste. Håper du finner en bedre løsning. 

Anonymous poster hash: c2985...87b
Skrevet

Barn under 18 vil også motta barnepensjon fra NAV når det har mistet en forelder.

Ta det med i beregningen når du ønsker å skjevdele!

Anonymous poster hash: deaf1...511
Skrevet

Hva utgjør barnepensjon fra NAV i mnd?

Gjest Antarctica
Skrevet

...forutsatt at HI dør IDAG, ja. Men ikke hvis hun lever til den yngste er voksen.

HI, hvis barnet ditt blir uten mor før han/hun er voksen, vil det jo komme i fosterhjem  - jeg forstår deg slik at barnets far ikke har samvær?

Skrevet

Det yngste barnets far har samvær. Det eldsye er snart myndig og regulerer samværet selv. Så det er ikke snakk om fosterhjem for noen av dem. Yngste blir å bo med far, men som sagt har ikke faren spesielt god økonomi. Han kjøpte seg aldri inn i boligen min da vi var sammen og har aldri eid noe. Nå er han trygdet og det er nok veldig vanskelig for han å komme inn på boligmarkedet. Så jeg vil gjerne sikre min yngste en stabil bosituasjon hvis jeg dør. Jeg har tenkt å skrive ett testament som er gyldig til yngste er 18. Lever jeg lenger faller det bort og barna arver like mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...