Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #1 Skrevet 15. februar 2014 Toåringen min har blitt veldig glad i iPaden. Hun kan våkne og det første hun kan si er iPad. Jeg regulerer iPad bruken hennes, men hva er egentlig mye for en toåring? Hun får se litt på den på lørdags og søndags morgen, og i hverdagen av og til før hun skal legge seg hvis hun ikke vil lese bok. Anonymous poster hash: 88b95...442
Englenemine Skrevet 15. februar 2014 #2 Skrevet 15. februar 2014 Jeg skjønner de er nysgjerrige selv så små men lesingen på kvelden ville jeg aldri bytta mot å se ipad meg personlig. Den kosestunden er hellig her hos oss.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #3 Skrevet 15. februar 2014 Hvis det er det første hun spør om når hun båkner, er det på høy tid å finne andre alternativer. Hun har fått den altfor mye. 2 åringen vår får spille på den i max 10 min et par ganger i uka. Avhengigheten kommer fort.Her er det fortsatt duplo og biler som er favoritten inne, og vi er mye ute. Å bli lest for er noe han har fattet interesse for nå og kommer ofte med bok opp i fanget. Anonymous poster hash: 70d2c...a91
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #4 Skrevet 15. februar 2014 Hva skjedde med god 'gammeldags' lesing i armkroken? Synes det er seriøst hårreisende at du allerede regulerer iPad bruken hennes, hun er 2 år! Hun trenger ikke iPad!!!!! Anonymous poster hash: 34d48...d10
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #5 Skrevet 15. februar 2014 Kutt nå ut ipad og bruk tiden sammen med barnet ditt på en annen måte! Finnes ikke her i hus og heller ikke savnet! Anonymous poster hash: 2c983...116
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #6 Skrevet 15. februar 2014 De bruker ipad i barnehagen på småbarnsavdelingen og syns det er greit igrunnen. Vi kan ikke sammenlignes med hva vi er vokst opp med. Tidene har forandret seg og slike ting vil det bli mer og mer av. Her bruker min 2 åring ipad av og til hjemme men det er til Pusling og andre ting han må resonnere seg frem til... Anonymous poster hash: e19c8...fe3
Gjest Fru Banderas Skrevet 15. februar 2014 #7 Skrevet 15. februar 2014 At en toåring bruker i-pad er faen meg helt villt.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #8 Skrevet 15. februar 2014 Min toåring får se på iPad til frokost og til kveldsmat. Da ser han på fantorangen til han er ferdig å spise, så legger vi den bort. Vi leser bok på sengekanten til kveldskos. Det er helt vanlig i disse tider at toåringer bruker iPad og lignende, men jeg tenker at det er viktig at man regulerer dette. Og er det virkelig verre at en toåring ser på barnetv på iPad i stedet for på tv før leggetid/ før frokost?? Anonymous poster hash: d6c81...3ce
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #9 Skrevet 15. februar 2014 At en toåring bruker i-pad er faen meg helt villt. Til og med barn under 1 år kan fint bruke en Ipad/ Iphone. Så hvorfor er det vilt ?Kan også brukes til læring, og det tror jeg bare er bra. Kan ikke sammenligne som da vi vokste opp.Teknologien har kommet for å bli, og da er det bare bra at de lærer det tidlig. Men det må begrenses, og ikke gå på bekostning av andre ting. Anonymous poster hash: 01bb5...deb
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #10 Skrevet 15. februar 2014 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #11 Skrevet 15. februar 2014 Hvorfor må det ene utelukke det andre? 2åringen her i huset legger puslespill med 35 brikker helt på egenhånd. Vi bygger togbane og leser bøker. Vi spiller lotto og leker kims lek. Hun har et vannvittig velutviklet språk, er langt framme motorisk og veldig selvstendig og fantasifull. Nesten litt for fantasifull :-) Og i tillegg, så håndterer hun en ipad på mesterlig vis. Youtube og nrk super hvis hun skal titte på noe, og så har vi litt spill. Hun er f.eks helt rå på memory. Har en helt fenomenal hukomnelse. Jeg tror det er utelukkende positivt som et supplement. Anonymous poster hash: 39654...7c0
Elsker livet Skrevet 15. februar 2014 #12 Skrevet 15. februar 2014 Hvorfor er det et problem at kosestunden eller lesing blir gjort på en ipad? Eller at puslespillet er på en skjerm? Ser ikke noe annet enn at Ipad er positivt så lenge det ikke går ut over det fysiske og sosiale livet.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #13 Skrevet 15. februar 2014 Hvorfor er det et problem at kosestunden eller lesing blir gjort på en ipad? Eller at puslespillet er på en skjerm? Ser ikke noe annet enn at Ipad er positivt så lenge det ikke går ut over det fysiske og sosiale livet. Fordi ingen har kosestunden foran en pc skjerm noe nettbrett er! Glad jeg ikke er avhengige av teknologien. Trenger barna mine nettbrett når de blir skole barn skal de få, men ellers får de klare seg uten... Her brukes bærbar pc av alle ting og mobil vi bare kan ringe/tekste med. Utrolig at vi overlever Anonymous poster hash: 2c983...116
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #14 Skrevet 15. februar 2014 Hvorfor er det et problem at kosestunden eller lesing blir gjort på en ipad? Eller at puslespillet er på en skjerm? Ser ikke noe annet enn at Ipad er positivt så lenge det ikke går ut over det fysiske og sosiale livet. Fordi ingen har kosestunden foran en pc skjerm noe nettbrett er! Glad jeg ikke er avhengige av teknologien. Trenger barna mine nettbrett når de blir skole barn skal de få, men ellers får de klare seg uten... Her brukes bærbar pc av alle ting og mobil vi bare kan ringe/tekste med. Utrolig at vi overlever Anonymous poster hash: 2c983...116 Ungene kan bruke pc, men kun til nyttige ting. Er jeg sikkert en fæl mor Anonymous poster hash: 2c983...116
Musemorbr / Skrevet 15. februar 2014 #15 Skrevet 15. februar 2014 Her i huset er det bare et nettbrett. Det fikk sønnen vår da han ble to, og det er bare han som bruker det. Det har bare vært positivt, og han får det omtrent hver gang han ber om det. Dvs han ber om det et par ganger i uka. Akkurat som han ber om å få andre ting. Som oftest legoen. Og hva er favoritten på nettbrettet? Lego sine apps. Sannelig henter han inspirasjon derfra til byggingen sin. Fra fyllte to år har han mesterlig utført oppgaver beregnet på fireåringer, og jeg har helt tydelig sett at finmotorikken har blitt positivt påvirket av det. Her hos oss er nettbrettet et hjelpeverktøy, ikke en leke. Alt i alt synes jeg nettbrett fint kan være en del av en helhetlig balanse i lek og læring. Det er ikke som om det går på bekostning av noe.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #16 Skrevet 15. februar 2014 Vi har kosestund med nettbrett vi. Spiller lærerike spill sammen. Og han er en racer med brettet. Viktig at de lærer seg teknologien som har kommet for å bli. Vi har kosestund med andre leker og bøker også selvfølgelig. Det ene utelukker ikke det andre. Tror de lærer mye av det. Han ser sjelden film på det, evt youtube for å se hva xx er feks eller hvordan yy gjøres. Det går i puslespill, memory, spill og sånne program/spill hvor oppgaver skal løses. Han bruker ikke mye tid på brettet, regulerer det fint selv. Varierer leken sin selv. De som ikke har tatt i ett nettbrett/smartphone før skolealder er jeg redd kan risikere å henge etter. Det er litt gammeldags å se på dette som noe de ikke trenger. For da trenger de vel strengt tatt ikke lego, biler, brettspill og bøker heller? Hvorfor er det nye så mye verre? Det må selvfølgelig ikke bli slik at det er alt de leker med. Og bare brukes til passiv film titting. Anonymous poster hash: 53970...ae4
Gjest nåharjeglystpåno3 Skrevet 15. februar 2014 #17 Skrevet 15. februar 2014 #16 her, jeg ble visst anonym
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #18 Skrevet 15. februar 2014 Toåringen min har blitt veldig glad i iPaden. Hun kan våkne og det første hun kan si er iPad. Jeg regulerer iPad bruken hennes, men hva er egentlig mye for en toåring? Hun får se litt på den på lørdags og søndags morgen, og i hverdagen av og til før hun skal legge seg hvis hun ikke vil lese bok. Anonymous poster hash: 88b95...442 Jenta mi på 2 år har fri tilgang til å låne tlf min (når jeg ikke bruker den) eller å sitte på sin egen ipod, hvor ho ser på youtube. Jeg synes ikke det gjør noe. Ho spør lite etter å bruke den og velger heller for eks å leke med plastelina. Men hadde det vært sånn at ho kun hadde sittet å sett på youtube hele dagen, så ville jeg begrenset tilgangen. Anonymous poster hash: c033b...6bd
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #19 Skrevet 15. februar 2014 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116 Samfunnet de vokser opp i er et teknologisk samfunn. Det finnes ikke noe negativt med å spille tv-spill eller være på et nettprett. Så lenge ikke det er det eneste barnet gjør og vil gjøre. Tror også det er lurt å få litt innputt av dette tidlig, for å henge med i dagens raske teknologiske utvikling. Anonymous poster hash: c033b...6bd
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #20 Skrevet 15. februar 2014 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116 Da tror jeg barnet vil henge langt etter når det begynner på skolen. Anonymous poster hash: 01bb5...deb
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #21 Skrevet 15. februar 2014 Har en to åring. Han ser på ipaden hver morgen, sitter som oftest å ser på tegnefilm på nrk super app. Våkner kl 5 hver dag. På hverdagene ser han på den i ca 45min før vi står opp. I helgene blir det fort et par timer på morgenen. Men han ser på den mer som en tv på morgenen og ligger på puten min så jeg ligger halv-våken med han og ser på. Egentlig ganske koselig:) han har noen spill også på ipaden, men de brukes ikke så ofte. Litt på fly eller hvis vi er på restaurant osv. Og vi har bare en ipad i familien, så denne er ikke han sin. Dere som er så skeptiske, regner ikke med at barna deres får se på tv heller da... Anonymous poster hash: 1182a...b24
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #22 Skrevet 15. februar 2014 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116 Da tror jeg barnet vil henge langt etter når det begynner på skolen. Anonymous poster hash: 01bb5...deb Kan du forklare hvorfor? Nettbrett og andre teknologiske duppeditter finnes utenfor hjemmet. Venner og andre familiemedlemmer. Så trur alle barna mine vil klare seg fint... Grusomt, for et liv jeg gir barna mine i eget hjem... Alt kan læres og det samme måtte vi. Fantes ikke pc eller mobil da jeg var liten. Merkelig at jeg henger med i livet ennå Anonymous poster hash: 2c983...116
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 15. februar 2014 #23 Skrevet 15. februar 2014 Hvorfor er det et problem at kosestunden eller lesing blir gjort på en ipad? Eller at puslespillet er på en skjerm? Ser ikke noe annet enn at Ipad er positivt så lenge det ikke går ut over det fysiske og sosiale livet. Fordi ingen har kosestunden foran en pc skjerm noe nettbrett er! Glad jeg ikke er avhengige av teknologien. Trenger barna mine nettbrett når de blir skole barn skal de få, men ellers får de klare seg uten... Her brukes bærbar pc av alle ting og mobil vi bare kan ringe/tekste med. Utrolig at vi overlever Anonymous poster hash: 2c983...116 Jeg kjenner ikke denne ingen du refererer til, men vi har mange kosestunder foran pc. Mine barn er større, men nettbrett fantes ikke da de var små. Vi har filmkvelder hvor vi ligger på et teppe på gulvet og streamer film fra netflix. Jeg kan ikke helt se den store forskjellen på en pc-skjerm og en tv-skjerm, annet enn at tv er større. Jeg leser også på nettbrettet. Jeg leser voksenbøker, men man kan både låne (bibliotek24.no) og kjøpe fine barnebøker på nettet. De fleste som skriver her at de minste barna bruker nettbrett skriver også at det er et supplement, og ikke det eneste tilbudet. Det er klart at det krever mye mer utviklet motorikk av et barn å bla i ordentlige bøker og legge et puslespill på ordentlig enn på et nettbrett, men det ene utelukker jo ikke det andre.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #24 Skrevet 15. februar 2014 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116 Da tror jeg barnet vil henge langt etter når det begynner på skolen. Anonymous poster hash: 01bb5...deb Kan du forklare hvorfor? Nettbrett og andre teknologiske duppeditter finnes utenfor hjemmet. Venner og andre familiemedlemmer. Så trur alle barna mine vil klare seg fint... Grusomt, for et liv jeg gir barna mine i eget hjem... Alt kan læres og det samme måtte vi. Fantes ikke pc eller mobil da jeg var liten. Merkelig at jeg henger med i livet ennå Anonymous poster hash: 2c983...116 Ja men da bruker de det jo. Nei vi henger ikke etter. Men da vi, ihvertfall jeg gikk på skolen brukte vi aldri omtrent pc i undervisningen. I dag brukes det mye. Og de aller fleste barn kan bruke både netbrett og pc lenge før de begynner på skolen. Tror det til og med forventes. Anonymous poster hash: 01bb5...deb
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #25 Skrevet 15. februar 2014 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116 Helt greit at teknologien er kommet for å bli, men hvorfor prakke det på små barn som ikke har bruk for det???? Gå i butikken og kjøp puzzle spill og andre brettspill til barn. Gjør noe sosialt sammen uten for skjermen. PC, TV, NINTENDO, XBOKS OSV GÅR FOR DET SAMME! TRENGS IKKE. Anonymous poster hash: 2c983...116 Da tror jeg barnet vil henge langt etter når det begynner på skolen. Anonymous poster hash: 01bb5...deb Kan du forklare hvorfor? Nettbrett og andre teknologiske duppeditter finnes utenfor hjemmet. Venner og andre familiemedlemmer. Så trur alle barna mine vil klare seg fint... Grusomt, for et liv jeg gir barna mine i eget hjem... Alt kan læres og det samme måtte vi. Fantes ikke pc eller mobil da jeg var liten. Merkelig at jeg henger med i livet ennå Anonymous poster hash: 2c983...116 Ja men da bruker de det jo. Nei vi henger ikke etter. Men da vi, ihvertfall jeg gikk på skolen brukte vi aldri omtrent pc i undervisningen. I dag brukes det mye. Og de aller fleste barn kan bruke både netbrett og pc lenge før de begynner på skolen. Tror det til og med forventes. Anonymous poster hash: 01bb5...deb Forventes faktisk? Godt barna dine ikke er elever på skolen der jeg jobber. Her forventes ingen ting når det kommer til kunnskap om nettbrett osv. Har ikke en gang nettbrett, men nye pc (blir akkurat det samme), men syns det blir for dumt. Stakkars dere som er så avhengige å ha teknologi rundt dere at dere ikke kan se at andre lever på sin måte. Vi er hvertfall mer sosiale som familie. Merker det godt på andre familier selv om nettbrettet "bare" skal brukes på det dere nevner over. Dette er mine meninger, men ser ikke poenget med å trykke dette ned på små barn som klarer seg fint med ekte leker, bøker osv. Anonymous poster hash: 2c983...116
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå