Snuppa09 Skrevet 15. februar 2014 #51 Skrevet 15. februar 2014 Vi hadde "aldri" klart oss på det. Forrige mnd brukte vi 77000,- og da hadde vi en skikkelig spare mnd... I den summen ligger det lån på hus på ca 22000,- og billån på ca 6000,- ellers ingen andre lån. Vi hadde også litt høy utgifter på fritidsaktiviter som forfalt til betaling med ca 5000,-. Det var det som var ekstraordinært den mnd. Vi har tre barn. Anonymous poster hash: c9f48...a74 Da har dere et alvorlig problem!! Kvalmt! Anonymous poster hash: 7b906...ed0 Dette er hva vi brukte penger på i januar: Huslån 22000,-, Bilån 6000,-, Mat 11200,-, Bensin/diesel/bompenger/service bil 7100,-, NRK lisens 1365,-, Internett, tv,telefon1450,-, Forsikring 700,-, Alarm (3 mnd) 1150,-, Gaver dåp/ 50 årsdag 2500,-, Kino 2 ganger 1000,-, skikort 1500,-, Klær 1100,-, Lege/medisiner 1800,-, Abonnement blad 300,-, Strøm/ved (kjøpt for resten av vinteren) 6000,-, Spist ute/lunsj 1300,-, andre aktiv 2000,- , kioskvarer 500,-, kjøpt et møbel til 3500,-, fritidsakt barn ( treningsavg) 5000,-. Jeg kan oppriktig ikke se hva som er kvalmt med det… Hva er det som er så hårreisende for deg? Det er ikke hårreisende, men det der representerer jo ikke en "skikkelig sparemåned" hvis dere kjøpte gaver til 2500, skikort til 1500, kino, klær, kioskvarer, lunsjer og møbelkjøp for til sammen 7500. Det er jo over 10.000 kroner i ting som IKKE er akutt. Hvis jeg ville spare, hadde jeg kutta ned på sånt i alle fall, og vi er også 2 voksne+3 barn. Strømmen/veden og tv-lisensen kom jo hos dere i en haug akkurat denne måneden, det er jo ikke "faste" månedlige utgifter. Lege og medisiner har en frikortgrense på ca 1400 kroner, noe å vurdere? Hvis det er samme person som trenger lege ofte, da. Enig i at det nok ikke er en skikkelig sparemåned men vi har spart endel i forhold til hva vi pleier å bruke på mat/klær/blomster etc etc… Vi bruker som regel fort 3000-5000,- mer på mat, ganske mye mer på klær, samt litt blomster etc til huset. Sånn i forhold til variable kostnader så er det alltid noe. Denne mnd har vi en rep på bil jeg ikke vet hva kommer på, nye vinterdekk til 15000,-, forsikring på over 25000,- (hele året), neste mnd er det vel i alle fall årsagifter som er ekstraordinært og sånn er det vel i mange av måendene at det er noe ekstra. Sier ikke at man må bruke så mye hver mnd som vi gjør men jeg føler ikke at vi sløser så mye egentlig. Dyrt med store barn...
Gjest Antarctica Skrevet 15. februar 2014 #52 Skrevet 15. februar 2014 Vi hadde "aldri" klart oss på det. Forrige mnd brukte vi 77000,- og da hadde vi en skikkelig spare mnd... I den summen ligger det lån på hus på ca 22000,- og billån på ca 6000,- ellers ingen andre lån. Vi hadde også litt høy utgifter på fritidsaktiviter som forfalt til betaling med ca 5000,-. Det var det som var ekstraordinært den mnd. Vi har tre barn. Anonymous poster hash: c9f48...a74 Da har dere et alvorlig problem!! Kvalmt! Anonymous poster hash: 7b906...ed0 Dette er hva vi brukte penger på i januar: Huslån 22000,-, Bilån 6000,-, Mat 11200,-, Bensin/diesel/bompenger/service bil 7100,-, NRK lisens 1365,-, Internett, tv,telefon1450,-, Forsikring 700,-, Alarm (3 mnd) 1150,-, Gaver dåp/ 50 årsdag 2500,-, Kino 2 ganger 1000,-, skikort 1500,-, Klær 1100,-, Lege/medisiner 1800,-, Abonnement blad 300,-, Strøm/ved (kjøpt for resten av vinteren) 6000,-, Spist ute/lunsj 1300,-, andre aktiv 2000,- , kioskvarer 500,-, kjøpt et møbel til 3500,-, fritidsakt barn ( treningsavg) 5000,-. Jeg kan oppriktig ikke se hva som er kvalmt med det… Hva er det som er så hårreisende for deg? Det er ikke hårreisende, men det der representerer jo ikke en "skikkelig sparemåned" hvis dere kjøpte gaver til 2500, skikort til 1500, kino, klær, kioskvarer, lunsjer og møbelkjøp for til sammen 7500. Det er jo over 10.000 kroner i ting som IKKE er akutt. Hvis jeg ville spare, hadde jeg kutta ned på sånt i alle fall, og vi er også 2 voksne+3 barn. Strømmen/veden og tv-lisensen kom jo hos dere i en haug akkurat denne måneden, det er jo ikke "faste" månedlige utgifter. Lege og medisiner har en frikortgrense på ca 1400 kroner, noe å vurdere? Hvis det er samme person som trenger lege ofte, da. Enig i at det nok ikke er en skikkelig sparemåned men vi har spart endel i forhold til hva vi pleier å bruke på mat/klær/blomster etc etc… Vi bruker som regel fort 3000-5000,- mer på mat, ganske mye mer på klær, samt litt blomster etc til huset. Sånn i forhold til variable kostnader så er det alltid noe. Denne mnd har vi en rep på bil jeg ikke vet hva kommer på, nye vinterdekk til 15000,-, forsikring på over 25000,- (hele året), neste mnd er det vel i alle fall årsagifter som er ekstraordinært og sånn er det vel i mange av måendene at det er noe ekstra. Sier ikke at man må bruke så mye hver mnd som vi gjør men jeg føler ikke at vi sløser så mye egentlig. Dyrt med store barn... Hør, hvis sparing er et mål: Veldig mange av utgiftene er penger man _velger_ å bruke. Det er i alle fall det jeg sier til meg selv når jeg vurderer å bruke penger på noe som ikke er nødvendig. Og den der med at det er dyrt med store barn hører jeg ofte - og veldig ofte fra folk som selv er med på å gjøre barna til erfarne forbrukere lenge før de begynner på skolen. Er det annet å vente enn at de er blaserte forbrukere når de blir tenåringer....? Forsikringer, studielån, strøm og annet som har store terminbeløp kan man også godt fordele tynt utover. Man må bare gjøre en avtale med dem man betaler til.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2014 #53 Skrevet 15. februar 2014 Vi er en familie på 4, har inntekt fra to lærerjobber, og etter huslånet er betalt har vi ca 36 000 igjen. Dette går til alle mulige andre utgifter et hus bringer med seg, vi har vanlige utgifter til 2 biler, pendlerutgifter på omtrent 5000 i mnd, strøm, studielån, osv osv osv, og det går så vidt rundt. Vi har nemlig, som helt normalt er, skaffet oss større utgifter etter som inntekten har økt. At det finnes folk med liten eller manglende evne til å skaffe seg inntekt over en normalt grei lærerlønning kan ikke normalt hardt arbeidende folk klandres for. Og jeg skammer meg ikke i det hele tatt! Anonymous poster hash: 15fa9...f85 Trekker dere ikke pendlerutgifter fra på skatten? Jo, det gjør vi, men bomavgiften kan ikke trekkes, og etter bunnfradraget er trukket fra, så er det ikke mange hundrelappene vi har fått igjen. Og jeg blir like irritert for dette ved hver eneste ligning! Anonymous poster hash: 15fa9...f85
Snuppa09 Skrevet 15. februar 2014 #54 Skrevet 15. februar 2014 Vi hadde "aldri" klart oss på det. Forrige mnd brukte vi 77000,- og da hadde vi en skikkelig spare mnd... I den summen ligger det lån på hus på ca 22000,- og billån på ca 6000,- ellers ingen andre lån. Vi hadde også litt høy utgifter på fritidsaktiviter som forfalt til betaling med ca 5000,-. Det var det som var ekstraordinært den mnd. Vi har tre barn. Anonymous poster hash: c9f48...a74 Da har dere et alvorlig problem!! Kvalmt! Anonymous poster hash: 7b906...ed0 Dette er hva vi brukte penger på i januar:Huslån 22000,-, Bilån 6000,-, Mat 11200,-, Bensin/diesel/bompenger/service bil 7100,-, NRK lisens 1365,-, Internett, tv,telefon1450,-, Forsikring 700,-, Alarm (3 mnd) 1150,-, Gaver dåp/ 50 årsdag 2500,-, Kino 2 ganger 1000,-, skikort 1500,-, Klær 1100,-, Lege/medisiner 1800,-, Abonnement blad 300,-, Strøm/ved (kjøpt for resten av vinteren) 6000,-, Spist ute/lunsj 1300,-, andre aktiv 2000,- , kioskvarer 500,-, kjøpt et møbel til 3500,-, fritidsakt barn ( treningsavg) 5000,-. Jeg kan oppriktig ikke se hva som er kvalmt med det… Hva er det som er så hårreisende for deg? Det er ikke hårreisende, men det der representerer jo ikke en "skikkelig sparemåned" hvis dere kjøpte gaver til 2500, skikort til 1500, kino, klær, kioskvarer, lunsjer og møbelkjøp for til sammen 7500. Det er jo over 10.000 kroner i ting som IKKE er akutt. Hvis jeg ville spare, hadde jeg kutta ned på sånt i alle fall, og vi er også 2 voksne+3 barn. Strømmen/veden og tv-lisensen kom jo hos dere i en haug akkurat denne måneden, det er jo ikke "faste" månedlige utgifter. Lege og medisiner har en frikortgrense på ca 1400 kroner, noe å vurdere? Hvis det er samme person som trenger lege ofte, da. Enig i at det nok ikke er en skikkelig sparemåned men vi har spart endel i forhold til hva vi pleier å bruke på mat/klær/blomster etc etc… Vi bruker som regel fort 3000-5000,- mer på mat, ganske mye mer på klær, samt litt blomster etc til huset. Sånn i forhold til variable kostnader så er det alltid noe. Denne mnd har vi en rep på bil jeg ikke vet hva kommer på, nye vinterdekk til 15000,-, forsikring på over 25000,- (hele året), neste mnd er det vel i alle fall årsagifter som er ekstraordinært og sånn er det vel i mange av måendene at det er noe ekstra. Sier ikke at man må bruke så mye hver mnd som vi gjør men jeg føler ikke at vi sløser så mye egentlig. Dyrt med store barn... Hør, hvis sparing er et mål: Veldig mange av utgiftene er penger man _velger_ å bruke. Det er i alle fall det jeg sier til meg selv når jeg vurderer å bruke penger på noe som ikke er nødvendig. Og den der med at det er dyrt med store barn hører jeg ofte - og veldig ofte fra folk som selv er med på å gjøre barna til erfarne forbrukere lenge før de begynner på skolen. Er det annet å vente enn at de er blaserte forbrukere når de blir tenåringer....? Forsikringer, studielån, strøm og annet som har store terminbeløp kan man også godt fordele tynt utover. Man må bare gjøre en avtale med dem man betaler til. Med sparemåned mente jeg at vi brukte mindre enn vi pleier å gjøre. De store utgiftene i kommende måneder er heller ikke noe problem, jeg ville bare påpeke at det ofte kom noe ekstra mange av månedene i året. Ikke bare denne. Vi setter som oftest av godt over 25000,- til sparing hver mnd så det er ikke noe problem. Tema i tråden var jo hva man brukte/ trengte i mnd for en familie etter at huslånet var betalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå