Gå til innhold

Ikke råd til flere barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men stemmer dette da? Trodde det var i gamle dager jeg at størrelsen på søskenflokken var en markør på dårlig økonomi og lav sosial status. Er vel heller omvendt i dag. Mitt inntrykk er at f ex leger må være på toppen når det gjelder store barbeflokker...

Det både stemmer og ikke stemmer tror jeg.

Det er faktisk en form for status i dag med store barneflokker, særlig hvis det er samme mor og far og alt "ser bra ut". Dvs at foreldrene jobber og barna klarer seg bra.

Grunnen til at leger får mange barn, er vel at de har godt betalte jobber, med grei arbeidstid (fastleger tenker jeg på her). Kunstnere er blant de som får færrest barn, og grunnen sier seg selv.

Men det er desverre også sånn at barnerike familier er overrepresentert på en del statistikker, som mottagere av sosialhjelp. Her finner vi mange av våre nye landsmenn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo kjempe flott med mange barn og en stabil familie!! :)

Verre er det med ett barn og skilsmisse..

Skrevet

Jeg merket godt at min mor ikke hadde penger da vi vokste opp.... Ønsker ikke det for mine barn! Er fornuftig, men syns de bør ha sykler, ski osv...! Jeg hadde ikke det.

Har stoppet etter nr 3, fordi jeg er blitt syk :( Iq i den forbindelse aner jeg ikke.... :P

Anonymous poster hash: 88e4a...91d

Skrevet

Fordi de som har ok inntekt ser sine begrensninger!? Tror ikke de 5-7 barna nødvendigvis får alt de trenger...

.............

Syns også argumentasjonen er litt rar, men det er min personlig mening. Barna merker ikke økonomien, kun foreldrenes kjærlighet og tilstedeværelse. Det materielle behovet er nok noe foreldrene skaper i barna.

(Små)barn merker nok (kanskje) ikke forskjellene (eller, hvis alle andre barn reiser på lekeland, på ferie og bowling, så gjør de nok det), men større barn og tenåringer merker det definitivt.

Den dagen alle 7 er med på fritidsaktiviteter hvor det reises på leir, utenlands, eller bare har venner/venninner som de reiser på ferie med, merker de definitivt økonomien hvis den ikke er der. Det er SÅRT å ikke få være med på det som er gøy, uavhengig av om man inkluderes resten av tiden eller ikke. Og den sårheten vil være der så lenge man har de samme vennene, som med jevne mellomrom vil si "husker du når...." og le, av interne spøker de aldri kan være en del av. 

Og før du sier at de får få seg en jobb, det er ikke så enkelt lengre. De fleste steder er det nok av folk over 18 som vil ha jobbene, og som utkonkurrerer yngre fordi de over 18 kan jobbe helt andre tider og mer for mindre styr (det er ganske strenge regler for umyndige arbeidstakere). Noen steder er det helt umulig for de under 18 å finne seg en jobb. 

Anonymous poster hash: 425a7...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...