Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #1 Skrevet 14. februar 2014 Hvorfor er det et argument at vi har ikke råd til flere barn, når man har normal inntekt? Hvorfor er det da de som går på sosialen som har 5-7 barn, og de som har bra inntekt bare har 1-2 barn. Det burde jo være omvendt. Er det sånn at hvor mer penger man har så hvor mindre barn skal man ha? Drittlei av idiotiske argument! Anonymous poster hash: f04c0...94f
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. februar 2014 #2 Skrevet 14. februar 2014 Fordi de som har ok inntekt ser sine begrensninger!? Tror ikke de 5-7 barna nødvendigvis får alt de trenger...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #3 Skrevet 14. februar 2014 Det argumentet er stort sett idiotisk her i Norge generelt. Anonymous poster hash: 4d18c...cfb
Turtelduen Skrevet 14. februar 2014 #4 Skrevet 14. februar 2014 Fordi de som har ok inntekt ser sine begrensninger!? Tror ikke de 5-7 barna nødvendigvis får alt de trenger... Vi venter Nr 7. Har høy inntekt, men stort hus og lån. Barna får ikke alt de trenger, men de jeg føler er nødvendig for at normalt liv. Men i forhold til andre med 2 barn får de ikke "alt de trenger". Det kan være mye For den saksskyld har jeg aldri tenkt på inntekten når det gjelder barna. Hadde bestemt oss for 7 barn før vi viste Åssen økonomien ble. Syns også argumentasjonen er litt rar, men det er min personlig mening. Barna merker ikke økonomien, kun foreldrenes kjærlighet og tilstedeværelse. Det materielle behovet er nok noe foreldrene skaper i barna.
Mine 3 småtroll! Skrevet 14. februar 2014 #5 Skrevet 14. februar 2014 Jeg synes vel heller argumentasjonen din er litt merkelig. Hvis man går på "sosialen" så indikerer vel det at man ikke klarer seg selv økonomisk. Da er det vel også kanskje litt uansvarlig å sette 7 barn til verden? Det er jo dyrt å ha barn! Allikevel er det opp til hver enkelt å vurderer hvor det "stopper". Dersom man føler at man kan ivareta 7 barn både økonomisk og med all oppfølging og omsorg dette medfører, så all ære til slike mennesker! Vi har god økonomi, men vi elsker å reise og og dra på opplevelsesturer sammen med barna. Dette vil vi ikke ha råd til dersom vi får flere barn.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #6 Skrevet 14. februar 2014 Hvis man er klok og har litt sunn fornuft så ser man hva som går eller ikke. Anonymous poster hash: 4b044...ea8
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. februar 2014 #7 Skrevet 14. februar 2014 Fordi de som har ok inntekt ser sine begrensninger!? Tror ikke de 5-7 barna nødvendigvis får alt de trenger...Vi venter Nr 7. Har høy inntekt, men stort hus og lån. Barna får ikke alt de trenger, men de jeg føler er nødvendig for at normalt liv. Men i forhold til andre med 2 barn får de ikke "alt de trenger". Det kan være mye For den saksskyld har jeg aldri tenkt på inntekten når det gjelder barna. Hadde bestemt oss for 7 barn før vi viste Åssen økonomien ble. Syns også argumentasjonen er litt rar, men det er min personlig mening. Barna merker ikke økonomien, kun foreldrenes kjærlighet og tilstedeværelse. Det materielle behovet er nok noe foreldrene skaper i barna. Jo, men Hi her mente de som går på sosialen, og det regner jeg ikke med dere gjør :-) ville du satt til livs 7 barn om du levde fra mnd til mnd og ikke visste hvordan du skulle få pengene til å rekke? Gratulerer forresten :-)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #8 Skrevet 14. februar 2014 De smarte ser sine begrensninger og får færre barn enn de dumme. Derfor vil gjennomsnittlig iq gå ned over tid. Så det på Brille. Anonymous poster hash: 04755...9cd
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #9 Skrevet 14. februar 2014 De smarte ser sine begrensninger og får færre barn enn de dumme. Derfor vil gjennomsnittlig iq gå ned over tid. Så det på Brille. Anonymous poster hash: 04755...9cd Noe som egentlig betyr at de smarte ikke er så smarte likevel, for da burde de få massevis av barn for å kompensere for dette. Anonymous poster hash: 04755...9cd
førskolelæreren Skrevet 14. februar 2014 #10 Skrevet 14. februar 2014 Fordi de som har ok inntekt ser sine begrensninger!? Tror ikke de 5-7 barna nødvendigvis får alt de trenger... Godt poeng
rytme Skrevet 14. februar 2014 #11 Skrevet 14. februar 2014 1. Vil tro de som har høyere inntekt også har høyere standard på hva som kreves for å kunne få barn. 2. Kanskje en del mennesker med lav inntekt/ dårlig økonomi (ikke alle) mangler en viss innsikt i sin egen økonomiske situasjon. Det er gjerne derfor de ender opp med dårlig økonomi. Disse menneskene mangler gjerne også evnen til å planlegge særlig langt frem... (Ja jeg mener at noen mennesker i verden er mindre intelligente enn andre )
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #12 Skrevet 14. februar 2014 De smarte ser sine begrensninger og får færre barn enn de dumme. Derfor vil gjennomsnittlig iq gå ned over tid. Så det på Brille. Anonymous poster hash: 04755...9cd Noe som egentlig betyr at de smarte ikke er så smarte likevel, for da burde de få massevis av barn for å kompensere for dette. Anonymous poster hash: 04755...9cd Hadde egentlig ikke tenkt til å få barn fordi jeg så mine "begrensninger", men pga det argumentet der, om at iq blir vannet ut i norden fordi iq-løse får flere barn, så valgte jeg å få barn likevel. Det er mitt bidrag til kampen om å opprettholde gener fra et slektstre med høyt utdannede folk. Lite smart av meg da! Anonymous poster hash: 3e0ad...5fd
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #13 Skrevet 14. februar 2014 Fordi de som har ok inntekt ser sine begrensninger!? Tror ikke de 5-7 barna nødvendigvis får alt de trenger... Vi venter Nr 7. Har høy inntekt, men stort hus og lån. Barna får ikke alt de trenger, men de jeg føler er nødvendig for at normalt liv. Men i forhold til andre med 2 barn får de ikke "alt de trenger". Det kan være mye For den saksskyld har jeg aldri tenkt på inntekten når det gjelder barna. Hadde bestemt oss for 7 barn før vi viste Åssen økonomien ble. Syns også argumentasjonen er litt rar, men det er min personlig mening. Barna merker ikke økonomien, kun foreldrenes kjærlighet og tilstedeværelse. Det materielle behovet er nok noe foreldrene skaper i barna. Det at barna ikke merker økonomien, er jo litt relavtivt da. Nå vet jeg jo ikke hva dine barn får og ikke, men jo eldre de er desto "dyrere" blir barna. De skal være med på mer, tøy og sko blir dyrere (nei, de trenger ikke dyrt merketøy) men de blir likevel mer oppmerksomme på hva andre har. Mobiler, data osv osv. Vi som foreldre styrer jo selvsagt hva barna får, men det er ikke til å unngå at de ønsker å følges opp på en viss standard. Og det koster vil jo selvsagt koste mer når man har 7 barn, i forhold til 2....... Anonymous poster hash: 0bb9f...b33
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #14 Skrevet 14. februar 2014 Syns også argumentasjonen er litt rar, men det er min personlig mening. Barna merker ikke økonomien, kun foreldrenes kjærlighet og tilstedeværelse. Det materielle behovet er nok noe foreldrene skaper i barna. Det er nok ønsketenking fra din side!!!!! Mine foreldre hadde dårlig råd, vi fikk mye kjærlighet og mamma var hjemmeværende husmor, men jammen savnet jeg ofte klær som var mine (les ikke arvet/brukt) og sko som ikke hadde hull slik at jeg gikk med våte bein en laaaang høst. Og ja, selvfølgelig merker barn om økonomien er bra eller ei. Ikke som 3-åring men senest når skolen begynner. Jeg blir faktisk provosert over det du skriver. Anonymous poster hash: 5a088...166
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #15 Skrevet 14. februar 2014 Jeg er en del av en ganske stor søskenflokk, fem stykker. Vi har aldri lidd noen nød når det gjelder klær, leker og opplevelser. Det som derimot alltid har vært et savn er nettopp tilstedeværelse. Mine foreldre var jo tilstede, men som et tålmodig barn i midten, kan jeg si med hånden på hjertet at jeg aldri har blitt lekt med. Jeg har aldri blitt fraktet rundt på "mine" aktiviteter, men alltid blitt med på aktivitetene som de to eldste valgte. Foreldrene mine klarte naturligvis ikke å være med på alt. Jeg har egentlig hatt en fin barndom, men jeg hadde og har fortsatt et savn etter det å være mer "spesiell" og sett. Jeg er liksom en del av en gjeng. Nå har fire av oss søsknene egne barn og vi har vel alle snakket om at 2-3 barn er nok, nettopp fordi vi alle føler likt når det gjelder å skulle være der for hvert enkelt barn. Men på den annen side, vi ville jo ikke vært hverandre foruten.... Anonymous poster hash: 010f2...004
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #16 Skrevet 14. februar 2014 De smarte ser sine begrensninger og får færre barn enn de dumme. Derfor vil gjennomsnittlig iq gå ned over tid. Så det på Brille. Anonymous poster hash: 04755...9cd Tenkte akkurat på det samme:) i grunnen en viss logikk der, når man tenker på det. Anonymous poster hash: 12b7d...dc7
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2014 #17 Skrevet 14. februar 2014 De smarte ser sine begrensninger og får færre barn enn de dumme. Derfor vil gjennomsnittlig iq gå ned over tid. Så det på Brille. Anonymous poster hash: 04755...9cd Noe som egentlig betyr at de smarte ikke er så smarte likevel, for da burde de få massevis av barn for å kompensere for dette. Anonymous poster hash: 04755...9cd Jo, for de smarte tenker fortsatt på begrensningene sine innad i familien og tar ikke ansvar for at de mindre smarte ikke greier å gjøre det samme. Anonymous poster hash: 598c6...c36
Turtelduen Skrevet 20. februar 2014 #18 Skrevet 20. februar 2014 Syns også argumentasjonen er litt rar, men det er min personlig mening. Barna merker ikke økonomien, kun foreldrenes kjærlighet og tilstedeværelse. Det materielle behovet er nok noe foreldrene skaper i barna. Det er nok ønsketenking fra din side!!!!! Mine foreldre hadde dårlig råd, vi fikk mye kjærlighet og mamma var hjemmeværende husmor, men jammen savnet jeg ofte klær som var mine (les ikke arvet/brukt) og sko som ikke hadde hull slik at jeg gikk med våte bein en laaaang høst. Og ja, selvfølgelig merker barn om økonomien er bra eller ei. Ikke som 3-åring men senest når skolen begynner. Jeg blir faktisk provosert over det du skriver. Anonymous poster hash: 5a088...166 Helt ok at du blir provosert Det er totalt opp til deg. Jeg fikk også sjeldent nye klær før jeg kom i tenårene og fikk vaskejobb og kunne kjøpe selv. Mamma og pappa hadde ikke god råd, mamma var hjemmeværende. De vokste opp i en generasjon hvor penger ble brukt på det mest nødvendige. Mamma sydde mange av klærne mine. Men jeg savnet aldri fine flotte klær, først da jeg kom i tenårene. En sykkel fikk vi, den tok vi godt vare på med hjelp av pappa. Hadde nok ikke mer flotte ting enn deg, (bortsett fra hullete sko) så at du blir provosert er nok heller dine forventninger til livet som voksen og penger som er blitt begrenset. Vi er forskjellige mennesker, og med forskjellige tanker om hva som er viktig. Mine barn bryr seg foreløpig ikke om nabogutten har merkeklær eller om de har hull i buksa eller om de arver klær av kusinen. De får det de trenger og jeg arver gladelig til dem. Er det noe de virkelig vil ha får de vente til bursdagen. Evnt spare til det om det er dyrt. Men når det er sagt har nok vi mer råd enn dine foreldre, for de kan gå på fotball, svømming, turn, korps og ski. Og vist tar det all fritiden min på ettermiddagen. Med 4 stk som er ingen alderen. Men jeg syns det er helt greit, jeg trenger ikke den tiden ennå. Ikke savner jeg å ha venninnetid heller. Vi er forskjellige.
Elsker livet Skrevet 20. februar 2014 #19 Skrevet 20. februar 2014 Barna våre får mer enn de trenger, og vi kunne lett klart 8-10 barn til økonomisk, og fremdeles gitt de mer enn de trenger. Men selv om man kan styre utgiftene i stor grad, så koster det faktisk å ha barn. Jeg tror at om vi begge hadde hatt gjennomsnittlige inntekter hadde fire barn vært mer enn nok for å kunne forsvare det økonomisk. Vi ønsker at de skal få oppleve det samme som andre barn, ha råd til at de er med på aktiviteter, kjøpe utstyr som trengs, reise på ferie av og til osv. Jeg syns det er litt trist når norske barn vokser opp og f.eks aldri har fått bodd på hotell eller tatt med i fly eller lignende fordi foreldrene ikke har råd pga. en stor søskenflokk.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #20 Skrevet 20. februar 2014 jeg å sambo har god økonomi, men har valgt å bare få ett barn, om vi ikke får tvillinger da. fordi vi ønsker oss et barn. vi ønsker å gi det ene barnet alt vi har å gi som foreldre. jeg vokste opp i stor søsken flokk & vi krangla som hund & katt. jeg er yngst & eneste jenta så jeg ble sikkert litt mer skjemt bort en alle gutta, men jeg husker barndomen som et eneste stor kaos. alltid noen som måtte på trening var syk eller hadde gjort noe dumt. etter at mamma & pappa ble skilt ble søsken flokken delt, de ble voksne flytta hjemme fra, ble igjen hos pappa osv. Anonymous poster hash: bf860...769
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #21 Skrevet 20. februar 2014 Hvis man velger å få mange barn må en velge å gjøre noe med hva og hvor en bruker penger. Syns ofte at de som roper høyest om sydenturer og lignende er de med lite penger og flere barn. Vi har 3 barn og forholdsvis høy inntekt, men vi ser at med flere barn hadde vi ikke hatt råd til alle sydenturer og andre reiser i tillegg til leve normalt i hverdagen uten å måtte kutte ned på vanlig forbruk. Jeg mener det er en prioriteringssak hva man velger. Men må man gå på sosialen eller klager over at man ikke har råd til sydenturer, nei da bør man tenke over hvor mange barn en har råd til! Og hvordan en prioriterer pengene! Anonymous poster hash: 31629...c4e
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #22 Skrevet 20. februar 2014 Nå er mannen min under utdanning og jobber ikke så vi lever midlertidig på 500000 brutto. Lever greit på det med 2 barn. Begge har vi potensiale til å få ganske bra betalte jobber etter hvert med de utdannelsen vi har. Hvis vi virkelig hadde ønsket oss et tredje barn så hadde nok ikke økonomi i seg selv stoppet oss. Det er imidlertid et moment i vurderingen at det koster å ha barn. Jeg ønsker en viss standard på økonomien. Vokste opp med foreldre med god råd og ønsker der samme for mine barn. Har vanskelig for å tro de som hevder at barn ikke merker/bryr seg om dårlig råd. Anonymous poster hash: 61d4a...30f
Hjertefru Skrevet 20. februar 2014 #23 Skrevet 20. februar 2014 Men stemmer dette da? Trodde det var i gamle dager jeg at størrelsen på søskenflokken var en markør på dårlig økonomi og lav sosial status. Er vel heller omvendt i dag. Mitt inntrykk er at f ex leger må være på toppen når det gjelder store barbeflokker...
Tingenes Herre Skrevet 20. februar 2014 #24 Skrevet 20. februar 2014 De smarte ser sine begrensninger og får færre barn enn de dumme. Derfor vil gjennomsnittlig iq gå ned over tid. Så det på Brille. Anonymous poster hash: 04755...9cd Hett tips: se "Idiocracy" med bl.a Luke Wilson. Omhandler akkurat den problemstillingen.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #25 Skrevet 20. februar 2014 Fordi de som har ok inntekt ser sine begrensninger!? Tror ikke de 5-7 barna nødvendigvis får alt de trenger... Vi venter Nr 7. Har høy inntekt, men stort hus og lån. Barna får ikke alt de trenger, men de jeg føler er nødvendig for at normalt liv. Men i forhold til andre med 2 barn får de ikke "alt de trenger". Det kan være mye For den saksskyld har jeg aldri tenkt på inntekten når det gjelder barna. Hadde bestemt oss for 7 barn før vi viste Åssen økonomien ble. Syns også argumentasjonen er litt rar, men det er min personlig mening. Barna merker ikke økonomien, kun foreldrenes kjærlighet og tilstedeværelse. Det materielle behovet er nok noe foreldrene skaper i barna. Selvsagt merker barn økonomien. Barn er ikke dumme. Jeg vokste opp i en fattig familie og kunne gå uten mat i dagesvis. sa jeg hadde spist hos andre for om bare jeg spiste mindre så ville kanskje foreldrene mine få bedre råd. Anonymous poster hash: fee13...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå