Gå til innhold

Slutta å røyke! Bedre mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bedre rillemodell, og det å ta vare på helsa vår er viktig for barna så d faktisk får ha oss så lenge som mulig. Røyk forkorter mange lv med flere 10 år. En av mine beztw venninner mistet nylig sin mor pga lungekreft, hun ble 61. Kunne trolg levd i minst 10 kansje 20 år til hvis hun ikke hadde røkt.

Så ja, man blir bedre foreldre av å slutte.

Hilsen selv tidligere røyker og nå enda bedre mamma.

Anonymous poster hash: 3ff6c...54d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har jeg vært røykfri i litt over en mnd. Har ikke brukt hjelpemidler, kutta tvert. Veldig deilig på noen måter å ikke røyke, men kan ikke si jeg er en bedre mor en før.... Og barnet har ikke lagt merke til at jeg har slutta en gang.... alt er som før.

Så det at man er en så mye dårligere mor når man røyker (slik en del her inne sier) tror jeg bra lite på.....

Anonymous poster hash: 61153...9eb

Jo du er en bedre mamma. Du utsetter deg ikke med fri vilje for kreft! Grattis med røykeslutt :-)

Anonymous poster hash: c5dea...04e

Skrevet (endret)

Flink du er! Om man røyker så påvirker ikke det omsorgsevnene dine. Men man blir en bedre mor fordi røyk er skadelig for deg og for de rundt deg. Og du lukter bedre ,slipper og puste ut giftstoffer på barna dine, og slippe og bruke en masse penger på helseskadelig stoffer.  Har selv vært røyker ;)

Endret av Fru vims
Skrevet

Såklart du blir en bedre mor. Røyking vitner om dårlig vurderingsevne. Så slipper jo ungene dine å stå å se på at respiratoren blir slått av om 20-30 år når KOLS'en har tatt overhånd.

Flink er du!!

Anonymous poster hash: df2e1...819

Takk for det :)

Men vet ikke om jeg er enig at det vitner om dårlig vurderingsevne.... har jo alltid visst om alle farer ved å røyke og også hvor sannsynelig det er at noe skjer, men jeg gjorde det for det. Da er det jo ikke dårlig vurderingsevne.... alltid hatt ganske god vurderingsevne egentlig.

Anonymous poster hash: 61153...9eb

Å røyke eller ikke røyke har ingenting med vurderingsevne å gjøre. Nikotin er i følge studier like avhengighetsskapende som heroin for store deler av befolkningen, og har større tilbakefallsprosent. det er snakk om en type rusmiddelavhengighet. Røyking blant ungdom er dessuten på full fart inn i statistikken igjen.

Det viser kunnskapsmangel hos dem som trekker banale slutninger om at dette må ha en sammenheng med vurderingsevne eller viljestyrke.

Anonymous poster hash: bdbfb...320

Kunnskapsløshet? Har ikke sagt noe om at det ikke er vanskelig å slitte og røyke jeg. Men det er utrolig dårlig vurderingsevne å begynne!!

Det er jeg ( når jeg har vakt) bla som står med beslutningen om å slå av respiratoren evt ikke legge på respirator... Ikke lett det når pårørende trygler deg om å fortsette behandlingen. Og i de aller fleste tilfeller er KOLS resultat av røyking, noe alle begynner med frivillig. Så jo- dårlig vurderingsevne.

Anonymous poster hash: df2e1...819

Hadde du sagt dårlig vurderingsevne å i våre opplyste dager begynne etter fylte 20, så skulle jeg vært enig med deg.

Men de fleste begynner i tenårene, og en tenåringshjerne har ikke evne til å tenke ti år frem i tid og den delen av hjernen som er i stand til å foreta noenlunde riktig vurdering av risiko er ikke ferdig utviklet før ungdommene er 20- 21 år.

En mor som røyker kan ikke påstås å ha dårligere omsorgsevne så lenge hun ikke utsetter barna for røyk, selv om hennes røyking skulle medføre sykdom for hennes egen del senere i livet. 

Ellers er det min oppfatning at røyk burde forbys, og e- sigaretter isteden tillates solgt.

Anonymous poster hash: bdbfb...320

Skrevet

Joooo, bedre mamma er du nå blitt! Litt iallfall! Du er et bedre forbilde for barna dine, og kommer til å bli i bedre form, minsker risikoen for sykdommer i forbindelse med røyking osv..

Du er flink!! Fortsett sånn! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...