Gå til innhold

Slutta å røyke! Bedre mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg vært røykfri i litt over en mnd. Har ikke brukt hjelpemidler, kutta tvert. Veldig deilig på noen måter å ikke røyke, men kan ikke si jeg er en bedre mor en før.... Og barnet har ikke lagt merke til at jeg har slutta en gang.... alt er som før.

Så det at man er en så mye dårligere mor når man røyker (slik en del her inne sier) tror jeg bra lite på.....

Anonymous poster hash: 61153...9eb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Om du røyker eller ikke, definerer deg ikke som mamma. Du må ikke ta til deg alt du leser her inne. Da blir du tullete ;)

Anonymous poster hash: 8f1f2...59a
Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Om du røyker eller ikke, definerer deg ikke som mamma. Du må ikke ta til deg alt du leser her inne. Da blir du tullete ;)

Anonymous poster hash: 8f1f2...59a

Hehe.... I know ;) Hadde ikke regne med at det ville bli så stor forskjell på meg som mamma uansett. Andre grunner til at jeg slutta :) Bare litt gøy med alle de som mener at røykere ikke burde hatt barn fordi de er så dårlige foreldre osv..

Skrevet

Hvis det er den eneste endringen du har gjort så har du blitt en bedre mor, ja.

Du er et bedre forbilde i forhold til røyking og du øker sansynligheten for å kunne hjelpe til med fremtidige barnebarn. I tillegg blir sansynlig vis formen din bedre slik at du på sikt kan være en aktiv mor.

Anonymous poster hash: 349d3...171
Skrevet

Hvis det er den eneste endringen du har gjort så har du blitt en bedre mor, ja.

Du er et bedre forbilde i forhold til røyking og du øker sansynligheten for å kunne hjelpe til med fremtidige barnebarn. I tillegg blir sansynlig vis formen din bedre slik at du på sikt kan være en aktiv mor.

Har alltid vært en aktiv mor. Så tror ikke det kommer til å endre seg noe særlig.... vi er allerede på turer i skog osv hver eneste helg, hytteturer med masse aktiviteter nesten alle små ferier, vi leker sammen hver dag etter barnehagen og er på utenlandsturer hver sommerferie. I tillegg har jeg full jobb og er heltidsstudent, så tror ikke jeg orker å være enda mer aktiv... :(

Skrevet

Hvis det er den eneste endringen du har gjort så har du blitt en bedre mor, ja.Du er et bedre forbilde i forhold til røyking og du øker sansynligheten for å kunne hjelpe til med fremtidige barnebarn. I tillegg blir sansynlig vis formen din bedre slik at du på sikt kan være en aktiv mor.Anonymous poster hash: 349d3...171

Har alltid vært en aktiv mor. Så tror ikke det kommer til å endre seg noe særlig.... vi er allerede på turer i skog osv hver eneste helg, hytteturer med masse aktiviteter nesten alle små ferier, vi leker sammen hver dag etter barnehagen og er på utenlandsturer hver sommerferie. I tillegg har jeg full jobb og er heltidsstudent, så tror ikke jeg orker å være enda mer aktiv... :(Anonymous poster hash: 61153...9eb
Jeg mener ikke du har vært en dårlig mor, men det å slutte å røyke gjør det sansynlig at du kan fortsette å være sunn og frisk lenge. Det kan godt hende du har vært en super mor bestandig, men å slutte å røyke gjør deg enda litte grann bedre.

Skrevet

Du utsetter ikke barnet ditt for passiv røyking, du sørger for at du er en sunnere mamma og du bruker ikke familiens penger på en helseskadelig uvane - det gjør deg ihvertfall ikke til en dårligere mamma.

Gratulerer med røykeslutt, godt gjort!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Poenget er at man ikke utsetter barnet for helserisiko lenger, man setter barnets helse foran eget "røyke behov".. Og ja, jeg har røyket selv, både før og etter jeg fikk unger, sluttet rett før nyåret nå, men har sprukket, så nå har jeg bestilt meg el-røyk, det er betydelig bedre alternativ, men selv den skal røyke ute, røyk er røyk, om den avgir "gift" eller ikke ;)

Skrevet

Poenget er at man ikke utsetter barnet for helserisiko lenger, man setter barnets helse foran eget "røyke behov".. Og ja, jeg har røyket selv, både før og etter jeg fikk unger, sluttet rett før nyåret nå, men har sprukket, så nå har jeg bestilt meg el-røyk, det er betydelig bedre alternativ, men selv den skal røyke ute, røyk er røyk, om den avgir "gift" eller ikke ;)

den funker faktisk! Og det er skikkelig sært å bruke den inne... jeg brukte den i bilen en gang og rullet ned vinduet, helt til det gikk opp for meg at det luktet jo bare eple!

Anonymous poster hash: d5bdd...d14

Skrevet

Man er ikke bedre eller verre mor om man røyker eller ei. Man er en mindre illeluktende mor, en sunnere mor og en mor med bedre helseutsikter.

Skrevet

Poenget til HI er at omsorgsevnen ikke defineres utifra om en røyker eller ikke. Godt poeng! Mange her inne som kan tenke litt på det ;)

Skrevet

Litt kanskje. Du tar ansvar for egen helse. Å gjøre det, gjør deg vel muligens noe bedre.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

den funker faktisk! Og det er skikkelig sært å bruke den inne... jeg brukte den i bilen en gang og rullet ned vinduet, helt til det gikk opp for meg at det luktet jo bare eple!

Håper virkelig det :o ALDRI blitt avhengig av røyken før.. Røyket 20-30 pr dag, sluttet på dagen, så, dumme meg, startet å røyke fullt og ikke bare til fest i fjor, og her sitter man da.. Trodde det skulle bli sååå lett, bare for å innse at jeg er blitt avhengig, av å røyke maks 4 pr dag, ikke maks 30.. Så, da må man finne fungerende løsning, for vil ikke røyke når jeg har unger, og tenker at el-røyk, det må jo fungere da, da er det ikke full krise om jeg skulle ta en blås, for det gir ingen skadelighet til ungene, jeg lukter ikke, og utenom nikotinen, så er jeg jo røykfri :) Prøvd plaster, tyggis og munnspray, men det var helt for jævlig, så fikk jeg prøve el-røyken til svogeren min, og den ga ikke den kvalmen eller hodepinen jeg fikk av de andre produktene :)

Skrevet

Poenget til HI er at omsorgsevnen ikke defineres utifra om en røyker eller ikke. Godt poeng! Mange her inne som kan tenke litt på det ;)

Røykingen er en del av helheten og en negativ del som mange andre kan være. Selvfølgelig blir du en bedre mor når du tar fatt i en av dine negative sider og endrer den.

Skrevet

Røykingen er en del av helheten og en negativ del som mange andre kan være. Selvfølgelig blir du en bedre mor når du tar fatt i en av dine negative sider og endrer den.

Jeg er enig i at hun blir en bedre mor :) Men hun har et godt poeng!

Skrevet

Røykingen er en del av helheten og en negativ del som mange andre kan være. Selvfølgelig blir du en bedre mor når du tar fatt i en av dine negative sider og endrer den.Anonymous poster hash: 349d3...171

Jeg er enig i at hun blir en bedre mor :) Men hun har et godt poeng!

Ja, det er jo på ingen måte det eneste som betyr noe.

Skrevet

Da har jeg vært røykfri i litt over en mnd. Har ikke brukt hjelpemidler, kutta tvert. Veldig deilig på noen måter å ikke røyke, men kan ikke si jeg er en bedre mor en før.... Og barnet har ikke lagt merke til at jeg har slutta en gang.... alt er som før.

Så det at man er en så mye dårligere mor når man røyker (slik en del her inne sier) tror jeg bra lite på.....

Barnet får et enda bedre forbilde og slipper røykelukt fra deg:-) Flink du har vært:-)

Anonymous poster hash: 0f918...ba7

Skrevet

Håper virkelig det :o ALDRI blitt avhengig av røyken før.. Røyket 20-30 pr dag, sluttet på dagen, så, dumme meg, startet å røyke fullt og ikke bare til fest i fjor, og her sitter man da.. Trodde det skulle bli sååå lett, bare for å innse at jeg er blitt avhengig, av å røyke maks 4 pr dag, ikke maks 30.. Så, da må man finne fungerende løsning, for vil ikke røyke når jeg har unger, og tenker at el-røyk, det må jo fungere da, da er det ikke full krise om jeg skulle ta en blås, for det gir ingen skadelighet til ungene, jeg lukter ikke, og utenom nikotinen, så er jeg jo røykfri :) Prøvd plaster, tyggis og munnspray, men det var helt for jævlig, så fikk jeg prøve el-røyken til svogeren min, og den ga ikke den kvalmen eller hodepinen jeg fikk av de andre produktene :)

jeg damper nikotinfritt. Avhengigheten for meg etter 15 år som røyker handlet mer om ritualer og vaner enn om fysiske abstinenser. Nå har jeg nådd det punktet der jeg kan gå på butikken og handle uten å diskutere med meg selv om jeg skal kjøpe røyk eller ikke... jippi!

Skrevet

Såklart du blir en bedre mor😃. Røyking vitner om dårlig vurderingsevne. Så slipper jo ungene dine å stå å se på at respiratoren blir slått av om 20-30 år når KOLS'en har tatt overhånd.

Flink er du!!

Anonymous poster hash: df2e1...819

Skrevet

Herregud. Tror du barnet ditt skal applaudere deg eller? Det er klart det er positivt at du ikke røyker nå. Du har utsatt barnet dity for giftstoffer. Någjør du ikke det. Og barnet får vokse opp med en mor som er sunnere og et forbilde. Sjansen er mindre for at barnet begynner å røyke når du ikke gjør det

Anonymous poster hash: a77a6...e9e

Skrevet

Såklart du blir en bedre mor. Røyking vitner om dårlig vurderingsevne. Så slipper jo ungene dine å stå å se på at respiratoren blir slått av om 20-30 år når KOLS'en har tatt overhånd.

Flink er du!!

Takk for det :)

Men vet ikke om jeg er enig at det vitner om dårlig vurderingsevne.... har jo alltid visst om alle farer ved å røyke og også hvor sannsynelig det er at noe skjer, men jeg gjorde det for det. Da er det jo ikke dårlig vurderingsevne.... alltid hatt ganske god vurderingsevne egentlig. 

Skrevet

Litt kanskje. Du tar ansvar for egen helse. Å gjøre det, gjør deg vel muligens noe bedre.

Nei, det gjør ikke omsorgsevnen bedre eller henne til en bedre mor.

Med din feilaktige logikk kunne man ha sagt at alle som trente mindre enn to ganger per uke, hadde dårligere omsorgsevne enn dem som gjør det.

Anonymous poster hash: bdbfb...320

Skrevet

Såklart du blir en bedre mor. Røyking vitner om dårlig vurderingsevne. Så slipper jo ungene dine å stå å se på at respiratoren blir slått av om 20-30 år når KOLS'en har tatt overhånd.

Flink er du!!

Men vet ikke om jeg er enig at det vitner om dårlig vurderingsevne.... har jo alltid visst om alle farer ved å røyke og også hvor sannsynelig det er at noe skjer, men jeg gjorde det for det. Da er det jo ikke dårlig vurderingsevne.... alltid hatt ganske god vurderingsevne egentlig. 

Å røyke eller ikke røyke har ingenting med vurderingsevne å gjøre. Nikotin er i følge studier like avhengighetsskapende som heroin for store deler av befolkningen, og har større tilbakefallsprosent. det er snakk om en type rusmiddelavhengighet. Røyking blant ungdom er dessuten på full fart inn i statistikken igjen.

Det viser kunnskapsmangel hos dem som trekker banale slutninger om at dette må ha en sammenheng med vurderingsevne eller viljestyrke.

Skrevet

Flink er du!!

Å røyke eller ikke røyke har ingenting med vurderingsevne å gjøre. Nikotin er i følge studier like avhengighetsskapende som heroin for store deler av befolkningen, og har større tilbakefallsprosent. det er snakk om en type rusmiddelavhengighet. Røyking blant ungdom er dessuten på full fart inn i statistikken igjen.

Det viser kunnskapsmangel hos dem som trekker banale slutninger om at dette må ha en sammenheng med vurderingsevne eller viljestyrke.

Kunnskapsløshet? Har ikke sagt noe om at det ikke er vanskelig å slitte og røyke jeg. Men det er utrolig dårlig vurderingsevne å begynne!!

Det er jeg ( når jeg har vakt) bla som står med beslutningen om å slå av respiratoren evt ikke legge på respirator... Ikke lett det når pårørende trygler deg om å fortsette behandlingen. Og i de aller fleste tilfeller er KOLS resultat av røyking, noe alle begynner med frivillig. Så jo- dårlig vurderingsevne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...