Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Man trenger ikke henvisning av lege for å ta abort. Så hvordan i all verden skal legenes rett til å reservere seg for barnedrap føre til dårligere rettigheter for kvinner?? Anonymous poster hash: f5336...40a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 Fordi enkelte sykehus ikke tar imot uten henvisning fra lege Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a
Ileus Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Fordi de også vil reservere seg mot å sette inn spiral og gi resepter på andre prevansjonsmidler.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Fordi enkelte sykehus ikke tar imot uten henvisning fra lege Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a Hvilke sykehus er i såfall det?? Kan fint skaffe en gynekolog som ikke jobber på sykehus? Anonymous poster hash: f5336...40a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Fordi legens personlige mening er helt irrelevant ift den lovlige tjenestens etterspørsel og utførelse. Det er også en del av legens arbeidsbeskrivelse. Anonymous poster hash: f008c...d4f
Cat_Woman Skrevet 12. februar 2014 #6 Skrevet 12. februar 2014 Fordi en gravid fjortenåring som gjennomgår noe av det verste man kan forestille seg trenger å få hjelp med en gang uansett hvor hun henvender seg. Kanskje hun ikke vet at man kan ringe direkte til sykehuset. Kanskje sykehuset er langt unna. Kanskje hun har gått og grudd seg i ukesvis og er nær 12-ukersgrensa. Da er det viktig at hun blir ivaretatt med en gang, og at ting skjer fort.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Fordi enkelte sykehus ikke tar imot uten henvisning fra lege Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a Hvilke sykehus er i såfall det?? Kan fint skaffe en gynekolog som ikke jobber på sykehus? Anonymous poster hash: f5336...40a Var reportasje på NRK om det for noen uker siden og da var blandt annet UNN og Haukeland blandt sykehusene som var intervjuet. Er ikke alle steder som har gynekologer. Mange bor på steder med kun 1 eller 2 fastleger. Private tjenester er det heller ikke alle steder som har. Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #8 Skrevet 12. februar 2014 Jeg mene legene skal få reservere seg! Anonymous poster hash: 9f71e...7e0
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 Fordi legens personlige mening er helt irrelevant ift den lovlige tjenestens etterspørsel og utførelse. Det er også en del av legens arbeidsbeskrivelse. Anonymous poster hash: f008c...d4f Signerer denne. En fastlege får tilskudd fra staten, og er således en offentlig tjenestemann/kvinne. Da må man faktisk forholde seg til norsk lov og ikke nekte folk noe som man har rett på etter norsk lov. Det er det de får betalt for! Egen overbevisning om dette er helt uinteressant. Er det mot deres moralske overbevisning å henvise til abort må de finne seg en annen stilling som lege hvor de kan utøve yrket sitt uten å måtte ta stilling til dette. Så enkelt er det. Anonymous poster hash: 1395c...508
L'attente Skrevet 12. februar 2014 #10 Skrevet 12. februar 2014 Reservere seg for barnedrap faktisk...... Jada, å nekte å sette inn en spiral, det er barnedrap.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #11 Skrevet 12. februar 2014 Fordi enkelte sykehus ikke tar imot uten henvisning fra lege Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a Hvilke sykehus er i såfall det?? Kan fint skaffe en gynekolog som ikke jobber på sykehus? Anonymous poster hash: f5336...40a Var reportasje på NRK om det for noen uker siden og da var blandt annet UNN og Haukeland blandt sykehusene som var intervjuet. Er ikke alle steder som har gynekologer. Mange bor på steder med kun 1 eller 2 fastleger. Private tjenester er det heller ikke alle steder som har. Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a Så fordi det bor et par stykker langt oppi Alta, så må hele legebestanden lide??! Syns hele debatten er dratt av skaftet. Aller helst vil vel staten at vi blir maskiner uten egne meninger og tro, er jo mye lettere å bestemme over en saueflokk enn en mennesker med moral og mening her i livet. Heia! Anonymous poster hash: f5336...40a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #12 Skrevet 12. februar 2014 Fordi legens personlige mening er helt irrelevant ift den lovlige tjenestens etterspørsel og utførelse. Det er også en del av legens arbeidsbeskrivelse. Anonymous poster hash: f008c...d4f Signerer denne. En fastlege får tilskudd fra staten, og er således en offentlig tjenestemann/kvinne. Da må man faktisk forholde seg til norsk lov og ikke nekte folk noe som man har rett på etter norsk lov. Det er det de får betalt for! Egen overbevisning om dette er helt uinteressant. Er det mot deres moralske overbevisning å henvise til abort må de finne seg en annen stilling som lege hvor de kan utøve yrket sitt uten å måtte ta stilling til dette. Så enkelt er det. Anonymous poster hash: 1395c...508 Man blir ikke akkurat nektet, men får tips om en annen lege. Anonymous poster hash: f5336...40a
L'attente Skrevet 12. februar 2014 #13 Skrevet 12. februar 2014 Jeg skal prøve meg på reservasjonsrett på min jobb. Kanskje jeg slipper å ta bæsjebleiene fordi jeg syns det er ubehagelig...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #14 Skrevet 12. februar 2014 Fordi legens personlige mening er helt irrelevant ift den lovlige tjenestens etterspørsel og utførelse. Det er også en del av legens arbeidsbeskrivelse. Anonymous poster hash: f008c...d4f Signerer denne. En fastlege får tilskudd fra staten, og er således en offentlig tjenestemann/kvinne. Da må man faktisk forholde seg til norsk lov og ikke nekte folk noe som man har rett på etter norsk lov. Det er det de får betalt for! Egen overbevisning om dette er helt uinteressant. Er det mot deres moralske overbevisning å henvise til abort må de finne seg en annen stilling som lege hvor de kan utøve yrket sitt uten å måtte ta stilling til dette. Så enkelt er det. Anonymous poster hash: 1395c...508 Man blir ikke akkurat nektet, men får tips om en annen lege. Anonymous poster hash: f5336...40a Det er helt uinteressant! En person som allerede er i en vanskelig og kanskje traumatisk situasjon skal ikke være nødt til å reise rundt å snakke med flere leger for å få den tjenesten hun har rett på. Dessuten: Disse folka oppe i Alta, som du har så liten empati for, (og andre mindre steder med kun en fastlege) de har kanskje ingen andre leger å snakke med. Hvem skal de dra til da?? Anonymous poster hash: 1395c...508
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #15 Skrevet 12. februar 2014 Fordi enkelte sykehus ikke tar imot uten henvisning fra lege Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a Hvilke sykehus er i såfall det?? Kan fint skaffe en gynekolog som ikke jobber på sykehus? Anonymous poster hash: f5336...40a Var reportasje på NRK om det for noen uker siden og da var blandt annet UNN og Haukeland blandt sykehusene som var intervjuet. Er ikke alle steder som har gynekologer. Mange bor på steder med kun 1 eller 2 fastleger. Private tjenester er det heller ikke alle steder som har. Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a Så fordi det bor et par stykker langt oppi Alta, så må hele legebestanden lide??! Syns hele debatten er dratt av skaftet. Aller helst vil vel staten at vi blir maskiner uten egne meninger og tro, er jo mye lettere å bestemme over en saueflokk enn en mennesker med moral og mening her i livet. Heia! Anonymous poster hash: f5336...40a Hele legebestanden, faktisk, hehe! Man trenger ikke bli fastlege dersom man ikke ønsker å utføre jobben. Tenk om lærere skulle begynne å reservere seg, eller tannleger, rengjøringspersonell osv. Vil man ikke utføre jobben man er satt til å gjøre OG som det offentlige betaler for så bør man finne seg en annen jobb. Legeyrket har mange andre muligheter og man må ikke bli fastlege. Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #16 Skrevet 12. februar 2014 Fordi enkelte sykehus ikke tar imot uten henvisning fra lege Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a Hvilke sykehus er i såfall det?? Kan fint skaffe en gynekolog som ikke jobber på sykehus? Anonymous poster hash: f5336...40a Var reportasje på NRK om det for noen uker siden og da var blandt annet UNN og Haukeland blandt sykehusene som var intervjuet. Er ikke alle steder som har gynekologer. Mange bor på steder med kun 1 eller 2 fastleger. Private tjenester er det heller ikke alle steder som har. Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a Så fordi det bor et par stykker langt oppi Alta, så må hele legebestanden lide??! Syns hele debatten er dratt av skaftet. Aller helst vil vel staten at vi blir maskiner uten egne meninger og tro, er jo mye lettere å bestemme over en saueflokk enn en mennesker med moral og mening her i livet.Heia! Anonymous poster hash: f5336...40a Hele legebestanden, faktisk, hehe! Man trenger ikke bli fastlege dersom man ikke ønsker å utføre jobben. Tenk om lærere skulle begynne å reservere seg, eller tannleger, rengjøringspersonell osv. Vil man ikke utføre jobben man er satt til å gjøre OG som det offentlige betaler for så bør man finne seg en annen jobb. Legeyrket har mange andre muligheter og man må ikke bli fastlege. Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a Tannleger og renholdsarbeidere har jo veldig mange oppgaver som gjelder liv og død.. Hele legebestanden er satt litt på spissen, for det høres jo ut som at plutselig er det ikke mulig å få gjennomført abort i Norges land. At en lege henviser til en annen lege (av de tre legene som jobber i Alta, er hvertfall den ene villig til å sende deg videre til sykehus om du ikke har baller nok til å gjøre det selv) fordi de ikke ønsker "blod på sine hender", er jo heeelt uproblematisk! Ta kontakt med gynekologen selv. Vil vi ikke ha samvittighetsfulle mennesker lenger? Når ble det en uting å stå for noe? Hvis renholdsarbeideren nekter å vaske tregulvet mitt med grønnsåpe fordi han mener det er skadelig, greit da snakker jeg med en annen eller det mennesket han anbefaler meg. Kvinner mister INGEN rettigheter ved at legene kan beholde en av sine. Anonymous poster hash: f5336...40a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #17 Skrevet 12. februar 2014 Ok, altså, LEGESTANDEN, ikke legebestanden. Anonymous poster hash: f008c...d4f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #18 Skrevet 12. februar 2014 Fordi en gravid fjortenåring som gjennomgår noe av det verste man kan forestille seg trenger å få hjelp med en gang uansett hvor hun henvender seg. Kanskje hun ikke vet at man kan ringe direkte til sykehuset. Kanskje sykehuset er langt unna. Kanskje hun har gått og grudd seg i ukesvis og er nær 12-ukersgrensa. Da er det viktig at hun blir ivaretatt med en gang, og at ting skjer fort. Haha ja for legen som har reservert seg for abort kommer ikke til å henvise henne til en lege som vil t bare på henne mener du? Det er ikke snakk om at legen nekter kvinnen abort, men at kvinnen får anbefalt en annen lege. Og forresten så er det ikke sikkert alle 14åringer som blir gravide er så veldig traumatiserte. Kanskje det de trenger er enn som ikke er så kjapp på abortløsningen? Det psykiske aspektet som følger med en abort kan ofte bli er større "problem" enn barnet de valgte å få. Hører sjeldent om folk som angret på barnet de fikk. Nå snakker jeg selvfølgeliiiiig ikke om de som er voldtatt/incest osv. Og forresten, en lege har også de antennene. Anonymous poster hash: f5336...40a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #19 Skrevet 12. februar 2014 Tannleger og renholdsarbeidere har jo veldig mange oppgaver som gjelder liv og død.. Hele legebestanden er satt litt på spissen, for det høres jo ut som at plutselig er det ikke mulig å få gjennomført abort i Norges land. At en lege henviser til en annen lege (av de tre legene som jobber i Alta, er hvertfall den ene villig til å sende deg videre til sykehus om du ikke har baller nok til å gjøre det selv) fordi de ikke ønsker "blod på sine hender", er jo heeelt uproblematisk! Ta kontakt med gynekologen selv. Vil vi ikke ha samvittighetsfulle mennesker lenger? Når ble det en uting å stå for noe? Hvis renholdsarbeideren nekter å vaske tregulvet mitt med grønnsåpe fordi han mener det er skadelig, greit da snakker jeg med en annen eller det mennesket han anbefaler meg. Kvinner mister INGEN rettigheter ved at legene kan beholde en av sine. Anonymous poster hash: f5336...40a Det er ikke en uting å stå for noe, men det er en uting å nekte å utføre jobben an får betalt for å gjøre. Kan jeg reservere meg fra at mine skattepenger skal gå til fastleger som nekter å gjøre jobben sin? Det er noe JEG står for, men det er kanskje ikke like viktig..... Kvinner mister mange rettigheter. Vi mister rettigheter fordi legen sin personlige moral er langt viktigere enn å utføre jobben sin. Jeg vil ha mennesker i jobb som gjør den jobbe de er satt til å gjøre. Evner de ikke det så får de finne seg noe annet å gjøre. Hva den enkelte har samvittighet til å gjøre har lite å si for meg. Oppsøker jeg en tjeneste forventer jeg å få hjelp. ps. du tror visst fortsatt at alle steder i Norge er utstyrt med gynekologer og sykehus som tar imot uten henvisning..... Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a
Tabitha Skrevet 12. februar 2014 #20 Skrevet 12. februar 2014 Oftest går det vel den andre veien, at legene er for ivrige til å sende abortsøknad dersom mor i deres øyne er veldig ressurssvak! Leste nylig om ei dame som var gravid. Hun hadde en sykdom, og skulle bli alenemor. Hun ville ikke ta abort, men legen sendte likevel en abortsøknad. http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat8/thread11472905/#post_11472905 Denne stakkars dama fikk senere blødninger, og reiste til sykehuset der det lå inne en abortsøknad. Og de utførte abort på henne. Der vil jeg si at fastlegen hennes faktisk drepte dette barnet.... I England ble det utført tvangskeisersnitt på en kvinne (sent i svangerskapet), og babyen ble gitt videre til andre. Uten moras samtykke. Lignende horrible ting foregår i sosialsystemet her i landet også. Vil vi at kun samvittighetsløse mordere skal møte de nesten forsvarsløse pasientene?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #21 Skrevet 12. februar 2014 Oftest går det vel den andre veien, at legene er for ivrige til å sende abortsøknad dersom mor i deres øyne er veldig ressurssvak! Leste nylig om ei dame som var gravid. Hun hadde en sykdom, og skulle bli alenemor. Hun ville ikke ta abort, men legen sendte likevel en abortsøknad. http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat8/thread11472905/#post_11472905 Denne stakkars dama fikk senere blødninger, og reiste til sykehuset der det lå inne en abortsøknad. Og de utførte abort på henne. Der vil jeg si at fastlegen hennes faktisk drepte dette barnet.... I England ble det utført tvangskeisersnitt på en kvinne (sent i svangerskapet), og babyen ble gitt videre til andre. Uten moras samtykke. Lignende horrible ting foregår i sosialsystemet her i landet også. Vil vi at kun samvittighetsløse mordere skal møte de nesten forsvarsløse pasientene? Ang. damen i England så var hun bipolar og ble akutt psykisk syk. På grunn av medisinering ble barnet tatt med keisersnitt fordi det var fare for barnets liv og etter fødsel ble barnet tatt hånd om av barnevernet på grunn av morens dårlige psykiske helse. Hva var det som var galt her, mener du? Anonymous poster hash: 8f0d4...b2a
Tabitha Skrevet 12. februar 2014 #22 Skrevet 12. februar 2014 Problemet var at den bipolare damen sluttet med medisiner under svangerskapet. Men etter svangerskapet kunne hun begynne med medisiner igjen, og etter noen uker kunne de vel gi henne babyen tilbake igjen?
Trimsi Skrevet 12. februar 2014 #23 Skrevet 12. februar 2014 Fordi en gravid fjortenåring som gjennomgår noe av det verste man kan forestille seg trenger å få hjelp med en gang uansett hvor hun henvender seg. Kanskje hun ikke vet at man kan ringe direkte til sykehuset. Kanskje sykehuset er langt unna. Kanskje hun har gått og grudd seg i ukesvis og er nær 12-ukersgrensa. Da er det viktig at hun blir ivaretatt med en gang, og at ting skjer fort. Haha ja for legen som har reservert seg for abort kommer ikke til å henvise henne til en lege som vil t bare på henne mener du? Det er ikke snakk om at legen nekter kvinnen abort, men at kvinnen får anbefalt en annen lege. Og forresten så er det ikke sikkert alle 14åringer som blir gravide er så veldig traumatiserte. Kanskje det de trenger er enn som ikke er så kjapp på abortløsningen? Det psykiske aspektet som følger med en abort kan ofte bli er større "problem" enn barnet de valgte å få. Hører sjeldent om folk som angret på barnet de fikk. Nå snakker jeg selvfølgeliiiiig ikke om de som er voldtatt/incest osv. Og forresten, en lege har også de antennene. Anonymous poster hash: f5336...40a For en 14 åring, en 17 åring eller en 44 åring for den saks skyld, må det nesten føles som et overgrep og få beskjed fra sin lege om at "Nei, jeg er i mot at du skal ta abort, så jeg kan ikke henvise deg til et sykehus. Du skal få dette telefonnummeret". Dette holder virkelig ikke! Dette er skjeldent en enkel beslutning for jenta å ta, det kan være hundrevis av forskjellige grunner for at hun ikke vil beholde barnet. F.eks. sykdom som gjør et svangerskap risikofylt (diabetes, leddgikt, lupus, stoffskiftesykdommer, epileptikere etc etc) andre faktorer er kvinner med rusmisbruk, alvorlige psykiske lidelser eller svært høy eller lav alder. Jenta kan også være i en svært tøff livssituasjon med voldelig partner, ha blitt gravid etter en voldtekt eller slite veldig økonomisk. Grunnen til at du sjeldent hører om folk som angrer på barnet de fikk, er jo nettopp fordi kvinner i Norge har rett til selvbestemt abort. I andre f.eks svært katolske land uten mulighet for abort, finnes mange, mange tragiske skjebner. Både fordi det har blitt utført illegale og uforsvarlige aborter, fordi jenter mye oftere adopterer bort den nyfødte og fordi mange ekstremt fattige sitter med store barnaflokker de ikke kan ta hånd om. Jeg vet dessverre hva jeg snakker om... Forresten, det å tillate leger denne reservasjonsretten vil gjøre at legesekretæren burde ha muligheten til å reservere seg mot å sette opp timeavtale til en jente som ønsker abort. Det burde føre til at portøren kan nekte å trille en pasient som skal ta abort. Det vil også kunne føre til at en sykepleier vil nekte å gi kvinner tablettene som setter i gang en medisinsk abort. Blir det en reservasjonsrett, kan jeg ikke skjønne at det bare skulle være fastlegene som skal kunne reservere seg....
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #24 Skrevet 12. februar 2014 Fordi enkelte mennesker er idioter rett og slett. Anonymous poster hash: 2ea4b...9f5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #25 Skrevet 12. februar 2014 Fordi en gravid fjortenåring som gjennomgår noe av det verste man kan forestille seg trenger å få hjelp med en gang uansett hvor hun henvender seg. Kanskje hun ikke vet at man kan ringe direkte til sykehuset. Kanskje sykehuset er langt unna. Kanskje hun har gått og grudd seg i ukesvis og er nær 12-ukersgrensa. Da er det viktig at hun blir ivaretatt med en gang, og at ting skjer fort.Haha ja for legen som har reservert seg for abort kommer ikke til å henvise henne til en lege som vil t bare på henne mener du? Det er ikke snakk om at legen nekter kvinnen abort, men at kvinnen får anbefalt en annen lege. Og forresten så er det ikke sikkert alle 14åringer som blir gravide er så veldig traumatiserte. Kanskje det de trenger er enn som ikke er så kjapp på abortløsningen? Det psykiske aspektet som følger med en abort kan ofte bli er større "problem" enn barnet de valgte å få. Hører sjeldent om folk som angret på barnet de fikk.Nå snakker jeg selvfølgeliiiiig ikke om de som er voldtatt/incest osv. Og forresten, en lege har også de antennene. Anonymous poster hash: f5336...40a For en 14 åring, en 17 åring eller en 44 åring for den saks skyld, må det nesten føles som et overgrep og få beskjed fra sin lege om at "Nei, jeg er i mot at du skal ta abort, så jeg kan ikke henvise deg til et sykehus. Du skal få dette telefonnummeret". Dette holder virkelig ikke!Dette er skjeldent en enkel beslutning for jenta å ta, det kan være hundrevis av forskjellige grunner for at hun ikke vil beholde barnet. F.eks. sykdom som gjør et svangerskap risikofylt (diabetes, leddgikt, lupus, stoffskiftesykdommer, epileptikere etc etc) andre faktorer er kvinner med rusmisbruk, alvorlige psykiske lidelser eller svært høy eller lav alder. Jenta kan også være i en svært tøff livssituasjon med voldelig partner, ha blitt gravid etter en voldtekt eller slite veldig økonomisk. Grunnen til at du sjeldent hører om folk som angrer på barnet de fikk, er jo nettopp fordi kvinner i Norge har rett til selvbestemt abort. I andre f.eks svært katolske land uten mulighet for abort, finnes mange, mange tragiske skjebner. Både fordi det har blitt utført illegale og uforsvarlige aborter, fordi jenter mye oftere adopterer bort den nyfødte og fordi mange ekstremt fattige sitter med store barnaflokker de ikke kan ta hånd om. Jeg vet dessverre hva jeg snakker om... Forresten, det å tillate leger denne reservasjonsretten vil gjøre at legesekretæren burde ha muligheten til å reservere seg mot å sette opp timeavtale til en jente som ønsker abort. Det burde føre til at portøren kan nekte å trille en pasient som skal ta abort. Det vil også kunne føre til at en sykepleier vil nekte å gi kvinner tablettene som setter i gang en medisinsk abort. Blir det en reservasjonsrett, kan jeg ikke skjønne at det bare skulle være fastlegene som skal kunne reservere seg.... Haha sorry assa må bare le av innlegget ditt. Snakk om å dra en fjær til ti høns Og det er det som er greia med hele denna debatten. Det handler ikke om at det ikke skal være lov å ta abort i Norge, det handler om at de som ikke støtter abort skal gå lov til å si "jenta mi, det her ordner seg. Ta kontakt med denne legen hvis du ønsker abort" Vi kvinner blir så forfjamsa og trua av at noen nevner "nei til abort" at vi hår helt av skaftet og glemmer å høre etter hva egentlig debatten og reservasjonsretten handler om! Det handler ikke om at det ikke er lov å ta abort, det handler om at mennesket (for det er det legen er) ønsker å beholde sitt moralske syn (og du som ønsker å ta abort får beholde ditt) og sender deg til en annen lege, eller du tar direkte kontakt med gynekolog selv. Anonymous poster hash: f5336...40a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå