Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #1 Skrevet 12. februar 2014 Sønnen min er 10 mnd og vi startet tilvenning i bhg på mandag. I morgen starter han for fullt, 07.00-16.15. Over 9 timer i bhg mandag til fredag. Hvis noen har erfaringer, kan dere dele de? Jeg liker det ikke, men har ikke så mange valg Anonymous poster hash: 3e175...b59
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #2 Skrevet 12. februar 2014 ? Anonymous poster hash: 3e175...b59
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #3 Skrevet 12. februar 2014 Mini startet da han var 10mnd gammel. Han hadde IKKE 9 timersdager, så akkurat det kan jeg ikke si noe om. Ellers er det faktisk ofte lettere å starte så tidlig enn tre-fire måneder etter - da er barna ofte mer klar over hva som skjer og kan reagere med mer usikkerhet. Selv om det må jo sies at en på 10mnd også kan være usikker og stresset, bare at de ikke klarer å uttrykke det like godt. Men barn er forskjellige. Mini er veldig tillitsfull og sosial og har elsket bhg helt siden han startet. Etter en uke med sykdom, hjemme med mye kos, var det litt protester (typ småsutring og en ekstra klem så var det greit likevel) ved levering i ca en ukes tid. Det viktigste er god dialog med bhg. Er det en stor avdeling? Her var det snakk om 11 barn og 4 voksne, alle mellom 1-3år (barna ). Mini var minstemann og fikk (og får enda) ekstra hjelp og oppmerksomhet, men har blitt utrolig selvstendig etter han begynte. Han gikk nesten da han begynte, krabbet en del, og med en gang han gikk gikk det enda bedre, for da kom han seg rundt alene. Poenget er: barn er forskjellige. Hvis du har mulighet til det ville jeg nok prøvd å alliere meg med noen barnet kjenner og hørt om ikke de kunne hente litt tidligere i starten, men går det ikke så går det ikke. En på 10mnd sover jo en del fremdeles også, så mye av bhg-tiden er jo faktisk sovetid. Her sov mini fra 9-9.30 og fra 12-14, og dermed var det igrunn ikke så mye våkentid igjen Lykke til! Anonymous poster hash: 04a3a...5e9
Mine 3 småtroll! Skrevet 12. februar 2014 #4 Skrevet 12. februar 2014 Vet du hva, det kommer til å gå så fint! Det er viktig å ikke la se skremme av all propagandaen mot starte tidlig i barnehage. Det er normen i dette landet, og for mange helt nødvendig. Barnet blir godt tatt vare på og lærer fort at mamma eller pappa kommer tilbake. Så små barn sover også myyye i barnehagen, så det vil jo ikke bli ni timer med våkentid.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Herlighet. 9 timers bhg dag på en baby på 10 mnd? Er dere ikke riktig vel bevart? Det må da gå ann å få trikset det slik at dagene blir kortere? Anonymous poster hash: 47df4...899
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #6 Skrevet 12. februar 2014 Herlighet. 9 timers bhg dag på en baby på 10 mnd? Er dere ikke riktig vel bevart? Det må da gå ann å få trikset det slik at dagene blir kortere? Anonymous poster hash: 47df4...899 Enig. Det var fryktelig lange dager på et så lite barn! Anonymous poster hash: 671e8...758
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Det kan gå veldig fint, det kommer litt an på både barnet og barnehagen. I vår bhg er det ei jente som startet på samme alder og har like lange dager. Helt fra starten har hun smilt og vært i godt humør hver gang vi har vært i barnehagen ved levering og henting, også om klokken har passert 16. Skikkelig solstråle, og det ser faktisk ut som hun er den som koser seg aller mest på avdelingen. Jeg vet ikke om hun bare er sånn, eller om de ansatte her er veldig flinke, men jeg så i allefall at de ga henne ekstra oppmerksomhet i starten, satt med henne på fanget osv. Anonymous poster hash: 19f19...d5f
LME1001 Skrevet 12. februar 2014 #8 Skrevet 12. februar 2014 Det kommer til å gå så fint! Min sønn eeelsker å gå i bhg , og har gjort det siden dag 1! Vil "aldri" være med hjem når jeg henter han, må alltid leke litt til..! Hihi! Har gått i bhg siden han var 12 mnd, nå er han 16 mnd.
nette.ra Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 mi var 11 mnd og det gikk supert! MEN, 9timer synes jeg blir for lenge. Mi er 17 mnd nå og er aldri i bhg så lenge. Er det ingen muligheter for litt kortere dager? De lærer mye i bhg og blir tatt godt vare på, det kommer til å gå kjempe bra
Bustetroll Skrevet 12. februar 2014 #10 Skrevet 12. februar 2014 Min begynte dagen hun fylte 10 mnd. Gikk kjempefint. Men da gikk hun kun 2-3 dager i uken og sjelden full dag.. Men det vil gå så bra så :-D
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #11 Skrevet 12. februar 2014 Min tredje nå begynner når hun er 11 måneder. Hvis far fortsetter i den gamle jobben sin så blir det fulle dager her og. Heldigvis begynner hun når faren enda er i permisjon og får to rolige tilvenningsuker der de kan komme og gå som de vil. Mine to eldste startet i barnehagen rundt samme alder, og mellomste hadde også fulle dager da jeg plutselig ble 100% alene med barn over natten. Det gikk kjempebra, de er veldig knyttet til meg og hverandre, gjør det bra på skolen, har mange venner, klarer å vise empati og så videre. Må man så må man, slik er livet. Anonymous poster hash: 8b0ab...856
håpefull<3 Skrevet 12. februar 2014 #12 Skrevet 12. februar 2014 Han er svært blid og "sosial". Vi merker at han kjeder seg fort hvis vi har vært hjemme en hel dag, og hvis vi besøker noen er han helt i hundre og superglad selv om han egentlig burde være sur og overtrøtt pga manglende lur den dagen. Så tror det vil gå bra. Den ene gangen vi har hatt behov for overnatting uten mamma og pappa har det gått over all forventning. Null gråt, blid som ei sol. Men ja, 9 timer er lenge. Han blir hentet 13.30 hver onsdag da. Men ellers er det over 9 timer har dårlig samvittighet, men ingen mulighet til å jobbe redusert. Kan ikke si opp j
håpefull<3 Skrevet 12. februar 2014 #13 Skrevet 12. februar 2014 .... Kan ikke si opp jobben heller :/ Noen som har tips til å korte ned dager? Henter bestesteforeldrene i bhg?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #14 Skrevet 12. februar 2014 Som ei sier lenger oppe. 10 mnd og sover mest sannsynlig 2 dupper. Og da blir ikke dagen så lang. Har tatt i mot 10 mnd gamle babyer i bhg og d har gått fint:-) Anonymous poster hash: 1fe40...eec
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #15 Skrevet 12. februar 2014 Oj, det var veldig lange dager for en veldig liten gutt :-( Jeg hadde nok prøvd alt for å ha muligheten til å redusere litt på tiden han er i barnehagen. Det kan umulig være bra for en så liten gutt. Jobbe litt refusert, få litt hjelp av besteforeldre til å hente tidlig. Ingenting skulle vært uprøvd. Anonymous poster hash: 4cd37...b8d
håpefull<3 Skrevet 12. februar 2014 #16 Skrevet 12. februar 2014 Som ei sier lenger oppe. 10 mnd og sover mest sannsynlig 2 dupper. Og da blir ikke dagen så lang. Har tatt i mot 10 mnd gamle babyer i bhg og d har gått fint:-) Anonymous poster hash: 1fe40...eec Takk han sover 4 timer tilsammen, 2 dupper. Så 5 timer med lek og moro tror jeg han takler godt, siden han fort kjeder seg når det er for rolig hjemme
Marsipanmor Skrevet 12. februar 2014 #17 Skrevet 12. februar 2014 Du har krav på ammefri så det er jo mulig å korte ned dagene med det. Min også begynte så tidlig og det har gått veldig fint
håpefull<3 Skrevet 12. februar 2014 #18 Skrevet 12. februar 2014 Oj, det var veldig lange dager for en veldig liten gutt :-( Jeg hadde nok prøvd alt for å ha muligheten til å redusere litt på tiden han er i barnehagen. Det kan umulig være bra for en så liten gutt. Jobbe litt refusert, få litt hjelp av besteforeldre til å hente tidlig. Ingenting skulle vært uprøvd. Anonymous poster hash: 4cd37...b8d Jobbe redusert kan jeg ikke, både pga dette ikke lar seg gjøre på jobb og pga vår økonomi. Mamma er den eneste som bor nært nok, 30 min fra bhg. Hun har ikke bil. Så aner virkelig ikke hva jeg skulle gjort for å "forhindre" lange dager. Kjenner sønnen min, og jeg vet dette vil gå bra. Men hjertet mitt brister bare ved tanken likevel... :/
håpefull<3 Skrevet 12. februar 2014 #19 Skrevet 12. februar 2014 Du har krav på ammefri så det er jo mulig å korte ned dagene med det. Min også begynte så tidlig og det har gått veldig fint Åååh, skulle jeg tenkt på før! Men sjefen vet at jeg slutta å amme for 3 uker siden :S
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #20 Skrevet 12. februar 2014 Herlighet. 9 timers bhg dag på en baby på 10 mnd? Er dere ikke riktig vel bevart? Det må da gå ann å få trikset det slik at dagene blir kortere? Anonymous poster hash: 47df4...899 Enig. Det var fryktelig lange dager på et så lite barn! Anonymous poster hash: 671e8...758 Dere er klare over at de sover opp til 2-3 timer? Min startet omtrent på samme tid. 7.30-16.00. Sov fra 11-14. Gikk så fint! Anonymous poster hash: 38665...4c5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #21 Skrevet 12. februar 2014 Nå må du gi deg. Å si at en på 10 mnd kjeder seg hjemme blir for dumt. Da er det på tide å ta seg selv i nakken. Jeg forstår det du sier om at du må jobbe, men en på 10 mnd har ikke behov for bhg fordi han kjeder seg altså. Og 9 timer i bhg er alt for lenge. Da hadde jeg faktisk planlagt såpass at jeg hadde fått byttet jobb før barnehagestart. Anonymous poster hash: aaab0...7cd
Gjest Julia1984 Skrevet 12. februar 2014 #22 Skrevet 12. februar 2014 Slapp av HI. For det første, du er modig som tør å nevne det for sneversynte damer her inne. I tillegg med soving 3-4 timer blir der jo faen betraktelig kortere. Høres jo ut på enkelte som ungen sjal sitte i sandkassa i 9 timer i strekk!! Dette kommer til å gå så fint. Husk i andre land har de enda lenger dager og starter bhg når de er helt ned i 2 mnd alder. Blir trygge, glade og harmoniske barn det også.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #23 Skrevet 12. februar 2014 Nå må du gi deg. Å si at en på 10 mnd kjeder seg hjemme blir for dumt. Da er det på tide å ta seg selv i nakken. Jeg forstår det du sier om at du må jobbe, men en på 10 mnd har ikke behov for bhg fordi han kjeder seg altså. Og 9 timer i bhg er alt for lenge. Da hadde jeg faktisk planlagt såpass at jeg hadde fått byttet jobb før barnehagestart. Anonymous poster hash: aaab0...7cd Barnet sover opptil 4 timer i løpet av de 9 timene. Slutt å være så moraliserende. Ikke alle har økonomisk mulighet til å jobbe redusert. De er gode foreldre likevel!!! Anonymous poster hash: 38665...4c5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2014 #24 Skrevet 12. februar 2014 Jeg starter barnehage 8-9 t daglig da jeg var 6 mnd I 1981. Har klart meg bra i livet jeg, og jeg elsket å være i bhg som liten. Anonymous poster hash: 45b05...f42
håpefull<3 Skrevet 12. februar 2014 #25 Skrevet 12. februar 2014 Herlighet. 9 timers bhg dag på en baby på 10 mnd? Er dere ikke riktig vel bevart? Det må da gå ann å få trikset det slik at dagene blir kortere? Anonymous poster hash: 47df4...899 Enig. Det var fryktelig lange dager på et så lite barn! Anonymous poster hash: 671e8...758 Dere er klare over at de sover opp til 2-3 timer? Min startet omtrent på samme tid. 7.30-16.00. Sov fra 11-14. Gikk så fint! Anonymous poster hash: 38665...4c5 min starter dagen ca. 06.00. Sover fra 9-11 ca og igjen fra ca 14-16. Som regel må vi vekke han når duppen overstiger 2 timer. Ubeskrivelig blid når han våkner og klar for mer lek
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå