Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #1 Skrevet 10. februar 2014 Jeg har kommet i en litt kinkig situasjon. Jeg leier ut et rom i kjelleren (med eget bad og kjøkken men felles inngang) til en venn. Leien er inkludert strøm og husleie og er billig ifht resten av området her. Han har nå fått seg kjæreste og hun har begynt å bo der i de periodene hun ikke har barna. Dvs 50%. Dessuten har jeg ikke spesifisert noe i leiekontrakten angående parkering, men han har ikke bil - det har hun! Og hun tar seg til rette og parkerer i min innkjørsel. Noe som hadde vært ok i et par timer, men ikke natta over halvparten av måneden. Jeg leide ut til ETT menneske fordi jeg ikke var interessert i å ha et flere enn en person inn i huset her. Nå er det også økte kostnader fordi hun også dusjer her hver morgen. Det er flere som går i dørene og det er mer bråk med to. Min økonomi er helt på trynet og det er jo derfor jeg må leie ut. Jeg er veldig lite interessert i å sponse hennes dusjing, men hovedpoenget er egentlig at jeg kun ønsker at EN person skal bo der. Hvordan ta opp dette på en måte som ikke ødelegger vennskapet? Nå føler jeg at jeg bor i kollektiv annenhver uke. (Og hun har faktisk egen leilighet). Anonymous poster hash: 04132...beb
valkyrien Skrevet 10. februar 2014 #2 Skrevet 10. februar 2014 Har du skrevet i leiekontrakten at kun en person kan bo der? Hvis ikke så tror jeg ikke du har så mye du kan få gjort med det...
mamma'n til 2 :) Skrevet 10. februar 2014 #3 Skrevet 10. februar 2014 Send skriftlig varsel om økning i husleien. Tror det er 3.mnd før husleie øker at du må ha sendt varsel. Ta en prat med leietaker i mellomtiden og forklar på en saklig måte at du ikke syns dette er greit.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #4 Skrevet 10. februar 2014 Send skriftlig varsel om økning i husleien. Tror det er 3.mnd før husleie øker at du må ha sendt varsel. Ta en prat med leietaker i mellomtiden og forklar på en saklig måte at du ikke syns dette er greit. Man kan ikke bare øke husleien når man finner det fr godt. Det er regler for det. HI: Så lenge du ikke har spesifisert i kontrakten så er det ikke ulovlig å ta inn samboer eller barn. Anonymous poster hash: 76dc4...f22
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #5 Skrevet 10. februar 2014 Hvis du leier ut veldig billig ift markedet i området har man vel lov til å heve husleia opp til markedspris? Husker ikke hva det heter men folk skriver jo ofte om det her inne. Anonymous poster hash: 64500...768
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #6 Skrevet 10. februar 2014 Hvis du leier ut veldig billig ift markedet i området har man vel lov til å heve husleia opp til markedspris? Husker ikke hva det heter men folk skriver jo ofte om det her inne. Anonymous poster hash: 64500...768 Det er regler for det også: Har leieforholdet vart i minst 2 1/2 år, kan utleier kreve at leien blir tilpasset gjengs leie. Det skal varsles minimum 6 måneder før økningen finner sted. Anonymous poster hash: 76dc4...f22
mamma'n til 2 :) Skrevet 10. februar 2014 #7 Skrevet 10. februar 2014 http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig/husleie Joda,man kan øke husleien. Så lenge man følger regelverket for det.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #8 Skrevet 10. februar 2014 Du kan øke leien i takt med prisstigningen i markedet. SÅ jeg hadde definitivt økt leien, ihverfall sånn at den dekket inn strømmen. Anonymous poster hash: 759fa...e60
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #9 Skrevet 10. februar 2014 Hvis du leier ut veldig billig ift markedet i området har man vel lov til å heve husleia opp til markedspris? Husker ikke hva det heter men folk skriver jo ofte om det her inne. Anonymous poster hash: 64500...768 Det er regler for det også: Har leieforholdet vart i minst 2 1/2 år, kan utleier kreve at leien blir tilpasset gjengs leie. Det skal varsles minimum 6 måneder før økningen finner sted. Anonymous poster hash: 76dc4...f22 Det var den indeksreguleringen mamnan til 2 linket til som jeg tenkte på Anonymous poster hash: 64500...768
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #10 Skrevet 10. februar 2014 Men hvor lang varighet har kontrakten hi? Husk å legge inn punkt om parkering osv ved fornuelse. Kanskje sette inn strømmåler også? Også ville jeg satt opp husleien, men sagt ifra først og sagt hvorfor, så gitt varsel:) Anonymous poster hash: 64500...768
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #11 Skrevet 10. februar 2014 Hvis du leier ut veldig billig ift markedet i området har man vel lov til å heve husleia opp til markedspris? Husker ikke hva det heter men folk skriver jo ofte om det her inne. Anonymous poster hash: 64500...768 Det er regler for det også: Har leieforholdet vart i minst 2 1/2 år, kan utleier kreve at leien blir tilpasset gjengs leie. Det skal varsles minimum 6 måneder før økningen finner sted. Anonymous poster hash: 76dc4...f22 Det var den indeksreguleringen mamnan til 2 linket til som jeg tenkte på Anonymous poster hash: 64500...768 Da kan hun, dersom leieboeren har bodd i 1 år, øke husleien med 3,7 % Anonymous poster hash: 76dc4...f22
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #12 Skrevet 10. februar 2014 Du kan jo sende varsel om at han må betale egen strøm Anonymous poster hash: 6dfbc...c69
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #13 Skrevet 10. februar 2014 Ikke enkelt om du har leid ut uten å spesifisere antall og strøm er stipulert. Noen alternativer: Snakk med ham! Si at du ikke ser at du kan klare de ekstra kostnadene ved en til i husstanden. Få satt inn minusmåler for de rom/bad han leier og la ham betale f.eks. 1 kr kwh for det. Du bør uansett se gjennom kontrakten en gang til slik at du er helt sikker på hva som er avtalen. Ta eventuelt kontakt med en advokat (det finnes en del som har gratis rådgivning - f.eks. kommunen, jusbuss, huseienes landsforbund osv). Lykke til! Anonymous poster hash: d4e4c...c67
Førstemann Skrevet 10. februar 2014 #14 Skrevet 10. februar 2014 Du har faktisk ikke lov til å nekte henne å bo der. Ref Husleieloven kap 7. Leieboer kan "fremleie" til familie, samboer eller slekt i rett opp og nedadstigende linje. Dersom han fremleier til andre enn de som regnes som familie, må han søke deg om å få lov, men du har kun lov til å nekte hvis boenheten er i fare for å bli overbefolket. Begrepet overbefolkning tolkes strengt, det finnes ingen fast grense eller faste regler for når en boenhet er overbefolket.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #15 Skrevet 10. februar 2014 Det enkleste er vel å snakke med han. Han er en kompis, og jeg kan aldri tenke meg at han syns det er greit hvis du har motforestillinger mot dette. Anonymous poster hash: 8a4b2...7e2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2014 #16 Skrevet 10. februar 2014 Siden han er en venn. Ta det opp med han og forklar hvorfor. Dette MÅ han jo forstå. Anonymous poster hash: e8f92...358
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #17 Skrevet 11. februar 2014 Har du skrevet i leiekontrakten at kun en person kan bo der? Hvis ikke så tror jeg ikke du har så mye du kan få gjort med det... Nei, det er ikke spesifisert... :/ Anonymous poster hash: 04132...beb
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #18 Skrevet 11. februar 2014 Send skriftlig varsel om økning i husleien. Tror det er 3.mnd før husleie øker at du må ha sendt varsel. Ta en prat med leietaker i mellomtiden og forklar på en saklig måte at du ikke syns dette er greit. Man kan ikke bare øke husleien når man finner det fr godt. Det er regler for det. HI: Så lenge du ikke har spesifisert i kontrakten så er det ikke ulovlig å ta inn samboer eller barn. Anonymous poster hash: 76dc4...f22 Selv når det er leid ut som et "rom i egen bolig"? Anonymous poster hash: 04132...beb
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #19 Skrevet 11. februar 2014 Men hvor lang varighet har kontrakten hi? Husk å legge inn punkt om parkering osv ved fornuelse. Kanskje sette inn strømmåler også? Også ville jeg satt opp husleien, men sagt ifra først og sagt hvorfor, så gitt varsel:) Anonymous poster hash: 64500...768 Den er tidsubestemt. "Problemet" er jo vennskapsforholdet oppi alt her Anonymous poster hash: 04132...beb
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #20 Skrevet 11. februar 2014 Tusen takk Jeg skal aldri leie ut et rom i egen bolig til noen så nære igjen iallfall :/ Man tror man kjenner folk Ikke enkelt om du har leid ut uten å spesifisere antall og strøm er stipulert. Noen alternativer: Snakk med ham! Si at du ikke ser at du kan klare de ekstra kostnadene ved en til i husstanden. Få satt inn minusmåler for de rom/bad han leier og la ham betale f.eks. 1 kr kwh for det. Du bør uansett se gjennom kontrakten en gang til slik at du er helt sikker på hva som er avtalen. Ta eventuelt kontakt med en advokat (det finnes en del som har gratis rådgivning - f.eks. kommunen, jusbuss, huseienes landsforbund osv). Lykke til! Anonymous poster hash: d4e4c...c67 Anonymous poster hash: 04132...beb
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #21 Skrevet 11. februar 2014 Du har faktisk ikke lov til å nekte henne å bo der. Ref Husleieloven kap 7. Leieboer kan "fremleie" til familie, samboer eller slekt i rett opp og nedadstigende linje. Dersom han fremleier til andre enn de som regnes som familie, må han søke deg om å få lov, men du har kun lov til å nekte hvis boenheten er i fare for å bli overbefolket. Begrepet overbefolkning tolkes strengt, det finnes ingen fast grense eller faste regler for når en boenhet er overbefolket. Selv når det er leid ut som rom i ehen bolig? Anonymous poster hash: 04132...beb
Førstemann Skrevet 11. februar 2014 #22 Skrevet 11. februar 2014 Du har faktisk ikke lov til å nekte henne å bo der. Ref Husleieloven kap 7. Leieboer kan "fremleie" til familie, samboer eller slekt i rett opp og nedadstigende linje. Dersom han fremleier til andre enn de som regnes som familie, må han søke deg om å få lov, men du har kun lov til å nekte hvis boenheten er i fare for å bli overbefolket. Begrepet overbefolkning tolkes strengt, det finnes ingen fast grense eller faste regler for når en boenhet er overbefolket. Selv når det er leid ut som rom i ehen bolig? Anonymous poster hash: 04132...beb Du skrev at det var eget bad og kjøkken, da regnes det ikke som et rom i egen bolig.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #23 Skrevet 11. februar 2014 Han disponerer et bad og kjøkken - men har tilgang til resten av huset. Og jeg har tilgang til hans. Leiekontrakten er på rom i egen bolig. Du har faktisk ikke lov til å nekte henne å bo der. Ref Husleieloven kap 7. Leieboer kan "fremleie" til familie, samboer eller slekt i rett opp og nedadstigende linje. Dersom han fremleier til andre enn de som regnes som familie, må han søke deg om å få lov, men du har kun lov til å nekte hvis boenheten er i fare for å bli overbefolket. Begrepet overbefolkning tolkes strengt, det finnes ingen fast grense eller faste regler for når en boenhet er overbefolket. Selv når det er leid ut som rom i ehen bolig? Anonymous poster hash: 04132...beb Du skrev at det var eget bad og kjøkken, da regnes det ikke som et rom i egen bolig. Anonymous poster hash: 04132...beb
Førstemann Skrevet 11. februar 2014 #24 Skrevet 11. februar 2014 Om han har tilgang til "ditt område" eller ikke har såvidt jeg kan se ingen betydning i forhold til loven. Det som har betydning er om den delen han disponerer er egnet for flere personer. Bare det kan sette begrensning på hans rett til fremleie/samboerskap. Du må nok bare snakke med han. Er han en kompis så forstår han jo sikkert at dette ikke fungerer.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2014 #25 Skrevet 11. februar 2014 Takk for svar:) Om han har tilgang til "ditt område" eller ikke har såvidt jeg kan se ingen betydning i forhold til loven. Det som har betydning er om den delen han disponerer er egnet for flere personer. Bare det kan sette begrensning på hans rett til fremleie/samboerskap. Du må nok bare snakke med han. Er han en kompis så forstår han jo sikkert at dette ikke fungerer. Anonymous poster hash: 04132...beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå