Gå til innhold

Inspirert av dette med blodtyper: stemmer dette på deg og din blodtype? (Link)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg baserer det jeg skriver over baserer jeg på egne erfaringer gjennom ti år både i klinikk og personlig erfaring. Jeg baserer det dessuten på kollegaers erfaringer med enda lenger erfaring, samt disses gjennomgang av egne pasientdata av noen tusen pasienter.

Dr Flytlie i Danmark med enda større erfaring hevder det hjelper 80 % uten tilpasninger, de resterende må tilpasses ift evt. intoleranser og allergier. Det stemmer med mine og kollegaers erfaringer også.

Jeg vet det fungerer for de fleste som velger å gjøre det konsekvent. At det ikke kan "bevises" ordentlig enda, det er faktisk mindre viktig i praksis, når man ser at de aller fleste får hjelp av det.

Noe av det kan faktisk vises til, ift de som sliter med ustabilt stoffskifte påvist med blodprøver, som greier å normalisere stoffskiftet sitt etter kostomlegging.

Men, opp til hver enkelt hva man velger å gjøre ;)

Anonymous poster hash: 894ec...0c0

Helt flott at du har erfart at dette hjelper deg og andre, men akupunktur hjelper også mange, selv om det egentlig ikke har effekt...

Det trengs mere forskning på blodtypedietten, og det hadde vært veldig spennende om det "var noe i det" men foreløpig venter jeg i spenning ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg baserer det jeg skriver over baserer jeg på egne erfaringer gjennom ti år både i klinikk og personlig erfaring. Jeg baserer det dessuten på kollegaers erfaringer med enda lenger erfaring, samt disses gjennomgang av egne pasientdata av noen tusen pasienter.

Dr Flytlie i Danmark med enda større erfaring hevder det hjelper 80 % uten tilpasninger, de resterende må tilpasses ift evt. intoleranser og allergier. Det stemmer med mine og kollegaers erfaringer også.

Jeg vet det fungerer for de fleste som velger å gjøre det konsekvent. At det ikke kan "bevises" ordentlig enda, det er faktisk mindre viktig i praksis, når man ser at de aller fleste får hjelp av det.

Noe av det kan faktisk vises til, ift de som sliter med ustabilt stoffskifte påvist med blodprøver, som greier å normalisere stoffskiftet sitt etter kostomlegging.

Helt flott at du har erfart at dette hjelper deg og andre, men akupunktur hjelper også mange, selv om det egentlig ikke har effekt...

Det trengs mere forskning på blodtypedietten, og det hadde vært veldig spennende om det "var noe i det" men foreløpig venter jeg i spenning ;)

Det har vært forsket p dette i flere tir. De finner bare ikke noen sammenheng.

Anonymous poster hash: 38e97...8d5

Skrevet

Det finnes etter hvert ganske mye seriøs vestlig forskning at akupunktur har bevisbar effekt. Smertelindring og overgangsalderplager. En norsk studie utført via smerteklinikk på et av landets sykehus har vist at akupunktur er til stor hjelp for overgangalderplager hos kvinner som etter østrogen brystkreft blir medisinert til overgangsalder. Dette studiet var sikret i alle bauger og kanter forskningsmessig, ble offentliggjort i en av verdens fremste legetidsskrifter, og de som stod bak studien har blitt spesielt invitert til større legekonferanser i utlandet for å legge frem studien.

Det er vist tydelige endringer i smertereduserende mekanismer i hjernen etter smertebehandling med akupunktur. Endringer som selve stikkene ikke kan forklare.

Det finnes også en hel rekke andre seriøse studier utført av vestlige forskere.

Foreløpig er bare en brøkdel av akupunkturens muligheter forsket på av seriøse forskere.

Når man vet at hvert enkelt menneske er litt forskjellig, så blir det for dumt å ikke en gang åpne for muligheten for at f.eks. blodtype også er en del av helheten.

Det er ikke pussigere det enn at f.eks. 10 % av verdens befolkning har en vevstype som har en helt annen reaksjon på enkelte medisiner enn det andre har.

De ulike blodtypene er ulik ift hva de reagerer på (du vil ikke ha blodoverføring av en blodtype som er mismatch med ditt eget), da er det også logisk å tenke seg at man med ulike blodtyper biokjemisk kan reagere ulikt på forskjellige mattyper.

Skrevet

det stod at A hadde svakt immunforsvar, det kan umulig stemme på meg. Jeg er svært sjeldent syk. Jeg bør også unngå kjøtt, og det er totalt uaktuelt.

Jeg går ned i vekt ved å spise mindre av alt, men det er spesielt ris/pasta jeg reduserer mest på, og desto mer kjøtt og grønnsaker.

Om jeg ikke husker helt feil så skrev du i den andre tråden at foreldrene dine har blodtype B og O.

I så fall har du trolig en av undertypene av blodtype A som ligger nærmere en O eller en B, noe som forklarer at du tåler mer rødt kjøtt og at immunforsvaret ditt er sterkere ;)

Selv er jeg blodtype B, nesten erketypisk B bortsett fra at jeg ikke tåler melkeprodukter. Min mor er O og jeg vil tro det er fra henne jeg kan spise hummer og krabbe, men ikke andre skalldyr, uten å merke noe.

Jeg har i utgangspunktet et sterkt immunforsvar, men kan trygt si at når jeg får noe, så er det stort sett bare sånne sykdommer som folk flest ikke får. Det er mitt grunnleggende gode immunforsvar som har gjort at jeg har kommet meg gjennom det jeg har gjort. Men må som det står her passe meg for "ubalanser", hvis ikke merker jeg fort at immunforsvaret svekkes.

For de som er interessert så er blodtypedietten et kosthold som kan gi store helsegevinster. Dr Flytlie som praktiserer sier f.eks. at 80 % av hans pasienter blir friske eller har veldig gode resultater ved å holde et blodtypekosthold.

Man skal huske at det er et utgangspunkt, ikke en fasit. For å ta meg selv - jeg skal etter blodtypedietten tåle melkeprodukter, men jeg tåler ikke melkeproteiner. Et annet eksempel fra denne listen: det står at blodtype A bør spise frukt tre ganger om dagen. Spiser man generelt for mye karbohydrater, er man insulinresistent eller har diabetes så bør man selvfølgelig ikke spise frukt tre ganger pr dag.

Men det er et fantastisk redskap for de fleste. Men allergier og intoleranser må selvfølgelig tas hensyn til.

Bare et tips - hvis man skal teste ut dette så er det beste å få hjelp av en terapeut som kan blodtypedietten. Eller lese sist oppdaterte bøkene fra D'Adamo.

Disse listene som ligger på nettet inneholder ofte mange feil og/eller de tar ikke med de viktigste tingene man bør unngå - også listen i denne linken er bare en overfladisk liste som ikke har tatt med noen av de viktigste tingene for noen av blodtypene, samt at den har generalisert på enkelte matvarer, noe som kan gjøre at man holder seg unna mer enn man faktisk trenger. Hvis man forsøker seg, men lar være å plukke vekk de viktigste tingene så vil man jo tro at det ikke fungerer i det hele tatt, mens problemet er at man har gjort det feil.

Bare lurer på noe som du skriver, hvordan kan hun ha blodtype A når foreldrene har B og O? Hvordan kan hun ha et antihelt ingen av foreldrene har?

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Har hele tiden forstått det som at man må arve antigenene fra foreldrene sine, og siden ingen av foreldrene har A, hvordan kan da barnet deres ha det? Den av foreldrene som har B mangler antigenene for A, og den som har O mangler for både A og B.

Skrevet

Egne erfaringer har ingenting med forskning og bevis å gjøre. For å kunne finne ut om dette faktisk stemmer, så må man gjøre kontrollerte forsøk hvor man ikke bare gir de forskjellige blodtypene riktig diett, men man må ha kontrollgrupper hvor noen følger "feil" diett i forhold til blodtype, så må man se om man finner forskjeller på resultatene etterkant. Det holder ikke å gjøre det med 10 eller 20 mennesker, men man må ha store grupper for å kunne bevise noe ordentlig. 

Anonymous poster hash: 4f236...2ef

Skrevet

Det trengs mere forskning på blodtypedietten, og det hadde vært veldig spennende om det "var noe i det" men foreløpig venter jeg i spenning ;) Helt flott at du har erfart at dette hjelper deg og andre, men akupunktur hjelper også mange, selv om det egentlig ikke har effekt...

Det finnes etter hvert ganske mye seriøs vestlig forskning at akupunktur har bevisbar effekt. Smertelindring og overgangsalderplager. En norsk studie utført via smerteklinikk på et av landets sykehus har vist at akupunktur er til stor hjelp for overgangalderplager hos kvinner som etter østrogen brystkreft blir medisinert til overgangsalder. Dette studiet var sikret i alle bauger og kanter forskningsmessig, ble offentliggjort i en av verdens fremste legetidsskrifter, og de som stod bak studien har blitt spesielt invitert til større legekonferanser i utlandet for å legge frem studien. Det er vist tydelige endringer i smertereduserende mekanismer i hjernen etter smertebehandling med akupunktur. Endringer som selve stikkene ikke kan forklare. Det finnes også en hel rekke andre seriøse studier utført av vestlige forskere. Foreløpig er bare en brøkdel av akupunkturens muligheter forsket på av seriøse forskere. Når man vet at hvert enkelt menneske er litt forskjellig, så blir det for dumt å ikke en gang åpne for muligheten for at f.eks. blodtype også er en del av helheten.Det er ikke pussigere det enn at f.eks. 10 % av verdens befolkning har en vevstype som har en helt annen reaksjon på enkelte medisiner enn det andre har. De ulike blodtypene er ulik ift hva de reagerer på (du vil ikke ha blodoverføring av en blodtype som er mismatch med ditt eget), da er det også logisk å tenke seg at man med ulike blodtyper biokjemisk kan reagere ulikt på forskjellige mattyper.  Anonymous poster hash: 894ec...0c0
Selvfølgelig er blodtypen en liten del av helheten. Det kan til og med hende at blodtypen har betydning for hvordan vi reagerer på noe, men det er ikke slik at det er bare dem som har blodtype 0 som kan bli store idrettsfolk for eksempel (bare de med blodtype 0 anbefales å trene hardt) eller at de med denne blodtypen har mye mer allergier enn andre.

Skrevet

Egne erfaringer har ingenting med forskning og bevis å gjøre. For å kunne finne ut om dette faktisk stemmer, så må man gjøre kontrollerte forsøk hvor man ikke bare gir de forskjellige blodtypene riktig diett, men man må ha kontrollgrupper hvor noen følger "feil" diett i forhold til blodtype, så må man se om man finner forskjeller på resultatene etterkant. Det holder ikke å gjøre det med 10 eller 20 mennesker, men man må ha store grupper for å kunne bevise noe ordentlig. 

Anonymous poster hash: 4f236...2ef

Det er ikke snakk om 10 eller 20 personer. En kollega sitter på informasjon om noen tusen personer, jeg har ikke så mange enda, men er vel noen hundre.

Problemet med å skulle utføre en slik forskning som du beskriver er at vi som jobber med det til daglig ikke ville vært villig til å be personer spise det som vi vet de ikke har godt av.

Den forskningen må gjerne noen andre stå for.

Jeg og mine kollegaer får gode nok tilbakemeldinger av personer som har valgt i perioder å slutte med dette kostholdet, kommer tilbake og forteller at nå har betennelsesmarkørene gått opp igjen når de har vært hos legen, at stoffskifteproblemer er kommet tilbake, at blodsukkeret er blitt altfor høyt igjen osv. osv. osv. Når de legger om tilbake til blodtypekostholdet så blir blodtypene fine igjen.

Det er kanskje ikke forskning slik du og andre her inne krever for å tro på det, men det er mer enn bra nok for meg :)

Skrevet

Regner med det er blodtypedietten det er snakk om? Kjøpte den boka for mange år siden.. Og syns det virket veldig logisk hvordan alt henger sammen. Nå har de visst funnet ut at alt bare er tull så de har gått bort fra dette da.. Altså du kan ikke stole på det selv om my stemmer. Med meg og:)

Skrevet

Det har vært forsket p dette i flere tir. De finner bare ikke noen sammenheng.

Ja, jeg vet det har vært forsket en del på dette, men man har stort sett bare fått avkreftet hypotesen om at folk som spiser "feil" i henhold til blodtype skulle ha dårlig helse. Man har heller ikke funnet ut at at mennesker med blodtype A har andre plager enn de med blodtype 0 etc.

Men allikevel mangler det en stor og grundig undersøkelse som tester blodtypedietter spesifikt. Jeg tviler på at en slik undersøkelse vil komme, da det ikke er noen indikasjoner foreløpig på at det skulle være noe som helst i dette.

Men vi får vente å se :)

Skrevet

Jeg baserer det jeg skriver over baserer jeg på egne erfaringer gjennom ti år både i klinikk og personlig erfaring. Jeg baserer det dessuten på kollegaers erfaringer med enda lenger erfaring, samt disses gjennomgang av egne pasientdata av noen tusen pasienter.Dr Flytlie i Danmark med enda større erfaring hevder det hjelper 80 % uten tilpasninger, de resterende må tilpasses ift evt. intoleranser og allergier. Det stemmer med mine og kollegaers erfaringer også.Jeg vet det fungerer for de fleste som velger å gjøre det konsekvent. At det ikke kan "bevises" ordentlig enda, det er faktisk mindre viktig i praksis, når man ser at de aller fleste får hjelp av det.Noe av det kan faktisk vises til, ift de som sliter med ustabilt stoffskifte påvist med blodprøver, som greier å normalisere stoffskiftet sitt etter kostomlegging.Men, opp til hver enkelt hva man velger å gjøre ;)Anonymous poster hash: 894ec...0c0

Helt flott at du har erfart at dette hjelper deg og andre, men akupunktur hjelper også mange, selv om det egentlig ikke har effekt...Det trengs mere forskning på blodtypedietten, og det hadde vært veldig spennende om det "var noe i det" men foreløpig venter jeg i spenning ;)
Det har vært forsket p dette i flere tir. De finner bare ikke noen sammenheng.Anonymous poster hash: 38e97...8d5
Ja, jeg vet det har vært forsket en del på dette, men man har stort sett bare fått avkreftet hypotesen om at folk som spiser "feil" i henhold til blodtype skulle ha dårlig helse. Man har heller ikke funnet ut at at mennesker med blodtype A har andre plager enn de med blodtype 0 etc.Men allikevel mangler det en stor og grundig undersøkelse som tester blodtypedietter spesifikt. Jeg tviler på at en slik undersøkelse vil komme, da det ikke er noen indikasjoner foreløpig på at det skulle være noe som helst i dette.Men vi får vente å se :)
Det som er ille er at de som tjener gode penger på dette humbugget fortsetter å lure godtroende mennesker. Vi har en kvakksalverlov i Norge og hvorfor ikke slikt lureri tas inn der er mer enn jeg forstår.

Skrevet

Det som er ille er at de som tjener gode penger på dette humbugget fortsetter å lure godtroende mennesker. Vi har en kvakksalverlov i Norge og hvorfor ikke slikt lureri tas inn der er mer enn jeg forstår.

Jaja, du får bare tro hva du vil.

Jeg samarbeider så godt som alltid med leger når det gjelder kosthold, nettopp for å kunne følge opp blodtyper osv. Når legene ser at dette fungerer på pasientene, så er det vel lite kvakksalveri over det.

I så fall må du også begynne å kalle en del av landets dyktigste leger for kvakksalvere...

Men nå blir diskusjonen så usaklig at jeg takker for meg :)

Skrevet

Diskusjonen er vel ikke usaklig fordi noen påpeker det ernæringsrådgivere, forskere og fysikere sier?

Wikipedia har en grei oppsummering av kontroversen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type_diet

Anonymous poster hash: 09974...c9a
Skrevet

Det finnes etter hvert ganske mye seriøs vestlig forskning at akupunktur har bevisbar effekt. Smertelindring og overgangsalderplager. En norsk studie utført via smerteklinikk på et av landets sykehus har vist at akupunktur er til stor hjelp for overgangalderplager hos kvinner som etter østrogen brystkreft blir medisinert til overgangsalder. Dette studiet var sikret i alle bauger og kanter forskningsmessig, ble offentliggjort i en av verdens fremste legetidsskrifter, og de som stod bak studien har blitt spesielt invitert til større legekonferanser i utlandet for å legge frem studien.

Det er vist tydelige endringer i smertereduserende mekanismer i hjernen etter smertebehandling med akupunktur. Endringer som selve stikkene ikke kan forklare.

Det finnes også en hel rekke andre seriøse studier utført av vestlige forskere.

Foreløpig er bare en brøkdel av akupunkturens muligheter forsket på av seriøse forskere.

Når man vet at hvert enkelt menneske er litt forskjellig, så blir det for dumt å ikke en gang åpne for muligheten for at f.eks. blodtype også er en del av helheten.

Det er ikke pussigere det enn at f.eks. 10 % av verdens befolkning har en vevstype som har en helt annen reaksjon på enkelte medisiner enn det andre har.

De ulike blodtypene er ulik ift hva de reagerer på (du vil ikke ha blodoverføring av en blodtype som er mismatch med ditt eget), da er det også logisk å tenke seg at man med ulike blodtyper biokjemisk kan reagere ulikt på forskjellige mattyper.

Det finnes dessverre lite (eller ingen) seriøs forskning som viser at akupunktur virker, og det på tross av årtier med forskning.

Smertelindringseffekten blir avvist av de fleste. Det å legge seg ned å få "behandling" og prate med en såkalt "behandler" er i seg selv avstressende og dette vet vi virker smertelindrende. Dessuten er vel det å få stukket nåler inn i seg ganske smertefullt, og denne smerten vil høyst sansynlig avlede den opprinnelige smerten. Det blir litt som å påstå at å slå på neglen med en hammer gjorde at smerten i benet ble mye bedre ;)

Når det gjelder studien på overgangsplager, var denne ikke blindet og man har ingen relevant kontrollgruppe. I studien sammenlignet man kvinner som mottok akupunktur og råd om tiltak de kunne gjøre selv, med kvinner som bare fikk rådene alene. Dette er en studie som viser at behandling trigger placeboeffekt, men den forteller ikke noe mer enn det.

Jeg regner også med at NAFKAM nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin, de som stod bak denne siste studien, blir lagt ned etter at de skal evalueres av staten. H

er har staten i 13 år! gitt de penger for å finne ut om det "er noe" i alternativ behandling, og det er som ventet ekstremt lite de har kommet med. Jo, foresten, de har laget et mirakelregister der de har samlet eksepsjonelle sykdomsforløp. Her oser det av spekulative og udokumenterte helsepåstander.

Det er en skam at verdifulle forskningspenger som kunne vært brukt til noe fornuftig, blir ødslet bort på tull og tøys!

Blodtypedietten blander seg fint innimellom akupunktur, astrologi og vaksinemotstand.

Det behovet enkelte folk har av å ha "funnet" noe utrolig magisk, helt utenfor fysiske lover og vitenskap, slutter aldri å forundre meg...

Skrevet

Jeg baserer det jeg skriver over baserer jeg på egne erfaringer gjennom ti år både i klinikk og personlig erfaring. Jeg baserer det dessuten på kollegaers erfaringer med enda lenger erfaring, samt disses gjennomgang av egne pasientdata av noen tusen pasienter.Dr Flytlie i Danmark med enda større erfaring hevder det hjelper 80 % uten tilpasninger, de resterende må tilpasses ift evt. intoleranser og allergier. Det stemmer med mine og kollegaers erfaringer også.Jeg vet det fungerer for de fleste som velger å gjøre det konsekvent. At det ikke kan "bevises" ordentlig enda, det er faktisk mindre viktig i praksis, når man ser at de aller fleste får hjelp av det.Noe av det kan faktisk vises til, ift de som sliter med ustabilt stoffskifte påvist med blodprøver, som greier å normalisere stoffskiftet sitt etter kostomlegging.Men, opp til hver enkelt hva man velger å gjøre ;)Anonymous poster hash: 894ec...0c0

Helt flott at du har erfart at dette hjelper deg og andre, men akupunktur hjelper også mange, selv om det egentlig ikke har effekt...Det trengs mere forskning på blodtypedietten, og det hadde vært veldig spennende om det "var noe i det" men foreløpig venter jeg i spenning ;)
Det har vært forsket p dette i flere tir. De finner bare ikke noen sammenheng.Anonymous poster hash: 38e97...8d5
Ja, jeg vet det har vært forsket en del på dette, men man har stort sett bare fått avkreftet hypotesen om at folk som spiser "feil" i henhold til blodtype skulle ha dårlig helse. Man har heller ikke funnet ut at at mennesker med blodtype A har andre plager enn de med blodtype 0 etc.Men allikevel mangler det en stor og grundig undersøkelse som tester blodtypedietter spesifikt. Jeg tviler på at en slik undersøkelse vil komme, da det ikke er noen indikasjoner foreløpig på at det skulle være noe som helst i dette.Men vi får vente å se :)

Nei, av en eller annen merkelig grunn rører ikke norske myndigheter kvakksalverloven... Nå ser jeg at en del av de store alternativ guruene i USA heldigvis blir arrestert og stilles for ansvar, men i Norge er det helt texas.

Til og med i Asia er de sjokkert over hvor fritt frem det er for alle alternative behandlere her i Norge.

Hvem som helst kan behandle hvem som helst, med hva som helst for hva som  helst... :(

Skrevet

Det behovet enkelte folk har av å ha "funnet" noe utrolig magisk, helt utenfor fysiske lover og vitenskap, slutter aldri å forundre meg...

Skal prøve å ikke blande meg for mye inn i slike diskusjoner da jeg ikke har satt meg inn i det, men strengt talt så kan man ikke si at kosthold ut fra blodtype er noe "magisk" og utenfor fysiske lover og vitenskap. Det er jo flere fysisk logiske slutninger her enn i psykiatrien, og det "tror" jo de fleste på?

Anonymous poster hash: 67308...315

Skrevet

Skal prøve å ikke blande meg for mye inn i slike diskusjoner da jeg ikke har satt meg inn i det, men strengt talt så kan man ikke si at kosthold ut fra blodtype er noe "magisk" og utenfor fysiske lover og vitenskap. Det er jo flere fysisk logiske slutninger her enn i psykiatrien, og det "tror" jo de fleste på?

Anonymous poster hash: 67308...315

Nå forskes det og har blitt forsket mye innen psykiatrien også... Hvis ikke hadde jo all psykiatrisk behandling og medisinering vært ren gjetning. 

Når man iherdig prøver å forske på om det er en sammenheng mellom blodtype og dietter, men man ikke finner noe sammenheng, så er det faktisk lov å si at dette sansynlig ikke virker. Blodtype, kroppen og mat er nå en gang veldig fysisk.

Men det som er sansynlig, er at en person som har en forventning om at noe skal virke, vil kunne føle virkning. Dette er noe man vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...