Gå til innhold

Mann som hjelper lite til hjemme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt utslitt, vi har to barn og jeg gjør ALT hjemme, altså vasker klær, lager mat, står opp med ungene, rydder huset. Sånn er det hver dag. Problemet er at han holder på å flytte kontor og har et lite foretak, og jobber hjemme hver dag nå. Jeg forstår godt at han har mye å gjøre, men det første han gjør når han står opp er å gå rett på sitt lille kontor og bli der til han legger seg. Han hjelper til med å hente ungene fra skolen, leverer. Og litt på kjøkkenet avogtil før han legger seg.

Jeg har blitt så bitter, jeg maser og maser på ham om alt mulig, Han rer ikke opp sengen når han står opp, klærene ligger slengt ved sengen og skoene tar han av først når han kommer inn på kontoret. Jeg har ikke innsett før nå hvor lite han faktisk hjelper til her hjemme. Ikke kan han lage mat, han går aldri ut med barna og finner på noe. 

Og jeg har nesten gitt opp å prøve å oppdrage ham, jeg vet hans mor gjorde alt for ham og han bodde hos henne til sen alder (28), pinlig:(

Nå er jeg så sliten og lei, jeg gjør husarbeid minst 3 timer dagen og er delvis hjemme med yngste datteren vår samt jobber deltid.

For engangs skyld skulle jeg få sove litt lenge i dag, så han skulle ta av seg jentene. men våknet opp til alarmen min og lurte på hvorfor ikke jentene var klar osv, da fant jeg han sovende på sofaen nede i stuen. Hans unnskyldning var at han var trøtt og ahdde sovet dårlig i natt :(

Nå jenter, hadde dere funnet dere i dette? Er jeg helt dum her eller som befinner meg i dette :( 

Anonymous poster hash: c8b9e...8a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det hvert min mann så hadde jeg satt meg ned med han og sagt ifra hvordan jeg vil han skal delta i familie hverdagen.. Er hans familie og. selv med egen jobb så må han bidra i felles skapet hjemme.

Anonymous poster hash: b27aa...537
Skrevet

Har prøvd... 

HI

Skrevet

Har prøvd... 

HI

Da hadde jeg sagt ifra tydelig at enten så må han bidra mer ellers går jeg.

Jeg hadde ikke orket å leve med en som bidrar så lite. Har dere barn sammen er det veldig viktig at han tar seg sammen og bidrar mer. Barna bør ha en far som bidrar med de.

Anonymous poster hash: b27aa...537

Skrevet

Ingen hos oss rer opp sengen, det skjønner jeg ikke helt vitsen med.

Men det andre... Vel, det første du skal gjøre er å slutte å vaske klærne hans. Plukk de heller ikke opp fra gulvet, regner med det ikke er så mange som skal inn på soverommet uansett. Evt sett en skittentøyskurv der kun til han, men IKKE rør den. Se hva som skjer når han er tom for rene klær.

Husarbeid ellers må jo nesten gjøres, for at det ikke skal bli så utrivelig for hele familien.

Det beste hadde nok vært å reise bort, og latt mannen hatt ansvar for barn og hus. Helst en ukes tid, en helg er ikke lenge nok til å innse hva som faktisk må gjøres i hjemmet.

For jeg regner med du allerede har prøvd det åpenlyse, nemlig å snakke med han (uten å være sint)?

Anonymous poster hash: 390d3...fe1

Skrevet

Uffda. Håper dette bare er for en kort periode siden han har så gjøre....

Skrevet

Hadde først av alt aldri fått barn med en sånn mann. 

Anonymous poster hash: c4ef0...cf8
Skrevet

Er helt på randen her jeg, får besøk i dag og må gjøre alt selv hjemme. Har bedt ham og å reparere støvstugeren for meg, nei det har ikke blitt gjort heller. Ingenting blir gjort fra hans side. Prøvde å ta det opp med ham men han mener han gjør myyye her hjemme! 

Har diskutert dette så mange ganger nå at jeg har bare lyst å bo alene med jentene, det er som å ha tre barn!

Skrevet

Husarbeid 3 timer hver sag?? Hadde jeg aldri fått til. Hva må gjøres i så mange timer, hver dag? Har du kanskje noen krav til hus og hjem som ikke er helt forenelig med barn, eller med din manns krav?

Når det er sagt , synes jeg det første du skal legge fra deg er at ikke "hjelper til" hjemme. Hjelper hvem?? Har man et hus/ hjem må man drive dette, enten man er kone eller mann. Tenker han også at han "hjelper deg"? Jeg må si jeg får vondt av å lese om hvordan du beskriver dagen din, jeg hadde nok blitt litt gal i den situasjonen hvor du fant han sovende på sofaen(!) Veldig umoden!! Ja, sånn er det; alle sover dårlig innimellom, men man kan ikke legge seg ned å "trøste" seg med det! Hvertfall ikke en har barn.

Skrevet

Takk, ja det er jo klesvask, vaske opp, kjøkkenet må ryddes,  lager middag, lunsj til ham, rydder opp leker, rydder rommet til jentene, rommet mitt, vasker badet, støvstuger osv. Jeg takler ikke å ha et  rotete hus, det blir såå fort rotete her. alle legger fra seg tallerken akkurat der de vil osv. Så er det jo rotete på vaskerommet med en haug med papp, papirer osv for arbeidet til mannen min. Høres kanskje ikke så mye ut men jeg føler jeg går konstant rundt og rydder. Så bader jeg jo jentene hver annenhver dag. Lager middag. Kveldsmat. Blir fort mye å gjøre.

Skrevet

Jeg er alenemamma og må ta alt ansvar selv, er man innstilt på at sånn er det så klarer man det.

Men seriøst : 3 timer husarbeid for dagen ?

Min ex var slik som din mann, jeg holdt ikke ut å ha en voksen unge som ikke tok del i hverdagen vår.

Humøret mitt steg med flere hakk da jeg ble alene ;)

Tips til hva du skal gjøre : hmmm, du har jo fått noen råd ser jeg. Sett hardt mot hardt, vil han ikke forandre på noe så må du enten godta eller gå.

Anonymous poster hash: d9755...65f

Skrevet

Hvorfor må du lage lunsj til ham? Greier han ikke smøre seg skiver selv?

Slutt å sy puter under arma hans, du er hverken mora eller slaven hans. 

Skrevet

Mannen min hjelper heller ikke til hjemme. Rett og slett fordi hjemmet ikke er min arena der han skal hjelpe meg. Vårt hjem er vår arene som vi begge bidrar på. Jeg tror faktisk ikke du vil få mannen din til å bidra før du slutter å tenke på det som at han skal hjelpe deg.

Men, alvorlig, 3 timer med husarbeid pr dag? Jeg har fire barn og veldig stort hus, men bruker aldri mer enn 0,5-1 time pr dag. Da er dette inkludert matlaging og handling. Og vi deler selvsagt på oppgavene slik at det blir omtrent like mye på hver. Jeg vil faktisk tro at du gjør for mye husarbeid igjen og skremmer bort mannen din litt. Han tenker kanskje at han uansett ikke vil leve opp til din standard og gidder ikke. Kanskje du også må senke kravene litt?

Ellers så tenker jeg at du må slutte å behandle ham som et barn. Han kan smøre maten sin selv og vaske klær selv. Skriv liste over alt du gjør, og be ham gjøre det samme, så kan dere sammenlikne. Men igjen, jeg tror du gjør unormalt mye hjemme, mer enn andre folk, så ikke forvent det samme av ham som du mener er riktig for deg.

Anonymous poster hash: 5a952...1fb
Skrevet

Takk, ja det er jo klesvask, vaske opp, kjøkkenet må ryddes,  lager middag, lunsj til ham, rydder opp leker, rydder rommet til jentene, rommet mitt, vasker badet, støvstuger osv. Jeg takler ikke å ha et  rotete hus, det blir såå fort rotete her. alle legger fra seg tallerken akkurat der de vil osv. Så er det jo rotete på vaskerommet med en haug med papp, papirer osv for arbeidet til mannen min. Høres kanskje ikke så mye ut men jeg føler jeg går konstant rundt og rydder. Så bader jeg jo jentene hver annenhver dag. Lager middag. Kveldsmat. Blir fort mye å gjøre.

"Alle legger fra seg tallerken der de vil...", "rydder rommet til jentene"

Du er klar over at barn, selv små barn, faktisk er i stand til å bidra hjemme de også? Du kommer til å slite deg ut dersom du ikke krever at hele familien din bidrar litt mer. Barna kan rydde sine egne fat, hjelpe med å rydde rommene sine og legge egne klær til vask. Du må bare kreve det av dem.

Anonymous poster hash: 5a952...1fb

Skrevet

Takk, ja det er jo klesvask, vaske opp, kjøkkenet må ryddes, lager middag, lunsj til ham, rydder opp leker, rydder rommet til jentene, rommet mitt, vasker badet, støvstuger osv. Jeg takler ikke å ha et rotete hus, det blir såå fort rotete her. alle legger fra seg tallerken akkurat der de vil osv. Så er det jo rotete på vaskerommet med en haug med papp, papirer osv for arbeidet til mannen min. Høres kanskje ikke så mye ut men jeg føler jeg går konstant rundt og rydder. Så bader jeg jo jentene hver annenhver dag. Lager middag. Kveldsmat. Blir fort mye å gjøre.

Hvor gamle er jentene deres da?

Dessuten: han er hjemme og kan da vel lage sin egen lunsj??! Ikke sy puter under armene hans. Og badet trengs ikke å vaskes hver dag.

Du må senke på kravene her. Greit nok at han skal hjelpe til, men synes ikke han skal hjelpe deg med å opprettholde så urealistiske mål. Der er det du selv som må jobbe litt...

Anonymous poster hash: b06c2...b06

Skrevet

Kjenner jeg blir litt irritert her! Du lager lunsj til han???? Hvorfor???? Hva skjer om du ikke gjør det?

Og alle kan faktisk sette tallerkene i oppvaskemaskinen selv. Jeg hadde en periode ungene ikke var så flink å rydde etter seg. Da ropte jeg på de når jeg så rotet, og de måtte komme (med en gang!) å rydde. Dette gjorde jeg hver gang, selv om det hadde vert kjappere å ryddet det selv. Til slutt skjønte de poenget, og ryddet fortløpende.

Du må slutte å sy puter under armene på mannen (og ungene), hvis ikke fortsetter det på samme måte for alltid.

Tror egentlig jeg ville vurdert å bytte ut mannen hvis ingenting funker.

Anonymous poster hash: 390d3...fe1

Skrevet

Mange krasse svar her, men jeg er enig. Måten du opptrer på er problemopprettholdende. Lista di ligger nok altfor høyt og du er altfor villig til å gjøre alt som skal til. Forlang at jentene rydder opp etter seg selv. Jeg har gjort det samme som # 16, jeg roper på ungene der jeg ser rotet og står der til de har ryddet opp etter seg. Plukker ikke opp skittentøy etter andre, ingen klær som ligger på gulvet blir vasket. Hos oss er det riktignok mannen som vasker klær, så det er ikke direkte sammenlignbart. Lunch får han for f... fikse selv! Rotet hans på vaskerommet og overalt ellers ville jeg stappet direkte i en svart søppelsekk eller en pappeske, så får han selv lete etter det han trenger.

Hvis han mener han gjør mye og du mener du gjør alt, får dere dokumentere hva dere gjør i løpet av en uke og sammenligne.

Skrevet

Mannen min hjelper heller ikke til hjemme. Rett og slett fordi hjemmet ikke er min arena der han skal hjelpe meg. Vårt hjem er vår arene som vi begge bidrar på. Jeg tror faktisk ikke du vil få mannen din til å bidra før du slutter å tenke på det som at han skal hjelpe deg. Men, alvorlig, 3 timer med husarbeid pr dag? Jeg har fire barn og veldig stort hus, men bruker aldri mer enn 0,5-1 time pr dag. Da er dette inkludert matlaging og handling. Og vi deler selvsagt på oppgavene slik at det blir omtrent like mye på hver. Jeg vil faktisk tro at du gjør for mye husarbeid igjen og skremmer bort mannen din litt. Han tenker kanskje at han uansett ikke vil leve opp til din standard og gidder ikke. Kanskje du også må senke kravene litt? Ellers så tenker jeg at du må slutte å behandle ham som et barn. Han kan smøre maten sin selv og vaske klær selv. Skriv liste over alt du gjør, og be ham gjøre det samme, så kan dere sammenlikne. Men igjen, jeg tror du gjør unormalt mye hjemme, mer enn andre folk, så ikke forvent det samme av ham som du mener er riktig for deg. Anonymous poster hash: 5a952...1fb

Enig i at hi kanskje bør senke kravene litt, men 1/2-1 time husarbeid pr dag. Så lite tid virkelig? Synes jeg gjør husarbeid hele tida jeg, og min mann er veldig flink i huset. Har fire barn da......

Skrevet

Be han flytte ut! Eller tupp han i ræva. Eller velg en mer moderne mann å dele livet med.

Skrevet

Mer enn en halv til en time her i huset også hvis man regner med matlaging og handling.

Skrevet

Hm, følger spent med i denne tråden fordi jeg føler meg litt i samme båt som deg, HI.

Jeg ser at også jeg må gjøre noen grep i forhold til å få ungene til å hjelpe til, men situasjonen med mannen er litt vanskeligere.

Jeg bruker minst 2,5 timer hver dag på husarbeid. Har lite hus og mye rot.

Blir sprø!

Anonymous poster hash: fd46f...312

Skrevet

Leste ikke innlegget ditt, MEN hvem er det egentlig han skal "hjelpe". Dere er vel to om barn, hus hjem osv og alle bidrar etter evne og ser hverandres behov. I hvert fall bør de voksne gjøre det og lære barna til det samme.

Anonymous poster hash: 1a880...8a8
Skrevet

Sånn har jeg det også, HI og på tirsdag skal vi til FVK for å snakke om forholdet. Er møkkalei etter snart 10 år og 4 barn!

Anonymous poster hash: 3351a...d17

Skrevet

Dørmatte, trallala.

Du må for svarte begynne å oppdra ungene dine i det minste, hvorfor aksepterer du at de slenger fra seg fat over alt og ikke rydder rommet sitt selv? Sønnen min har måttet rydde rommet sitt selv fra han var TRE, tipper dine klarer å gjøre ganske mye selv.

Anonymous poster hash: b9f00...034
Skrevet

Hadde reist bort minimum en uke, uten ungene. Når jeg kom hjem hadde det blitt en skikkelig oppvask og med mindre han var villig til endring hadde jeg hatt et stort problem med å fortsette samlivet med denne forvokste ungen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...