Gå til innhold

Leggetid for 13 åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konkluderer med at jeg fint kan holde de reglene jeg allerede har jeg da:)

HI

Anonymous poster hash: f3210...fdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min 13 åring legger seg 21:30, men har stoooore problemer med å sovne. Hun er alltid våken når vi skal legge oss kl. 23 -23:30........Kjempeirriterende, for hun er veldig ofte trøtt.

Hun får ikke lov å ha hverken mobil eller data med seg på senga.

Endret av Kari Mari
Skrevet

om tenåringen ikke engang får styre leggetiden når han/hun er 13 år, så er det faen ikke rart man leser om så mange her inne som ikke engang stoler på at 16-17åringen kan være alene hjemme en helg. Må le av dere as! Selv flyttet jeg hjemmefra når jeg var 15 år, for å kunne gå på vgs. Hadde ikke vært i stand til noe om ikke min mor ga meg noe ansvar for meg selv fra tidlig alder. Kan ikke 13 åringen deres engang vurdere når han/hun burde gå å legge seg, er det kanskje på tide at de lærer å ta en sånn grunnleggende avgjørelse..

Anonymous poster hash: bf7e5...d9b
Skrevet

Konkluderer med at jeg fint kan holde de reglene jeg allerede har jeg da:)

HI

Det syns jeg du skal gjøre!

Og jeg ser du har kontroll på mobil/data.

Så bare fortsett med "innen da skal du være i seng".

Men å sjekke inne til henne helt til hun har sovnet er vel litt strengt...

Anonymous poster hash: ce91b...6d4

Skrevet

Veldig mange, både voksne og tenåringer sover alt for lite. Det er greit å styre leggetiden selv hvis de står opp uten vekking om morgenen, uten vekkeklokke. Da kan du regne med at de får nok søvn, men må de vekkes og mases på om morgenen bør de sove mer. Å legge seg i tide er noe bare de aller færreste tenåringer klarer uten hjelp av foreldrene.

Anonymous poster hash: 5d5cd...4a0
Skrevet

Jeg hadde faktisk legge tid ut VGS siden jeg bodde hjemme hos mamma og pappa. Jeg la meg mellom 22:00 og 22:30, og sovnet seinest 23:00. Men jeg fikk ha med PC og mobil opp, men internett ble skrutt av når kl var 22:00 pga min yngre bror. Så jeg sovnet ofte til filmer. De var ikke sånn at nå skal du gå å legge deg, men nå skal vi gå å legge oss, så gikk alle på bade å børste tenner. Jeg synets bare mamma og pappa var strenge med legging i ferier når jeg var i tidlig tennåra (12-15) da var det på romme til kl 22:00. Jeg veit de fulgte den gamle leggetids regelen som er nevnt legger opp her, i alle fall med halve og hele timer. :) Syns det er smart med legge tid på barn i grundskolealder jeg.

Anonymous poster hash: e16cc...83c
Skrevet

Her varierer det litt når 7 klassingen legger seg, tirsdagen trener han til kl. 21, men de er aldri utav hallen før 21.10, så er det hjem i dusjen, spise litt og svare på alle meldingene mens han spiser. Så da blir klokka fort 22.15 før han kommer seg i seng, da er det ingen lesing og telefonen ligger igjen på kjøkkenet.

Resten av uka vil jeg ha han i seng til 21.30, da kan han lese til 22. Det går ege egentlig greit å få han opp om morgenen, men han er så fryktelig treig! Alt går i sirup fart, sukk! I helgene legger han seg ca 23, da får han ha telefonen med opp. Hvis han vil se film, må han legge seg tidligere ;-)

Skrevet

Det er ikke mulig å finne en tid som passer for alle. Jeg har en gutt på snart 16 år, han er dødstrett klokken 21. Yngste på 11 kunne sikkert vært oppe til 24 hvis han fikk lov..... Så til hverdags prøver jeg å ha dem i seng begge to til klokken 21:30. Eldste sovner, yngste kan bli sittende og lese til klokken 23. Men de kommer seg opp om morgenen, gjør sine lekser, er med venner og deltar i fritidsaktiviteter. Så da regner jeg med at de rett og slett får den søvnen de trenger utifra personlighet, og det er godt nok for meg.

Anonymous poster hash: da969...35f
Skrevet

14 åringen her , er ikke i seng føre 22.00 - 23.00 i hverdagen. Dette pga at han trener ganske seint og må få roen på seg føre leggetid med mat & avlapning. Står helt fint opp kl 07.30. Men i helgene får han sove så "lenge" han vil ( seinest kl 14.00)

Skrevet

14 åringen her , er ikke i seng føre 22.00 - 23.00 i hverdagen. Dette pga at han trener ganske seint og må få roen på seg føre leggetid med mat & avlapning. Står helt fint opp kl 07.30. Men i helgene får han sove så "lenge" han vil ( seinest kl 14.00)

Jeg vekker min klokka 10 i helgene. Senest.

HI

Skrevet

Jeg vekker min klokka 10 i helgene. Senest.

HI

Glemte å ta med: pga aktiviteter hun går på:)

Skrevet

Så lenge vi ikke skal noe spes, så får han sove. Noen ganger er det trening kl 08.00 på lørdagen og sover da etter trenignen igjen :) Nada stress. Men ungene får nesten kjenne selv om de er slitne eller energiske til å holde ut lenge om kvelden eller helgen.

Her har alle heldigvis skjønt at de må komme seg i seng til "normal" tid for å fungere :)

Skrevet

om tenåringen ikke engang får styre leggetiden når han/hun er 13 år, så er det faen ikke rart man leser om så mange her inne som ikke engang stoler på at 16-17åringen kan være alene hjemme en helg. Må le av dere as! Selv flyttet jeg hjemmefra når jeg var 15 år, for å kunne gå på vgs. Hadde ikke vært i stand til noe om ikke min mor ga meg noe ansvar for meg selv fra tidlig alder. Kan ikke 13 åringen deres engang vurdere når han/hun burde gå å legge seg, er det kanskje på tide at de lærer å ta en sånn grunnleggende avgjørelse..

Anonymous poster hash: bf7e5...d9b

Vurdere- ja, utføre -nei.

Hun legger seg til avtalt tid. Ikke sånn at jeg må mase, men i og med at den tiden hun får være på nett er 20-21, glemmer hun lett hva klokka er. Er hun i kranglemodus, slenger hun ut "alle andre får...."

Da jeg var på hennes alder hadde vi ikke mobiler og Internett. Når klokka var 22, var alt vi likte å se på tv slutt og det var ikke mer å finne på.. Så da la vi oss (var i den alderen på 80-tallet). Når nett, tv osv er så tilgjengelig, er det fort gjort at de blir så bortreist i det at de glemmer alt om tid og sted.

Skrevet

Enig med de fleste. Leggetid på så store barn?

Hvis de virkelig ikke klarer å legge seg selv og  de blir attpåtil sjekket frem til de sover. Ikke rart mange unger har fått sydd puter under armene!

Jeg flyttet ut som 15 åring pga skole og hadde da siden jeg var 7 passet mine egne leggetider. Nå er jeg 25 så dette er ikke lenge siden heller....

På tide å gi litt slipp på barna deres!

Anonymous poster hash: ef551...4e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...