Gå til innhold

2 år gammel gutt og ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt sier bare noen få ord.Jeg har inntrykk av at han tenker lenge på nye ord, før han sier de høyt. Han vil f.eks ikke prøve å si ord jeg spør om han kan.Han kan ord som mamma, pappa, voff, sitte, her, mer, gris, bæ. Men ikke stort mer en det. Barnehagen er veldig i tvil om han hører dårlig. Men de har ikke noe konkret å vise til.HI Anonymous poster hash: 48c7f...0cb

Vet ikke hva som er vanlig. Men min eldste sa mer enn det der når han var 1 år... ved 2 års alder kan vi føre samtale. Han kan de fleste ord. Bruker gramatikk riktig og snakker i lange setninger. Men snakker ikke rent da.

Anonymous poster hash: 68950...fa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du.

Mye svada er ser jeg, fortell meg hvor mange måneder han er (stor forskjell på 24 og 34 mnd), så skal jeg gi deg grei oppsummering på hva normalen er, og det at de færreste ikke følger normalen :) jeg er utdannet logoped.

Anonymous poster hash: a9f92...68e

Han er 24 mnd. Akkurat fylt to år :)

Anonymous poster hash: 48c7f...0cb

Skrevet

Når bør de snakke rent da?

2 åringen sier som sagt mye men er ikke alltid andre skjønner hva han sier.

Anonymous poster hash: b6872...6b6
Skrevet

Det er vel forventet at en 2-åring kan uttrykke seg med toordsytringer? "Mamma komme", "Trine spise" osv. Ift språkvansker, er det mye mer relevant om barnet forstår språket enn at det kan uttrykkie det selv når det er to år. Kan han hente noe hvis du ber ham om det? Peke på en ball i bildeboka?

Normalvariasjonen er stor hos små barn og det er ikke høy korrelasjon mellom hvordan barnets tidligere språkutvikling er og hvordan det utvikler seg senere.

Skrevet

Huff og huff... i følge mange her inne så er nok min yngste stokk dum. Snakker ikke hele setninger, ei heller så mange sammensatte ord, MEN forstår alt hva vi sier og prøver å si det samme. Nei, hører heller ikke dårlig. Venter i spenning på 2 års kontroll.

Har fire unger og alle har snakket til forskjellig alder :)

Skrevet

Ved 2-årskontrollen er språk en av faktorene. Den kontrollen skjer faktisk ved 27 mnd. Hos oss fikk vi ihvertfall et skjema vi skulle fylle ut i forkant. Ut i fra det forsto jeg at det ikke er verdens største "krav". (Hvis barnet har sagt en setning - skriv ned den lengste) og om barnet kunne enkle ord. MEN ser jo at det er viktig at det blir sjekket ut.

For oss ble det nesten litt tåpelig da hun snakket rent, grammatikalsk korrekt og i fullstendige setninger da hun var 2. MEN det er jo ekstremt store forskjeller. Det ser jeg både i vennekretsen og i barnehagen. Har hatt med barn hjem (som da var 6 år) og som jeg knapt forsto hva sa. Kjenner også barn som snakker veldig utydelig i 5-årsalder og som det ikke er noen tiltak rundt så vidt jeg vet.

Anonymous poster hash: 9bf18...a8a
Skrevet

Ok, her er det umulig å ikke le av skrivefeilen!! ( i linken)

Betryggende når statped har overskriften

Når barnet ikke begynne å snakke! :D

Skrevet

Vår er er snart 22 mnd og kan kun enkelt ord. Trur ikkje han har meir enn 20 tydlige ord. Men han har god språkforståelse og bruker andre måter å uttrykke seg på. Barnehagen gir han god score på språk sjølv om han ikkje har mykje ord.

Han har vore på sjekk av hørsel i forbindelse med at dei skulle sjekke mandlane hans, og alt var normalt. Legen sa at mangel på ord ikkke betydde noko så lenge språkforståelsen er god :)

Skrevet

Min på 2 1/2 år setter sammen setninger av 4-6 ord.
På 2 års kontrollen er de mer opptatt av språkforsåelse.
Min gutt skulle f.eks finne tannbørsten blant noen ting som lå framme, så skulle han legge en bamse i senga si og ta på dyna, pusse tenner på bamsen, ta på bamsen en sko osv.
1-2 ord er nok mest vanlig når de er 24 mnd.

Anonymous poster hash: b13c2...ca4
Skrevet

Min på 2 1/2 år setter sammen setninger av 4-6 ord.

På 2 års kontrollen er de mer opptatt av språkforsåelse.

Min gutt skulle f.eks finne tannbørsten blant noen ting som lå framme, så skulle han legge en bamse i senga si og ta på dyna, pusse tenner på bamsen, ta på bamsen en sko osv.

1-2 ord er nok mest vanlig når de er 24 mnd.

Og han teller til 12 i alle fall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...