Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Hvor mye bør en gutt på 2 år, kunne snakke? Anonymous poster hash: 48c7f...0cb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Han bør kunne gjøre seg tydelig forstått. Snakke hele setninger og forklare hva han vil. Enkeltord og babbel hører ettåringer til. Anonymous poster hash: 95a5d...4be
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Han bør kunne gjøre seg tydelig forstått. Snakke hele setninger og forklare hva han vil. Enkeltord og babbel hører ettåringer til. Anonymous poster hash: 95a5d...4be ? Anonymous poster hash: 36b8e...7ec
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 på toårskontrollen bør han sette sammen to ord. Anonymous poster hash: b6872...6b6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Det er store normalforskjeller hos to-åringer. Alt fra noen få ord til godt forståelige setninger. Min eldste, som nå er 5, hadde bare noen få enkeltord når han var 2 år. Hos han løsnet ikke språket før han var 2,5 år. Og det neste året hadde han en voldsom språklig utvikling og ved 3,5 år lå han på samme nivå som de fleste jevnaldrende. 2 årskontrollen har jo språrk som fokus og selv om min gutt ikke sa noe som helst på denne kontrollen så var det ingen som påpekte det som bekymringsfullt. Men ble allikevel kalt inn til oppfølgingskontroll ved 2,5 år. Og når språket da var begynt å løsne så var det ikke grunn til videre oppfølging. Anonymous poster hash: 36b8e...7ec
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 Haha, må le av det bastante svaret over her. Jenta mi har nettopp fylt 2 år. Ho hermer etter alt vi sier(noe høres greskt ut). Ho kan sette sammen setning opp til 4 ord(ikke mange) ho synger "bæ,bæ lille lam"( ikke hele, kun den første strofen) og ho gjør seg ellers forstått, på det meste. Men dumt å sammenligne da alle utvikler seg i ulikt tempo. Men siden du lurer på språk til en 2 åring regner jeg med at du har en og da skal dere nok på 2 års kontroll snart og der er fokuset på språk, da vil du få er faglig svar på hvordan ditt barn ligger Ann. Anonymous poster hash: d58ba...e67
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Vår gutt sier bare noen få ord. Jeg har inntrykk av at han tenker lenge på nye ord, før han sier de høyt. Han vil f.eks ikke prøve å si ord jeg spør om han kan.Han kan ord som mamma, pappa, voff, sitte, her, mer, gris, bæ. Men ikke stort mer en det. Barnehagen er veldig i tvil om han hører dårlig. Men de har ikke noe konkret å vise til.HI Anonymous poster hash: 48c7f...0cb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Er det vanlig at de ikke klarer å snakke setninger skikkelig? Han kan si : Mamma,regner og blåser ute istedenfor å si " mamma DET blåser og regner ute. Han sier også: Nicklas pc er hjemme istedenfor Nicklas SIN pc er hjemme. Han er 2 år. Anonymous poster hash: b6872...6b6
Fru vims Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Språkforståelsen er det viktigste. Og gjerne også sette sammen to ord. Men ikke alle som gjør det uten at det er noe galt av den grunn.
Fru vims Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Er det vanlig at de ikke klarer å snakke setninger skikkelig? Han kan si : Mamma,regner og blåser ute istedenfor å si " mamma DET blåser og regner ute. Han sier også: Nicklas pc er hjemme istedenfor Nicklas SIN pc er hjemme. Han er 2 år. Anonymous poster hash: b6872...6b6 Ja det er vanlig.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #11 Skrevet 4. februar 2014 Vår gutt sier bare noen få ord. Jeg har inntrykk av at han tenker lenge på nye ord, før han sier de høyt. Han vil f.eks ikke prøve å si ord jeg spør om han kan. Han kan ord som mamma, pappa, voff, sitte, her, mer, gris, bæ. Men ikke stort mer en det. Barnehagen er veldig i tvil om han hører dårlig. Men de har ikke noe konkret å vise til. HI Anonymous poster hash: 48c7f...0cb Gutten min var også sånn at han ikke hermet etter ord. Han hadde ikke fokus på språk i det hele tatt. Han var veldig nysgjerrig og utforskende og tok andre ting veldig godt til seg. F eks puslespill, han kunne legge helt nye puslespill på et blunk, trengte bare et blikk også visste han hvor brikkene skulle ligge. Så motorisk var han godt utviklet. Og ofte er det slik at de har bare fokus på en av de tingene. Gode i språk, dårlig motorisk og omvendt. Anonymous poster hash: 36b8e...7ec
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #12 Skrevet 4. februar 2014 Min gutt på 23 mnd sier f.eks ting som (alt er IKKE tydelige ord): setter på det meste sammen 3 ord (eks pusekatten sier mjau), men som regel to. - mamma/pappa/brors navn/farmor/beste osv sover - sitt eget navn - synger flere sanger (bæ bæ lille lam, postmann pat, bjørnen sover osv) - sier ting som "stupe kråke", "L sitte der" - kan alle dyrelydene - kan benevne øre, nese, øyne, kinn, hake, munn, tenner, mage, navle, hår, hode, bein, føtter Språkutviklingen varierer veldig fra barn til barn! Min eldste på straks 8 sa omtrent ingenting før han var 2,5. Viste seg at han har en språkvanske, og snakker enda ikke "korrekt" eller "rent". Anonymous poster hash: ab171...9c1
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #13 Skrevet 4. februar 2014 Han forstår alt vi sier til han. Det er derfor jeg ikke tror han hører dårlig. Men det kan jo være at han hører bedre når vi snakker rett til han, enn fra siden? HI Anonymous poster hash: 48c7f...0cb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #14 Skrevet 4. februar 2014 Han forstår alt vi sier til han. Det er derfor jeg ikke tror han hører dårlig. Men det kan jo være at han hører bedre når vi snakker rett til han, enn fra siden? HI Anonymous poster hash: 48c7f...0cb Lite logisk - ørene sitter på siden av hodet Men kan hende han får oppmerksomheten på rett plass når øyekontakten er tilstede. Min på straks 2 (svarte over her) hermer etter alle mulige ord. Anonymous poster hash: ab171...9c1
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #15 Skrevet 4. februar 2014 Han bør kunne gjøre seg tydelig forstått. Snakke hele setninger og forklare hva han vil. Enkeltord og babbel hører ettåringer til. Anonymous poster hash: 95a5d...4be Troll Anonymous poster hash: e98b2...992
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 Han bør kunne gjøre seg tydelig forstått. Snakke hele setninger og forklare hva han vil. Enkeltord og babbel hører ettåringer til. Anonymous poster hash: 95a5d...4be Troll Anonymous poster hash: e98b2...992
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 Er variabelt i den alderen. men bør kunne sette sammen to og to ord(ikke helt tydelig). Søk på google hvor mange ord en 2-åring bør ha i sitt vokabuler. Selv utydelige ord gjelder. Men noen 2-åringer snakker tydelig i lange setninger. Men det er ikke forventet. Snakke i lengre setninger bør du kunne i 3-års alder. Anonymous poster hash: e98b2...992
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #18 Skrevet 4. februar 2014 Han forstår alt vi sier til han. Det er derfor jeg ikke tror han hører dårlig. Men det kan jo være at han hører bedre når vi snakker rett til han, enn fra siden? HI Anonymous poster hash: 48c7f...0cb Lite logisk - ørene sitter på siden av hodet Men kan hende han får oppmerksomheten på rett plass når øyekontakten er tilstede. Min på straks 2 (svarte over her) hermer etter alle mulige ord. Anonymous poster hash: ab171...9c1 Er det så lite logsik? De som hører dårlig må helst lese på munnen. Kanskje barn gjør også det på et vis? Han er f.eks dårlig på å høre hvor lyden kommer fra. Og det kan være vanskelig å få kontakt, om han ikke ser direkte på meg. HI Anonymous poster hash: 48c7f...0cb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #19 Skrevet 4. februar 2014 Wopsi, dette er kanskje noe vi må tenke på snart. Vår er snart 22 mnd, og forstår det meste vi sier, men snakker gresk tilbake. Det kommer stadig nye ord, og her om dagen kom det nesten en slags setning, selv om alle ord var i feil rekkefølge :-p Noe ala: heim setti pappa. Som betydde at pappa skulle være hjemme. Anonymous poster hash: b7de0...def
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #20 Skrevet 4. februar 2014 http://www.klikk.no/foreldre/helse/article508854.ece Bør han kunne si 170 ord?? Anonymous poster hash: 48c7f...0cb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #21 Skrevet 4. februar 2014 Wopsi, dette er kanskje noe vi må tenke på snart. Vår er snart 22 mnd, og forstår det meste vi sier, men snakker gresk tilbake. Det kommer stadig nye ord, og her om dagen kom det nesten en slags setning, selv om alle ord var i feil rekkefølge :-p Noe ala: heim setti pappa. Som betydde at pappa skulle være hjemme. Anonymous poster hash: b7de0...def Helt normalt. Mye kan skje de neste månedene. Er jo 2år pluss/minus det er snakk om. Så lenge han utvikler ordforrådet så er det jo bra :-) no worries :-) Anonymous poster hash: e98b2...992
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #22 Skrevet 4. februar 2014 Har to stykker som akkurat et fylt to år. Den ene kan lage setninger med 3-4 ord, gjør seg veldig godt forstått og får godt fram det hun vil. Kan begynnelsen på flere sanger og henger seg på og prøver seg frem i ordene. Munnen går i ett hele tiden, ikke alt som er like forståelig bestandig, men hun prøver hele tiden nye ord og er ikke redd for å prøve nye ting. Den andre er litt mer forsiktig, prøver seg frem, mne ikke i like stor grad. Hun nynner med på sanger, men er ikke like lettpratelig som første. Mye vanskeligere å få henne til å si nye ting. Er mest, mamma, pappa, dadda, boa, melk og andre ting vi bruker mange ganger for dag. Men andre ting som f.eks kjøttdeig vil hun ikke prøve seg på, mens første gladelig gjør sitt beste for å få det til. Forståelig er det dog ikke Men dette med språk er så individuelt fra barn til barn. Eldste på 5 snakket som en foss i to-årsalderen og da han var 3 år pratet han som en 5-åring. Tok alt med en gang vi sa ordet, og allerede da han var 8 mnd begynte de første ordene å komme. Og siden da begynte også munnen å gå som en foss. Anonymous poster hash: 98785...d93
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #23 Skrevet 4. februar 2014 Hei du. Mye svada er ser jeg, fortell meg hvor mange måneder han er (stor forskjell på 24 og 34 mnd), så skal jeg gi deg grei oppsummering på hva normalen er, og det at de færreste ikke følger normalen jeg er utdannet logoped. Anonymous poster hash: a9f92...68e
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #24 Skrevet 4. februar 2014 Det er ikke forventet at 2 åringer skal snakke rent.. Noen kan en del ord og setter sammen 2 og 2 ord og noen lager setninger opp mot 4-5 ord. Noen sier bare enkeltord. Det er veldig varrierende hvor mye språk en 2 åring har. Ofte ser man på språkforståelsen - klarer barnet og hente gjenstander du ber om? Klarer barnet og legge ting på plass når du ber om det? (Kan du sette skoene dine på plass i gangen?) Viser barnet interesse for bøker? Er det mye lyder/babling og etterhvert herming? Jeg er utdannet førskolelærer og har jobbet i barnehage i mange år nå, bare med de minste. Jeg blir absolutt ikke bekymra om en 2 åring ikke har mye språk, men om barnet nærmer seg 2,5 år og har dårlig språkforståelse og lager lite lyd/babling; da begynner jeg å følge nærmere med, snakker med foreldrene også finner vi ut av om vi skal avvente litt med å ta kontakt med logoped/ppt eller om vi skal komme igang med en gang. Ofte kommer språket mellom 2 og 3 år - mange nærmere 2 år, mens noen er nærmere 3 år når det løsner. Anonymous poster hash: fe1b6...0cf
PolentaGrøt Skrevet 4. februar 2014 #25 Skrevet 4. februar 2014 Jeg hadde første toveis samtale på badegolvet den dagen han fylte to år(veldig enkelt å huske!). Han snakket om smokken, jeg mener å huske at det bare var ordet smokk jeg forsto. Snakket lite før dette, kopierte høylytt ordene, men brukte de ikke. Et par mnd etter toårsdagen var alt snudd! Bablet som bare det, og da vi skulle på helsestasjonen 3 mnd etter det igjen, kunne han bruke opptil 5 ord i ei setning! Så det snur raskt når det først løsner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå