Chl85 Skrevet 3. februar 2014 #26 Skrevet 3. februar 2014 Er for selvbestemt abort, men å fjerne 1 foster av 2 eller 3 blir for meg veldig feil. Når jeg ble gravid, visste jeg at det er en risiko for at det kan værer flere enn en... Kanskje ikke det mest ønskelige, men hadde jo måtte forholde meg til at sånn er det.. Høres så feil ut.. Å bære frem et barn og visst at det skulle vært en søster eller bror i tillegg?? Nei, vanskelig for å forstå eller akseptere at noen klarer å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #27 Skrevet 3. februar 2014 For selvbestemt abort, men på grunnlag av at man ikke vil ha fler enn en av gangen....? Nei... Selv har jeg et barn, og en ny baby på vei. Begge ble laget på naturlig vis.... Jeg priser meg lykkelig for at jeg får en av gangen, og har ikke noe problem med å innrømme at jeg kanskje ikke ville hoppe opp og ned av glede, om jeg hadde fått vite at jeg ventet tvillinger....ville faktisk mest sannsynlig begynt å gråte, for fyttirakkern....en av gangen er liksom nok. MEN hadde jeg først satt meg selv i den situasjonen (på naturlig eller kunstig vis...), så hadde jeg jo pent måttet suck it up and deal with it. Kunne aldri gått hen og valgt vekk en av de....nei, huff... Anonymous poster hash: 4701c...5b6
Fru vims Skrevet 3. februar 2014 #28 Skrevet 3. februar 2014 Jeg forstår dem jeg. De har slitt med å bli gravide. Det er dyrt å gjøre som de har gjort, og risikoen for at noe kan gå galt er høyere jo flere fostre det er. Anonymous poster hash: 0e581...fd9 Nå hadde de faktisk tenkt til å fjerne alle. Var tilfeldigheter som gjorde at de fikk høre om at de kunne fjerne 1 eller 2 i Danmark. Slet selv i mange år og hadde gladelig tatt i mot både to og tre barn. Så skjønner de ikke.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #29 Skrevet 3. februar 2014 Fy faen altså! Når man av egen fri vilje setter inn flere egg så får man faen ta konsekvensene av det! Jeg vet at dette ikke faller i god jord hos flere her inne, men håper nesten at den som fikk overleve ikke er frisk.. Anonymous poster hash: f5a97...401
*Miss Marple* Skrevet 3. februar 2014 #30 Skrevet 3. februar 2014 Fy faen altså! Når man av egen fri vilje setter inn flere egg så får man faen ta konsekvensene av det! Jeg vet at dette ikke faller i god jord hos flere her inne, men håper nesten at den som fikk overleve ikke er frisk.. Anonymous poster hash: f5a97...401 Det kan du ikke mene? Du ønsker at et uskyld barn skal lide fordi du mener at foreldrene har tatt feil valg?? Skremmende, utrolig og ufattelig skremmende!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #31 Skrevet 3. februar 2014 Jeg kan ikke skjønne hvordan folk klarer det. Jeg hadde tenkt på den manglende tvillingen/ tvillingen hver gang jeg så barnet. Har vært spent og nervøs før hver ul for om det ble mer enn en. Hadde det vært det hadde den vært like velkomen som de andre selv om jeg nok hadde hatt en "krise" en periode der alt føltes litt håpløst. Anonymous poster hash: 37044...68b
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #32 Skrevet 3. februar 2014 alt virker bare feil her. hun hadde ettåring hjemme og var bekymret for hvordan hun skulle takle svskapet - da burde de ventet. hun legger alt ansvar på legene - de har jo oppsøkt hjelp selv. satt inn to egg - teit om du vil fjerne ved flerlinger nei, mistet all respekt. synes ikke de fortjente ivf. Anonymous poster hash: 22699...10f
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #33 Skrevet 4. februar 2014 Dette er vanskelig, og de fleste av oss er heldige som slipper å komme i den situasjonen at vi må velge. Husk at dette er media, det ligger nok en grundig refleksjon bak, og jeg tror de lever greit med det valget de tok, Når jeg ser svarene her inne, så legger man sin egen situasjon til grunn for hvordan andre skal håndtere ting. Det blir sjeldent god argumentasjon av slikt;) Anonymous poster hash: 2130c...7b9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #34 Skrevet 4. februar 2014 Dette er vanskelig, og de fleste av oss er heldige som slipper å komme i den situasjonen at vi må velge. Husk at dette er media, det ligger nok en grundig refleksjon bak, og jeg tror de lever greit med det valget de tok, Når jeg ser svarene her inne, så legger man sin egen situasjon til grunn for hvordan andre skal håndtere ting. Det blir sjeldent god argumentasjon av slikt;) Anonymous poster hash: 2130c...7b9 Nå har de selv satt seg i den situasjonen. Greit nok at de ikke ville ha trillinger, men da burde de heller ikke ha gjennomgått assistert befruktning. Og ihvertfall ikke satt inn flere egg. Anonymous poster hash: 0ccd6...172
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #35 Skrevet 4. februar 2014 Faren for at trillingene dør før de blir født er ca 10 ganger så store som i svangerskap der det bare er et barn. Ca halvparten av trillingsvangerskapene ender med at barna dør (ofte etter for tidlig fødsel) før uke 28. I tilleg dør ca 4% av dem som fødes etter uke 28. Fjerner du et eller to fostere reduseres faren for å biste alle til ca 20%. Blir du gravid med trillinger står du derfor og må gamble på om du satser på tre eller ingen, der faren for ingen er stor, eller at du skal få i hvertfall en som er mye mer sansynlig. Anonymous poster hash: c39d0...578
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #36 Skrevet 4. februar 2014 Visste ikke at det var noe som het fosterreduksjon engang. Tenk å vite at du skulle vært tvilling, men at foreldrene dine tok bort søskenet ditt fordi de ikke orket to. Helt barbarisk og sykt spør du meg. Anonymous poster hash: 42c14...5b2
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #37 Skrevet 4. februar 2014 Etter flere år som prøver og flere IVF forsøk kan jeg ikke si annet enn at jeg hadde jublet og grått over å få tre barn. Det et for meg en utopi med en stor barneflokk, og det har vært en sorg for meg. Jeg er glad fosterreduksjon er forbudt i Norge, det er en horribel mulighet! Da får man heller sette inn ett egg flere ganger. Det er ikke forbudt i Norge visstnok: http://www.nrk.no/norge/gjennomforer-fosterreduksjon-1.11516350 Anonymous poster hash: 6a1e6...8b8
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #38 Skrevet 4. februar 2014 Etter flere år som prøver og flere IVF forsøk kan jeg ikke si annet enn at jeg hadde jublet og grått over å få tre barn. Det et for meg en utopi med en stor barneflokk, og det har vært en sorg for meg. Jeg er glad fosterreduksjon er forbudt i Norge, det er en horribel mulighet! Da får man heller sette inn ett egg flere ganger. Det er ikke forbudt i Norge visstnok: http://www.nrk.no/norge/gjennomforer-fosterreduksjon-1.11516350 Anonymous poster hash: 6a1e6...8b8 Helt håreisende. Hvis man gjennomgår IVF eller hormonbehandling får å så abortere bort alle fordi det er for mange, så kan ikke ønsket om barn være særlig stort. Hvorfor i alle dager gjennomgå den type behandling da??? Kun pga av status? Godt at vi ikke gjør som i USA der man ofte setter inn en del egg, og der er jeg ganske sikker på at fosterreduksjon er mye mer utbredt. Anonymous poster hash: 0ccd6...172
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #39 Skrevet 4. februar 2014 Etter flere år som prøver og flere IVF forsøk kan jeg ikke si annet enn at jeg hadde jublet og grått over å få tre barn. Det et for meg en utopi med en stor barneflokk, og det har vært en sorg for meg. Jeg er glad fosterreduksjon er forbudt i Norge, det er en horribel mulighet! Da får man heller sette inn ett egg flere ganger. Det er ikke forbudt i Norge visstnok: http://www.nrk.no/norge/gjennomforer-fosterreduksjon-1.11516350 Anonymous poster hash: 6a1e6...8b8 Helt håreisende. Hvis man gjennomgår IVF eller hormonbehandling får å så abortere bort alle fordi det er for mange, så kan ikke ønsket om barn være særlig stort. Hvorfor i alle dager gjennomgå den type behandling da??? Kun pga av status? Godt at vi ikke gjør som i USA der man ofte setter inn en del egg, og der er jeg ganske sikker på at fosterreduksjon er mye mer utbredt. Anonymous poster hash: 0ccd6...172 For å sette det på spissen. Hva om det viste seg at det var åttlinger og at sjansen for at du skulle kunne bære dem frem var ca 1/1000. Ville det fortsatt vært hårreisende å abortere bort 6 eller 7 for å gi i hvertfall en eller to en sjanse? Det er den samme problematikken de som får påvist trillinger står overfor. Faren for at ingen av fostrene overlever er faktisk stor. Kansje er dette deres eneste mulighet til å få i hvertfall et barn. Anonymous poster hash: c39d0...578
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #40 Skrevet 4. februar 2014 Etter flere år som prøver og flere IVF forsøk kan jeg ikke si annet enn at jeg hadde jublet og grått over å få tre barn. Det et for meg en utopi med en stor barneflokk, og det har vært en sorg for meg. Jeg er glad fosterreduksjon er forbudt i Norge, det er en horribel mulighet! Da får man heller sette inn ett egg flere ganger. Det er ikke forbudt i Norge visstnok: http://www.nrk.no/norge/gjennomforer-fosterreduksjon-1.11516350 Anonymous poster hash: 6a1e6...8b8 Helt håreisende. Hvis man gjennomgår IVF eller hormonbehandling får å så abortere bort alle fordi det er for mange, så kan ikke ønsket om barn være særlig stort. Hvorfor i alle dager gjennomgå den type behandling da??? Kun pga av status? Godt at vi ikke gjør som i USA der man ofte setter inn en del egg, og der er jeg ganske sikker på at fosterreduksjon er mye mer utbredt. Anonymous poster hash: 0ccd6...172 For å sette det på spissen. Hva om det viste seg at det var åttlinger og at sjansen for at du skulle kunne bære dem frem var ca 1/1000. Ville det fortsatt vært hårreisende å abortere bort 6 eller 7 for å gi i hvertfall en eller to en sjanse? Det er den samme problematikken de som får påvist trillinger står overfor. Faren for at ingen av fostrene overlever er faktisk stor. Kansje er dette deres eneste mulighet til å få i hvertfall et barn. Anonymous poster hash: c39d0...578 Nok en gang. Tor ikke det er der det ligger i denne saken. De hadde faktisk tenkt til å abortere bort alle. Har selv vært i en situasjon hvor barn var veldig etterlengtet og vet veldig godt at jeg ikke hadde fjernet et eller to foster. Og man vet veldig godt at det kan bli flere når man setter inn mer enn 1 egg. Har selv gjort dette. Anonymous poster hash: 0ccd6...172
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #41 Skrevet 4. februar 2014 Etter flere år som prøver og flere IVF forsøk kan jeg ikke si annet enn at jeg hadde jublet og grått over å få tre barn. Det et for meg en utopi med en stor barneflokk, og det har vært en sorg for meg. Jeg er glad fosterreduksjon er forbudt i Norge, det er en horribel mulighet! Da får man heller sette inn ett egg flere ganger. Det er ikke forbudt i Norge visstnok: http://www.nrk.no/norge/gjennomforer-fosterreduksjon-1.11516350 Anonymous poster hash: 6a1e6...8b8 Helt håreisende. Hvis man gjennomgår IVF eller hormonbehandling får å så abortere bort alle fordi det er for mange, så kan ikke ønsket om barn være særlig stort. Hvorfor i alle dager gjennomgå den type behandling da??? Kun pga av status? Godt at vi ikke gjør som i USA der man ofte setter inn en del egg, og der er jeg ganske sikker på at fosterreduksjon er mye mer utbredt. Anonymous poster hash: 0ccd6...172 For å sette det på spissen. Hva om det viste seg at det var åttlinger og at sjansen for at du skulle kunne bære dem frem var ca 1/1000. Ville det fortsatt vært hårreisende å abortere bort 6 eller 7 for å gi i hvertfall en eller to en sjanse? Det er den samme problematikken de som får påvist trillinger står overfor. Faren for at ingen av fostrene overlever er faktisk stor. Kansje er dette deres eneste mulighet til å få i hvertfall et barn. Anonymous poster hash: c39d0...578 Nok en gang. Tor ikke det er der det ligger i denne saken. De hadde faktisk tenkt til å abortere bort alle. Har selv vært i en situasjon hvor barn var veldig etterlengtet og vet veldig godt at jeg ikke hadde fjernet et eller to foster. Og man vet veldig godt at det kan bli flere når man setter inn mer enn 1 egg. Har selv gjort dette. Anonymous poster hash: 0ccd6...172 Spørmålet er ikke om du ville gjort det, spørsmålet er om det virkelig er så hårreisende. Ja, i følge artikkelen var grunnen til dette paret ganske sjokkerende i utgangspunktet, men at dette i det hele tatt gjøres generelt sett, for å gi ett eller to barn bedre sjanse til å overleve, er kanskje ikke så forferdelig. Anonymous poster hash: 03e15...566
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #42 Skrevet 4. februar 2014 Etter flere år som prøver og flere IVF forsøk kan jeg ikke si annet enn at jeg hadde jublet og grått over å få tre barn. Det et for meg en utopi med en stor barneflokk, og det har vært en sorg for meg. Jeg er glad fosterreduksjon er forbudt i Norge, det er en horribel mulighet! Da får man heller sette inn ett egg flere ganger. Det er ikke forbudt i Norge visstnok: http://www.nrk.no/norge/gjennomforer-fosterreduksjon-1.11516350 Anonymous poster hash: 6a1e6...8b8 Helt håreisende. Hvis man gjennomgår IVF eller hormonbehandling får å så abortere bort alle fordi det er for mange, så kan ikke ønsket om barn være særlig stort. Hvorfor i alle dager gjennomgå den type behandling da??? Kun pga av status? Godt at vi ikke gjør som i USA der man ofte setter inn en del egg, og der er jeg ganske sikker på at fosterreduksjon er mye mer utbredt. Anonymous poster hash: 0ccd6...172 For å sette det på spissen. Hva om det viste seg at det var åttlinger og at sjansen for at du skulle kunne bære dem frem var ca 1/1000. Ville det fortsatt vært hårreisende å abortere bort 6 eller 7 for å gi i hvertfall en eller to en sjanse? Det er den samme problematikken de som får påvist trillinger står overfor. Faren for at ingen av fostrene overlever er faktisk stor. Kansje er dette deres eneste mulighet til å få i hvertfall et barn. Anonymous poster hash: c39d0...578 Nok en gang. Tor ikke det er der det ligger i denne saken. De hadde faktisk tenkt til å abortere bort alle. Har selv vært i en situasjon hvor barn var veldig etterlengtet og vet veldig godt at jeg ikke hadde fjernet et eller to foster. Og man vet veldig godt at det kan bli flere når man setter inn mer enn 1 egg. Har selv gjort dette. Anonymous poster hash: 0ccd6...172 Spørmålet er ikke om du ville gjort det, spørsmålet er om det virkelig er så hårreisende. Ja, i følge artikkelen var grunnen til dette paret ganske sjokkerende i utgangspunktet, men at dette i det hele tatt gjøres generelt sett, for å gi ett eller to barn bedre sjanse til å overleve, er kanskje ikke så forferdelig. Anonymous poster hash: 03e15...566 Blir noe helt annet med en medisinsk grunn. Er heller ikke det denne saken dreier seg om. Er håreisende når man frivillig setter inn to egg og bare vil ha et barn. Man må ikke sette inn flere egg, og i Norge gjør de det heller vanligvis ikke. Da skal man ha hatt noen forsøk bak seg eller ha dårlige egg. Likevel så vet man at begge kan feste seg. Og det skjer ofte. Anonymous poster hash: 0ccd6...172
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #43 Skrevet 4. februar 2014 Legen sa til meg at de ville bare sette inn to av tre egg, noe jeg var veldig enig i. Jeg fikk tvillinger, men hadde det vært tre så hadde jeg beholdt de. Kan ikke, skulle vært forbudt med fosterreduksjon verden over. Hadde aldri klart å velge bort. Anonymous poster hash: 59cae...d74
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #44 Skrevet 4. februar 2014 Legen sa til meg at de ville bare sette inn to av tre egg, noe jeg var veldig enig i. Jeg fikk tvillinger, men hadde det vært tre så hadde jeg beholdt de. Kan ikke, skulle vært forbudt med fosterreduksjon verden over. Hadde aldri klart å velge bort. Anonymous poster hash: 59cae...d74 Så fordi det er uaktuelt for DEG, så skal det være uaktuelt for hele verden? Nyansert, du... Anonymous poster hash: 0e581...fd9
MrsMilla Skrevet 4. februar 2014 #45 Skrevet 4. februar 2014 Tja, de som kun vil ha en, kan jo få tilbud om kun ett egg satt inn ved prøverør om de ikke kommer til å bære fram flere, så lser ser stort sett seg selv?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #46 Skrevet 4. februar 2014 Etter flere år som prøver og flere IVF forsøk kan jeg ikke si annet enn at jeg hadde jublet og grått over å få tre barn. Det et for meg en utopi med en stor barneflokk, og det har vært en sorg for meg.Jeg er glad fosterreduksjon er forbudt i Norge, det er en horribel mulighet! Da får man heller sette inn ett egg flere ganger.Det er ikke forbudt i Norge visstnok: http://www.nrk.no/norge/gjennomforer-fosterreduksjon-1.11516350 Anonymous poster hash: 6a1e6...8b8 Det står ikke at det er lov i Norge. Her har de gjort det på medisinsk indikasjon, og ikke av bekvemmelighetshensyn. Anonymous poster hash: 59308...973
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #47 Skrevet 5. februar 2014 Tja, de som kun vil ha en, kan jo få tilbud om kun ett egg satt inn ved prøverør om de ikke kommer til å bære fram flere, så lser ser stort sett seg selv? Enig at det burde vært sånn. Men legene regner vel med at folk skjønner at det kan bli flere om det settes inn mer enn et. Men nå er det tydeligvis ikke sånn. Stort sett så settes det bare inn et egg i Norge. Etter noen forsøk så kan man få tilbud om å sette inn to. I andre land så settes det gjerne inn 3 eller flere. Akkurat det er jo hårreisende i seg selv. Anonymous poster hash: 0ccd6...172
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå