Gå til innhold

Når man er invitert som kaffegjest i bryllup..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kusinen min skal gifte seg og vi er invitert til kaffe, kaker og fest. Jeg er høygravid og merker at det frister lite å først være med på vielsen, kjøre tre kvarter hjem igjen, vente i mange timer hjemme, for så og reise tilbake for å bare være med på kaffen. I tillegg får vi ikke barnevakt, noe som visstnok bare er å ta med barnet i følge brudeparet. Men har liten lyst til å ta med en ettåring i et bryllup som skal legge seg rundt da kaffen starter. Har heller aldri bare vært invitert på kaffe i et bryllup, og klarer ikke helt å glede meg til å komme midt oppi en fest der man har misset de verdifulle timene rundt middagen med taler osv. 

Er det sært av meg å takke pent nei til å være gjest i dette bryllupet?

Anonymous poster hash: 95a92...468
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke takke ja til vielsen, men forklare hvorfor du ikke vil komme til kaffen? Det hadde jeg hatt forståelse for hvis det var mitt bryllup ihvertfall.

Anonymous poster hash: 6af08...5d0
Skrevet

Jeg hadde gått i vielsen og takket pent nei til kaffen.

du er høygravid og mangler barnevakt, tror de fleste vil forstå dette.

Anonymous poster hash: 7fc74...cc8

Skrevet

Jeg har giftet meg for ikke så lenge siden og synes å invitere en så nær slektning som kusine til bare kaffen er frekt og sært. Enten inviterer du gjestene til selskapet, ellers gjør du ikke det. Du kan ikke forvente at gjestene gidder å vente i mange timer i annen by, betale fly/bilreise, gave, kjøpe pene klær, skaffe barnevakt for å gidde å være "annensortering" i bryllupet ditt.

Jeg hadde ikke dratt og forklart at det var upraktisk. I kirken hadde jeg kommet, der skal alle være velkomne uten noe sortering.

Anonymous poster hash: 08916...9ed
Skrevet

Helt legitimt å takke nei.

Jeg ble invitert til bare kaffe en gang. Da var vi en gjeng barneskoleveninner som bare var invitert til kaffe. Så vi gikk ut og spiste middag sammen mellom vielsen og kaffen. Det var kjempehyggelig! Er det noe som lar seg gjøre (andre fettere/kusiner som bare er invitert til kaffen?)? Hvis du er i form vel og merke, også hadde jeg latt mann og barn blitt hjemme.

Skrevet

Hadde det vært meg, så ville jeg nok dratt alene. Siden det er din familie, så er det mest naturlig at mannen din er hjemme med barnet deres.

Men bare hvis du føler du orker det med tanke på helsa di.

Skrevet

Jeg ville dratt i vielsen, men takket nei til kaffe og fest. Har forøvrig liten sans for dette med å invitere noen til middag og andre bare til festen. Beklager, men det virker bare smålig fra brudeparets side.

Anonymous poster hash: f88ca...319

Skrevet

Godt å høre flere synes dette med kaffegjester er skikkelig feil. Selv valgte vi å ikke invitere noen til kaffe i vårt bryllup, så kusinen min har jo vært middagsgjest i vårt bryllup. Synes å bare invitere til kaffe er ekstremt annenrangs og lite praktisk for bryllupsgjestene.

Foreldrene mine er derimot invitert til middagen, men har takket nei da de skal reise bort. Har et ørlite håp om at de skal gi plassen til oss (jeg er den kusinen hun har mest kontakt med...) Men regner med at de ikke ønsker å gjøre forskjell på kusiner og fettere, så dermed kom vi i "kaffe-gjengen"

Synes det er vanskelig å takke nei, men kjenner på kroppen at dette ikke kommer til å funke for meg. Hadde det vært en middag etter vielsen, hadde jeg kunne reist  når jeg følte for det etter middagen. 

Anonymous poster hash: 95a92...468
Skrevet

Jeg har giftet meg for ikke så lenge siden og synes å invitere en så nær slektning som kusine til bare kaffen er frekt og sært. Enten inviterer du gjestene til selskapet, ellers gjør du ikke det. Du kan ikke forvente at gjestene gidder å vente i mange timer i annen by, betale fly/bilreise, gave, kjøpe pene klær, skaffe barnevakt for å gidde å være "annensortering" i bryllupet ditt.

Jeg hadde ikke dratt og forklart at det var upraktisk. I kirken hadde jeg kommet, der skal alle være velkomne uten noe sortering.

Hvor mange søskenbarn har du?

Jeg har 33 - kunne ikke be alle dem + partner i bryllupet. Vi hadde råd til ca 100 middagsgjester...

Skrevet

Hmm - vi hadde en del kaffegjester i vårt bryllup. Det var folk vi normalt ikke ville invitert i bryllupet, men som er folk som har kjent ihvertfall meg store deler av livet. Vi hadde bryllupet et annet sted en der vi bor, men hvor disse menneskene bor. Det virket som om de satte pris på det. Falt meg ikke inn å se om de var i kirken eller ikke. Det kom forresten noen bare i vielsen. De hadde reist 10 mil med et lite barn for å være med..... det var en STOR overraskelse! (ingen jeg normalt ville bedt i bryllupet altså, familie til min forlover)

Anonymous poster hash: c15cf...f4f
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor kaffegjester er så feil? For dem som har en stor familie, så blir det jo en hel formue. Dessuten er det jo ikke annensortering når alle kusiner,fettere og venner er bedt til kaffe. Hadde vært noe annet dersom det kun gjaldt noen.

Skrevet

Det er helt greit å takke nei:)

Jeg er enig med de andre, kaffegjester er ufint.

Da er man ikke viktig nok til å få være med på hoveddelen, men du kan få litt kake og gi gave.

Jeg hadde nok blitt hjemme.

Anonymous poster hash: 3b3de...74c

Skrevet

Det er helt greit å takke nei:)

Jeg er enig med de andre, kaffegjester er ufint.

Da er man ikke viktig nok til å få være med på hoveddelen, men du kan få litt kake og gi gave.

Jeg hadde nok blitt hjemme.

Jeg skjønner ikke denne holdningen her. 'Ikke viktig nok'...?! Det er jo snarere tvert imot! Det er ikke alle som har råd til å bruke hundretusenvis av kroner på en bryllupsfest, men likevel har mange de ønsker å dele dagen med. Det å invitere folk til kaffe, OG FESTEN, er da et fint kompromiss.

Tross alt... Disse eviglange, sentimentale talene som man som 'utenforstående' må lide seg gjennom under middagen... Det er slikt som stort sett er fint å høre på KUN for brudeparet, deres nærmeste familie og noen få spesielt interesserte. Jeg hadde personlig vært lykkelig for å slippe unna det der i noen av bryllupene til mine venninner. For å være helt ærlig.

Anonymous poster hash: ab135...2e6

Skrevet

Jeg har 33 - kunne ikke be alle dem + partner i bryllupet. Vi hadde råd til ca 100 middagsgjester...

Vel, de fleste har ikke 33 søskenbarn, men mange færre. Jeg har ingen, men mannen har en del, og alle var med.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor kaffegjester er så feil? For dem som har en stor familie, så blir det jo en hel formue. Dessuten er det jo ikke annensortering når alle kusiner,fettere og venner er bedt til kaffe. Hadde vært noe annet dersom det kun gjaldt noen.

men da kan man etter min mening heller ikke forvente gave.

Skrevet

Hva er kriteriene dine som gjest i et bryllup for å gi gave da? Er det slik å forstå at dersom du blir bedt til kaffe og fest, så takker du enten nei eller så kommer du, men da uten gave?

Ufattelig smålig :huh:

Skrevet

Jeg og samboeren har til sammen 28 søskenbarn. Med følge blir dette 56 personer. Jeg synes ikke det er frekt å be inn til kaffe når det blir så mange. Jeg synes derimot det er frekt å forvente å bli invitert på middag. (Selv om du ble invitert i deres bryllup). Folk er forskjellige og har forskjellig økonomi, jeg har ikke råd til å invitere alle jeg har vært bedt til på middag i mitt bryllup.

Men skjønner situasjonen din, HI. Jeg ville valgt å dra i vielsen og blitt hjemme på kvelden.

Anonymous poster hash: 9b4f5...2c8
Skrevet

Syns du kan bli hjemme med god samvittighet. Jeg hadde nok ikke gått hvis jeg var kun invitert til kaffen uansett...

Skrevet

Hva er kriteriene dine som gjest i et bryllup for å gi gave da? Er det slik å forstå at dersom du blir bedt til kaffe og fest, så takker du enten nei eller så kommer du, men da uten gave?

Ufattelig smålig :huh:

jeg mener at de som reiser langveisfra, betaler tusenvis av kroner til flybillett, taxi osv skal slippe å betale for gaven i tillegg. Det er måte på hvor mye man skal legge ut for et annet menneske sitt bryllup. Hvis man bor i nærheten så er det jo ikke noe problem, men de fleste har familiemedlemmer som må bruke masse penger på å komme i bryllupet. Når man da blir avspist med en invitasjon til kaffen så synes jeg at det er ufint å forvente en dyr gave. Og det med middag: man MÅ ikke ha en 3-retters når man har mange gjester. Da tar man bryllup i hagen/lager god gryterett med salat/låvefest med inkludert middag. Mange løsninger som finnes, har aldri opplevd å bli invitert til kun kaffe, tror ikke det er vanlig her jeg bor.

Skrevet

Jeg lurer alltid på om de som sier slikt som dette kun har den type fester for å få gaver?? Er det virkelig slik verden har blitt?

Min intensjon med å invitere folk i litt bryllup var definitivt ikke for å få gaver. Jeg ønsket meg en stor fest sammen med venner og familie. Om alle hadde kommet uten gave hadde jeg vært like glad. Vi har alt vi trenger og mer til.

Skrevet

jeg mener at de som reiser langveisfra, betaler tusenvis av kroner til flybillett, taxi osv skal slippe å betale for gaven i tillegg. Det er måte på hvor mye man skal legge ut for et annet menneske sitt bryllup. Hvis man bor i nærheten så er det jo ikke noe problem, men de fleste har familiemedlemmer som må bruke masse penger på å komme i bryllupet. Når man da blir avspist med en invitasjon til kaffen så synes jeg at det er ufint å forvente en dyr gave.

Men er det virkelig så mange som "forventer en dyr gave"?? Kjenner jeg synes DET er en ganske frekk antydning og en dårlig karakteristikk av folk generelt.

Men hvis det er slik at du forventer en dyr gave når du inviterer til slike selskap, så mener du at alle andre er slik også..?

Skrevet

Jeg takker alltid nei når jeg blir bedt som kaffegjest. Som regel er det alltid forsinkelse under middagen og det er ikke noe opplegg for de som "kommer til festen"

Har brudeparet ikke råd til middag for alle de ønsker å be burde de jekke ned noen hakk slik at alle er gjester på hele bryllup. Kaffegjester er per definisjon ikke fullverdige gjester, brudeparet forsøker å spare inn.

Anonymous poster hash: 4ce97...a22
Skrevet

Alt man kan bli fornærmet for her i verden... Jeg har selv blitt bedt til kaffen i noen bryllup, og det har virkelig aldri falt meg inn at det er en fornærmelse og at jeg burde føle meg som annenrangs. Ikke har jeg følt at jeg ble bedt kun fordi brudeparet ville ha dyre fine gaver heller. Jeg synes det er hyggelig å bli bedt, og jeg gidder ikke bli fornærmet for å få en invitasjon.

Til HI: Som høygravid og like før termin (hvis jeg forsto deg rett) og med en ettåring uten barnevakt er det da helt greit å høflig takke nei.

Skrevet

Jeg takker alltid nei når jeg blir bedt som kaffegjest. Som regel er det alltid forsinkelse under middagen og det er ikke noe opplegg for de som "kommer til festen"

Har brudeparet ikke råd til middag for alle de ønsker å be burde de jekke ned noen hakk slik at alle er gjester på hele bryllup. Kaffegjester er per definisjon ikke fullverdige gjester, brudeparet forsøker å spare inn.

Anonymous poster hash: 4ce97...a22

Sånn tenker jeg og. Man føler seg virkelig ønsket når man sitter i et "venteområde" og hører på middagsgjestene som skåler og ler, mens man kjenner lukten av en herlig kalvefilet...

Og uavhengig av hva paret forventer så kan man jo ikke troppe opp uten gave eller med noe stusselige greier.

Nei, alle til hele festen eller ikke noe.

Gjestene klarer seg nok finfint uten forrett eller med en billigere middag:)

Skrevet

Er vi i slekt? 

Tror vi har like mange søskenbarn :P 

Anonymous poster hash: 50bf6...9eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...