Gå til innhold

Alle har ADHD................

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det er en god del unger som får denne diagnosen som egentlig bare trenger en strengere, mer konsekvent oppdragelse med større krav. Det betyr ikke at disse barna, og ikke minst deres foreldre, sliter.

Jeg er også sikker på at diagnosen ofte blir brukt som undskyldning for ikke å jobbe hardt. Jeg er selv dyslektiker og kjenner mange andre som er det. Jeg tror ikke noen av dem jeg kjenner med hånden på hjertet kan si at de aldri har brukt diagnosen som undskyldning. Har du et slikt problem er det noen ting som er vanskeligere enn for andre. Det betyr ikke at du bør slippe unna med mer. Det betyr at du må jobbe hardere enn andre.

Anonymous poster hash: 2f159...c9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er også mange som får feilaktig diagnosen ADHD istedet for Bipolar lidelse type 2. Også barn,  de fleste som er bipolare har sin første maniske eller depressive episoden i barndommen, mellom 9-12 år (mener jeg å huske.)

Det finnes ikke tvil om at det overdiagnostiseres atferdsforstyrrelser på barn her til lands. 

Skrevet

Litt enig med deg HI..... Litt for lett å skylde på adhd for alt. Og ja har kjennskap til adhd i aller nærmeste familie. Og medisinene gjorde dem begge tii zombier uten kreativitet og det var grusomt å se at de mistet sine positive særtrekk og i medisineringen ...

Anonymous poster hash: c09c1...336

Skrevet

Jeg tror mange har fått feilstilt adhd diagnose(jeg sier ikke alle) Min samboer var på kanten til å få adhd diagnose som ungdom. Han har vokst opp i et hjem med vold og lite grensesetting, og dette gir jo så klart atferdsproblemer. Tror nok dette gjelder flere enn han.

Anonymous poster hash: 912f7...147

Det er helt uakseptabelt å stille en ADHD diagnose dersom årsakene til atferdsvanskene kommer av omsorgssvikt. Da setter man jo inn tiltak på feil premisser.

Anonymous poster hash: 7a891...e62

Skrevet

Det er jo litt av det jeg stusser på, det er så utrolig mange jeg kjenner har fått diagnosen og er medisinert....for det er mange altså.

Og er det virkeligså mange barn som trenger medisinering ??

Tenker at kanskje noen av disse ikke hadde trengt medisiner, men kanskje andre typer tiltak?

Eller er det bare jeg som tilfeldigvis har venner som får bare "adhd-barn"???

Anonymous poster hash: beae5...50b
Skrevet

Jeg kjenner en som jobber som lærer og hun opplevde at på en skole hun jobbet, var det minst 1-2 elever pr klasse som hadde diagnosen ADHD og de fleste fikk medisiner. Da hun byttet til ny skole, var det ingen på den skolen som var diagnostisert med ADHD og heller ingen som hadde tegn som tilsa at de mest sannsynlig hadde det. To skoler i to forskjellige områder. Mulig det at man vet om andre som har fått hjelp av medisiner gjør at det er litt lettere å starte med det til sitt eget barn, men på den ene skolen var det jo ingen som hadde symptomene i det hele tatt.

Jeg er ikke i tvil om at en del barn er overdiagnostisert med ADHD, problemet er bare å vite, som forelder til et barn som får diagnosen, om det faktisk stemmer i det tilfellet eller om det er en annen årsak. Jeg tror nok at jeg ville stolt på det selv, men jeg hadde nok vært veldig skeptisk til å fortsette med medisin hvis jeg opplevde at barnet ble nærmest apatisk. Da hadde jeg nok kuttet det til barnet ble gammelt nok til å være med å bestemme selv.

Anonymous poster hash: 953c5...011
Skrevet

Enkelte utredere gir diagnosen uten å utrede ordentlig. Vet om de som har fått diagnosen etter en kort samtale, fikk en resept i hånda og ble "jaget" ut døra. Null oppfølging. De ble utredet som voksne og noen viste på forhånd at de har ADHD mens andre tviler for det, og tar ikke medisinen. Dette skjer helt sikkert med barn og, "åja han sliter med å høre etter, da er det ADHD". Men ADHD er veldig arvelig, jeg vet og om familier hvor alle har ADHD. Jeg vet også om de som fikk diagnosen som voksen som hadde null ADHD-plager som barn, men ADHD er medfødt. Begynner man å slite med konsentrasjonen som voksen først så er det mest sannsynlig noe annet som feiler vedkommende.

Selv hadde jeg 2-3 timer hos psykolog og en nevropsykolog hver uke i 5 uker, måtte ta mange tester. Også måtte jeg ta blodprøve for å utelukke div sykdommer som kan gi konsentrasjonsvansker. EEG for å utelukke en umerkbar epilepsi, som kan gi konsentrasjonsvansker. Og mine foreldre måtte akrive et brev om meg som barn, da ADHD er medfødt.

Anonymous poster hash: 4c95e...d71

Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Synes hovedinnlegget var bullshit!

Tull og tøys.

Hva slags omgangskrets, skole og kontakter du må ha må gudene vite for dette er ikke reprensantivt for normal befolkningen!

Skrevet

Vil ikke si at det er bullshit, men representativt for befolkningen er det ikke.

Skrevet

Synes hovedinnlegget var bullshit!

Tull og tøys.

Hva slags omgangskrets, skole og kontakter du må ha må gudene vite for dette er ikke reprensantivt for normal befolkningen!

Synes dette svaret er mer bullshit enn hva mitt hovedinnlegg er. Og hvem er du til å si hva som er representativt for normal befolkningen?

Mulig du i din omgangskrets har ferre med diagnosen adhd enn hva jeg har i min.

Jeg stiller jo selv spørsmålstegn med antallet diagnoser.

Men å anntyde at det å være noe med min omgangskrets, kontakter og skoler., det synes jeg vitner om umoden reaksjonsevne på ett seriøst innleg.

Selvsagt har du rett til mene det, og også til å kalle det tull og tøys.

Men det jeg skriver er ren fakta, og jeg kan ikke endre fakta.

Så jeg synes du skal holde deg for god til å rakke ned på seriøse innlegg på denne måten. Det flyter over her inne av useriøse innlegg, så spar sarkasmen din til dem i steden!!

Skrevet

Wow, jeg har akkurat lest linken i starten av innlegget. UTROLIG VIKTIG LESNING hvis dere vil fortsette å diskutere ;-)

Anonymous poster hash: 00968...e3e

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene, men dette er noe av det mest tøvete innelgget jeg noen gang har lest. Tenker at du HI bør gå i andres sko for å kjenne hvordan de sitter, du "ser" nok bare 1/10 av hva foresatte til bokstavbarn sliter med....

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene, men dette er noe av det mest tøvete innelgget jeg noen gang har lest. Tenker at du HI bør gå i andres sko for å kjenne hvordan de sitter, du "ser" nok bare 1/10 av hva foresatte til bokstavbarn sliter med....

Les linken som ble lagt ut..

Anonymous poster hash: 6077a...587

Skrevet

Nei men kjære vene da.............. Jeg sier da ikke at ikke foreldrene ikke sliter.........jeg kjenner da de fleste av foreldrene jeg VET jo at de sliter, og at de ikke har det lett. Jeg bare synes det er så trist og fælt at det rammer så mange.

Jeg synes du Midgard kanskje burde lese hva jeg EGELTLIG faktisk skriver.

Kjære deg.

Skrevet

Ja mange har adhd,men ikke alle.

Det betyr ikke at de kommer unna med alt pga sin adhd,men vi som foreldre velger kampene våre og kjefting og smelling virker ikke

Til opplysning klarer noen barn seg godt uten medisin andre må ha det for å fungere

Kjefting og smelling er ikke så virkningsfullt på barn uten adhd eller.. Kanskje ikke så rart barnet ditt sliter hvis du ikke ser at det finnes andre muligheter..

Anonymous poster hash: ba5dd...81c

Skrevet

Nei men kjære vene da.............. Jeg sier da ikke at ikke foreldrene ikke sliter.........jeg kjenner da de fleste av foreldrene jeg VET jo at de sliter, og at de ikke har det lett. Jeg bare synes det er så trist og fælt at det rammer så mange.

Jeg synes du Midgard kanskje burde lese hva jeg EGELTLIG faktisk skriver.

Kjære deg.

Nei men kjære deg da, jeg har lest hva du skrev i hovedinnlegget og er uenig med deg.

Kjære deg!

Skrevet

Wow, jeg har akkurat lest linken i starten av innlegget. UTROLIG VIKTIG LESNING hvis dere vil fortsette å diskutere ;-)

"Forskning" fra 2005?  

Anonymous poster hash: d9827...21e

Skrevet

"Forskning" fra 2005?  

Anonymous poster hash: d9827...21e

Denne har blitt delt mye i sosiale medier de siste dagene...dersom det hadde vist seg at resultatene fra denne forskningen fra 2005 (ja, den er faktisk så gammel) hadde vært så fantastisk er det jo rart at DUÅ og lignende tiltak ikke er mer utbredt. Mange steder er det kun "verstinger" som får dette tilbudet, skal mye til å komme inn på disse programmene.

Og til dere som kritiserer bruk av medisin, det er faktisk slik at medisin skal tas i bruk når andre tiltak er prøvd. Det er ikke slik at foreldre "doper barna sine" med medisin, ofte er det i kombinasjon med andre tilltak og tilrettelegginger.

Anonymous poster hash: 4f2a5...a53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...