Gå til innhold

Alle har ADHD................

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne har 3 barn fra to tidligere forhold, de to yngste har adhd og går på  medisiner, conserta og ritalin.

Den elste har asberger. De er hennoldsvis 7, 10 og 14 år.

Ett vennepar av meg har 4 barn sammen, og de tre yngste har diagnosen adhd, og går på adhd og ritalin, de er hennholdsvis 7 og 10, og 17  og 19 år.

4 av de vi er faddere på har adhd, de er 14,17, 12 og 12 år de er også medisinert, med ritalin og konserta, .

Noen har begge to medisinene, og noen har bare ene sorten.

Iklassen til datteren min (2 klasse) har 4 barn adhd.

Og jeg vet om mange andre som har det, både i første klassen, tredje klassen og videre oppover.

2 av søskenbarna mine har det, 1 nevø, og ett par nabounger.

Føler at det er enormt mange som har det.

Og flere av de litt store som vi kjenner som har adhd, de fremstår som litt sånn late og giddaløse.

"Nei vi kan ikke gjøre ditt og datt, det erkaos i hodet, ikke still krav til meg om å gjøre husarbeid og lekser, jeg har tross alt adha"..............det er det de fremstiller det som.

Dersom det blir stilt krav til dem så trekker de seg unna, nei det kan vi ikke, vi har adhd.

Gidder ikke gjøre lekser,har vert på skolen, det er nok for meg, jeg har jo adhd.

Du kan ikke forvente at jeg skal gidde å konsentrere meg om dette.....jeg har tross alt adha.

Dette intereserer meg ikke..........derfor viljeg ikke gjøre det. Og du kan ikke tvinge meg, for jeg har adhd.

Dette er innstillingen til så mange av de vi kjenner som har adhd....synes det er skremmende.

Som om det å ha adhd gir tilatelse til å ikke orke jobbe like hart og gjøre like stor innsats som andre, forde man har jo adha.....da må man få det litt lettere enn andre da.....hvis ikke blir det kaos i hodet...........

Nei ikke vet jeg, men det er så innmari mange runt om som har diagnosen adhd.

Og går på medisiner mot de.

Jeg ser at flere av dem blir apatiske og stille og rolig av medisinene, men foreldrene puster lettet ut og synes det er kjempegreit at 7 åringen sitter heilt i ro og ikke maser........

En mamma jeg kjenner hun tok ungen av medisinen for hun syntes ikke noe om at barnet ble så rolig, og bare gråt og sov......

En anna mamma til ei som er 8 år, hun bruker adhd som unnskyldning når jenta er rett rampete........Hun gikk feks inn på lageret på sfo og tømte flere flasker fingermaling på gulvet........og moren ble surpå personalet på sfo som ikke hadde lås på lagerdøra, og mente at de kunne ikke forvente anna av jenta, hun har tross alt adhd, og kan ikke straffes for det hun har gjort...hun har ikke gjort det med vilje, hun har adhd...........

Synes dette er ille jeg..........

Anonymous poster hash: beae5...50b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

leste ikke alt... du skriver så mye bullshit at jeg ikke gadd å lese ferdig.

Anonymous poster hash: 8a2d0...41e
Skrevet

leste ikke alt... du skriver så mye bullshit at jeg ikke gadd å lese ferdig.

Hvordan det??

Hva skrev jeg som er bullshit?

Dette bekymrer meg faktisk...jeg synes det er frykelig. Det er ikke minemeninger,men ungdommene selv.

Jeg synes dette er bekymringsverdig.

Skrevet

Ja mange har adhd,men ikke alle.

Det betyr ikke at de kommer unna med alt pga sin adhd,men vi som foreldre velger kampene våre og kjefting og smelling virker ikke

Til opplysning klarer noen barn seg godt uten medisin andre må ha det for å fungere

Skrevet

Hva med å sette deg litt inn i hva ADHD faktisk er?

Vi er ikke late og giddaløse, det er faktisk vanskelig å fokusere, konsentrere seg, ha tålmodighet, styre impulsene, forstå sosiale koder osv. Ang medisineringen gidder jeg ikke å gå inn på en gang.

Skrevet

Vi er ikke late og giddaløse, det er faktisk vanskelig å fokusere, konsentrere seg, ha tålmodighet, styre impulsene, forstå sosiale koder osv. Ang medisineringen gidder jeg ikke å gå inn på en gang.

Enig!

Skrevet

Vi skal faenmeg ha en diagnose på ALT!

Skrevet

Dette var veldig masse meninger uten noe egentlig poeng. Ja, noen reagerer med å bli roligere av medisin, men det er en mulig bieffekt.

Ellers er jeg enig i at innstilling til barn med ADHD ikke bør bli noen annen enn barn uten. Vårt ene barn har denne diagnosen, og han får aldri bruke dette som unnskyldning. Det blir stilt krav til ham, men mindre enn til andre barn på samme alder fordi han er mer sliten enn andre barn (bruker enorme mengder energi på å holde seg mest mulig normal på skolen).

Anonymous poster hash: d6e2c...39f
Skrevet

Jeg tror heller ikke noen med adhd er giddaløse, det har jeg eldrig hevdet, men flere av de unge tennåriingene jeg kjenner med adhd bruker diagnosen sin for å slippe unna..de sier det jo selv, jeg kan ikke ditt og datt for jeg har aahd........

Og det synes jeg er så trist..........

Og jeg har ingen greie på medisin, men tok det med i innlegget, for å vise at det er ikke bare noe jeg tror at disse barna og unge har adhd, men de har fått diagnosen og ER medisinert.....

JEg synes det er mange, bekymringsverdig mange.

Synes dette er fryktelig.....

Skrevet

Dette var veldig masse meninger uten noe egentlig poeng. Ja, noen reagerer med å bli roligere av medisin, men det er en mulig bieffekt.

Ellers er jeg enig i at innstilling til barn med ADHD ikke bør bli noen annen enn barn uten. Vårt ene barn har denne diagnosen, og han får aldri bruke dette som unnskyldning. Det blir stilt krav til ham, men mindre enn til andre barn på samme alder fordi han er mer sliten enn andre barn (bruker enorme mengder energi på å holde seg mest mulig normal på skolen).

Hva mener du med "bieffekt"? Jeg vet hva det betyr, men hva mener du med det?

Skrevet

Jeg tror heller ikke noen med adhd er giddaløse, det har jeg eldrig hevdet, men flere av de unge tennåriingene jeg kjenner med adhd bruker diagnosen sin for å slippe unna..de sier det jo selv, jeg kan ikke ditt og datt for jeg har aahd........

Og det synes jeg er så trist..........

Og jeg har ingen greie på medisin, men tok det med i innlegget, for å vise at det er ikke bare noe jeg tror at disse barna og unge har adhd, men de har fått diagnosen og ER medisinert.....

JEg synes det er mange, bekymringsverdig mange.

Synes dette er fryktelig.....

Jeg kan ikke svare spesifikt for de ungdommene du snakker om, men hva om de faktisk ikke kan pga sin diagnose? Enkelte ting som er enkelt og naturlig for andre, kan bli et stort problem for meg..

Ikke for det, jeg klarer meg ganske bra i det daglige, holder på med høyskole, jobber og har et barn som jeg tar meg av.

Skrevet

Har alle sett linken jeg la inn over her?

Anonymous poster hash: 956db...c3d
Skrevet

Massemening3er uten poeng...tja, jeg bare føler at det er så mange runt oss som har diagnosen adhd, og blir medisinert for det.

Og det synes jeg er bekymringsverig..........

Slapp av, jeg bagateliserer ikke diagnosen eller sier at de er giddaløse!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Altså, man blir roligere av medisinen fordi det er jo sånn det skal være, det er det som er poenget med å ta medisinen. Dette er ikke en bieffekt, men effekt. 

Skrevet

OG det er bare de som har ADHD som får effekt av for eksempel Ritalin.

Skrevet

8 år gamle jenta til veninden min pleier sitte litt sånn apatisk på fanget til mor når de er på besøk. Tar lissom 2-3 timer før hun "tør opp". Det er litt slitsomt for moren å ha en 8 åring på fanget, hun er jo ikke pittelita, man vanlig å åring. Men hun smiler ikke, svarer ikke og er lissom heilt stille.

Når jeg spør hvorfor hun er sånn svarer mor : hun er på oppadgående no shø.........nettopp fått medisin.

Mor giftet seg i oktober, og jenta var heilt alvorlig på alle bilder tatt før middagen, inkl fotograf bildene. Mor sier det er oga medisinen.

Men mor synes det er bra uansett, forde de på skolen sier hun får med seg mere no enn før.

Skrevet

Altså, man blir roligere av medisinen fordi det er jo sånn det skal være, det er det som er poenget med å ta medisinen. Dette er ikke en bieffekt, men effekt. 

8 år gamle jenta til veninden min pleier sitte litt sånn apatisk på fanget til mor når de er på besøk. Tar lissom 2-3 timer før hun "tør opp". Det er litt slitsomt for moren å ha en 8 åring på fanget, hun er jo ikke pittelita, man vanlig å åring. Men hun smiler ikke, svarer ikke og er lissom heilt stille.

Når jeg spør hvorfor hun er sånn svarer mor : hun er på oppadgående no shø.........nettopp fått medisin.

Mor giftet seg i oktober, og jenta var heilt alvorlig på alle bilder tatt før middagen, inkl fotograf bildene. Mor sier det er oga medisinen.

Men mor synes det er bra uansett, forde de på skolen sier hun får med seg mere no enn før.

Skrevet

Kjenner  meg igjen. Dette er effekten av medisinen, dessverre...Vi byttet til concerta akkrat fordi barnet vårt ble for apatisk med ritalin. Men det er vanskelig å finne en medisin som gir perfekt effekt. Tenk om du har UTROLIG vondt noe sted på kroppen. Du tar smertestillende som tar vekk smerten MEN du blir sløv. Hva foretrekker du? Opp til deg. Med barn og skolen er det litt vanskeligere å vurdere. Vi vil jo at de skal lære, få venner, osv.

Skrevet

Det er mange som har ADHD. Men Norge er et av de landene i verden med høyest forekomst av ADHD. Så man skal ikke se bort i fra at det er noe overdiagnostisering her i landet. Fagpersoner har det med å finne sitt fagfelt.

Men måten du skriver på, og måten du fremstiller det på får meg til å riste hodet, HI.

Anonymous poster hash: 7a891...e62

Skrevet

Det er mange som har ADHD. Men Norge er et av de landene i verden med høyest forekomst av ADHD. Så man skal ikke se bort i fra at det er noe overdiagnostisering her i landet. Fagpersoner har det med å finne sitt fagfelt.

Men måten du skriver på, og måten du fremstiller det på får meg til å riste hodet, HI.

Anonymous poster hash: 7a891...e62

Huff, mulig jeg ordlegger meg feil altså, det beklager jeg. Men poenget mitt er at det er så utrolig mange av de i vår omgangskrets som må medisineres. Dette synes jeg er så trist, og jeg frykter at kanskje det er overdiagnostisering.

Og det er så fælt å se barn vi tidligere kjente som almindelig hoppende dansende sprelske barn nå er apatiske og stille............mulig det er til det beste for dem, det vet ikke jeg, jeg er ingen ekspert, men jeg bare synes det er så mange.

Og ja, mange av de unge tennåringene bruker diagnosen bevist for å slippe unna....det er mulig det er ett resultat av typisk litt sånn ungdoms greier, ikke vet jeg. men.............

Skrevet

Datteren min fikk diagnosen og gikk på medisiner. Ja, hun ble rolig på skolen, men jeg ville etterhvert ikke dope ungen min for at hun skulle sitte stille. Hun hadde det etterhvert ikke bra med det selv heller, når hun ble så stor at hun kunne beskrive hva det gjorde med henne. Og vi vet faktisk ikke hva langtidseffektene av disse sterke medisinene vil være. Datteren min studerer nå spesialpedagogikk på universitetet, og sier hun synes det er ille at vi har en skole som må dope ned en masse barn for at de skal sitte unaturlig(for dem) stille. Hadde de vokst opp i en indianerstamme hadde de nok vært ekstra ressurssterke....Nå bruker hun den enorme energien sin til å utrette mer enn de fleste;)

Skrevet

Som sagt...noen klarer seg uten medisin andre må ha den:-)

Skrevet

Jeg har slett ikke inntrykk av at "alle" har adhd. Jeg kjenner faktisk ikke en eneste person som har diagnosen. (Jeg vet om en som jeg gikk på skole med, men kjenner ham ikke.)

Det er jo ikke umulig at diagnosen blir misbrukt, og at det forekommer overmedisinering. Men det er litt skummelt å uttale seg om sånt når det gjelder enkeltpersoner, hvis man ikke har fagkunnskaper på området og har utredet akkurat denne personen.

Anonymous poster hash: 7da0c...15d
Skrevet

Jeg tror mange har fått feilstilt adhd diagnose(jeg sier ikke alle) Min samboer var på kanten til å få adhd diagnose som ungdom. Han har vokst opp i et hjem med vold og lite grensesetting, og dette gir jo så klart atferdsproblemer. Tror nok dette gjelder flere enn han.

Anonymous poster hash: 912f7...147

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...