Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Jeg er 8+5 i dag, og kvalmen har de siste 2 ukene slått meg helt ut. Jeg kaster ikke så mye opp,men brekker meg mange ganger om dagen og er konstant kvalm. I tillegg er jeg trøtt, legger meg klokken 8 hver kveld og sover til neste morgen (bortsett fra at jeg våkner opp av kvalme) Jobben de siste ukene har ikke vært bra, jeg greier ikke konsentrere meg, løper på do flere ganger fordi jeg holder på å kaste opp.. Jeg våkner om natten fordi jeg er kvalm. Jeg blir helt satt ut av dette. Det føles ut som jeg er skikkelig sjøsyk :-( Jeg har et barn fra før og var ikke i nærheten så kvalm som dette når jeg var gravid da. Sist hjalp det med små måltider og div andre råd mot kvalme, og jeg klarte meg greit med det, selv om jeg var kvalm. Nå hjelper ingen ting. Jeg har gått ned fra 54 til 52 kg. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, noen som har noen litt utradisjonelle råd for å bli kvitt kvalmen? Lurer litt på å gå til legen og høre om sykemelding, men det blir problematisk for jobben om jeg blir borte. Hvor ille skal man ha det fø sykemelding er aktuelt? Åh, alt jeg ønsker er at kvalmen kan gi seg litt slik at jeg greier å sette på en vaskemaskin etter jobb, at jeg kan holde meg våken noen timer lengre på kvelden (normalt legger jeg meg 24), og at jeg kan fungere på jobb, og mest av alt vil jeg være i form til å ta meg av/leke med barnet vi har fra før. Blir så fortvilet av dette :-( Anonymous poster hash: 58469...fa7
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Du har all min medfølelse selv om jeg ikke har noen veldig gode råd annet enn å sykemelde deg et par uker til det verste er over. Jeg var også sånn i andre svangerskap og ikke i første. Eneste som hjalp var å slappe av i noen uker. Og sjokolademelk da. Søvn, søvn og søvn. Du har trolig mange år å jobbe igjen, et par uker tåler jobben din. Du gjør tross alt en viktigere jobb med å produsere barn. God bedring og tenk på ditt eget beste en stund:) Anonymous poster hash: c0f9f...67c
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Takk for det, hjalp med litt medfølelse ;-) Synes bare det er så ekkelt å skulle gå til legen med dette. Han er ikke typen som spør om hvordan det går, og tror sykemelding sitter langt inne hos han.. Tråkket på glass i sjøen en gang og måtte sy fem sting under foten, måtte gå med krykker og jobbet i butikk den gangen. Fikk såvidt sykemelding en uke.. Samtidig så greier jeg virkelig ikke å fungere på jobben, synes kvalmen har blitt verre i helga, om mulig. Huff! Anonymous poster hash: 58469...fa7
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Råd: Spis lite og ofte Ha litt mandler i nattbordskuffen. Spis litt før du står opp Ingefær vet du sikkert om. Syrlige drops lindrer. Extra sine er dessverre borte fra hyllene, men Halls har begynt å dukke opp med tilsvarnede. Jeg tror jeg hadde bedt legen om litt sykmelding. Det er jo ikke alt eller ingen ting. Ikke noe poeng i at du skal slite deg helt ut med tanke på at du også skal føde et barn om noen måneder. Hilsen ei som var svært kvalm i hele svangerskapet, men også er kvalm bestandig pga en skade. Anonymous poster hash: 865dc...0f7
scarecrow2011 Skrevet 2. februar 2014 #5 Skrevet 2. februar 2014 Ingefærbrus(øl) reddet meg! Startet dagen med et glass og drakk litt gjevnlig utover dagen. Spydde som en gris men ble mindre kvalm mellom " bygene " når jeg drakk av denne brusen. Den dag i dag klarer jeg ikke lukten av den, synes den er helt grusom
wonderbaby Skrevet 2. februar 2014 #6 Skrevet 2. februar 2014 Ikke noe har hjulpet på meg. Gått turer i nabolaget å spyr her og der. Bare dekket over det værste med snø å gått videre. Ellers er jeg ikke i form til å handle på butikken en gang. Skikkelig spyflue. Er i uke 17+3...
Salvador Skrevet 2. februar 2014 #7 Skrevet 2. februar 2014 Det var synd å høre at legen din er slik... Jeg har hatt en lignende selv, og jeg fant ut at den typen helst ikke vil gjøre så mye når de er på jobb, så jeg fortalte hva jeg ville at han skulle gjøre og fikk alltid viljen min, for han slapp å tenke selv. Jeg ville gåt til legen og bedt om å få svangerskapspenger, siden dette er svangerskapsrelaterte plager. Si at du vil ha for 2 uker til å begynne med og ny vurdering etter det, evt forlenge perioden ved den vurderingstimen. Jeg ville også bedt om å få resept på Afipran som er kvalmedempende middel, fungerte kjempe bra for meg! Det viktigste for deg nå er å få i deg væske, gjerne næringsrik væske, det går å få kjøpt (litt dyre, men) næringsdrikker på apoteket, apelsinsmak og tropisk frukt smak er de beste synes jeg. Hold deg unna melkebaserte drikker, det kan forverre kvalmen. Hvis du allerede har prøvd de fleste "kurer" for behandling av kvalme og de ikke virker, er det best å unngå det som kan gjøre deg kvalm. For lite søvn og mye stress kan være utløsende faktorer. Dehydrering kan også gi kvalme. Drikk lite og ofte, så det ikke skvulper ubehagelig i magen. Ligg på høyre side etter måltid, og også på natten, magesekken er formet i en spiss ned mot høyre og når du ligger mot høyre samles mageinnholdet lenger unna spiserøret, (kanskje litt forvirrende forklart?...) Gå korte turer ute, frisk luft skal visst være sunt Og aktivitet øker tarmens aktivitet, og det er større sannsynlighet for at kroppen kan dra nytte av maten du klarer å få i deg. Uff, dette ble langt, men håper noe kan være til nytte for deg! Lykke til!
magica fra tryll Skrevet 2. februar 2014 #8 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har vært slik som du beskriver i alle mine 5 svangerskap. Ved de 2 siste oppdaget jeg akupunktur:) Må si det var deilig å bli kvitt kvalmen etter en uke istedet for å være kvalm i 7 uker. Har ofte delt dette i slike tråder, men fått liten respons. Virker ofte som at folk ikke vil forholde seg til at det er noe som faktisk hjelper, om det blir gjort skikkelig. Nå vet ikke jeg om du har prøvd, om ikke, ville jeg ikke lurt engang! Har man prøvd og ikke hatt effekt, blir det noe annet selvfølgelig....
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #9 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har hatt det sånn hvert svangerskap. Andre gang var jeg hjemme med en baby, så umulig å få pause. Det er som å være konstant fyllesyk ja. Kvalm, uggen og trøtt. Jeg var klar på at jeg skulle ha sykemld dersom jeg ble så dårlig nå og det ble jeg, om ikke verre. Går alltid ned i vekt 1. trimester. ikke noe problem å få det. Hva slags jobb har du?? Det positive er at når jeg nærmer meg 2. trimester føler jeg meg litt bedre og det er uten tvil fordi jeg er sykemeldt pluss at ofte blir det bedre etter 1. trimester. Rundt uke 15 har jeg begynt å føle meg som før igjen. Ingenting hjalp noe særlig hos meg. men å spise en gulrot eller grønt eple med jevne mellomrom kunne døyve kvalmen. lett og syrlig mat. Man må bare ta tiden til hjelp og hvis det er mulig så ta hensyn til deg selv. Hvile og minst mulig stress er det som kan hjelpe til en viss grad. Mest sannsynlig går det over om få uker. Som sagt er12+3 nå og føler meg allerede bedre, selv om formen fortsatt er svingende. Verst mellom uke 7 og 10 denne gang. Anonymous poster hash: a35b3...fa2
magica fra tryll Skrevet 2. februar 2014 #10 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har hatt det sånn hvert svangerskap. Andre gang var jeg hjemme med en baby, så umulig å få pause. Det er som å være konstant fyllesyk ja. Kvalm, uggen og trøtt. Jeg var klar på at jeg skulle ha sykemld dersom jeg ble så dårlig nå og det ble jeg, om ikke verre. Går alltid ned i vekt 1. trimester. ikke noe problem å få det. Hva slags jobb har du?? Det positive er at når jeg nærmer meg 2. trimester føler jeg meg litt bedre og det er uten tvil fordi jeg er sykemeldt pluss at ofte blir det bedre etter 1. trimester. Rundt uke 15 har jeg begynt å føle meg som før igjen. Ingenting hjalp noe særlig hos meg. men å spise en gulrot eller grønt eple med jevne mellomrom kunne døyve kvalmen. lett og syrlig mat. Man må bare ta tiden til hjelp og hvis det er mulig så ta hensyn til deg selv. Hvile og minst mulig stress er det som kan hjelpe til en viss grad. Mest sannsynlig går det over om få uker. Som sagt er12+3 nå og føler meg allerede bedre, selv om formen fortsatt er svingende. Verst mellom uke 7 og 10 denne gang. Anonymous poster hash: a35b3...fa2 Har du prøvd akupunktur?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 Det er vel bedre for jobben din at du er sykemeldt enn at du er på jobben uten å fungere optimalt. Jeg har vært sykemeldt i begge mine svangerskap pga kvalme. Første gang utsatte jeg det så lenge som mulig, andre gangen tok jeg mer hensyn til meg selv og ble sykemeldt tidligere. Begge gangene har jeg endt opp med å bruke medisiner for å få i meg litt væske og mat, uten kom alt opp igjen. Jeg brukte phenergan. Ellers er triksene for hva som hjelper ikke noe universaltriks. En lengre opp skriver om syrlige drops, det hadde jeg aldri klart å få i meg, mens salt lakris syns jeg var godt. Det viktigste er ikke hva man spiser, men at man får i seg noe, så det lureste er å få tak i akkurat det man har lyst på, så er sannsynligheten for at man får i seg noe større. Anonymous poster hash: 2b425...498
magica fra tryll Skrevet 2. februar 2014 #12 Skrevet 2. februar 2014 Men har dere prøvd akupunktur????? Må jo være mye bedre enn å være sykmeldt?
Fru vims Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 Vet veldig godt hvordan det er. Føler med deg. Har hatt det sånn i to svangerskap. Gikk også ned i vekt. Og dette varte helt til uke 16. Men noe bedre fra uke 12. Eneste rådet jeg har til deg er å spise det du har lyst på og det du klarer å få i deg (minus ting gravide ikke kan spise). Her gikk det i bacon, salt potetgull, grønne epler, og knekkebrød med brunost.
Fru vims Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 Vet veldig godt hvordan det er. Føler med deg. Har hatt det sånn i to svangerskap. Gikk også ned i vekt. Og dette varte helt til uke 16. Men noe bedre fra uke 12. Eneste rådet jeg har til deg er å spise det du har lyst på og det du klarer å få i deg (minus ting gravide ikke kan spise). Her gikk det i bacon, salt potetgull, grønne epler, og knekkebrød med brunost. Var også sykemeldt. Hadde ikke klart å jobbe den perioden. Bare det å gå i dusjen var vanskelig på det verste.
magica fra tryll Skrevet 2. februar 2014 #15 Skrevet 2. februar 2014 Det er helt utrolig! Hvorfor vil noen være kvalm i ukesvis når det finnes noe som hjelper. HALLOOOO hvorfor er det ingen som svarer meg???
SagflisiHåret Skrevet 2. februar 2014 #16 Skrevet 2. februar 2014 Afipran stikkpiller, be om resept hos legen. Tar denverste kvalmen og reddet meg!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #17 Skrevet 2. februar 2014 Det er helt utrolig! Hvorfor vil noen være kvalm i ukesvis når det finnes noe som hjelper. HALLOOOO hvorfor er det ingen som svarer meg??? Hei Magica. Antar at de leser tipset og vil prøve det, men ikke har prøvd det enda? Sånn ville jeg tenkt iallfall hvis jeg var så kvalm at jeg ble sykemeldt pga det. Så tror de fikk det med seg. Bra med tips som fungerer (har ikke prøvd det selv, men er ikke så kvalm heldigvis). Anonymous poster hash: af531...d25
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #18 Skrevet 2. februar 2014 Ante ikke at det kunne funke. Bor et godt stykke unna en akupunkturklinikk og hadde ikke engang orket reisen dit. Men takk for tips til neste gang (oj dette er vel siste gang) Nå er jeg heldigvis på bedringens vei :-) Anonymous poster hash: a35b3...fa2
magica fra tryll Skrevet 2. februar 2014 #19 Skrevet 2. februar 2014 Det er helt utrolig! Hvorfor vil noen være kvalm i ukesvis når det finnes noe som hjelper. HALLOOOO hvorfor er det ingen som svarer meg??? Hei Magica. Antar at de leser tipset og vil prøve det, men ikke har prøvd det enda? Sånn ville jeg tenkt iallfall hvis jeg var så kvalm at jeg ble sykemeldt pga det. Så tror de fikk det med seg. Bra med tips som fungerer (har ikke prøvd det selv, men er ikke så kvalm heldigvis). Anonymous poster hash: af531...d25 Fint at noen er positive;)hehe. Har dessverre litt dårlig erfaring i forhold til dette, Det er faktisk veldig ofte at mange ikke vurderer det engang, og heller vil være kvalme og uvel i ukesvis, ta medisiner og bli sykemeldt. Synes det er veldig rart at ingen svarer: Takk for tipset! Det skal jeg jammen prøve imorgen den dag!
magica fra tryll Skrevet 2. februar 2014 #20 Skrevet 2. februar 2014 Ante ikke at det kunne funke. Bor et godt stykke unna en akupunkturklinikk og hadde ikke engang orket reisen dit. Men takk for tips til neste gang (oj dette er vel siste gang) Nå er jeg heldigvis på bedringens vei :-) Anonymous poster hash: a35b3...fa2 Endelig noen som så meg;) hehe Ja, det virker. Jeg var også sengeliggende, og hadde jeg ikke visst hvor effektivt det var, hadde jeg ikke orket å komme meg dit...Men da vet du det jo til neste? gang:)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #21 Skrevet 3. februar 2014 Det var synd å høre at legen din er slik... Jeg har hatt en lignende selv, og jeg fant ut at den typen helst ikke vil gjøre så mye når de er på jobb, så jeg fortalte hva jeg ville at han skulle gjøre og fikk alltid viljen min, for han slapp å tenke selv. Jeg ville gåt til legen og bedt om å få svangerskapspenger, siden dette er svangerskapsrelaterte plager. Si at du vil ha for 2 uker til å begynne med og ny vurdering etter det, evt forlenge perioden ved den vurderingstimen. Jeg ville også bedt om å få resept på Afipran som er kvalmedempende middel, fungerte kjempe bra for meg! Det viktigste for deg nå er å få i deg væske, gjerne næringsrik væske, det går å få kjøpt (litt dyre, men) næringsdrikker på apoteket, apelsinsmak og tropisk frukt smak er de beste synes jeg. Hold deg unna melkebaserte drikker, det kan forverre kvalmen. Hvis du allerede har prøvd de fleste "kurer" for behandling av kvalme og de ikke virker, er det best å unngå det som kan gjøre deg kvalm. For lite søvn og mye stress kan være utløsende faktorer. Dehydrering kan også gi kvalme. Drikk lite og ofte, så det ikke skvulper ubehagelig i magen. Ligg på høyre side etter måltid, og også på natten, magesekken er formet i en spiss ned mot høyre og når du ligger mot høyre samles mageinnholdet lenger unna spiserøret, (kanskje litt forvirrende forklart?...) Gå korte turer ute, frisk luft skal visst være sunt Og aktivitet øker tarmens aktivitet, og det er større sannsynlighet for at kroppen kan dra nytte av maten du klarer å få i deg. Uff, dette ble langt, men håper noe kan være til nytte for deg! Lykke til! Takk for svar :-) men kan man få svagerskapspenger pga kvalme? Trodde det var hvis man hadde en jobb som var risikabelt for gravide å utføre, og man ikke kunne omplasseres...? Anonymous poster hash: 58469...fa7
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #22 Skrevet 3. februar 2014 Tusen takk for svar alle dere :-) prøvde å skrive svar i går, men var for (sjokk) kvalm.. Føler meg faktisk litt bedre i dag, har til og med tatt en dusj, smurt matpakke til mini og tatt morgenstellet. Tok en egenmeldingsdag i dag for å se hvordan det går. Skal til gynekolog i morgen og kan evt høre om sykemelding der. Typisk nok ble jeg jo litt bekymret for at alt ikke er bra med spiren nå, siden jeg er hakket bedre i dag. Akupunktur er forresten det eneste, sammen med ingefærøl, jeg ikke har prøvd. Ingefærøl greier jeg ikke tanken på, uff, ble uggen nå kjente jeg. Skal vurdere akupunktur, er dog veldig skeptisk til nåler ;-) Men alt er vel bedre enn å være så dårlig. I går la jeg meg kl 20 og sov til klokken 06.30. Avbrutt av noen kvale oppvisningen. Skjønner ikke det er mulig å sove så lenge. Anonymous poster hash: 58469...fa7
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #23 Skrevet 3. februar 2014 Jeg er 8+5 i dag, og kvalmen har de siste 2 ukene slått meg helt ut. Jeg kaster ikke så mye opp,men brekker meg mange ganger om dagen og er konstant kvalm. I tillegg er jeg trøtt, legger meg klokken 8 hver kveld og sover til neste morgen (bortsett fra at jeg våkner opp av kvalme) Jobben de siste ukene har ikke vært bra, jeg greier ikke konsentrere meg, løper på do flere ganger fordi jeg holder på å kaste opp.. Jeg våkner om natten fordi jeg er kvalm. Jeg blir helt satt ut av dette. Det føles ut som jeg er skikkelig sjøsyk :-( Jeg har et barn fra før og var ikke i nærheten så kvalm som dette når jeg var gravid da. Sist hjalp det med små måltider og div andre råd mot kvalme, og jeg klarte meg greit med det, selv om jeg var kvalm. Nå hjelper ingen ting. Jeg har gått ned fra 54 til 52 kg. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, noen som har noen litt utradisjonelle råd for å bli kvitt kvalmen? Lurer litt på å gå til legen og høre om sykemelding, men det blir problematisk for jobben om jeg blir borte. Hvor ille skal man ha det fø sykemelding er aktuelt? Åh, alt jeg ønsker er at kvalmen kan gi seg litt slik at jeg greier å sette på en vaskemaskin etter jobb, at jeg kan holde meg våken noen timer lengre på kvelden (normalt legger jeg meg 24), og at jeg kan fungere på jobb, og mest av alt vil jeg være i form til å ta meg av/leke med barnet vi har fra før. Blir så fortvilet av dette :-( Anonymous poster hash: 58469...fa7 For min del hjalp det å spise litt når jeg kjente kvalmen kom! Litt knekkebrød og et glass syrlig jus, stortsett appelsinjus. Cola ble og en redning de første 14 ukene, hehe. Men heldigvis var ikke min kvalme såå ille denne gangen! Be om sykemld du, så får du slappa av hjemme Klem fra en 30 ukers gravid medsøster. Anonymous poster hash: 55f4e...6ea
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #24 Skrevet 3. februar 2014 Det er helt utrolig! Hvorfor vil noen være kvalm i ukesvis når det finnes noe som hjelper. HALLOOOO hvorfor er det ingen som svarer meg???Jeg har hatt hyperemesis to ganger. Sykemeldt hele svangerskapet begge gangene. Akupunktur hjalp. Men kvalmen ble ikke borte. Bare litt mer levelig. Anonymous poster hash: 4b43b...6f1
magica fra tryll Skrevet 3. februar 2014 #25 Skrevet 3. februar 2014 Det er helt utrolig! Hvorfor vil noen være kvalm i ukesvis når det finnes noe som hjelper. HALLOOOO hvorfor er det ingen som svarer meg???Jeg har hatt hyperemesis to ganger. Sykemeldt hele svangerskapet begge gangene. Akupunktur hjalp. Men kvalmen ble ikke borte. Bare litt mer levelig. Anonymous poster hash: 4b43b...6f1 Så bra:) Ja, når det blir levelig om man har hyperemesis, kan man jo tenke seg hvor bra det virker om man "bare" er normalt superkvalm! På meg var det ihvertfall helt magisk. Fra å være sengeliggende, til å være tilnærmet normal, første gang tok jeg 3-4 behandlinger, 2 gang ble jeg bra etter 1(!) behandling:)(trodde ærlig talt nesten ikke det var sant:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå