Gå til innhold

Det er mulig barnet mitt må ha regulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga noe overbitt. Jeg synes ikke det er nødvendig. Og det sier jeg ikke pfa pengene men fordi barnet har rette fine tenner og litt overbitt er vel ikkr grunn til å plage små barn med tortur. Noe jeg mener regulering er.

Noen her som har sagt nei til regulering på sine barn da dere mente det ikke var nødvendig?

Anonymous poster hash: 39010...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil bittstilling kan gi store plager med årene. Tror du tannlegen forslår inngrep som ikke er nødvendig?

Anonymous poster hash: 2ff29...3f6

Skrevet

Regulering er frivillig så ingen kommer til å tvinge deg (eller barnet ditt) til å sette på regulering. Jeg ville likevel tenkt meg om hvis jeg var deg. Bittfeil kan gi store plager og det kan hende barnet ditt ikke blir glad hvis hun/han selv må fikse opp i dette i voksen alder.

Mitt barn må også ha regulering om noen år, dette på grunn av underbitt av alvorlig grad. Det innebærer at han biter opp mot ganen noe som kan gi han plager etterhvert. Vi fikk beskjed om at denne feilen er så alvorlig at det vil være grunnlag for staten høyeste dekningsgrad. Jeg vil si det er mer tortur å la barnet gå med plager pga tannstilling, enn å la det ha regulering noen år.

Skrevet (endret)

Du burde jo la det undersøke av en kjeveortoped. Han kan nøyaktig si hvor "alvorlig" det er. Hos barnet mitt ville det kunne hatt en del uheldige konsekvenser som voksen og som da ville ført til mye større økonomiske utgifter. Det synes ikke utenpå! Tennene ser veldig pene ut.

Endret av Gullunger
Skrevet

Tror du overdriver veldig når du sammenligner regulering med tortur :D

Både jeg og to av barna mine har hatt det uten at det har påført oss noe ubehag eller smerter, men derimot et flott smil og godt bitt.

Om tannlegen anbefaler regulering hadde jeg aldri sagt nei. Feil tannstilling kan gi store plager og jeg tviler på om barnet ditt takker deg når det ganske sikkert må til med regulering sent i tenårene.

Skrevet

Det var tannpleier som sa det. Har ikke vært hos tannlege ennå. Overbittet var under 1 cm. Tror ikke det blir snakk om noe alvorlig dekningsgrad her. Uansett penger er inget problem så er ikke det det står på.

H.i

Skrevet

Det at tennene er litt skjeve syns jeg er en mye mindre grunn til regulering enn over- eller underbitt er. Det at tennene er skjeve, så lenge det ikke er veldig skjeve, er mest kosmetisk, mens bittet kan gi mye mer alvorlige plager.

Anonymous poster hash: 33fa6...f6b
Skrevet

Det var tannpleier som sa det. Har ikke vært hos tannlege ennå. Overbittet var under 1 cm. Tror ikke det blir snakk om noe alvorlig dekningsgrad her. Uansett penger er inget problem så er ikke det det står på.

H.iAnonymous poster hash: 39010...5e1

En cm er jo veldig mye i munnen.

Jeg tror du skal vente med å bestemme deg til du har snakket med tannlegen. Hn kan forklare deg fordelen med regulering mye bedre enn noen her inne. Bare ikke la vrangforestillinger din om at regulering er tortur (hvor i all verden har du det fra, forresten?) farge din avgjørelse om hva som er best for barnet ditt.

Skrevet

Hun hadde ikke 1 cm bitt. Men tannpleier sa at hun hadde under dette og at det var bra. Jeg hadde selv regulering som barn og jeg syns det var tortur. Skjønte ikke vitsen med å gå med dette i 3 år for å flytte tennene en kvart mm som ikke syntes en gang.

H.i

Skrevet

Bare tenk deg godt om. Naboen min ble anbefalt tannregulering da han var liten, men foreldrene takket nei. Så nå i voksen alder har han måttet fikse mye på de for å få de fine. Og det er myyye dyrere å gjøre det i voksen alder enn i barnealder!

Bare noe å tenke på synes jeg..

Anonymous poster hash: f1930...d36
Skrevet

Ja jeg kommer til å tenke meg nøye om før jeg lar de sette på regulering på barnet pga et lite overbitt. H.i

Skrevet

Jeg syntes heller ikke det var noe særlig å ha regulering. Tortur er vel å gå litt langt, men det var ganske vondt et par dager etter stramming.

Jeg hadde regulering ganske sent. Ble anbefalt det tidligere, men da var behovet så lite at vi bare hadde fått dekket 25%, så da sa foreldrene mine nei. Etter noen år var det oppe i 75%, da stod fortennene mine oppe omtrent rett ut og jeg fikk hele tommelen inn i munnen når jeg bet tennene sammen.

Jeg ville hørt med en kjeveortoped, og tatt avgjørelsen derfra.

Anonymous poster hash: bcc81...2fe
Gjest Julia1984
Skrevet

Du bør hvertfall lytte til anbefalingen til tannlegen!!!

Alt annet er galskap!

Kjenner også en som måtte ha regulering i voksen alder fordi foreldrene var uenig i tannlegens vurdering. Akkurat som de hadde faglig peiling.

Skrevet

Jeg er lett overbitt. Kunne velge om jeg ville ha regulering eller ikke. Valgte å ikke ha. Har ingen plager i voksen alder.

Men synes absolutt dere skal følge tannlegens anbefaling.

Har selv fått vite at min 6-åring trenger regulering pga trangbitt, så det er bare å begynne å spare...

Anonymous poster hash: 7574d...83e

Skrevet

Alltid "spennende" å høre på naive mødre som tror de vet alt og overprøver tannleges vurderinger!!

Anonymous poster hash: 22105...87e

Skrevet

Alltid spennende å lese svar fra mødre som ikke greier å lese et innlegg skikkelig.

H.i

Skrevet

Jeg hadde selv regulering, og jeg grein hver i ett par tre dager etter jeg hadde fått den strammet- hver mnd. Klarte ikke å spise annet enn suppe! Og dette faenskapet hadde jeg i 2 år, og gjett hva? Jeg har fremdeles overbitt!!!!

Så om det ikke er veldig mye ville jeg nok tenkt som deg, for det kan være unødvendig mye smerte å utsette barnet for. Men skal sies at jeg mistet ganplaten min ca. 1 år etter jeg var ferdig med reguleringen, så lurer på om tennene kan ha gått litt tilbake grunnet det… 

Anonymous poster hash: 9a88d...098
Skrevet

Regulering handler ikke bare om det kosmetiske. En slektning har i store deler av sitt voksne liv slitt med hode- og nakkesmerter, uten at legene har funnet ut noe. Tilslutt ble han sendt til en kjevespesialist. Han har et helt feil bitt, i tillegg er nå så mange av tennene hans så nedslitt av det gale bittet gjennom mange år, at de må bygges opp på nytt for mangfoldige tusen. Foreldrene hans mente heller ikke at det var nødvendig med regulering, for det var da ikke noe å bry seg om de litt skjeve tennene...

Skrevet

Tror kanskje du bør overlate dette spørsmålet til tannlegen. Dine uttalelser tyder på at du ikke har peiling, og nettopp bryr deg om kostnaden. Overbitt kan bli veldig brysomt for barnet, og din vurdering av at tennene er rette har null verdi. Tannregulering er ikke tortur. Overgitt kan bli smertefullt. Er det smokk relatert ?

Anonymous poster hash: 7beb5...06c

Skrevet

Datteren min skal ha, og vi har fått forklart at når man har litt overbitt så kommer ikke spyttet skikkelig til på tennene og da bør de ikke rengjøring av spyttet (ellernoeidenduren). Hun har gom nå ho fortennene hennes er ikke lenger så misfarget som de var, faktisk. Så er nok ikke bare for utseende :)

Anonymous poster hash: d1aaf...49d

Skrevet

Det handler absolutt ikke om økonomi. Vi har kun ett barn og god råd så det spiller ingen rolle. Jeg har hørt at norske barn overbehandles med regulering. Jeg ønsker bare ikke at det skal skje mitt barn. Jeg personlig synes ikke hun har mye overbitt.

h.i

Skrevet

Det handler absolutt ikke om økonomi. Vi har kun ett barn og god råd så det spiller ingen rolle. Jeg har hørt at norske barn overbehandles med regulering. Jeg ønsker bare ikke at det skal skje mitt barn. Jeg personlig synes ikke hun har mye overbitt.

h.i

Jeg er helt enig i at det noen gange fokuseres for mye på det perfekte smil, men som du leser her så er det mange andre grunner enn det rent kosmetiske når det gjelder tannstilling.

Så gå til kjeveortopeden med et åpent sinn så blir dere sikkert enige.

Skrevet

h.i

Jeg har hatt regulering, fulle 2 år. Pyton når det sto på men det er nå så, tortur er vel å dra det langt..

Jeg hadde 0,7 cm, og har det enda. Men tennene står iallefall på rad.. 

Hadde full dekningsgrad da jekslene ikke traff hverandre, det er jo det som er viktigst her da. Det at tennene står ut er j fordi munnen er for liten for tennene. Så får du se hva kjeveortopeden sier, han vet nok best uansett.

Men..jeg har blitt mobbet for at tennene står ut, og det i voksen alder til og med. Vil du at barnet ditt skal oppleve det da? Fordi du visste best?

Ellers, hun som mistet platen sin etter ett år.

Platen er viktig, den er viktigere en selve reguleringen. Jeg spurte kjeveortopeden om dette da min datter fikk av sin regulering. Om så må den brukes av og på resten av livet ;)

Anonymous poster hash: 1f093...ab9

Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er (leste kun første innlegg), men jeg ville uansett latt en reguleringstannlege se på det, og eventuelt komme med sine argumenter før du tar noen avgjørelse.
Kanskje ikke jekslene er kommet, eller at eventuelle visdomstenner vil kunne skvise tennene sammen slik at det ikke blir så pent senerer.

Jeg for min del angret for at jeg fikk på regulering. Ville det selv da tannlegen anbefalte meg det. Har faktisk fått skjevere tenner etterpå, allerede 1 år etter jeg tok den av var tennene skjevere enn de først var.

Kan få fikset det nå, men da snakker vi om mellom 10.000 og 15.000kr. Og det gidder jeg ikke.

Skrevet

Det finnes en del forskere som mener at det bl.a. pga kjevebeinets utvikling ikke er gunstig å foreta tannregulering så tidlig som de fleste får de her i Norge.

Jeg vet om to foreldrepar som ikke hadde hørt dette da første barn fikk regulering, men av denne grunnen ventet med andremann til barnet gikk på videregående. Den som fikk regulering sist hos begge foreldreparene hadde mye mindre problemer med selve reguleringen og resultatet har også hold seg bedre i ettertid.

Jeg har lest noe av informasjonen bak dette, og jeg ville vurdert å vente så lenge det ikke var helt avgjørende å gjøre det tidlig. Men jeg ville selvfølgelig ha rådført meg med tannlege også før en beslutning ble tatt.

Jeg fikk selv tidlig regulering, og det var nok nødvendig fordi jeg ved neste tannfelling ville manglet fire tenner, hadde ikke nye som skulle kommet opp. Men for meg var reguleringsårene nærmest tortur. Mulig det var fordi tannlegen var kjent som sadist blant de fleste - hun strammet alltid mer enn alle andre, laget alltid bøylen strammere enn andre, platen...alt.

Jeg gikk med kronisk hodepine pga dette. Kunne ikke sove om natten pga enorme smerter pga bøylen.

Jeg har høy smerteterskel, men det jeg gikk gjennom tror jeg kan ha blitt tolket som tortur!

Anonymous poster hash: 8dd0d...71f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...