Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #26 Skrevet 1. februar 2014 Til dere som sier dere ville heller ringt ambulanse enn å kjørt i bil med barnet på fanget. Man er ikke sikret i en ambulanse. Mitt barn ble hentet av ambulanse, jeg måtte sitte i sengen i ambulansen med barnet på fanget. Ikke noe belte eller noe der nei. Anonymous poster hash: c81fa...c16 Jenta mi lå i en babysele i båren i ambulansen... Sikkert ikke likt utstyr i alle ambulanser. Anonymous poster hash: a3361...788
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #27 Skrevet 1. februar 2014 Jenta vår slutta og puster mange ganger fra hun var 5 uker, ambulansen henta henne mange ganger, noen ganger kjørte vi selv og da satt vi henne i sete og jeg satt ved siden av når mannen kjørte. Hun fikk feberkrampe når henne var 2 år, da ble hun henta av ambulansen. Så nei, hadde aldri hatt henne på fanget i bil, vist man da kræsjer er nok ungen enda mere sikret døden enn om dem sitter i bilstol. Anonymous poster hash: 69bdd...586
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #28 Skrevet 1. februar 2014 Til dere som sier dere ville heller ringt ambulanse enn å kjørt i bil med barnet på fanget. Man er ikke sikret i en ambulanse. Mitt barn ble hentet av ambulanse, jeg måtte sitte i sengen i ambulansen med barnet på fanget. Ikke noe belte eller noe der nei.Anonymous poster hash: c81fa...c16 Jenta mi lå i en babysele i båren i ambulansen... Sikkert ikke likt utstyr i alle ambulanser. Anonymous poster hash: a3361...788 Jepp, samme her Anonymous poster hash: 69bdd...586
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #29 Skrevet 1. februar 2014 Enig med Ugla. Dessuten skjønner jeg ikke helt under hvilke omstendigheter man skal ta med barnet til sykehuset selv midt under krampene? Enten har man det under kontroll og holder seg hjemme til krampene er ferdige eller så får man ambulanse. Har selv et barn med feberkramper, og jeg ville aldri tatt henne med i bilen midt under krampene. Da skal de kjøles ned og evt få krampestillende medisiner. Vi hadde garantert begynt å kjøre selv da vi bor langt unna der nærmeste ambulanse er stasjonert. Det hadde blitt 40 minutter ekstra kjøring, og da starter vi heller turen selv... Turen til sykehuset tar 1,5 time i utgangspunktet.. Anonymous poster hash: fc736...6fd
Gjest Julia1984 Skrevet 1. februar 2014 #30 Skrevet 1. februar 2014 Ambulanse!!! Har opplevd feberkramper 2 ganger og ambulansen har vært på plass. De blir da sikret med seler på sengen inni ambulansen!!
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. februar 2014 #31 Skrevet 1. februar 2014 Må man, så må man. Hadde jeg hatt valget mellom å la barnet vente på ambulansen, svært alvorlig syk med stor fare for at det går galt og å ta barnet på fanget og sette meg i baksetet med den lille ekstra sjansen for at barnet skal omkomme eller bli alvorlig skadet ved en kollisjon, så hadde valget vært lett for min del. Jeg hadde kjørt, ferdig med det. Tross alt er sjansen for at noe skal skje veldig liten.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #32 Skrevet 1. februar 2014 Må man, så må man. Hadde jeg hatt valget mellom å la barnet vente på ambulansen, svært alvorlig syk med stor fare for at det går galt og å ta barnet på fanget og sette meg i baksetet med den lille ekstra sjansen for at barnet skal omkomme eller bli alvorlig skadet ved en kollisjon, så hadde valget vært lett for min del. Jeg hadde kjørt, ferdig med det. Tross alt er sjansen for at noe skal skje veldig liten. Hva får du gjordt bedre med og ha ungen på fanget? Ingenting... Anonymous poster hash: 69bdd...586
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #33 Skrevet 1. februar 2014 Da min eldste var 10 mnd fikk han en brannskade - da kjørte pappa meg til legevakta mens jeg satt med en illskrikende gutt på fanget i baksetet mens jeg prøvde å holde hånda hans tullet inn i et fuktet klede. Situasjonen ble vurdert til av både meg og pappa (som aldri har kjørt 1 meter uten at alle er festet fast i sele) som at det var best at han satt på fanget mitt bak. Men prinsipielt sett så skal man alltid ha på sele/sitte i sete osv. Det finnes unntak til regelen. Anonymous poster hash: 5fd45...218
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. februar 2014 #34 Skrevet 1. februar 2014 Må man, så må man. Hadde jeg hatt valget mellom å la barnet vente på ambulansen, svært alvorlig syk med stor fare for at det går galt og å ta barnet på fanget og sette meg i baksetet med den lille ekstra sjansen for at barnet skal omkomme eller bli alvorlig skadet ved en kollisjon, så hadde valget vært lett for min del. Jeg hadde kjørt, ferdig med det. Tross alt er sjansen for at noe skal skje veldig liten. Hva får du gjordt bedre med og ha ungen på fanget? Ingenting... Anonymous poster hash: 69bdd...586 Det er ikke snakk om hva jeg får gjort, men hva barnet tåler i den situasjonen det er i,
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #35 Skrevet 1. februar 2014 Må man, så må man. Hadde jeg hatt valget mellom å la barnet vente på ambulansen, svært alvorlig syk med stor fare for at det går galt og å ta barnet på fanget og sette meg i baksetet med den lille ekstra sjansen for at barnet skal omkomme eller bli alvorlig skadet ved en kollisjon, så hadde valget vært lett for min del. Jeg hadde kjørt, ferdig med det. Tross alt er sjansen for at noe skal skje veldig liten. Hva får du gjordt bedre med og ha ungen på fanget? Ingenting...Anonymous poster hash: 69bdd...586 Ja,for situasjonen blir jo bedre når ungen flyr i bilen om det skjer noe.... Det er ikke snakk om hva jeg får gjort, men hva barnet tåler i den situasjonen det er i, Anonymous poster hash: 69bdd...586
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. februar 2014 #36 Skrevet 1. februar 2014 Må man, så må man. Hadde jeg hatt valget mellom å la barnet vente på ambulansen, svært alvorlig syk med stor fare for at det går galt og å ta barnet på fanget og sette meg i baksetet med den lille ekstra sjansen for at barnet skal omkomme eller bli alvorlig skadet ved en kollisjon, så hadde valget vært lett for min del. Jeg hadde kjørt, ferdig med det. Tross alt er sjansen for at noe skal skje veldig liten. Hva får du gjordt bedre med og ha ungen på fanget? Ingenting...Anonymous poster hash: 69bdd...586 Ja,for situasjonen blir jo bedre når ungen flyr i bilen om det skjer noe.... Det er ikke snakk om hva jeg får gjort, men hva barnet tåler i den situasjonen det er i, Anonymous poster hash: 69bdd...586 Nå er jo sjansen for at ungen flyr i bilen svært liten da. I mitt tenkte tilfelle er sjansen mye større for at barnet dør eller får alvorlig skade av å sitte i bilsetet eller ligge hjemme og vente på ambulansen enn for at det skal skje en ulykke under kjøring. Noen ganger kan man komme i situasjoner hvor man må ta noen kalkulerte risikoer som kanskje innebærer å velge mellom to onder.
Våryr ✿ Skrevet 1. februar 2014 #37 Skrevet 1. februar 2014 Må man, så må man. Hadde jeg hatt valget mellom å la barnet vente på ambulansen, svært alvorlig syk med stor fare for at det går galt og å ta barnet på fanget og sette meg i baksetet med den lille ekstra sjansen for at barnet skal omkomme eller bli alvorlig skadet ved en kollisjon, så hadde valget vært lett for min del. Jeg hadde kjørt, ferdig med det. Tross alt er sjansen for at noe skal skje veldig liten. Hva får du gjordt bedre med og ha ungen på fanget? Ingenting...Anonymous poster hash: 69bdd...586 Ja,for situasjonen blir jo bedre når ungen flyr i bilen om det skjer noe.... Det er ikke snakk om hva jeg får gjort, men hva barnet tåler i den situasjonen det er i, Anonymous poster hash: 69bdd...586 Nå er jo sjansen for at ungen flyr i bilen svært liten da. I mitt tenkte tilfelle er sjansen mye større for at barnet dør eller får alvorlig skade av å sitte i bilsetet eller ligge hjemme og vente på ambulansen enn for at det skal skje en ulykke under kjøring. Noen ganger kan man komme i situasjoner hvor man må ta noen kalkulerte risikoer som kanskje innebærer å velge mellom to onder. Jeg er uenig i at sjangsen er liten for at barnet flyr i bilen. Er man i en presset situasjon og det er kritisk for barnet, bør man strengt tatt ikke kjøre. Jeg hadde nok kjørt selv. Men jeg hadde ikke vært en god sjåfør. Jeg hadde sikkert vært ukonsentrert, kjørt for fort og tatt sjangser.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. februar 2014 #38 Skrevet 1. februar 2014 Må man, så må man. Hadde jeg hatt valget mellom å la barnet vente på ambulansen, svært alvorlig syk med stor fare for at det går galt og å ta barnet på fanget og sette meg i baksetet med den lille ekstra sjansen for at barnet skal omkomme eller bli alvorlig skadet ved en kollisjon, så hadde valget vært lett for min del. Jeg hadde kjørt, ferdig med det. Tross alt er sjansen for at noe skal skje veldig liten. Hva får du gjordt bedre med og ha ungen på fanget? Ingenting...Anonymous poster hash: 69bdd...586 Ja,for situasjonen blir jo bedre når ungen flyr i bilen om det skjer noe.... Det er ikke snakk om hva jeg får gjort, men hva barnet tåler i den situasjonen det er i, Anonymous poster hash: 69bdd...586 Nå er jo sjansen for at ungen flyr i bilen svært liten da. I mitt tenkte tilfelle er sjansen mye større for at barnet dør eller får alvorlig skade av å sitte i bilsetet eller ligge hjemme og vente på ambulansen enn for at det skal skje en ulykke under kjøring. Noen ganger kan man komme i situasjoner hvor man må ta noen kalkulerte risikoer som kanskje innebærer å velge mellom to onder. Jeg er uenig i at sjangsen er liten for at barnet flyr i bilen. Er man i en presset situasjon og det er kritisk for barnet, bør man strengt tatt ikke kjøre. Jeg hadde nok kjørt selv. Men jeg hadde ikke vært en god sjåfør. Jeg hadde sikkert vært ukonsentrert, kjørt for fort og tatt sjangser. Jeg hadde ikke kjørt om jeg ikke stolte på at sjåføren var konsentrert om kjøringen, det er jo ikke snakk om å kjøre avgårde som en villmann.
Våryr ✿ Skrevet 1. februar 2014 #39 Skrevet 1. februar 2014 Må man, så må man. Hadde jeg hatt valget mellom å la barnet vente på ambulansen, svært alvorlig syk med stor fare for at det går galt og å ta barnet på fanget og sette meg i baksetet med den lille ekstra sjansen for at barnet skal omkomme eller bli alvorlig skadet ved en kollisjon, så hadde valget vært lett for min del. Jeg hadde kjørt, ferdig med det. Tross alt er sjansen for at noe skal skje veldig liten. Hva får du gjordt bedre med og ha ungen på fanget? Ingenting...Anonymous poster hash: 69bdd...586 Ja,for situasjonen blir jo bedre når ungen flyr i bilen om det skjer noe....Det er ikke snakk om hva jeg får gjort, men hva barnet tåler i den situasjonen det er i, Anonymous poster hash: 69bdd...586 Nå er jo sjansen for at ungen flyr i bilen svært liten da. I mitt tenkte tilfelle er sjansen mye større for at barnet dør eller får alvorlig skade av å sitte i bilsetet eller ligge hjemme og vente på ambulansen enn for at det skal skje en ulykke under kjøring. Noen ganger kan man komme i situasjoner hvor man må ta noen kalkulerte risikoer som kanskje innebærer å velge mellom to onder.Jeg er uenig i at sjangsen er liten for at barnet flyr i bilen. Er man i en presset situasjon og det er kritisk for barnet, bør man strengt tatt ikke kjøre. Jeg hadde nok kjørt selv. Men jeg hadde ikke vært en god sjåfør. Jeg hadde sikkert vært ukonsentrert, kjørt for fort og tatt sjangser. Jeg hadde ikke kjørt om jeg ikke stolte på at sjåføren var konsentrert om kjøringen, det er jo ikke snakk om å kjøre avgårde som en villmann. Tror du f.eks far til barnet hadde klart å konsentrere seg 100% om kjøringen? Hvilken sjåfør ville ikke vært preget av en akutt situasjon? De jeg kommer på er ambulansepersonell.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #40 Skrevet 1. februar 2014 Er veldig nøye med sikring av barn i bil. Men når man kommer i nødsituasjoner har man noen ganger ikke valg. Har hatt et barn som skadet seg stygt og måtte kjøres til legevakten. Den eneste bilen i nærheten hadde ikke bilsete, og dette var snakk om under 5 minutter. Og lite traffikert vei. Da satt barnet på fanget. Ingen god følelse, men måtte gjøres. Hadde nok ikke kommet noen ambulanse om vi hadde ringt. Anonymous poster hash: 32116...d19
mamma_til_verdens_beste Skrevet 1. februar 2014 #41 Skrevet 1. februar 2014 Har ikke tro på at det er veldig mange her som tenker klart om det er akutt å få ungen til et sykehus.Med den akutte situasjonen jeg har sett for meg i hodet mitt virker det som galskap å bruke tid på å stappe ungen i bilsetet, mens andre her bryr seg ikke så mye om livet står på spill ellers, i tilfelle man kræsjer.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #42 Skrevet 1. februar 2014 Hadde en episode med elsdte da hun var 5 mnd hvor vi måtte akutt til legevakten. Da hadde vi ikke mulighet til å feste henne i bilstolen, så jeg satt med henne i baksetet på fanget. Hadde 200 meter i bil til legevakten, og 30-sone hele veien.Men hadde aldri lagt ut på hovedveien eller reist til sykehuset med henne på fanget, da ville jeg uten tvil ringt ambulanse. Men i dette tilfellet hastet det, og det var mye snarere for oss å kaste oss i bilen enn å vente i 10-20 min på ambulanse!I noen situasjoner tenker man mest på å få berget barnet, enn å tenke på hvordan man skal feste det i bilstolen. I vårt tilfelle kunne det vært mye farligere å feste henne i stolen enn å sitte med henne på fanget i bilen, større sjanse for å redde henne om noe skulle skje da. Somsagt kommer det veldig an på situasjonen og omstendighetene, men i prinsipp er det bilstol uten tvil eller ambulanse, men om det ikke er tid eller mulighet kan man i nødstilfelle kjøre med barnet på fanget. Men det er KUN hvis det er eneste utvei! Anonymous poster hash: 7e220...a7a
Trimsi Skrevet 1. februar 2014 #43 Skrevet 1. februar 2014 Må man, så må man. Hadde jeg hatt valget mellom å la barnet vente på ambulansen, svært alvorlig syk med stor fare for at det går galt og å ta barnet på fanget og sette meg i baksetet med den lille ekstra sjansen for at barnet skal omkomme eller bli alvorlig skadet ved en kollisjon, så hadde valget vært lett for min del. Jeg hadde kjørt, ferdig med det. Tross alt er sjansen for at noe skal skje veldig liten. Hva får du gjordt bedre med og ha ungen på fanget? Ingenting...Anonymous poster hash: 69bdd...586 Ja,for situasjonen blir jo bedre når ungen flyr i bilen om det skjer noe.... Det er ikke snakk om hva jeg får gjort, men hva barnet tåler i den situasjonen det er i, Anonymous poster hash: 69bdd...586 Nå er jo sjansen for at ungen flyr i bilen svært liten da. I mitt tenkte tilfelle er sjansen mye større for at barnet dør eller får alvorlig skade av å sitte i bilsetet eller ligge hjemme og vente på ambulansen enn for at det skal skje en ulykke under kjøring. Noen ganger kan man komme i situasjoner hvor man må ta noen kalkulerte risikoer som kanskje innebærer å velge mellom to onder. Jeg er uenig i at sjangsen er liten for at barnet flyr i bilen. Er man i en presset situasjon og det er kritisk for barnet, bør man strengt tatt ikke kjøre. Jeg hadde nok kjørt selv. Men jeg hadde ikke vært en god sjåfør. Jeg hadde sikkert vært ukonsentrert, kjørt for fort og tatt sjangser. Jeg hadde ikke kjørt om jeg ikke stolte på at sjåføren var konsentrert om kjøringen, det er jo ikke snakk om å kjøre avgårde som en villmann. Tror du f.eks far til barnet hadde klart å konsentrere seg 100% om kjøringen? Hvilken sjåfør ville ikke vært preget av en akutt situasjon? De jeg kommer på er ambulansepersonell. Utrolig hva man klarer i en nødsituasjon, det er heldigvis ikke så mange som får panikk, og mister konsentrasjonen. Mannen min klarte selv å kjøre til legevakten med avkuttet finger, på såpeglatt vei, gikk fint det Jeg derimot kan bli litt stresset, spesielt hvis det greier seg om en krisesituasjon med et av barna våre. Ikke er jeg en veldig rutinert sjåfør heller... Jeg foretrekker absolutt at en annen kjører, men det er helt avhengig av situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #44 Skrevet 2. februar 2014 Er veldig nøye med sikring av barn i bil. Men når man kommer i nødsituasjoner har man noen ganger ikke valg. Har hatt et barn som skadet seg stygt og måtte kjøres til legevakten. Den eneste bilen i nærheten hadde ikke bilsete, og dette var snakk om under 5 minutter. Og lite traffikert vei. Da satt barnet på fanget. Ingen god følelse, men måtte gjøres. Hadde nok ikke kommet noen ambulanse om vi hadde ringt. Anonymous poster hash: 32116...d19 Feiltolkning angående ambulanse. I Norge er amk pliktet til å sende utrykning ved 113 anrop. Uansett.Derfor det er så utrolig viktig med førstehjelpskurs slik at man lærer seg når man skal ringe etter ambulanse, og når man skal ringe legevakt. Mange misbruker dette i stressede situasjoner og frarøver da andre personer livreddende hjelp. Anonymous poster hash: 728f9...403
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #45 Skrevet 2. februar 2014 Er veldig nøye med sikring av barn i bil. Men når man kommer i nødsituasjoner har man noen ganger ikke valg. Har hatt et barn som skadet seg stygt og måtte kjøres til legevakten. Den eneste bilen i nærheten hadde ikke bilsete, og dette var snakk om under 5 minutter. Og lite traffikert vei. Da satt barnet på fanget. Ingen god følelse, men måtte gjøres. Hadde nok ikke kommet noen ambulanse om vi hadde ringt. Anonymous poster hash: 32116...d19 Feiltolkning angående ambulanse. I Norge er amk pliktet til å sende utrykning ved 113 anrop. Uansett.Derfor det er så utrolig viktig med førstehjelpskurs slik at man lærer seg når man skal ringe etter ambulanse, og når man skal ringe legevakt. Mange misbruker dette i stressede situasjoner og frarøver da andre personer livreddende hjelp. Anonymous poster hash: 728f9...403 [/acrony m] Dette stemmer da virkelig ikke. Amk personell snakker med innringer og henviser videre til legevakt dersom det ikke er en akutt situasjon som krever ambulanse. Dette vet jeg fordi jeg jobber som sykepleier på legevakt og får mange henvendelser fra amk. Anonymous poster hash: a5665...070
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #46 Skrevet 2. februar 2014 Er veldig nøye med sikring av barn i bil. Men når man kommer i nødsituasjoner har man noen ganger ikke valg. Har hatt et barn som skadet seg stygt og måtte kjøres til legevakten. Den eneste bilen i nærheten hadde ikke bilsete, og dette var snakk om under 5 minutter. Og lite traffikert vei. Da satt barnet på fanget. Ingen god følelse, men måtte gjøres. Hadde nok ikke kommet noen ambulanse om vi hadde ringt. Anonymous poster hash: 32116...d19 Feiltolkning angående ambulanse. I Norge er amk pliktet til å sende utrykning ved 113 anrop. Uansett.Derfor det er så utrolig viktig med førstehjelpskurs slik at man lærer seg når man skal ringe etter ambulanse, og når man skal ringe legevakt. Mange misbruker dette i stressede situasjoner og frarøver da andre personer livreddende hjelp. Anonymous poster hash: 728f9...403 Vanlige folk i stressede situasjoner er da ikke alltid i stand til å vurdere om man trenger ambulanse eller ei, det kan være mange skader som ikke er synlige. Hadde førstehjelpskursfor 2 mnd siden og fikk da beskjed at det er bedre å ringe etter ambulanse en gang for mye enn en gang for lite. De sa at de på amk sentralen vurderer hvor alvorlig situasjonen er når en ringer Jeg lurer på hvilken skader du har lært at du ikke skal ringe etter ambulanse, men kjøre til legevakten. Anonymous poster hash: ea927...dc5
Turtelduen Skrevet 2. februar 2014 #47 Skrevet 2. februar 2014 På alle førstehjelpskursene jeg har vært på er det "ved feberkrampe ring 113"....
*SommerFrisk* Skrevet 3. februar 2014 #48 Skrevet 3. februar 2014 Da datteren vår var syk som baby måtte vi flere ganger tilkalle ambulanse. Da satt jeg med henne i et pledd på fanget. Synes det var så forferdelig ubehagelig. Men fikk beskjed at pga tilstanden hennes så var dette det beste. Ikke hadde de seletøy til babyer på stor båre heller. Husker jeg synes det var skummelt og tviholdt på henne. Men de vet vel hva de gjør...så en får vel stole på det? Såklart blir det ekkelt og vanskelig å ta stilling til. Det naturlige kicker jo inn og forteller oss at vi skal sikre ungene våre på best mulig måte. Men av og til har andre mer erfaring og bedre evne til å avgjøre slike ting. Som helsepersonell, og da måtte jeg i min forvirrethet velge å stole på dem.
to tettitett Skrevet 3. februar 2014 #49 Skrevet 3. februar 2014 Har gjort d en gang, tenkte meg ikke en gang om.. Største fikk allergisjokk i bhg, kritisk og ambulanse på vei.. Jeg var tretti minutt unna til fots med minste i vogn.. Heiv meg i første og beste taxi som ikke hadde sete og han kjørte de få minuttene til bhg.. Hadde gjort d igjen!
Trimsi Skrevet 3. februar 2014 #50 Skrevet 3. februar 2014 Er veldig nøye med sikring av barn i bil. Men når man kommer i nødsituasjoner har man noen ganger ikke valg. Har hatt et barn som skadet seg stygt og måtte kjøres til legevakten. Den eneste bilen i nærheten hadde ikke bilsete, og dette var snakk om under 5 minutter. Og lite traffikert vei. Da satt barnet på fanget. Ingen god følelse, men måtte gjøres. Hadde nok ikke kommet noen ambulanse om vi hadde ringt. Anonymous poster hash: 32116...d19 Feiltolkning angående ambulanse. I Norge er amk pliktet til å sende utrykning ved 113 anrop. Uansett.Derfor det er så utrolig viktig med førstehjelpskurs slik at man lærer seg når man skal ringe etter ambulanse, og når man skal ringe legevakt. Mange misbruker dette i stressede situasjoner og frarøver da andre personer livreddende hjelp. Anonymous poster hash: 728f9...403 Vanlige folk i stressede situasjoner er da ikke alltid i stand til å vurdere om man trenger ambulanse eller ei, det kan være mange skader som ikke er synlige. Hadde førstehjelpskursfor 2 mnd siden og fikk da beskjed at det er bedre å ringe etter ambulanse en gang for mye enn en gang for lite. De sa at de på amk sentralen vurderer hvor alvorlig situasjonen er når en ringer Jeg lurer på hvilken skader du har lært at du ikke skal ringe etter ambulanse, men kjøre til legevakten. Anonymous poster hash: ea927...dc5 Det er mange skader der man kan kjøre til legevakt/sykehus selv istedet for å ringe ambulanse. Men dette har også med avstand til sykehus å gjøre, om man kan kjøre mens en annen sitter med barnet, om det er småsøsken alene hjemme osv. Mange "småskader" som kutting eller klemming av fingre, forstuelser eller småbrister, større sårskader og moderate slag etter fall, kunne holde på i evigheter... kan det være hensiktsmessig å kjøre selv. Bor man langt unna sykehus/legevakt kan det ved alvorlig skade være galskap å sitte med et barn som f.eks kan ha indre blødninger og vente en times tid på ambulanse. I andre tilfeller, hvis man har mistanke om alvorlig nakke eller ryggskade, bør man helst ikke flytte på barnet. Alle bør kunne elementær førstehjelp, ikke bare for å gi livreddende hjelp i en krisesituasjon, men også for å vite om en bør kjøre selv eller ringe ambulanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå