Gå til innhold

Sitte i fanget i stede for bilsete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis babyen feks har feberkramper og dere må til legevakt, mannen kjører. Ville dere satt den lille i setet, eller hatt i fanget? Eller ringer man ambulanse? Hva hvis man er alene, ber man om ambulanse eller kjører man med barnet i sete? (man kan selvsagt ikke kjøre og ha barnet i fanget, det skjønner jeg)

Anonymous poster hash: 4b794...6e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilsete. Risikerer ikke at ungen dør.

Skrevet

min bror måtte kjøre oss til legevakten en gang, da hadde jeg henne i fanget. måtte det.. hun var 1,5 år

Skrevet

I kriser gjør man ting man ellers aldri ville gjort og om situasjonen krevde det hadde jeg hatt barnet på fanget.

Man kan ikke stroppe et barn med kramper fast.

Men det er selvsagt siste utvei, og noe som ikke bør skje.

Skrevet

Bilstol! Jeg tenker at om ulykken først er ute, vil jeg ha "mitt på det tørre". Ville aldri risikert livet til barnet mitt. Hjerterått og måtte høre på en liten med vondt, men av to onder ville jeg bitt tenna sammen.

Skrevet

Jeg var veldig klar for å si BILSTOL, ferdig diskutert !!!

Men spesielle situasjoner krever spessielle avgjørelser. Men kanskje det er bedre å ha barnet i sin egen stol å sitte ved siden av h*n i baksetet.

Jeg tror uansett at vis du blir stoppet av politiet og du kan vise til en så dramatisk situasjon vil de slippe deg igjennom nåløyet.

Jeg vil ikke være firkantet, og jeg tror vel at folk vurderer situasjonen og tar avgjørelser til beste for barna sine.

Skrevet (endret)

Hvis det ikke var mulig å stroppe barnet fast i bilsete så hadde jeg ringt og krevd ambulanse, hadde ALDRI under noen omstendighet kjørt til sykehuset med en baby eller et barn usikret i bilen, det er for dett meste 80-60 sone det meste av veien, endel grisekjørere og man vet aldri hvem man møter rundt neste sving.

Endret av Ugl@ ruger...
Skrevet

Enig med Ugla. Dessuten skjønner jeg ikke helt under hvilke omstendigheter man skal ta med barnet til sykehuset selv midt under krampene? Enten har man det under kontroll og holder seg hjemme til krampene er ferdige eller så får man ambulanse. Har selv et barn med feberkramper, og jeg ville aldri tatt henne med i bilen midt under krampene. Da skal de kjøles ned og evt få krampestillende medisiner.

Skrevet

Ser nå at feberkramper bare er et eksempel. Men uansett ville jeg heller ringt ambulanse enn å kjøre usikret.

Skrevet

Kan ikke barnet sitte i barnesetet pga tilstanden (feks pågående kramper, skader, osv), ringer man 113 og diskuterer situasjonen. 

Kan barnet sitte i barnesetet, skal det sitte i barnesetet.

Anonymous poster hash: c1773...47b
Skrevet

Til dere som sier dere ville heller ringt ambulanse enn å kjørt i bil med barnet på fanget.

Man er ikke sikret i en ambulanse. Mitt barn ble hentet av ambulanse, jeg måtte sitte i sengen i ambulansen med barnet på fanget. Ikke noe belte eller noe der nei.

Anonymous poster hash: c81fa...c16

Skrevet

Er tydelig at folk snakker uten å ha vært oppi situasjonen selv.

Lille fikk en gang armen ut av ledd. Ingen kunne ga fått henne stroppet fast i setet. Hun satt på fanget mitt i baksetet, så vi unngikk i det minste airbagen.

Anonymous poster hash: 2f9f5...2f1

Skrevet

Vi ringte ambulanse. Men siden feberkramper bare varer et par min hadde jo krampetrekning gitt seg lenge før vi kjørte til legevakten (i ambulansen).

Anonymous poster hash: d42b9...b62

Skrevet

Du ringer 113

Anonymous poster hash: b62b4...f54
Skrevet

Jeg håper virkelig folk ser ann hver og en situasjon i forhold til bilsete eller ikke, kontakte ambulanse eller ikke.

Alle som har vært i helt kritiske situasjoner med f.eks brann eller alvorlige ulykker, vet hvor viktig det er å ikke begynne å fokusere på mindre viktige ting.

Ja, i en setting der et barn har skadet seg alvorlig eller er svært sykt, kommer bilsete i andre rekke. Har man ok med tid, og barnet ikke er alvorlig skadet, eller veldig sykt, fester man selvfølgelig barnet i bilstolen.

Jeg tror det kan være lurt å tenke over forskjellige kritiske hendelser på forhånd, så er man litt bedre forberedt. Vi bor veldig nært et sykehus, og tok en rask og klar beslutning om å selv kjøre, istedet for å ringe en ambulanse når ulykken var ute.

I andre situasjoner har man kun tilgang til bil uten barnesete, noen ganger bør man være forisktig med å flytte på pasienten og vente på en ambulanse med kvalifisert personell.

Det viktigste er vel å ikke få panikk, men å være besluttsom og handle så raskt og rasjonelt som mulig.

Skrevet

Altså... Jeg er helt i mot at barn skal være usikret i bil, men jeg hadde helt klart sittet i baksetet med barnet på fanget om det var i en nødsituasjon.
Vi har verken lang vei til sykehus eller legevakt heller da.

Det tar mye lenger tid for ambulansen å kjøre til oss, og tilbake til sykehus, enn at vi kaster oss i bilen å kjører. Møter ambulansen oss på veien er nok det greiest.

Men dette er i worst case, og jeg håper det aldri blir et tema.

Skrevet

Første gangen 3-åringen vår fikk feberkrampe og pustestopp så ringte vi ambulansen. Han begynte heldigvis å puste igjen etter hvert og ambulansefolkene var hjemme hos oss helt til krampene ga seg før vi reiste (men gutten var ikke helt bevisst). Jeg ble plassert i et sete bak i ambulansen og fikk på bilbelte, men gutten vår satt usikret på fanget mitt... Andre gangen ble han plassert på båre bak i ambulansen (lå der løst).

Anonymous poster hash: ac92c...b5d
Skrevet

Nå er kanskje jeg rar, men feberkramper varer ikke så lenge selv om det føles lenge ut. Da ville jeg ventet til krampen var over og heller fokusert på å kle av barnet og passe på at det ikke skader seg under krampeanfallet, og så etter det dratt på legevakten.

Anonymous poster hash: 3c4d2...fba

Skrevet

Hvis babyen feks har feberkramper og dere må til legevakt, mannen kjører. Ville dere satt den lille i setet, eller hatt i fanget? Eller ringer man ambulanse? Hva hvis man er alene, ber man om ambulanse eller kjører man med barnet i sete? (man kan selvsagt ikke kjøre og ha barnet i fanget, det skjønner jeg)

Anonymous poster hash: 4b794...6e2

Feberkramper varer ikke så lenge at du må ha barnet på fanget. Får barnet feberkramper må du kjøle det ned og gi febernedsettende. Så kan du ringe legevakt.Førstehjelp for barn burde være obligatorisk for alle foreldre.

Anonymous poster hash: 728f9...403

Skrevet

Vi har gjort det en gang. Akutt og 2 min til legen. Gikk bra men måtte få barnet fort til behandling.

Anonymous poster hash: 2c9cb...109

Skrevet

Jeg hadde ringt etter ambulanse hvis jeg ikke hadde kunnet festet ungen i bilsete, selv om unger er usikret i ambulansen og. For en ambulansesjåfør er bedre i trafikken enn det jeg er ;)

Skrevet

Jeg hadde ringt etter ambulanse hvis jeg ikke hadde kunnet festet ungen i bilsete, selv om unger er usikret i ambulansen og. For en ambulansesjåfør er bedre i trafikken enn det jeg er ;)

Det spiller på en måte ingen rolle hvor god ambulansesjåføren er, om det er andre tullinger i trafikken.

Skrevet

Det spiller på en måte ingen rolle hvor god ambulansesjåføren er, om det er andre tullinger i trafikken.

Joda, hvor forskjellen er fersk bak rattet og erfaren sjåfør. Så spiller det stor rolle om hvem som kjører på en vei med andre tullinger bak rattet. 

Bedre med en erfaren sjåfør bak rattet blant tullinger, enn en tulling bak rattet som kjører tulling sammen med tullingene ;) (Og jeg blir tulling bak rattet hvis jeg skal kjøre under en slik situasjon)

Skrevet

Er nøden stor nok tar man barnet på fanget og kjører i møte med ambulansen. Hvertfall når man bor langt fra sykehuset.

Skrevet

Må man, så må man. Det ville tatt en ambulanse over en time å nå frem til mitt hjem.

Anonymous poster hash: a7f85...cc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...