Gå til innhold

Og/å

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er mange som sliter med bruk av og/å. Jeg er selv fra et annet land og kan regelen. Men ser at de fleste bruker det feil. Mange av mine venner på Facebook, for eksempel. Andre som reagerer på det?

Anonymous poster hash: 1be6a...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger merke til det, ergrer meg litt, men selv om man er norsklektor trenger har man ikke noen rett til å korrigere folk i hytt og pine. Man forstår jo hva som er ment. Men for den generelle folkeskikk syns jeg man skal lære seg sitt eget språks grammatikk. Det bunner nok i at mange ikke bryr seg.

Skrevet

Oi, nå beveger du deg på tynn dib/bim-is..!

Jeg reagerer også på og/å-feil og skrivefeil generelt, men det er visstnok IKKE lov å prate om det eller ha fokus på rettskriving, for så lenge man forstår meningen er visst alt lov...

Så ta på deg bombehjelmen og vent på å bli pepret!

Anonymous poster hash: 6dc2a...8e8

Skrevet

Jeg irriterer meg enda mer over orddelingsfeil. Når f.eks. sykkeltur blir til sykkel tur.

Også synes jeg det er fælt med de som må rette på alle skrivefeilene inne i trådene til folk.

Jeg liker bedre tråder som denne, hvor vi diskuterer temaet.

Anonymous poster hash: fff6e...3e9

Skrevet

Må bare poengtere at jeg ikke er etter noen her inne. Snakker generelt. Som sagt, er jeg fra et annet land, så jeg skriver selv mye feil. Bare syntes det er rart det med og og å. Det er noe nesten alle har problemer med men det er egentlig ganske enkel.

Skrevet

Det som jeg legger mest merke til er om folk skriver intrisert, vill, skall, Ifjord, i fjord, hun der det skal være henne.

Anonymous poster hash: c2dce...32a
Skrevet

Ja, dette er enda et område hvor innvandrere parkerer etniske nordmenn. Mange kan norsk språk bedre enn de som er født og oppvokst her.

Men men. Så lenge folk skjønner hva som menes...

Anonymous poster hash: 8bad2...b6c

Skrevet

Datteren min på 6,5 år begynner så smått å forstå og/å- regelen. Rart ikke voksne mennesker klarer det samme.

Anonymous poster hash: da53f...3d3

Skrevet

Det er grusomt å lese, og det må være litt pinlig å ikke forstå forskjellen på disse to. Og nei, det er ikke "greit så lenge man blir forstått". Det som skjer er en gradvis ødeleggelse av språket hvor man tilslutt ikke vet hva som er rett og galt.

Anonymous poster hash: f9349...821

Skrevet

Må bare poengtere at jeg ikke er etter noen her inne. Snakker generelt. Som sagt, er jeg fra et annet land, så jeg skriver selv mye feil. Bare syntes det er rart det med og og å. Det er noe nesten alle har problemer med men det er egentlig ganske enkel.

enkelt* 

Skrevet

Noen har kanskje ikke giddet å lære seg det, noen bruker fortsatt sms-språket(forkorte mest mulig ned på ord), andre har lette lese- og skrivevansker. Og da er det nok litt vanskelig å huske på den ene bittelille regelen der. Jada, jeg irriterer meg over det jeg og, men jeg forstår jo hva folk mener så det går fort over.

Skrevet

Jepp. Jeg er en av de som irriterer meg over skrivefeil - skyt meg. :D

Jeg er derimot IKKE en av de som kommenterer andres skrivefeil her inne, det hender jo garantert at jeg skriver feil selv også.

Slurvefeil eller feil fordi man skriver på mobil o.l. går helt fint, men jeg får helt vondt av orddelingsfeil, å/og, hun/henne, feil spørreord, visst/hviss når det skal være hvis osv.

Skrevet

Jeg synes slike feil bør korrigeres når de brukes i det offentlige rom, slik som på dib. Stadig å lese ordene brukt feil ødelegger folks språkfølelse. Vi påvirkes av det vi leser. De første 5 gangene vi leser en fei reagerer vi, etter20 ganger reagerer vi ikke lengre og etter 100 ganger begynner vi gjerne å gjøre samme feil selv.

Anonymous poster hash: 3d389...890

Skrevet

Jeg synes slike feil bør korrigeres når de brukes i det offentlige rom, slik som på dib. Stadig å lese ordene brukt feil ødelegger folks språkfølelse. Vi påvirkes av det vi leser. De første 5 gangene vi leser en fei reagerer vi, etter20 ganger reagerer vi ikke lengre og etter 100 ganger begynner vi gjerne å gjøre samme feil selv.

Anonymous poster hash: 3d389...890

Jeg synes man kan korrigere så lenge man gjør det på en høflig måte :) Noen korrigerer andre på en sårende måte. Jeg har ikke noe imot at mannen min eller venner korrigerer meg, jeg er derimot takknemlig for det.Jeg lærer fortsatt språket. Men jeg hadde selvfølgelig reagert annerledes om de hadde gjort det på en stygg måte.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i dette med korrigering, damer. Det kommer an på situasjonen. Jeg korrigerer elevene mine, det er jo en veldig naturlig arena. Jeg korrigerer barna mine og øvrig familie som jeg kjenner godt, og da gjør jeg det med humor. Det føles nemlig ikke godt å bli korrigert, satt på plass, på en måte. Jeg mener at både skrivefeil og talefeil/uttale går mest ut over vedkommende som begår feilene. Det viser at du er lite dannet eller bryr deg lite osv. Jeg gjør meg jo tanker om folk med mye skrivefeil, men mener ikke det er min plass å påpeke dette hvis jeg ikke er bedt om det. Det syns jeg også er dårlig folkeskikk.

Jeg vil heller oppfordre befolkningen om å ta språket sitt på alvor, for det speiler deg i stor grad godt blir bedømt utifra det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg kan det ikke. Dvs, jeg kan det, men jeg får det aldri til. Er god på mye annet så det får bare være :-)

Skrevet

Åpebare feil klør jeg noen ganger i fingrene etter å korrigere men jeg har til nå klart å styre meg.

Og/å er jeg vel den feilen de fleste sliter med. De som bruker tiden sin på skrivefeil her inne må gjerne gjøre det for min del. Jeg overser lett de som korrigerer meg. :-) kan ikke ta til seg eller ta seg nær av anonyme på nett.

Får bare beklage hvis jeg ødelegger følelsen for det skriftlige språket.

Jeg sliter ikke med spesielt dårlig samvittighet. :-D

Anonymous poster hash: eaae0...718

Skrevet

Åpebare feil klør jeg noen ganger i fingrene etter å korrigere men jeg har til nå klart å styre meg.

Og/å er jeg vel den feilen de fleste sliter med. De som bruker tiden sin på skrivefeil her inne må gjerne gjøre det for min del. Jeg overser lett de som korrigerer meg. :-) kan ikke ta til seg eller ta seg nær av anonyme på nett.

Får bare beklage hvis jeg ødelegger følelsen for det skriftlige språket.

Jeg sliter ikke med spesielt dårlig samvittighet. :-D

Hoho. Pinlig at det ble skrivefeil på en "jeg hater skrivefeil" tråd.

Give it to me. :-D

Skrevet

enkelt*

*synes

Anonymous poster hash: 5218c...29b

Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg kan det ikke. Dvs, jeg kan det, men jeg får det aldri til. Er god på mye annet så det får bare være :-)

Hvis du sier setningen på engelsk er og/å veldig enkelt:)

Jeg er ganske dårlig på hun/henne.

Skrevet

Når vi alikevel er inne på grammatiske feil, så holdt Dan Børge Akerø på å gi meg slagside i går, da han avsluttet programmet med å si "Hvem by" på quizdan. Dette er nesten verre for meg enn og/å-feiler, selv om det også kan gi svært ubehagelige sjelelige lidelser.

Skrevet

Jeg irriterer meg enda mer over orddelingsfeil. Når f.eks. sykkeltur blir til sykkel tur.

Også synes jeg det er fælt med de som må rette på alle skrivefeilene inne i trådene til folk.

Jeg liker bedre tråder som denne, hvor vi diskuterer temaet.

Anonymous poster hash: fff6e...3e9

Kremt... Det heter særskrivingsfeil. ☺️ Siden vi nå er inne på slikt. Hehehe...

Jeg vet jeg nok gjør en del og/å-feil, eller har i hvert fall gjort det. Enda jeg er opptatt av rettskriving, så er dette en slurvefeii som har sneket seg inn, men ble oppmerksom på det for en stund siden. Nå tror jeg det er færre av de feilene... Håper jeg...

Anonymous poster hash: d8f36...6a4

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis du sier setningen på engelsk er og/å veldig enkelt:)

Jeg er ganske dårlig på hun/henne.

Ja, jo. Akkurat det med hva som skal være foran verb er greit, men ikke alle disse andre rare reglene ;-)

Skrevet

Jeg legger merke til disse skrivefeilene:

Hun/henne

Hvis/visst

Og/å

MANGE skylder på dysleksi, men at så stor andel dyslektikere har samlet seg her inne er lite trolig. Altså sløvhet!!!

Anonymous poster hash: 7b6a2...aac

Skrevet

Det er vel ytterst få som aldri har skrivefeil, enten pga at det går for fort og man slurver eller at man har lært seg feil bruk.

Jeg sliter med de/dem og ennå/enda (som jeg trodde kunne brukes om hverandre, men det var visst feil). Hva forskjellen på orddelingsfeil og særskrivingsfeil vet jeg heller ikke :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...