Liv & Røre Skrevet 31. januar 2014 #26 Skrevet 31. januar 2014 Sjefen har ingen rett til å forsvare pasienten med at han/hun har fått dårlige nyheter. Er virkelig vedkommende skikket til å ta seg av barn når han/hun reagerer slik? Tenker det er spesielt viktig å få hjelp i slike vanskelige situasjoner. Som de andre sier; meldeplikten går foran taushetsplikten. Uansett bryter du ikke taushetsplikten ved å melde fra om vold mot barnet med mindre du utleverer pasientens helseopplysninger. Så da bryter du ikke taushetsplikten når du melder fra!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #27 Skrevet 31. januar 2014 Da har jeg ringt barnevernsvakten i byen vår og fortalt hva som skjedde. De har fått navnet på denne personen og adresse(gikk inn i DIPS etter denne hendelsen og fant adressen) Klarte ikke å vente til mandag. Fortalte hele hendelsesforløpet, hva som ble sagt osv. Fortalte også hvem jeg var og hvilke stilling jeg har og hvor jeg jobber, siden dette skjedde på jobb. Så nå håper jeg dette barnet og pasienten får hjelp fortest mulig. Og jeg driter i sjefen akkurat nå! H*n blir nok forbanna på mandag når jeg forteller at jeg har meldt det til bv, men det bryr jeg meg ikke om. Så lenge barnet får hjelp så er det det viktigste. Kommer også til å ta dette videre mtp at sjefen prøvde å nekte meg å melde. Har sendt mail til fagforbundet mitt også sånn i tilfelle. Har bare bedt de om å kontakte meg på mandag da jeg er i en konflikt med sjefen. Har ikke nevnt noe mer enda. Nå skal jeg legge meg, er helt utslitt etter å ha gått å tenkt på dette siden det skjedde tidligere idag. God natt. Hi Anonymous poster hash: 2e9d1...5f5
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #28 Skrevet 31. januar 2014 Jeg mener at du skal kontakte barnevernet, men du nør gjøre det på korrekt måte slik at du ikke blir sittende med brudd på taushetsplikt. Ved slike tilfeller skal man varsle, men du kan nok ikke bare ringe barnevernet og melde. Her må alt journalføres og sjef skal være informert. Du kan kontakte barnevernet anonymt i første omgang for å få info om korrekt saksgang. Anonymous poster hash: 8c483...138
Liv & Røre Skrevet 31. januar 2014 #29 Skrevet 31. januar 2014 Jeg tenker også hvis de kan gjøre sånt med vitner til stede, hva foregår da bak lukkede dører? Det skremmer meg i hvertfall... Det tenker jeg også.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #30 Skrevet 31. januar 2014 Da har jeg ringt barnevernsvakten i byen vår og fortalt hva som skjedde. De har fått navnet på denne personen og adresse(gikk inn i DIPS etter denne hendelsen og fant adressen) Klarte ikke å vente til mandag. Fortalte hele hendelsesforløpet, hva som ble sagt osv. Fortalte også hvem jeg var og hvilke stilling jeg har og hvor jeg jobber, siden dette skjedde på jobb. Så nå håper jeg dette barnet og pasienten får hjelp fortest mulig. Og jeg driter i sjefen akkurat nå! H*n blir nok forbanna på mandag når jeg forteller at jeg har meldt det til bv, men det bryr jeg meg ikke om. Så lenge barnet får hjelp så er det det viktigste. Kommer også til å ta dette videre mtp at sjefen prøvde å nekte meg å melde. Har sendt mail til fagforbundet mitt også sånn i tilfelle. Har bare bedt de om å kontakte meg på mandag da jeg er i en konflikt med sjefen. Har ikke nevnt noe mer enda. Nå skal jeg legge meg, er helt utslitt etter å ha gått å tenkt på dette siden det skjedde tidligere idag. God natt. HiAnonymous poster hash: 2e9d1...5f5 Ouch! Sånn foregår det ikke! Kan jeg spørre hvilken stilling du har? Jeg er redd du har gjort noe dumt med tanke på at korrekt saksgang trolig ikke er fulgt. Anonymous poster hash: 8c483...138
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #31 Skrevet 31. januar 2014 Jeg ville tatt en anonym telefon til bvtj,du går opplysningsplikt og meldeplikt,da opphører tausetshplikten. Anonymous poster hash: ab5dc...c9c
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #32 Skrevet 31. januar 2014 Jeg mener at du skal kontakte barnevernet, men du nør gjøre det på korrekt måte slik at du ikke blir sittende med brudd på taushetsplikt. Ved slike tilfeller skal man varsle, men du kan nok ikke bare ringe barnevernet og melde. Her må alt journalføres og sjef skal være informert. Du kan kontakte barnevernet anonymt i første omgang for å få info om korrekt saksgang. Anonymous poster hash: 8c483...138 Har kontakter bv, i begynnelsen var jeg anonym. Sa ikke navn eller noe, fortalte hva jeg jobbet som og hva jeg hadde sett og hørt. Fortalte også at jeg hadde tatt dette opp med sjefen min, og hva sjefen hadde sagt. Spurte om jeg har lov til å melde dette mtp taushetsplikt og hva sjefen min sa, og ja jeg er pliktig til det. Fikk beskjed om at i dette tilfelle faller taushetsplikten bort og jeg får opplysningsplikt. Så da presenterte jeg meg, fortalte navn og adresse på pasienten osv. De takket meg for at jeg ringte og de fikk både mobil nr mitt og adressen min,hvis de trenger å komme i kontakt med meg igjen. Nå har jeg gjort det jeg kan, og håper de får hjelp. Hi Anonymous poster hash: 2e9d1...5f5
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #33 Skrevet 31. januar 2014 Jeg mener at du skal kontakte barnevernet, men du nør gjøre det på korrekt måte slik at du ikke blir sittende med brudd på taushetsplikt. Ved slike tilfeller skal man varsle, men du kan nok ikke bare ringe barnevernet og melde. Her må alt journalføres og sjef skal være informert. Du kan kontakte barnevernet anonymt i første omgang for å få info om korrekt saksgang. Anonymous poster hash: 8c483...138 Har kontakter bv, i begynnelsen var jeg anonym. Sa ikke navn eller noe, fortalte hva jeg jobbet som og hva jeg hadde sett og hørt. Fortalte også at jeg hadde tatt dette opp med sjefen min, og hva sjefen hadde sagt. Spurte om jeg har lov til å melde dette mtp taushetsplikt og hva sjefen min sa, og ja jeg er pliktig til det. Fikk beskjed om at i dette tilfelle faller taushetsplikten bort og jeg får opplysningsplikt. Så da presenterte jeg meg, fortalte navn og adresse på pasienten osv. De takket meg for at jeg ringte og de fikk både mobil nr mitt og adressen min,hvis de trenger å komme i kontakt med meg igjen.Nå har jeg gjort det jeg kan, og håper de får hjelp. HiAnonymous poster hash: 2e9d1...5f5 Men du har journalført hva du har gjort? Anonymous poster hash: 8c483...138
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #34 Skrevet 31. januar 2014 Da har jeg ringt barnevernsvakten i byen vår og fortalt hva som skjedde. De har fått navnet på denne personen og adresse(gikk inn i DIPS etter denne hendelsen og fant adressen) Klarte ikke å vente til mandag. Fortalte hele hendelsesforløpet, hva som ble sagt osv. Fortalte også hvem jeg var og hvilke stilling jeg har og hvor jeg jobber, siden dette skjedde på jobb. Så nå håper jeg dette barnet og pasienten får hjelp fortest mulig. Og jeg driter i sjefen akkurat nå! H*n blir nok forbanna på mandag når jeg forteller at jeg har meldt det til bv, men det bryr jeg meg ikke om. Så lenge barnet får hjelp så er det det viktigste. Kommer også til å ta dette videre mtp at sjefen prøvde å nekte meg å melde. Har sendt mail til fagforbundet mitt også sånn i tilfelle. Har bare bedt de om å kontakte meg på mandag da jeg er i en konflikt med sjefen. Har ikke nevnt noe mer enda. Nå skal jeg legge meg, er helt utslitt etter å ha gått å tenkt på dette siden det skjedde tidligere idag. God natt. HiAnonymous poster hash: 2e9d1...5f5 Ouch! Sånn foregår det ikke! Kan jeg spørre hvilken stilling du har? Jeg er redd du har gjort noe dumt med tanke på at korrekt saksgang trolig ikke er fulgt. Anonymous poster hash: 8c483...138 Det var så pass alvorlig det som skjedde idag, har ikke fortalt alt. Bare bruddstykker slik ingen skal bli gjenkjent. Vil ikke si hvilken stilling jeg har, vil ikke at noen skal bli gjenkjent. Har snakket anonymt med bv først, og de fortalte meg saksgangen siden dette skjedde på jobb. Og utifra hva de har fortalt og anbefalt meg så har jeg gjort det rette. Har også snakket med to andre på jobben angående saksgang, hvor den ene er tillitsvalgt og de anbefalte meg å gjøre det slik jeg gjorde. Hi Anonymous poster hash: 2e9d1...5f5
Gjest ronja røverdatter Skrevet 31. januar 2014 #35 Skrevet 31. januar 2014 Sjefen din er pinglete og det er riktig at noe burde gjøres, men jeg vet ikke om jeg tror at dette var rette måten å gjøre det på.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #36 Skrevet 31. januar 2014 Jeg mener at du skal kontakte barnevernet, men du nør gjøre det på korrekt måte slik at du ikke blir sittende med brudd på taushetsplikt. Ved slike tilfeller skal man varsle, men du kan nok ikke bare ringe barnevernet og melde. Her må alt journalføres og sjef skal være informert. Du kan kontakte barnevernet anonymt i første omgang for å få info om korrekt saksgang. Anonymous poster hash: 8c483...138 Har kontakter bv, i begynnelsen var jeg anonym. Sa ikke navn eller noe, fortalte hva jeg jobbet som og hva jeg hadde sett og hørt. Fortalte også at jeg hadde tatt dette opp med sjefen min, og hva sjefen hadde sagt. Spurte om jeg har lov til å melde dette mtp taushetsplikt og hva sjefen min sa, og ja jeg er pliktig til det. Fikk beskjed om at i dette tilfelle faller taushetsplikten bort og jeg får opplysningsplikt. Så da presenterte jeg meg, fortalte navn og adresse på pasienten osv. De takket meg for at jeg ringte og de fikk både mobil nr mitt og adressen min,hvis de trenger å komme i kontakt med meg igjen.Nå har jeg gjort det jeg kan, og håper de får hjelp. HiAnonymous poster hash: 2e9d1...5f5 Men du har journalført hva du har gjort? Anonymous poster hash: 8c483...138 Selvfølgelig har jeg det, både det som skjedde mellom barnet og pasienten og pasientens reaksjon på meg og skadene på meg(små skader) alt er rappotert til sjefen, og selvfølgelig journalført. Hi Anonymous poster hash: 2e9d1...5f5
Fero Skrevet 31. januar 2014 #37 Skrevet 31. januar 2014 (endret) Gjort er gjort, og spist er spist. La nå ikke HI gå hele helgen med bekymringer rundt måten hun meldte fra på. Hun meldte fra, og det er det viktigste. Som andre også har nevnt er journalføring et greit nøkkelord. Edit: svaret rett ovenfor tok for seg sistnevnte, så da synes jeg du kan slappe godt av og vær fornøyd med din egen reaksjonsevne. Endret 31. januar 2014 av Fero
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 31. januar 2014 #38 Skrevet 31. januar 2014 Du har gjort en god gjerning HI
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #39 Skrevet 31. januar 2014 Sjefen din er pinglete og det er riktig at noe burde gjøres, men jeg vet ikke om jeg tror at dette var rette måten å gjøre det på.Jeg har fulgt protokollen vi har til slike saker til punkt å prikke.Vi har en egen protokoll på jobben, hvor det står hva vi skal gjøre steg for steg, hvem som skal varsles, journalføring, kontakt med barnevern, evt politi osv. Alt er gjort helt etter protokollen. Snakket også anonymt med bv først og de forklarte hva jeg måtte gjøre osv og alt dette hadde jeg gjort. Tillitsvalgte som jeg også har snakket med har også meldt til bv tidligere og fulgt samme protokoll, aldri blitt noe problem pga det. Jeg har altså ikke bare snakket med sjefen også meldt til bv. Masse annnet innimellom her. Men nå må jeg sove. God natt Hi Anonymous poster hash: 2e9d1...5f5
det er berre mordi Skrevet 31. januar 2014 #40 Skrevet 31. januar 2014 Opplysningsplikta gjer det enkelt for oss som har jobb der ein kan vere vitne til slikt. Då SKAL ein melde frå - viss ikkje bryt ein lova sjølv.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. februar 2014 #41 Skrevet 1. februar 2014 Sjefen din er pinglete og det er riktig at noe burde gjøres, men jeg vet ikke om jeg tror at dette var rette måten å gjøre det på.Jeg har fulgt protokollen vi har til slike saker til punkt å prikke.Vi har en egen protokoll på jobben, hvor det står hva vi skal gjøre steg for steg, hvem som skal varsles, journalføring, kontakt med barnevern, evt politi osv. Alt er gjort helt etter protokollen. Snakket også anonymt med bv først og de forklarte hva jeg måtte gjøre osv og alt dette hadde jeg gjort. Tillitsvalgte som jeg også har snakket med har også meldt til bv tidligere og fulgt samme protokoll, aldri blitt noe problem pga det. Jeg har altså ikke bare snakket med sjefen også meldt til bv. Masse annnet innimellom her. Men nå må jeg sove. God natt Hi Anonymous poster hash: 2e9d1...5f5 Ja, men da høres det jo bra ut! Godt jobba!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #42 Skrevet 1. februar 2014 Takk til deg, HI, som reagerte i denne saken og gjorde det rette, selv om en person over prøvde å snakke deg fra det i form av trusler om oppsigelse. Nettopp sånne som deg utgjør en forskjell i dagens "kalde" samfunn, og du kan ha bidratt til å gjøre et lite liv så mye, mye bedre. Anonymous poster hash: 98024...7fd
Gjest meg&mini Skrevet 1. februar 2014 #43 Skrevet 1. februar 2014 Så bra at du gjorde det rette, HI!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #45 Skrevet 1. februar 2014 Jeg har kontaktet bv flere ganger pga ting jeg har sett på jobb (jobber på barneavdeling). Avgjørelsen er selvfølgelig drøftet av fler før vi går videre. Sjefen min har aldri gått imot dette men heller oppfordret oss til å gjøre dette når vi mistenker omsorgssvikt. Anonymous poster hash: 3055f...69a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #46 Skrevet 1. februar 2014 Kjempebra at du har gjort dette, men som offentlig ansatt må du også skriftliggjøre bekymringsmeldingen. Men helt greit at denne kommer i etterkant. Synes det er litt rart at barnevernvakten ikke orienterte deg om det. Man må huske på at hver og en har en selvstendig meldeplikt til barnevernet, selv om sjefen sier at du ikke kan. Ifht om dette var en engangshendelse pga en vanskelig situasjon eller om barnet lever i en omsorgssvikt situasjon kan du umulig vite noe om, og det er barnevernets jobb å undersøke dette. Du har gjort det du burde gjøre, ikke tvil på det! Hilsen barnevernsansatt Anonymous poster hash: e9c79...178
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #47 Skrevet 1. februar 2014 Jeg mener at du skal kontakte barnevernet, men du nør gjøre det på korrekt måte slik at du ikke blir sittende med brudd på taushetsplikt. Ved slike tilfeller skal man varsle, men du kan nok ikke bare ringe barnevernet og melde. Her må alt journalføres og sjef skal være informert. Du kan kontakte barnevernet anonymt i første omgang for å få info om korrekt saksgang. Anonymous poster hash: 8c483...138 Har kontakter bv, i begynnelsen var jeg anonym. Sa ikke navn eller noe, fortalte hva jeg jobbet som og hva jeg hadde sett og hørt. Fortalte også at jeg hadde tatt dette opp med sjefen min, og hva sjefen hadde sagt. Spurte om jeg har lov til å melde dette mtp taushetsplikt og hva sjefen min sa, og ja jeg er pliktig til det. Fikk beskjed om at i dette tilfelle faller taushetsplikten bort og jeg får opplysningsplikt. Så da presenterte jeg meg, fortalte navn og adresse på pasienten osv. De takket meg for at jeg ringte og de fikk både mobil nr mitt og adressen min,hvis de trenger å komme i kontakt med meg igjen.Nå har jeg gjort det jeg kan, og håper de får hjelp. HiAnonymous poster hash: 2e9d1...5f5 Men du har journalført hva du har gjort? Anonymous poster hash: 8c483...138 Selvfølgelig har jeg det, både det som skjedde mellom barnet og pasienten og pasientens reaksjon på meg og skadene på meg(små skader) alt er rappotert til sjefen, og selvfølgelig journalført. HiAnonymous poster hash: 2e9d1...5f5 Ok, men da er det jo greit. Slik du fremstilte det fikk jeg følelsen av du ringte barnevernet mens du så på gullrekka. Som et slags innfall, uten faglig og kollegial støtte og uten å journalføre det. Men slik du beskriver det nå så høres det jo ut som det er elegant håndtert. Anonymous poster hash: 8c483...138
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #49 Skrevet 2. februar 2014 Du bør være HELT sikker på at dette ikke kun er en gang sak. og ødelegge en hel familie er verre Anonymous poster hash: a88b2...0f6
Fero Skrevet 2. februar 2014 #50 Skrevet 2. februar 2014 (endret) Du bør være HELT sikker på at dette ikke kun er en gang sak. og ødelegge en hel familie er verre Anonymous poster hash: a88b2...0f6 Nei, jeg synes ikke helsepersonell skal gå rundt å spekulere i om dette er en engangssak eller ei. Er det virkelig greit at folk skal gå rundt å gjette før de eventuelt ser an om saken skal meldes? Endret 2. februar 2014 av Fero
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå