Gå til innhold

Pasient slo barnet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobb, så en pasient slå barnet sitt og kjefte(masse stygge ord i kategorien fitteunge, trusler osv) fikk stoppet dette. Kontaktet sjefen fordi jeg vil kontakte bv pga dette. Sjefen nekter meg i å gjøre det pga taushetsplikten!! Og han mener at pasienten var i en vanskelg situasjon pga fått dårlige nyheter ang seg selv.

Jeg er uenig, men sjefen sier at hvis jeg bryter taushetsplikten ryker jobben min. Hva gjør jeg? Er helt dårlig, skal jeg miste jobben og hjelpe dette barnet, eller holde kjeft og beholde jobben men da lider mest sannsynlig dette barnet. Har ikke råd til å miste jobben heller, har selv barn og er alene..

Herregud blir helt dårlig! Jeg mener i slike tilfeller så gjelder ikke taushetsplikten, jeg har rett sant? Og hvis jeg kontakter bv så kan ikke sjefen sparke meg sant?

Vet at hvis jeg melder så vet denne pasienten at det er meg og vil da kontakte sjefen min, vet dette pga det sa pasienten..

Hjelp!

Anonymous poster hash: 2e9d1...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har en opplysningsplikt og...  Det er veldig uprofesjonelt av sjefen din og si noe slikt! Sjefen burde vite hva det rette er.......

Anonymous poster hash: 53bf4...047
Skrevet

Du har en opplysningsplikt og... Det er veldig uprofesjonelt av sjefen din og si noe slikt! Sjefen burde vite hva det rette er.......

Anonymous poster hash: 53bf4...047

Det var det jeg sa til sjefen, at jeg har opplysningsplikt.

Er det noen andre jeg kontakte som kan bekrefte at jeg har lov til å bryte taushetsplikten til barnevernet? Jeg MÅ gjøre noe for dette barnet.

Hi

Skrevet

Når det kommer til misbruk av barn så unngår man taushetsplikten. Sånn er reglene. Har nettopp lært dette, går sykepleierstudiet nå. Så bare meld fra du:)

Anonymous poster hash: 9bbbf...02e

Skrevet

På jobb, så en pasient slå barnet sitt og kjefte(masse stygge ord i kategorien fitteunge, trusler osv) fikk stoppet dette. Kontaktet sjefen fordi jeg vil kontakte bv pga dette. Sjefen nekter meg i å gjøre det pga taushetsplikten!! Og han mener at pasienten var i en vanskelg situasjon pga fått dårlige nyheter ang seg selv.

Jeg er uenig, men sjefen sier at hvis jeg bryter taushetsplikten ryker jobben min. Hva gjør jeg? Er helt dårlig, skal jeg miste jobben og hjelpe dette barnet, eller holde kjeft og beholde jobben men da lider mest sannsynlig dette barnet. Har ikke råd til å miste jobben heller, har selv barn og er alene..

Herregud blir helt dårlig! Jeg mener i slike tilfeller så gjelder ikke taushetsplikten, jeg har rett sant? Og hvis jeg kontakter bv så kan ikke sjefen sparke meg sant?

Vet at hvis jeg melder så vet denne pasienten at det er meg og vil da kontakte sjefen min, vet dette pga det sa pasienten..

Hjelp!

Sjefen din tar feil. Si at hvis han prøver å si deg opp pga dette så kommer du til å gå rettens vei, med loven på din side, for dette er ikke oppsigelsesgrunnlag eller brudd på taushetsplikten!

Anonymous poster hash: 7ed3b...4b6

Skrevet

Sjefen din er feig. Man er faktisk pliktet til å varsle barnevernet om man opplever noe i jobben, taushetsplikten tells ikke da. Fordi det er til barnet beste, er neppe første gang hun slo :( Varsle og får du sparken så har ikke sjefen din lov til det. Og da kontakter du din fagorganisasjon, du er vel organisert?

Anonymous poster hash: 02898...c35

Skrevet

I utgangspunktet så har man vel plikt å varsle om man mistenker at barn blir utsatt for overgrep, mener jeg. Da oppheves taushetsplikten.

Når det er sagt, så kan det være at dette skjedde nettopp fordi pasienten har fått en ekstremt vanskelig beskjed. Har man f.eks. fått beskjed om dødelig sykdom, så er man kanskje ikke helt tilregnelig rett etterpå.

Likevel, dette er noe som ikke skal skje! Hvis dette er en så vanskelig og alvorlig beskjed/sykdom pasienten har fått så er det viktig at pasienten og familien får hjelp til å takle situasjonen de vil stå i fremover.

Sjefen din virker veldig uproff og burde vite at man har opplysningsplikt!

At han truer deg med oppsigelse for å sikre et barn, det viser at han ikke kan regelverken og ikke burde hatt den stillingen han har.

Selv om han kanskje "unnskylder" pasienten pga den vanskelige beskjeden pasienten fikk, så viser det at pasienten reagerte så irrasjonel overfor barnet at h*n trolig trenger hjelp. Barnevernet er i så fall rette instans til å avgjøre hvilket tilbud familien kan få.

Man skal aldri godta at et barn blir slått!

Jeg ville varslet barnevernet - og sjefen din kan ikke si deg opp. Da er det sak umiddelbart!

Hvis du ikke er fagorganisert, så pass på at du melder deg inn umiddelbart, da står du sterkere hvis det skulle få noe etterspill. Men du gjør ikke noe galt om du melder - tvert imot, det er din plikt.

Anonymous poster hash: 9c443...fbc
Skrevet

Ta kontakt med fagorganisasjonen din, de kan hjelpe dge med det lovmessige her. Du har også opplysningsplikt- og det har også sjefen din. Dermed kan du ikke sies opp for å ha brutt taushetsplikten. Som sagt, kontakt fagforening slik at de kan gi deg juridisk tyngde til å legge pres spå sjefen din.

Anonymous poster hash: 0a19a...e55
Skrevet

Ta kontakt med fagorganisasjonen din, de kan hjelpe dge med det lovmessige her. Du har også opplysningsplikt- og det har også sjefen din. Dermed kan du ikke sies opp for å ha brutt taushetsplikten. Som sagt, kontakt fagforening slik at de kan gi deg juridisk tyngde til å legge pres spå sjefen din.

Anonymous poster hash: 0a19a...e55

Signerer denne, hadde tatt kontakt med fagforeningen.

Anonymous poster hash: 9a187...708

Skrevet

Kontakt LO eller fagorganisasjonen din. De må jo kunne svare om regelverket i forhold til taushetsplikt og meldeplikt?

Anonymous poster hash: b4e68...505
Skrevet

kjære deg,det hjelper borna lite at mor er slik for ein grunn,poenget er at ho er slik,og det er alvorlig! du har meldeplikt,loven er klinkande klar. sjefen din burde skamma seg,og slett ikkje jobba med mennesker,og slett ikkje vera sjef.

viss du lar vera å melda bryt du loven. helsing tidl barnevern kurator

Skrevet

du kan og melda til politiet,det er ein politisak, såvel som ein barnevernsak

Skrevet

Man er pliktig til å melde i fra dersom det er mistanke om at et barn blir misbrukt på en eller annen måte!

Anonymous poster hash: 33a3d...cf3
Skrevet

Hvis du ikke hjelper dette barnet, tror jeg du kommer til å tenke på det resten av livet. Jeg var veldig ung da noen i nabolaget ikke var skikket til å ha barna sine, omsorgssvikt. Tenker ennå på det idag, 25 år senere, at jeg ikke meldte det til barnevernet.

Følg hjertet ditt

Skrevet

Hadde tatt en ny runde med sjefen. For det er faktisk meldeplikt når man opplever sånt!

Du kan og ringe bv anonymt å høre hva de tenker om det, da får du vite hvordan du skal forholde deg til dette.

Skrevet

Fylkeslegen kan hjelpe deg med dette (Helseavdelingen hos Fylkesmannen i fylket du bor i). De kan forklare deg jusen så du kan si dette videre til sjefen din. 

Eventuelt kan du ringe BV og forklare situasjonen (uten navn) og be om råd. 

Anonymous poster hash: 3e05f...c02
Skrevet

Hjelp!Anonymous poster hash: 2e9d1...5f5

Som andre skriver, du er pliktig å varsle BV når barn blir utsatt for vold og overgrep!

Skrevet

Du har mldeplikt. Å ikke følge denne er å bryte loven. Det din sjef sier til deg kan gi ham/henne sparken.

Snakk medfagforeningen din over helgen, du kan jo prøve å ringe i morgen, usikker på om de er der (kontoret i min fagforening er åpen lørdags formiddag). Dette er absolutt ikke greit av din sjef. Har han noe personlig kontakt med de mon tro??

Anonymous poster hash: ecce9...613

Skrevet (endret)

Ps. Taushetsplikten gjelder ikke når det kommer til vold mot barn, en pleier/ behandler som får informasjon om at en pasient skader/ kan komme til å skade et barn skal varsle BV, litt usikker på veien, men hvis sjefen din nekter så må du gå forbi, så får du ta det med forbundet hvis det skulle bli problemer i etterkant. Du kan ikke la dette passere. Tenk hva dette barnet kan bli utsatt for, tenk Cristoffer saken!

Endret av Ugl@ ruger...
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Fra helsepersonelloven:

§ 33.Opplysninger til barneverntjenesten

Den som yter helsehjelp, skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side.

Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § 4-12. Det samme gjelder når et barn har vist vedvarende og alvorlige atferdsvansker, jf. nevnte lov § 4-24.

Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av lov om barneverntjenester, skal helsepersonell gi slike opplysninger.

I helseinstitusjoner skal det utpekes en person som skal ha ansvaret for utleveringen av slike opplysninger.

Merk at dette gjelder alvorlige tilfeller, men det vil jeg absolutt si ditt tilfelle er.

Sjefen din kan ta seg en bolle, han/hun kan selv få sparken for å oppfordre sine ansatte til å bryte loven, det er jo akkurat det han/hun gjør mot deg....

Skrevet

Sjefen din er på bærtur, og her er lova du kan slå i bordet med.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64#KAPITTEL_6

Men det høyres vel ut som ein sjef som ikkje så lett vil innrømme å ta feil.  Du kan gå til fagforeininga, som andre her nemner, men har denne sjefen din ein sjef over seg att som det går an å snakke med?  Tenkjer at det kan spare deg for ein større konflikt om nokon over han/ho att kan ta opp saka med vedkommande. 

Skrevet

Fra helsepersonelloven:

§ 33.Opplysninger til barneverntjenesten

Den som yter helsehjelp, skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side.

Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § 4-12. Det samme gjelder når et barn har vist vedvarende og alvorlige atferdsvansker, jf. nevnte lov § 4-24.

Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av lov om barneverntjenester, skal helsepersonell gi slike opplysninger.

I helseinstitusjoner skal det utpekes en person som skal ha ansvaret for utleveringen av slike opplysninger.

Merk at dette gjelder alvorlige tilfeller, men det vil jeg absolutt si ditt tilfelle er.

Sjefen din kan ta seg en bolle, han/hun kan selv få sparken for å oppfordre sine ansatte til å bryte loven, det er jo akkurat det han/hun gjør mot deg....

Signerer!!!

Du har PLIKT til å melde fra, du kan ikke melde fra anonymt fordi du har sett dette som helsepersonell. Du bryter loven om du ikke melder fra, og sjefen din har allerede brutt loven ved å nekte deg å melde!

Og ikke MINST; dette barnet trenger at du melder fra! Tenkt for en forskjell du kan gjøre for barnet! DU kan gjøre livet til dette barnet bedre!

Hvis sjefen sier deg opp på dette grunnlaget, tar du det med fagforeningen din, for da bryter sjefen loven også der.

Lykke til, håper du tar riktig valg!

Skrevet

Sørg for å få alt skriftlig (epost) om du tar kontakt med fagforeningen din.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 98024...7fd
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

En annen ting, ikke la sjefen din overtale deg med at det bare var fordi pasienten hadde fått en sånn fryktelig beskjed eller hva det nå var. De aller fleste mennesker vil likevel ikke gjøre noe slikt mot barnet sitt! Og uansett om det skulle være fordi pasienten var helt i sjokk og uberegnelig, ja da skulle den jo i alle fall ikke ha ansvar for et barn!! Og at dette skulle være et engangstilfelle? Pøh, kjøss meg...

Skrevet

Jeg tenker også hvis de kan gjøre sånt med vitner til stede, hva foregår da bak lukkede dører? Det skremmer meg i hvertfall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...