Gå til innhold

Inspirert! Hva har barnet ditt spurt deg om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som du ikke kan svare på.

Jeg fikk en gang spørsmål om hvorfor hvalen er i vann når den er ett pattedyr.

Jeg aner ikke faktisk.

Noen som vet det og har andre spørsmål som er vanskelige å svare på?

Anonymous poster hash: d45ed...620

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvalen puster ikke under vann og er derfor et pattedyr :)

Skrevet

Ja DET vet jeg. Han lurte på hvorfor et pattedyr var i vann når de andre pattedyrene var på land.

Skrevet

Treåringen min oppdaget nylig pungen sin, og spurte hva han skulle bruke den til.

Skrevet

Treåringen min oppdaget nylig pungen sin, og spurte hva han skulle bruke den til.

Haha. Er spent på svaret ditt. ;-)

Gjest 5 andre
Skrevet (endret)

Ja DET vet jeg. Han lurte på hvorfor et pattedyr var i vann når de andre pattedyrene var på land.

Delfinen er også pattedyr i vann.Dessuten er det noen oterarter som knapt går på land. Og ikke minst manat (sjøku). 

Endret av 5 andre
Skrevet

Tror forresten det er det at hvaler føder levende unger som får melk av moren/patter som gjør den til et pattedyr :)

Det finnes mange dyr som ikke puster under vann, men legger egg, og dermed ikke er pattedyr. Krokodiller, f.eks.

Skrevet

Han har spurt hvorfor sporene av beina hans forsvinner når bølgene slår over sanden, når gangene fjærmarken lager ikke forsvinner:/ Da var han 3 eller 4.

Anonymous poster hash: a9c0f...1ba

Skrevet

Jajaja. ;-)

Men uansett. Synes vel spørsmålet hans var godt. Hadde jeg sagt at det er flere pattedyr som er i vann hadde han vel spurt hvorfor de var i vann også.

Eller hvorfor ingen fisker levde på land siden pattedyr lever i vann.

Poenget var vel at det var noe jeg ikke hadde noe godt svar på som et eksempel til tråden jeg startet. :-)

Skrevet

Hvalen puster ikke under vann og er derfor et pattedyr :)

Det er ikke det som er avgjørende for at den er pattedyr. Pattedyr føder levende barn som de ammer/ dier;-)

Anonymous poster hash: a9c0f...1ba

Skrevet

Kanskje du kan svare at hvaler er for store og tunge til å bevege seg på land, men i vann kan den bevege seg som en ballerina!

Om pungen: jeg svarte at han ikke trengte å bruke den ennå, men at han får bruk for den når han blir voksen ^^ han ble fornøyd, enn så lenge!

Skrevet

Jajaja. ;-)

Men uansett. Synes vel spørsmålet hans var godt. Hadde jeg sagt at det er flere pattedyr som er i vann hadde han vel spurt hvorfor de var i vann også.

Poenget var vel at det var noe jeg ikke hadde noe godt svar på som et eksempel til tråden jeg startet. :-)Anonymous poster hash: d45ed...620

Fordi at alt liv kommer fra havet, men så ble havet så fult at noen begynte å flytte på land ;)

Anonymous poster hash: 0728a...f41

Skrevet

Kanskje du kan svare at hvaler er for store og tunge til å bevege seg på land, men i vann kan den bevege seg som en ballerina!

Om pungen: jeg svarte at han ikke trengte å bruke den ennå, men at han får bruk for den når han blir voksen ^^ han ble fornøyd, enn så lenge!

Haha. Vet ikke om han kjøper løgnen om hvalen. Men kan teste den. :-)

Han spurte også hvor mange lyktestolper det fantes i hele verden.

Jeg ba han spørre faren sin, at det var en mannfolk ting.

Det som er plagsomt er at jeg kan ikke avfeie han med å si det er umulig å svare på for da begynner en times avhandling om hvor mange vi kan anta at det er.

Skrevet

Jajaja. ;-)

Poenget var vel at det var noe jeg ikke hadde noe godt svar på som et eksempel til tråden jeg startet. :-)Anonymous poster hash: d45ed...620

Fordi at alt liv kommer fra havet, men så ble havet så fult at noen begynte å flytte på land ;)

Anonymous poster hash: 0728a...f41

DEN tror jeg han kan tro på faktisk. ;-)

Skrevet

Det er faktisk sant at kvalen er alt for stor til å vera på land, det er ikkje løgn. Den treng oppdrift fra vatnet, elles ville kroppen ha klappa saman.

Skrevet

Lyktestolper= mannfolkting????

Får da være grenser for stigmatisering og kjønnsrollemønster!!

Anonymous poster hash: 32c1b...762

Skrevet

Kort fortalt: livet startet i havet, etterhvert vandret noen av organismene opp på land og erobret landjorda. Pattedyr utviklet seg på land og noen av de pattedyrene vendte tilbake i havet.

Anonymous poster hash: 96d63...920

Skrevet

Lyktestolper= mannfolkting????

Får da være grenser for stigmatisering og kjønnsrollemønster!!

Anonymous poster hash: 32c1b...762

Ja i vår familie er vi gammeldags. Jeg står på kjøkkenet og mannen er i garasjen. Kan ikke se at DU skal trenge å bry deg om det.

Ta vare på din familie du så skal jeg ta vare på min.

Eller ønsker du å krangle litt? Si endelig i fra. Men start en egen tråd så skal jeg stikke innom. ;-)

Skrevet

Da eldstemann her ble storebror spurte han hvordan babyen var kommet inn i magen, det gikk greit for jeg svarte at alle damer har små frø i magen som kan vokse til en baby.

Da han skulle bli storebror igjen et par år senere spurte han hvor mange sånne frø damer egentlig har i magen og om det bare kom og kom og kom flere babyer hele tiden..... Var litt usikker på om jeg skulle fortelle han om avholdenhet eller prevensjon, han var 6 år ;)

Yngste barnet her er helt ekstremt og spør om alt mulig rart, hvordan sitter husene fast i bakken, hvorfor faller ikke veggen ned når jeg ikke kan se noen spiker på den og slike ting. Lurer på hva den lille filosofen skal bli til, hun er 4 år og er som en svamp etter kunnskap.

Anonymous poster hash: bec1d...2a1
Skrevet

Til stadighet fått spørsmål som jeg ikke vet svaret på av vår eldste, type "Hvorfor er melka hvit?" og andre gode spørsmål. Da sier jeg alltid "Vet du, det var et veldig godt spørsmål, men mamma vet ikke hvorfor. Det må vi finne ut!" Takk Gud for Google altså ;)

Jeg fikk forresten også spørsmål om pungen her for en tid tilbake, mitt svar da ble noe a la "Inni der er det noe du trenger når du blir voksen og skal bli pappa"... Han ble fornøyd han.

Jeg elsker å få alle disse underfundige spørsmålene fra vår eldste som er en ordentlig filosof, så fantastisk å følge undringsrekka hans og ikke minst så lærer jeg utrolig mye kult når vi må Google alt mulig rart :)

Skrevet

Mi på 4 1/2 år spør aldri sånne spesielle spørsmål.... Normalt?

Anonymous poster hash: 87701...da0

Skrevet

Mi på 4 1/2 år spør aldri sånne spesielle spørsmål.... Normalt? Anonymous poster hash: 87701...da0

Jada, helt normalt. Minstemann her på 4 1/2 spør heller aldri om sånt, det er storebror som er filosofen og undreren her i familien :)

Skrevet

4-åringen her er helt ekstrem på å stille merkelige spørsmål. (Og spm jeg ikke alltid har svar på der og da, som f.eks i butikken eller familieselskap..)

- Hvorfor er flammene i peisen gule?

- Hvorfor kjører vi bil på høyre side av veien?

- Er vi på undersiden av jordkloden nå?

- Hvordan klarer maten i magen å bli til bæsj? (Ja, jeg kan svaret, men dårlig tidspunkt :P )

- Var jeg og lillesøster inni magen samtidig? (Svaret var nei, og da kom oppfølgingsspørsmålet..)

- Når kom hun inn i magen? (Jeg puster lettet ut over et nok så greit spm.)

- Hvordan klarte hun å komme seg inn dit? (Jeg måtte trekke pusten på nytt, og hoste unna en latterkule)

Oppfølgingskommentar til mitt svar: "Det må jeg fortelle Tante og Onkel så de også kan få barn!"  :daane:   :ler2:

Skrevet

Jenta på 3; "hvor var lillebror før han kom inn i magen?" 

Vanskelig å ikke være religiøs gitt, mange spørsmål man ikke har svar på hehe.

Og samme dag - hvor kommer vannet fra? Hvor kommer frøet fra? 

Anonymous poster hash: 270f1...70c
Gjest elisa bt
Skrevet

4-åringen her er helt ekstrem på å stille merkelige spørsmål. (Og spm jeg ikke alltid har svar på der og da, som f.eks i butikken eller familieselskap..)

- Hvorfor er flammene i peisen gule?

- Hvorfor kjører vi bil på høyre side av veien?

- Er vi på undersiden av jordkloden nå?

- Hvordan klarer maten i magen å bli til bæsj? (Ja, jeg kan svaret, men dårlig tidspunkt :P )

- Var jeg og lillesøster inni magen samtidig? (Svaret var nei, og da kom oppfølgingsspørsmålet..)

- Når kom hun inn i magen? (Jeg puster lettet ut over et nok så greit spm.)

- Hvordan klarte hun å komme seg inn dit? (Jeg måtte trekke pusten på nytt, og hoste unna en latterkule)

Oppfølgingskommentar til mitt svar: "Det må jeg fortelle Tante og Onkel så de også kan få barn!"  :daane:   :ler2:

Fantastisk, nå lo jeg så høyt at bikkja lurer på hva som skjedde :-) Hvordan reagerte Tante og Onkel??????

Ellers kjenner jeg en liten en som lurte på hvordan menneskene på TV har blitt så små, hvorfor de var der inne og om de ikke blir lei seg når vi slår av lyset mens de snakker (les slår av Tv). Prøvde å bevise at de egentlig ikke var der ved å sappe gjennom noen kanaler, da lurte han på hvor mange rom det var inni der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...