Gå til innhold

Herregud jeg er sjokk! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff jeg ser jo nå at straffen er altfor drøy, reagerte med så sjokk og skuffelse at det bare datt utav meg! Nå har vi hatt en lenger prat og han visste ikke hva ordet betydde, har forklart hva det betyr og at det er veldig sårede. Har også fortalt at jeg ble veldig skuffet og lei meg når jeg hørte det. Han må be personen om skikkelig unnskyldning i morgen og si at han aldri mer skal kalle hun eller noen for det igjen. Har fortalt han at mamma reagerte litt fort og at han får feire barnebursdagen sin men at han må stå over skøyteskolen i morgen. Hi

Anonymous poster hash: c43ad...550

Veldig bra :) Håper han skjønner skuffelsen og at ord sårer. Var en grei straff også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff jeg ser jo nå at straffen er altfor drøy, reagerte med så sjokk og skuffelse at det bare datt utav meg! Nå har vi hatt en lenger prat og han visste ikke hva ordet betydde, har forklart hva det betyr og at det er veldig sårede. Har også fortalt at jeg ble veldig skuffet og lei meg når jeg hørte det. Han må be personen om skikkelig unnskyldning i morgen og si at han aldri mer skal kalle hun eller noen for det igjen. Har fortalt han at mamma reagerte litt fort og at han får feire barnebursdagen sin men at han må stå over skøyteskolen i morgen. Hi

Be skolen henvise til PPT pga atferdsvansker. De er en førstelinjetjeneste og kan hjelpe dere med en henvisning til Bup om de konkluderer med at det er nødvendig. Lykke til.

Anonymous poster hash: d6810...e64

Skrevet

ikke gi dere fordi dere fikk et avslag fra bup, hank inn alle instanser dere kan i neste søknad for å gi den tyngde!

be gjerne både skole, ppt, og event andre instanser som kjenner barnet om å legge ved papirer på hvorfor dere trenger hjelp fra bup. bruk også tid på å fylle ut deres del av søknaden.

det er mange som søker og de kan ta tid for å komme inn!

sett deg ned med gutten og la han fortelle sin versjon av hva som har skjedd, spør han også om han vet hva fitte betyr og hvorfor han har brukt dette ordet!

gi han gjerne en annen straff som andre her har påpekt, eller gi han en mulighet til å "tjene" inn igjen bursdagen.

min eldste har add, tok meg flere år å bli trodd på at noe ikke stemte. tok meg enda to år å komme inn til bup. så langt det overhode er mulig så ignorerer jeg negativ oppførsel og belønner positiv oppførsel. det fungerer så ufattelig mye bedre, for oss vell og merke :)

har erfart i så mange tilfeller at alt ikke er bare bare, jeg har også fått høre MYE fra skolen. på litt sikt så vil det meste ordne seg. lykke til videre!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ja, så tar du fra bursdagsfeiringen, og ender opp med et barn som utagerer pga en alt for drøy straff? Da er du tilbake til start, samtidig som du har såret et lite barn, bursdagen er en stor greie for de som er så små :o

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Så bra du rettet opp i dette..

Hør med skolen om ikke de kan stille opp også, om de kontakter PPT og du bup på samme tidsrom, så pleier det å gå lettere for seg, noen mener vist at foreldre tror den minste "feil" hos ungene er full krise, kan være slik for noen, men slik som i dag, viser jo til at dere bør få inn litt hjelp til gutten

Skrevet

Den straffen var altfor tøff for en liten gutt. Bursdag er noen av det største for de, gi han bursdagen tilbake, hver så snill. Hvis han sliter litt, gjerne litt sosialt så er det svært viktig at han får invitere klassekamerater hjem på bursdagen. Vær så snill, jeg fikk helt vondt av gutten din nå :(

Anonymous poster hash: da2a9...185

Skrevet

Bra du tar tak i det. Helt grei konsekvens, spør du meg. Håper bare du har guts nok til å gjennomføre det.

Anonymous poster hash: 4d7a2...b7f

Skrevet

Synes straffen er fin.

De har hatt problemer med barnet i lengre tid som jeg har skjønt. Dette er altså dråpen. Tenker han lærer av dette.

Anonymous poster hash: e006d...2b4

Hva tror du han lærer av dette? Mener du at dette kommer til gjøre at an aldri viser antisosial atferd igjen?

Anonymous poster hash: 6b9a7...c8f

Forhåpentligvis lærer han ja. ;-)

Hva slags straff ville DU gitt?

Anonymous poster hash: e006d...2b4

Jeg mener at straff er unødvendig og den står ikke i samsvar med handlingen som ble utført. Jeg er mer for konsekvenser som barnet da er klar over på forhånd. Så når handlingen blir utført kommer det en konsekvens, enten positiv eller negativ. Selvfølgelig basert på om handlingen var positiv eller negativ.

Men slik det kommer frem i HI så virker det som om gutten har atferdsproblemer. Da lønner det seg ikke med slike straffer. Ofte avviser bup en henvisning dersom barnet ikke har blitt vurdert av ppt. Så jeg ville startet med å kontakte ppt.

Jeg ville i første omgang snakket med barnet, forklart hva ordet betyr, hvorfor han skal be om unnskyldning og hvorfor man ikke snakker slik til andre. Så ville jeg kommet med konsekvenser dersom det skjer igjen. Men om dette skjer "hele" tiden så må det settes inn andre tiltak.

Anonymous poster hash: 6b9a7...c8f

Skrevet

Barn lærer av å bli fortalt hva de BØR gjøre - ikke hva de IKKE bør gjøre. Barn gjør det de blir fortalt. Forteller du en toåring at han ikke bare skal spise opp osten på brødskiva, ja, da er det nettopp det han hører og det han gjør. Vis heller et barn hva de skal gjøre, for da er det det de gjør.

Mulig rar sammenligning, men jeg syntes du er alt for hard. Syntes faktisk du er slem. Straff fungerer aldri. Barn skal ikke straffes.. Må du gi straff, så har du feilet i kommunikasjon. Jeg har aldri straffet mitt barn, og ikke trenger jeg det heller.

Anonymous poster hash: a6b71...2b5
Skrevet (endret)

Hentet min 1 klassing på sfo idag. Vi har hatt problemer med han siden han startet på skolen og fikk fastlegen til å henvise oss til bup men fikk avslag.. Han har hatt en litt roligere periode nå i det siste men idag når jeg hentet han på sfo så fikk jeg sjokk når jeg spurte om hvordan det hadde gått. Han hadde kallt en sfo ansattbfor fitte, FITTE!! + masse annet stygt men fikk helt bakoversveis når hun fortalte dette! Ble så skamfull og flau. Hun hadde snakket bestemt til han på skolen.Nå har vi pratet om det hjemme og han har snart bursdag og har fått beskjed om at det ikke blir noen barnebursdag pgadden oppførselen. Skjønner ikke hvor han har det ifra for vi har ikke et sånt språkbruk her hjemme og han vet at det ikke er akseptabelt! Så jeg valgte den konsekvensen fordi jeg vet at han har gledet seg stort til en bursdagsfeiring med guttene i klassen, men dette må bli slått hardt ned på sånn at det ikke gjentar seg!

Tror dessverre det er et veldig dårlig valg av konsekvens...!

Mest sannsynlig sliter han allerede noe sosialt dersom han er utagerende slik du beskriver, og han vil med en slik konsekvens kunne bli ytterligere sosialt stigmatisert av klassekameratene hvis de vet at planen var å ha selskap, noe som igjen kan føre til forsterket negativ atferd...

Forstår at det sikkert ikke er lett, men se om dere kan bytte ut denne konsekvensen med noe annet. Og lykke til :).

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Enig med de andre, han bør straffes, men bursdagen hans som kun er 1 dag i året som han har gledet seg til var litt drøyt, ja...

Gjest 5 andre
Skrevet

Oi, det var streng straff. Når han må betale en så stor pris for den oppførselen, så har han ingen grunn til å bedre seg. Straff må stå i forhold til oppførselen, og konsekvensene må være forståelig for barna. Som noen foreslår er det bedre å stramme inn på TV/spill eller vennebesøk. Hvis han sliter med å være utagerende, kan det hende det finnes noe som kan oppmuntre han til å oppføre seg bedre i framtiden.  At det er en gulrot i tillegg til konsekvenser? Konsekvens for hver dårlig handling, men også gulrot for hver uke som går bra?

Skrevet

Hei. Vil bare trøste deg med at vi hadde en førsteklassegutt i fjor som var helt "ute av kontroll". I dag harvi ei førsteklassejente som er fullstendig usmakelig! Jeg tror overgangen fra barnehage til skole for enkelte er vel tøff. Jeg ser tydelig mine etteraper eldre barn. Med vår eldste satte vi himmel og jord i bevegelse for jeg var sikker på det hadde rablet for gutten. En laaaaang sommerferie, så andreklassing og han er helt annerledes igjen ( gått over av seg selv). Jena vår syns eg har roet seg litt nå etter jul. Fatt mot! Det år seg nok til. Ellers bruker jeg også konsekvenser som du gjør. Bare forklar han skikkelig hvorfor og lag en strektavle eller noe, ikke bare ta bursdagen med en gang. Dette klarer du utmerket! :)

Anonymous poster hash: 7d048...3b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...