Gå til innhold

Stakkars barn som har overvektige mødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Godt jeg har litt ekstra å gå på, i tilfelle jeg skulle få kreft noen gang og trenger cellegiftbehandling. Så kan jo dere stankelbein bare dø en sakte død fordi dere ikke tåler behandlingen.
Stakkars barn som har foreldre som ikke tar hensyn til framtiden!

Anonymous poster hash: 2f415...724
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er trist at noen barn har overvektige foreldre. Men jeg tenker at det kan være vel så skadelig med foreldre som hele tida maser om hva som er sunt og usunt.. Hva slags forhold får barn til sin egen kropp og kosthold hvis mor (eller far, men det er vel oftest mor) hele tida er på en diett og står foran speilet og med kritisk blikk? Og er manisk opptatt av hva som kan spises og ikke?

Jeg tenker at det beste må jo være å ha et avslappet forhold til mat (altså spiser vanlig sunt, med noen utskeielser innimellom). Jo mer fokus og kostholdshysteri, jo mer forstyrret blir forholdet til kropp og hva som faktisk er sunt og normalt.

Jeg har vokst opp med mor som hele tiden maste om at jeg måtte slanke meg. Da jeg var 14 var jeg 169 cm og 44 kilo, likevel "fant" min mor valk her og der. Nå er jeg faktisk 15 kilo tyngre, og endelig ser ut som dame og ikke skjelett. Hadde min mor sett meg nå så hadde hun sikkert fått hjerteinfarkt. For jeg har gått opp fra str XS til S.

Anonymous poster hash: e6978...d1b

Skrevet

Ja, det er trist at noen barn har overvektige foreldre. Men jeg tenker at det kan være vel så skadelig med foreldre som hele tida maser om hva som er sunt og usunt.. Hva slags forhold får barn til sin egen kropp og kosthold hvis mor (eller far, men det er vel oftest mor) hele tida er på en diett og står foran speilet og med kritisk blikk? Og er manisk opptatt av hva som kan spises og ikke?

Jeg tenker at det beste må jo være å ha et avslappet forhold til mat (altså spiser vanlig sunt, med noen utskeielser innimellom). Jo mer fokus og kostholdshysteri, jo mer forstyrret blir forholdet til kropp og hva som faktisk er sunt og normalt.

Jeg har vokst opp med mor som hele tiden maste om at jeg måtte slanke meg. Da jeg var 14 var jeg 169 cm og 44 kilo, likevel "fant" min mor valk her og der. Nå er jeg faktisk 15 kilo tyngre, og endelig ser ut som dame og ikke skjelett. Hadde min mor sett meg nå så hadde hun sikkert fått hjerteinfarkt. For jeg har gått opp fra str XS til S.

Anonymous poster hash: e6978...d1b

Min mor var også sånn dessverre :( Var lei meg fordi hun åpenbart aldri var fornøyd med hvordan jeg så ut, maste konstant om trening. Kunne sikkert vært noe slankere en periode av oppveksten, men aldri overvektig.

Skrevet

Det er jo bevist at overvekt er like farlig som røyking. I tillegg risikerer barna å få samme livsstil som foreldrene som gjør at de også blir overvektige. Det kan gi barna mange sykdommer. I tillegg synes jeg det er leit at barna vokser opp med foreldre som ikke orker så mye. 

Uff....

Anonymous poster hash: 4e4b8...e94

Og med overvektig så mener du....? Du skriver ingenting om graden på overvekt. Jeg er enig med deg når det gjelder sykelig overvekt, men ellers så blir det rimelig feil å skjære alle over en kam.

Skrevet

Det er jo bevist at overvekt er like farlig som røyking. I tillegg risikerer barna å få samme livsstil som foreldrene som gjør at de også blir overvektige. Det kan gi barna mange sykdommer. I tillegg synes jeg det er leit at barna vokser opp med foreldre som ikke orker så mye. 

Uff....

Anonymous poster hash: 4e4b8...e94

Jeg synes ikke mødre som deg HI burde ha barn. Dumme foreldre gir i mange tilfeller dumme barn.

Anonymous poster hash: 8c093...d58

Skrevet

Høhø, jeg er kanskje feit men guri som ungen min er et mye medmenneske enn de bøllefrøene og kasusene de magre mammaene har.

Du er kanskje ikke overvektig, HI,men tjukk i hodet er du!

Anonymous poster hash: 04196...143
Skrevet

Av og til så lurer eg på kva i alle dager eg gjer her inne.

Her er så mange brødhaud at eg blir skremd.

Når blei det greit å dele alle inn i kategoriar hi, og sitje som ein Gud på toppen og seie "det er lov og greit og gjere det sånn og slik, fordi eg sit med fasiten. "

Eg veit om foreldre som er tynne og som deler ut snop til barna midt i veka, og serverar dei bollar med nugatti på ein onsdag og har dei lyst på pølser med ketchup og spaghetti i staden for fisk, så får dei det. Eg veit og om bælfeite folk som serverar god og variert mat til barna sine.

Slutt med fordømminga. Fordømming fordummar.

Anonymous poster hash: 73c13...306
Skrevet

Er det sunnere og bedre å være tynn da? Ikke ha matlyst, ikke få i seg mat? Jeg er 181 cm høy og veier 49 kg. Ikke får jeg lekt med min 7 mnd gamle baby på den måten jeg ønsker heller. Det er vondt å ligge på gulvet å leke fordi hoftebein stikker ut, vondt i halebein osv. Ribbein stikker ut og jeg ser ut som et skjelett med skinn på :sad: I dag er man ikke bra nok om kan ikke er "normal". Hva er normalt? Definer det for meg. Er så lei av alle som skal klage og rakke ned på andre :(

Anonymous poster hash: 103d6...061
Skrevet

Tenk hvis bare perfekte mennesker fikk barn...  Verden ville dødd ut :-)

Jeg tenker at de fleste er mer eller mindre vellykket på de fleste områder. 

Jeg er overvektig, forsøker så godt jeg kan å spise sunt, men klarer det dessverre ikke alltid.  Derimot røyker jeg ikke, drikker svært sjelden alkohol, er mye ute i frisk luft, går mye tur med ungene osv.  Jeg har høy utdannelse og god jobb, er gift med faren til ungene mine, eier boligen vår og har ordnet økonomi, er aktiv i FAU og på fritidsaktiviteter, deltar på diverse dugnader, følger opp ungenes skolearbeid osv.  Så på samme måte som de fleste andre er jeg vellykket på noen områder, mindre vellykket på andre områder. 

Jeg klarer også å ha to tanker i hodet samtidig, overvektige bør gjøre det de kan for å bli normalvektige, overvektige er ikke nødvendigvis dårlige mennesker eller foreldre fordi de er overvektige.   

Anonymous poster hash: 267bb...641
Gjest Julia1984
Skrevet

Man kan gjøre noe med overvekt, men finnes ingen kur for fordomsfulle mødre som er tjukke i hodet!

Jeg kjenner flere ressurssterke overvektige mødre med flotte verdier som lærer barna sine til å bli gode medmennesker.

Barn av mødre, slanke eller overvektige, som er dømmende, fordomsfulle og ressurssvake - DE barna er det synd på!

Skrevet

Jeg har gått opp mye de siste 2 årene og veier ca 20 kilo for mye. Er vel det man vil kalle tykk.

Likevel løper jeg rundt med sønnen min, triller lange turer når han skal sove, ler og smiler, herjer til han hyler av glede og er ellers veldig aktivt med i hans hverdag.

Er enig i noe av det du skriver HI, men langt i fra alt.

Jeg tror det er veldig viktig for barn å ha foreldre som er trygge og glade i seg selv, og som har overskudd til å gi barna den omsorgen og oppfølgingen de trenger.

Om foreldre klarer det eller ikke er det ikke nødvendigvis disselår, stor mage og dobbelthaker som bestemmer...

Anonymous poster hash: 9b09f...426

Skrevet

Jeg er overvektig. Dessverre hatt et problem til mat som dessverre min mor startet. JEG VAR TYNN. Min mor veide meg ukentlig fra jeg var fire år. Passet alltid på hva jeg fikk i meg. Sa ofte: nei nå ser du feit ut så spis mindre...

Jeg flyttet ut som 18 åring. Spiste og spiste. Begynte på p-sprøyta og la på meg 20 kg bare pga den. Spiste mer. Veide så 110 kg. Gikk ned til 90. Gravid og sengeliggende hele graviditeten pga sykdom.

Guttungen ett år veide jeg 125 kg. Nå er han 16 måneder og veier 82 kg :)

Det rare oppi alt dette er at jeg har hatt en tung fysisk jobb (gåing og løfting i 9 timer), trent hele tiden, jeg går på ski og leker i snøen om vinteren med ungen, om sommeren var vi på turer og vi dro å badet hele tiden.

Jeg har hvert mest aktiv av alle mine TYNNE venninner, men fortsatt overvektig pga maten. Ingen helseplager pga overvekt.

IKKE DØM OSS FØR DERE VEIT HELE SANNHETEN :tommelopp:

Anonymous poster hash: a66f3...987

Helt enig!

Jeg har røyket 20 om dagen siden jeg var 16 (med unntak av da jeg var gravid eller ammet).

Nå har jeg gått ned til 10 om dagen. Røyker aldri sammen med barna.

Likevel trener jeg 5 ganger i uka, og er i en alder av 35 sprekere enn de fleste 20-åringer. Har super lungekapasitet og er veldig aktiv med barna.

Så ikke døm oss røykere før dere vet hele sannheten!

(Lurer på om jeg får like mange likes som deg på denne).

Anonymous poster hash: 28b61...6ef

Skrevet

Mye overvektstråder nå, trolledagen xD

Anonymous poster hash: 6a3e7...d43
Skrevet

Jeg og lurer litt på hvilken grad av overvektig TS og dere som er enige tenker på... Jeg var overvektig før jeg ble gravid, så er sikkert ikke slank når jeg har føda for å si det sånn :P Håper selvfølgelig jeg går fort ned til der jeg var så jeg kan fortsette slankingen, gikk ned 8 kilo før jeg ble gravid.

Men jeg har ikke vært på fedme-skalaen for å si det sånn og jeg har vært godt nok trent til lange turer i skogen, 1,5 mil på ski, 3-4 mil på sykkel osv. Ser ikke hvordan mitt barn skulle plages av at jeg er overvektig når jeg fremdeler klarer sånt uten problem :) 

Det er vel strengt tatt ikke formen på foreldrene som har noe å si, men livsstilen ;) 

Skrevet

Synes denne var temmelig drøy. Skjønner godt du ikke tør stå fram med nicket ditt når du er så ufin som du er.

Er selv overvektig, men BMI er under 30. Kunne godt vært tynnere, men prioriterer å være mye sammen med barnet mitt fremfor å ta meg tid til å trene.

Kjenner flere som sender barna i barnehagen så fort den åpner, så drar dem å trener før jobb. Etter jobb henter de barna, lager middag og drar å trener igjen. Sånn at de selv skal føle seg vel.

Er det liksom bedre med sånne foreldre?

Anonymous poster hash: 2f415...724

Hva er drøyt med hovedinnlegget til TS? Hun skriver ikke noe som ikke er sant og jeg opplever det ikke som frekt. Det kan være helseskadelig å være overvektig (og undervektig, men det er ikke tema her).

Anonymous poster hash: cdcef...77d

Hvordan man oppfatter utsagn fra andre er relativt. Men jeg oppfatter HI som rimerlig dum, og uvitende. Om hun (og du) forfekter slike holdninger skinner det ofte igjenom i oppdragelsen, og jeg syntes det er værre med dårlig oppdragelse (ja, jeg kaller det dårlig oppdragele å la barna "arve" sine egene dårlige/motbydlige holdninger). Om valget er å opptre på sen slik måte eller være overvektig, gir svaret seg selv for meg - da vil jeg heller være feit. Men jeg er normalvektig (har vært overvektig), trener, er aktiv med barnet mitt og spiser sunn mat.

Skrevet

Jeg er ikke overvektig, men det er neste så jeg vurdere å bli det bare for at du skal ha noe å irritere deg over. Forøvrig så hadde jeg heller vært overvektig, enn fordømmende og evneveik når det gjelder å se at en tilstand som overvekt er har flere faktorer ved seg.

Det er også slik at du ikke er garantert å holde deg frisk selvom du er normalvektig. Det finnes mange bevis på at normalvektige/tynne får kreft/hjerteinnfarkt/diabetes 2, akkurat som at det finnes mange feite som er helt friske og har betraktelig bedre helse enn mange tynne som lever et stillesittende liv.

Sågar sier også legestaden og forskningen innenfor temaet at det er bedre å ha litt for mye på kroppen og å være aktiv, enn å være tynn/normalvektig og ikke aktiv. Hvordan skal du forklare dette med tanke på at alle overvektige er forferdelige?

Anonymous poster hash: d774b...484
Skrevet

Jeg er ikke helt enig. 

Det jeg synes er synd, er når man ser hele familier som er overvektige, det vil si at foreldre viderefører sitt dårlige kosthold på barna. Om en mor eller far veier to eller 20 kilo for mye, bryr jeg meg ikke så mye om, men om deres barn alltid er de som har nugatti på brødskiva og spiser bare pølser til middag, synes jeg foreldrene kan skjerpe seg!

Svogeren og svigerinnen min er begge overvektige. Særlig svogeren min gremmer jeg meg over, for han sier høyt foran sitt og mine barn at han ikke liker noen grønnsaker, han nekter å smake på ny mat og spiser et utrolig ensidig kosthold (ost på brødskiva og pølser til middag). Hadde ikke datteren deres jevnlig spist middag hos sine besteforeldre, hadde jeg vært bekymret!

Skrevet

Her er jeg overvektig, men ungen er undervektig. I tillegg er han usedvanlig godt oppdratt og snillere og mer empatisk enn de fleste andre barn!

Lurer på hvordan det har gått til jeg?

Anonymous poster hash: cb09a...eee

Skrevet

,

Tenk hvis bare perfekte mennesker fikk barn... Verden ville dødd ut :-)

Jeg tenker at de fleste er mer eller mindre vellykket på de fleste områder.

Jeg er overvektig, forsøker så godt jeg kan å spise sunt, men klarer det dessverre ikke alltid. Derimot røyker jeg ikke, drikker svært sjelden alkohol, er mye ute i frisk luft, går mye tur med ungene osv. Jeg har høy utdannelse og god jobb, er gift med faren til ungene mine, eier boligen vår og har ordnet økonomi, er aktiv i FAU og på fritidsaktiviteter, deltar på diverse dugnader, følger opp ungenes skolearbeid osv. Så på samme måte som de fleste andre er jeg vellykket på noen områder, mindre vellykket på andre områder.

Jeg klarer også å ha to tanker i hodet samtidig, overvektige bør gjøre det de kan for å bli normalvektige, overvektige er ikke nødvendigvis dårlige mennesker eller foreldre fordi de er overvektige.

Anonymous poster hash: 267bb...641

Kunne skrevet det samme :)

Dessuten er jeg enig med hun som skrev før her, at de som bruker mye tid på å trene nødvendigvis må ofre en del tid på dette som de ellers kunne brukt som klassekontakt, FAU, hjelpe med lekser, følge opp fritidsaktiviteter, tilbringe tid sammen etc.

Jeg har fem barn da, og har innsett at ting som egne interesser (deriblant trening) er noe jeg må vente med til ungene er større. Blir jo mye gåing, friluftsliv etc sammen med ungene, og prøver konsekvent å velge trapper istedenfor heis etc.

Men tid sammen med personlig trener til å jobbe med flat mage, sprettrumpe etc kan jeg se langt etter. Er også litt for glad i godis, og har et litt problematisk forhold til mat av diverse grunner.

Ungene er forresten slanke, spreke og aktive i flere idretter.

Anonymous poster hash: 65f8d...83a

Skrevet

Men overvektige fedre er helt ok?

Og det var det jeg gadd å bruke av energi på et så unyansert og enkelt innlegg.

God bedring.

Skrevet

Forrige uke bedøvet jeg en 7 åring som veide 55 kg!! Og gjett hva?? Foreldrene var skikkelig tykke begge to. Sykelig overvektige. Nekter å tro at den 7 åringen har hypothyreose, fibromyalgi, gikt, ME, psykiske sykdommer og de andre klassiske sykdommene mange overvektige ofte skylder på. Stakkars, stakkars barn😟

Anonymous poster hash: 5a903...e93

Skrevet

Det går jo ofte i arv dessverre.

Anonymous poster hash: 5a903...e93

Skrevet

det er vel å ta litt hardt i, eller?

Anonymous poster hash: ab256...a46

Skrevet

Jeg er overvektig og jeg er enig med deg. Jeg har ikke alltid vært overvektig, men har dessverre latt meg selv forfalle. Vet ikke engang hvordan det ble ssånn, men jeg har tatt grep nå og har så langt gått ned 5 kilo. Det er tungt å ikke kunne løpe så fort, ha mindre energi, være mer trøtt og sur, ikke passe inn i klærne og å føle meg uvel i egen kropp.Er også så klart redd for å bli syk eller å dø tidligere enn jeg må. Er glad jeg er på vei mot et bedre liv og en bedre hverdag. I tillegg er jeg alenemamma så jeg må bare se til å holde meg i god form og å ha en god helse. Jeg er den eneste barnet mitt har :hjertesmil:Anonymous poster hash: cdcef...77d

Så flink du er. Lykke til. Dette klarer du.

Skrevet

Ja, det er leit for de som ikke orker så mye! Jeg er ikke overvektig, men jeg har kronisk hodepine. Alltid i varierende grad. Synes du synd på mine barn? 

Jeg kan ikke gjøre noe med min hodepine, jeg får den bare ikke bort! Mange som er overvektige gjør så godt de kan. De å sitte på sin høye hest å se ned på andre mennesker er virkelig ikke en god holdning. Synes mer synd på dine barn som lærer slike holdninger! 

En av mine hærligste kollegaer er overvektig. Hun er så skjønn og god hun vet ikke hva hun skal gjøre for å gjøre det enda bedre ;) Hun er en oppmerksom mor på alle områder. Trist om du ser henne på byen så vil du automatisk få negative tanker om henne FORDI hun er overvektig. Tragisk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...