Ziva Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Hva lager dere og har dere noen gode og lettvinne oppskrifter? Har kjørt meg litt fast i Toro sjokoladekake og suksessterte. Sjokoladekake er det så mange som kommer med. Suksessterten er alltid en slager hos de voksne men ikke alltid like kjekt å servere ved skirenn og lignende. Boller og gjærbakst utgår fordi jeg og gjær ikke klarer å samarbeide.
bIomstre Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Kanelkake er min faste. I sjokoladekategorien, men dog, litt annerledes og veldig lettvint (bare blande og steke). http://dyvekesdelikatesser.blogspot.no/2012/01/kefir-og-kanelkake.html Jeg steker 175 grader 40 min oppvarmet ovn.
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 Pikekyss (marengstopper) i forskjellige farger og pakket i cellofan. Enkelt, greit og som regel en slager
amandine Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Stor langpanne med gulrotkake er alltid populært! Det samme er jo selvfølgelig også de gamle slagerne fyrstekake eller min oldemors Hastebykringle (som snurres fort i gang med bakepulver) eller et par sitronformkaker.
bIomstre Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 Stor langpanne med gulrotkake er alltid populært! Det samme er jo selvfølgelig også de gamle slagerne fyrstekake eller min oldemors Hastebykringle (som snurres fort i gang med bakepulver) eller et par sitronformkaker. He,he, Hastebykringle hadde ikke google hørt om gitt, genialt navn! Vanlig bakepulver kringle?
Iiiiik Skrevet 27. januar 2014 #7 Skrevet 27. januar 2014 Eplekake i langpanne går ofte unna. Det samme gjør gulrotkake. Jeg lager allikevel som regel sjokoladekake med rømme, den er populær og i mine barns omgivelser spørres det ofte spesifikt om den hvis jeg blir bedt om å bake.
Ziva Skrevet 27. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 27. januar 2014 Stor langpanne med gulrotkake er alltid populært! Det samme er jo selvfølgelig også de gamle slagerne fyrstekake eller min oldemors Hastebykringle (som snurres fort i gang med bakepulver) eller et par sitronformkaker. Tar gjerne en oppskrift på Hastebykringle.
Ziva Skrevet 27. januar 2014 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2014 Eplekake i langpanne går ofte unna. Det samme gjør gulrotkake. Jeg lager allikevel som regel sjokoladekake med rømme, den er populær og i mine barns omgivelser spørres det ofte spesifikt om den hvis jeg blir bedt om å bake. Sjokoladekake med rømme?
Iiiiik Skrevet 27. januar 2014 #10 Skrevet 27. januar 2014 Start med å sette ovnen på 180 grader.9 dl hvetemel9 dl sukker2 ts natron2 ts vaniljesukker4 ss bakekakao2 ts saltBland alt det tørre. Det er viktig å ha en stor bakebolle, det blir mye røre av denne oppskriften.400 g smeltet smør eller margarin1 beger lettrømme4.5 dl lunkent vannSmelt smøret, ha i rømme og vann, bland med det tørre. 4 raskt sammenvispete egg has i til slutt. Jeg dropper ofte denne sammenvispingen og har aldri opplevd noe problem med det. Den ferdige røra virker nokså tynn, det er riktig. Hell i langpanne, helst med bakepapir i bunnen. Stekes langt nede i ovnen i 30-40 minutter. I oppskriften står det 30 minutter, det er for lite i min ovn. Stikk en tannpirker (uten mentolsmak!) eller annet ned i kaka, den er ferdig når det ikke sitter noe flytende på pinnen når du tar den opp igjen. Avkjøles før du har på glasuren. Glasur150 g mykt smør1 pk melis2 ss bakekakao2 ts vaniljesukker0.5 dl sterk kaffeRør alt sammen sammen til en luftig krem som spres utover kaka. Pynt etter eget forgodtbefinnende.
Gjest Fru Banderas Skrevet 27. januar 2014 #11 Skrevet 27. januar 2014 Men det enkleste i verden er bare å ta en sånn "Boller på 1-2-3" eller hva de heter, sånne poser med alt du trenger oppi, med unntak av vann tror jeg. Også lager du den som en stor flat firkant, eventuelt det som ikke er firkant men med fire hjørner der to av sidene er mye lengre (ja, jeg har barnehagespråk), strør over kanel og en haug med eplebiter, snurrer i en rull, deler opp og plasserer dem i store muffinsformer, smekk inn i ovnen og VOILA, fantastiske Eple-og-hemmelighetssnurrer-a-la-Patética.
frk Nilsen Skrevet 27. januar 2014 #12 Skrevet 27. januar 2014 Jeg lagde langpanne eplekake med tranebær til juletrefesten i bhg, knallgodt! Serveres med vaniljekesam
bIomstre Skrevet 27. januar 2014 #13 Skrevet 27. januar 2014 Jeg lagde langpanne eplekake med tranebær til juletrefesten i bhg, knallgodt! Serveres med vaniljekesam Tørka eller friske tranebær? Mener nemlig å ha sett friske tranebær på butikken i det siste, og undres over hva for noe godt man kan bruke de til...
Iiiiik Skrevet 27. januar 2014 #14 Skrevet 27. januar 2014 Jeg lagde langpanne eplekake med tranebær til juletrefesten i bhg, knallgodt! Serveres med vaniljekesam Tørka eller friske tranebær? Mener nemlig å ha sett friske tranebær på butikken i det siste, og undres over hva for noe godt man kan bruke de til... Det har jeg lagt merke til og lurt på også.
bIomstre Skrevet 27. januar 2014 #15 Skrevet 27. januar 2014 Jeg lagde langpanne eplekake med tranebær til juletrefesten i bhg, knallgodt! Serveres med vaniljekesamTørka eller friske tranebær? Mener nemlig å ha sett friske tranebær på butikken i det siste, og undres over hva for noe godt man kan bruke de til... Det har jeg lagt merke til og lurt på også. Skal man ikke lage cranberry sauce av de så tror jeg ikke det er annet å gjøre enn å hive de i fryser og bruke de som garnityr i cosmopolitan
amandine Skrevet 27. januar 2014 #16 Skrevet 27. januar 2014 Er ikke Hastebykringle å finne på google, altså? Det er det jeg sier, google er bare tull. 250 g smør 50 g sukker røres hvitt (eller iallefall luftig) 1 egg 2,5 dl melk 1/2 kg hvetemel 30 g hakkede mandler 50 g sukat(eller rosiner) 1 ts kardemomme 3 ts bakepulver Blandes i og blir en løs deig som du setter på plate(m bakepapir) i kringlefasong. Strø litt mer hakkede mandler på toppen evt og stek i passelig temperatur (175) i passelig tid til den er lysebrun og fin. Best fersk som alt med bakepulver, og iflg min oldemors håndskrevne notater ble den alltid spist opp.
frk Nilsen Skrevet 27. januar 2014 #17 Skrevet 27. januar 2014 Jeg lagde langpanne eplekake med tranebær til juletrefesten i bhg, knallgodt! Serveres med vaniljekesam Tørka eller friske tranebær? Mener nemlig å ha sett friske tranebær på butikken i det siste, og undres over hva for noe godt man kan bruke de til... Brukte tørka, de er også kjempegode i havrecookies Friske har jeg bare brukt til saus
sug lut Skrevet 27. januar 2014 #18 Skrevet 27. januar 2014 Jeg lagde langpanne eplekake med tranebær til juletrefesten i bhg, knallgodt! Serveres med vaniljekesam Tørka eller friske tranebær? Mener nemlig å ha sett friske tranebær på butikken i det siste, og undres over hva for noe godt man kan bruke de til... Brukte tørka, de er også kjempegode i havrecookies Friske har jeg bare brukt til saus Kule støvler, nytt bilde? Eller er jeg bare treg?
mamman til to gutter Skrevet 27. januar 2014 #19 Skrevet 27. januar 2014 Jeg pleier å bake helt enkle muffins. Pynter dem med melis med farge og noe annen pynt på toppen. Har aldri opplevd at det er igjen noen når jeg skal ta med meg brettet hjem. Det eneste som er dumt med muffins, er at de er gode kun den dagen de er bakt, dagen etter er de mest tørre og kjedelige.
frk Nilsen Skrevet 27. januar 2014 #20 Skrevet 27. januar 2014 Jeg lagde langpanne eplekake med tranebær til juletrefesten i bhg, knallgodt! Serveres med vaniljekesam Tørka eller friske tranebær? Mener nemlig å ha sett friske tranebær på butikken i det siste, og undres over hva for noe godt man kan bruke de til... Brukte tørka, de er også kjempegode i havrecookies Friske har jeg bare brukt til saus Kule støvler, nytt bilde? Eller er jeg bare treg? Bare et par dager gammelt Ble litt lei av jula. Swedish hasbeens, har ikke så mange antrekk som passer, men passer på å bruke dem når det klaffer!
Himmel og hav Skrevet 27. januar 2014 #21 Skrevet 27. januar 2014 Ikke veldig annerledes enn sjokoladekake, men veldig godt og enkelt. Lag browniesrøre (Toro funker, eller så er denne enda bedre og like kjapp), smør halvparten ut i forma, dryss på ferske eller frosne bær, og klin resten av røra på, men la det stikke opp et halvt bær her og der. Bringebær er veldig godt, blåbær funker, og det er vel omtrent det jeg har prøvd ut. Hiv gjerne oppi sjokoladeknapper, minimarshmellows eller nøtter også. Det ser lekkert ut, spesielt med et lite melisdryss på, og er litt annerledes enn andre sjokoladelangpanner.
Gjest Fru Banderas Skrevet 28. januar 2014 #22 Skrevet 28. januar 2014 Hvordan i helsike legger man ved bilde fra mobil?
Gjest Fru Banderas Skrevet 28. januar 2014 #23 Skrevet 28. januar 2014 Ok. Slik: http://paragrafrytter.blogg.no/1390929038_hemmelighetskanelogep.html
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. januar 2014 #24 Skrevet 28. januar 2014 Hva lager dere og har dere noen gode og lettvinne oppskrifter? Har kjørt meg litt fast i Toro sjokoladekake og suksessterte. Sjokoladekake er det så mange som kommer med. Suksessterten er alltid en slager hos de voksne men ikke alltid like kjekt å servere ved skirenn og lignende. Boller og gjærbakst utgår fordi jeg og gjær ikke klarer å samarbeide. Du får ikke til tørrgjær heller? Jeg baker aldri med fersk, men er en kløpper med tørr.
Ziva Skrevet 28. januar 2014 Forfatter #25 Skrevet 28. januar 2014 Hva lager dere og har dere noen gode og lettvinne oppskrifter? Har kjørt meg litt fast i Toro sjokoladekake og suksessterte. Sjokoladekake er det så mange som kommer med. Suksessterten er alltid en slager hos de voksne men ikke alltid like kjekt å servere ved skirenn og lignende. Boller og gjærbakst utgår fordi jeg og gjær ikke klarer å samarbeide. Du får ikke til tørrgjær heller? Jeg baker aldri med fersk, men er en kløpper med tørr. Faktisk ikke prøvd med tørrgjær. Det må prøves, kanskje det blir en suksess.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå