mamma_til_verdens_beste Skrevet 26. januar 2014 #26 Skrevet 26. januar 2014 Vi har nøtteallergikere og vegetarianer i familien vår, samt noen som ikke tåler epler og sikkert noe annet også. Så vi prøver å ta hensyn. Men generelt så lager vi ikke "barnemat" til ungene når vi har familieselskaper, ungene er vant til å spise vanlig/skikkelig mat slik som oss voksne.Prøver å ta litt hensyn om vi har middagsbesøk, men liker man ikke maten så får man ta en brødskive eller knekkebrød med noe av det pålegget vi har tilgjengelig.Takk og lov at vi selv ikke har et kresent barn!
Gjest Trine B Skrevet 26. januar 2014 #27 Skrevet 26. januar 2014 Ja jeg hadde selvflgelig smørt et ostesmørbrød til henne. Jeg er ikke så glad i Pizza selv.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #28 Skrevet 26. januar 2014 Kommer ann på. Kommer det barnebesøk som jeg vet om, prøver jeg å lage noe ukontroversielt. Men det hender man bommer grovt, og da må man foreta en vurdering. Er det et barn som aldri har kommet på besøk og som har hang-ups på det som er servert til tross for at det ikke er så avansert, kunne jeg funnet på å være fleksibel og smøre skive. Men noen barn er bare vanskelige og dårlig oppdratt (typen som utbryter "maten din smaker bæsj" eller som bare like brød med leverpostei), der blir jeg fort mindre fleksibel. Slike barn vil uansett etterhvert ikke bli invitert til middag lenger. Merker jeg er heldig, for guttens venner er stort sett av den altetende typen, og de som ikke er det har foreldre som jeg kjenner godt nok til å være åpen på at jeg ikke lager spesialmeny for deres avkom (og de synes det er greit). De 3 som sliter med allergi/intoleranse vet jeg om og tilpasser selvsagt menyen deretter, så alle får spise bursdagskaken, også den som ikke tåler melk og den som er allergisk mot nøtter. Anonymous poster hash: a7eca...381
Cruella De Vil Skrevet 26. januar 2014 #29 Skrevet 26. januar 2014 Jeg var (er for så vidt fortsatt, bare i litt mindre grad) veldig kresen når jeg var liten, og jeg husker det alltid var fælt å skulle spise hos andre som serverte mat jeg ikke likte. Man kan jo selvsagt si at da kan man la være å komme, men det er jo en del av sosialiseringen å være med andre hjem og spise der også. Når det gjaldt middag gikk det stort sett greit, men ferdigsmurte brødskiver var ikke noe for meg... Så for meg ville det vært veldig trist om jeg ikke fikk noe alternativ mat når jeg var på besøk. Det sagt var jeg fornøyd med en tørr brødskive i stedet for påsmurt, altså, så sånn sett var det lett å gjøre meg fornøyd. Så jeg spør alltid barn som er på besøk om de liker det vi serverer, liker de det ikke får de selvsagt alltid noe annet, f.eks. brødskiver med pålegg de liker. Husk at mange barn synes de er flaut å være sær i matveien også, i hvert fall når de blir store nok til å skjønne at det er en greie.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2014 #30 Skrevet 26. januar 2014 Kan ikke fordra pølser og pizza, og synes det er rart at "alle" liker dette mens flere ikke liker normal mat. De som ikke vil ha det jeg lager får spise poteter, gulrøtter eller noe salat. Ingen får lov å kun trøkke i seg kjøtt her. Brødskive får de med et nødskrik, men helst sender jeg dem hjem for å spise. Anonymous poster hash: 6ce29...cb0
MrsMilla Skrevet 26. januar 2014 #31 Skrevet 26. januar 2014 Nei. Overhodet ikke. Om de ikke liker maten de blir servert, så får de velge å spise eller ikke spise. Det er alternativene. Vil heller ikke høre noe om at dette "liker jeg ikke" etc det oppfatter jeg som småfrekt, så da får de beskjed om at de får si ja takk eller nei takk til maten. Synes det er en uting at man skal være "restaurant" for barna, om de forventer noe sånt synes jeg de har litt dårlig oppdragelse.
MrsMilla Skrevet 26. januar 2014 #32 Skrevet 26. januar 2014 Minner meg på da jeg var liten og ble med venninna hjem fra skolen. Der skjedde det flere ganger at jeg måtte sitte på rommet hennes mens de spiste middag. Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg husker jeg syntes det var trist, følte meg til bry og sulten, jeg kunne jo sikkert ha fått en brødskive. Anonymous poster hash: b96a3...140 Sånn var det hos oss og i min omgangskrets også da jeg var lita. Synes det er litt trist egentlig. Allikevel er det noe med å beregne nok middag etc, og det er ikke alltid vi har nok mat til å ha med et par ekstragjester, typisk kjøpt fire posjonsfileter fisk eller liknende. Da må de rett og slett spise hjemme. Andre ganger har vi nok, og da kan de jo få, men vi sjekker normalt sett om de skal hjem og spise, da kan de jo stort sett bare ta middagen hjemme og leke videre etterpå. Kjedelig for foreldrene deres også om de hadde laget middag for sin egen familie og så er alle ungene borte hos noen andre som egentlig ikke har nok--- litt logistikk kan det jo gjerne være med middag. Men nå bor ungene i samme gate her, så det er jo ikke mange meterne imellom husene....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå